Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

آتل مچ دست چه کاربردی دارد؟

چکیده محتوا

آتل مچ دست چه کاربردی دارد؟

ارتوپدی شاخه ای از علم پزشکی است که، به منظور افزایش و یا ترمیم توان حرکتی ماهیچه ها و استخوان های بدن کاربرد دارد. یکی از روش های ترمیم آسیب دیدگی ها استفاده از انواع آتل ها می باشد. مچ بند طبی یکی از انواع مختلف این آتل ها به شمار می رود.

به هنگام ایجاد مشکلات و هر گونه آسیب های حرکتی برای دست و قسمت مچ دست، پزشک ارتوپد ممکن از استفاده از مچ بند طبی را، برای شما تجویز نماید. کاربرد آتل مچ دست مبحثی است که، در نظر داریم تا، در این مقاله به بررسی و ارزیابی آن بپردازیم.

آتل چه نوع وسیله ای است؟

پیش از شروع مبحث کاربرد آتل مچ دست، در نظر داریم که، یک شرح مختصر و خلاصه از آتل و موارد به کار گیری آن داشته باشیم. گاهی اوقات در اثر آسیب دیدگی مچ دست نیاز است تا، کل دست و یا قسمت مچ دست ثابت و بی تحرک بماند تا، روند بهبودی به سرعت و بهتر طی شود.

در این مواقع پزشک متخصص ارتوپد از نوعی بریس به نام آتل استفاده می نماید تا، مچ دست را، ثابت و بی تحرک نگه دارد. برای این که، بیمار احساس ناخوشایند و ناراحتی نداشته باشد، معمولا وزن این آتل ها را، سبک در نظر گرفته و می سازند.

این آتل ها در انواع و برندهای مختلفی در داروخانه ها و کلینیک های فروش تجهیزات پزشکی یافت می شوند. آتل ها را، معمولا از جنس قابل شست و شو تولید می نمایند. در این حالت شما به راحتی قادر به شست و شوی آن ها خواهید بود.

آتل مچ برای قرارگیری صحیح و اصولی مچ دست در صورت ابتلا به بیماری‌ هایی مانند تورم مچ دست، آرتریت و یا مفاصل دردناک طراحی و ساخته شده‌ اند. در این حالت دست درون این آتل‌ ها قرار گرفته و این آتل‌ ها از مچ و دست به طور اصولی محافظت و نگهداری می‌ نمایند.

بیشتر بخوانید: تمامی مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز

چند نوع آتل مچ دست وجود دارد؟

آتل مچ دست را، به نام اسپلینت نیز می شناسند. این اسپلینت های مچ بند در دو مدل و با دو کارایی متفاوت تولید می نمایند. نوع اول از این آتل ها، برای زمانی استفاده می شوند که، دست در تایم و زمان استراحت به سر می برد و فرد برای هیچ کار خاصی از دست خود استفاده نمی کند.

نوع دوم از این اسپلینت ها به گونه‌ ای طراحی شده است که، از دست و ناحیه مچ دست به هنگام کار محافظت نماید. در استفاده از انواع آتل‌ های مچ بند و اسپلینت‌ ها بایستی یک نکته رعایت شود و این نکته از اهمیت فراوانی برخوردار است. سعی کنید برای مدت‌ زمان طولانی از آتل‌ ها استفاده نکنید.

استفاده طولانی مدت از آتل ها منجر به سفت شدن بیش از حد مفاصل بدن می شود. این امر به نوبه خود باعث ایجاد مشکلات عدیده و فراوان دیگری می گردد. بنابر این در مدت زمان استفاده از مچ بند های طبی حتما نظر پزشک را، مد نظر قرار دهید.

آتل های مناسب برای زمان خواب

کاربرد آتل مچ دست هنگام خواب برای نگه داشتن صحیح و اصولی دست در حالت مناسب است تا هیچگونه فشار اضافی به مچ دست شما وارد نشود و بیماری و یا آسیب این ناحیه به حداقل ممکن رسیده و پیش روی نکند. در واقع این آتل‌ها به هنگام خواب نقش پشتیبانی از دست را بر عهده دارند.

آتل ها یا اسپلینت های مختص استراحت را، از جنس ترموپلاستیک تولید می نمایند. پس از قالب گیری این ترموپلاستیک نوبت به نصب چسبنده هوایی به نام ولکرو یا velcro می رسد که، این کار توسط ارتوپد متخصص صورت می گیرد و در موارد زیر استفاده می شوند؛

  • از آتل‌ های مچ و یا اسپلینت‌ های استراحت برای مواردی که، در شب دچار درد می شوید مفید واقع خواهد شد.
  • استفاده از آتل‌ های مچ دست برای مواقعی که، در طی روز نیز دچار درد می شوید امکان‌ پذیر است.
  • در صورتی که، دچار بیماری آرتریت هستید و علائم این بیماری در دست شما ظاهر شده است می‌ توانید از اسپیلنت های استراحت در طی روز استفاده نمایید.

نحوه پوشیدن اسپلینت های استراحت و یا آتل های طبی دست به چه صورتی است؟

به هنگام نیاز به پوشیدن آتل مچ دست در ابتدا تسمه های آتل را، باز کرده و دست خود را، درون آتل وارد نمایید. در این حالت باید حتماً دقت نمایید که، مچ دست شما کاملاً مماس با آتل قرار بگیرد و هیچگونه فاصله بین این دو وجود نداشته باشد.

آتل های مخصوص مچ دست قسمتی مخصوص انگشت شست دارند. در این حالت انگشت شست خود را، وارد این قسمت نموده و از مماس بودن آن با آتل مطمئن شوید. پس از انجام تمامی این موارد تسمه‌ های مچ بند را، به طور کاملاً عادی ببندید که، نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشند.

نحوه پوشیدن اسپلینت های استراحت و یا آتل های طبی دست به چه صورتی است؟

 

نحوه نگهداری و مراقبت از بریس های مچ دست چگونه است؟

شیوه و روش نگهداری و مراقبت از آتل مچ دست بسیار ساده و آسان است. به منظور تمیز کردن و یا نظافت این آتل ها می توانید از یک پارچه و محلول شست و شو استفاده نمایید. در غیر این صورت می‌ توانید این بریس ها را، برای شست و شو با مواد شوینده بشویید و در معرض نور خورشید قرار دهید تا، خشک شوند.

بهترین محلول برای شست و شوی آتل‌ ها استفاده از محلول آب و صابون است. می‌ توانید پس از این مرحله بریس‌ ها را، بر روی حوله ای تمیز قرار دهید تا، خشک شوند.

موارد به کار گیری آتل های مچ دست چیست؟

موارد به کار گرفتن آتل مچ دست متعدد است و برای مشکلات فراوانی می توان از این نوع آتل ها استفاده نمود. برای مثال هنگامی که دچار پیچ خوردگی مچ دست و یا شکستگی در دست شده‌ اید می‌ توانید از این آتل‌ ها استفاده کنید. تا، دست شما به سرعت بهبود یابد.

همچنین در صورتی که، دست و یا مفاصل شما دچار کشیدگی‌ های مکرر می‌ شوند می توانید از آتل های مچ دست استفاده کنید.

کلام پایانی

آتل مچ دست یکی از وسایل و تجهیزات پزشکی است که، در صورت آسیب دیدن دست قابل استفاده است. این بریس ها برای محافظت از شکل قرار گیری صحیح دست و پیشگیری از پیش روی بیماری به کار گرفته می شوند. در حال حاضر این نوع آتل های مچ بند در برندهای متنوعی در بازار یافت می شوند.

برند کازمدیک پروتز تولید کننده انواع پروتز های مصنوعی مانند پروتز پای مصنوعی و غیره یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید انواع آتل های مچ دست و پا می باشد. کلیه تولیدات و تجهیزات پزشکی این برند دارای کیفیت کافی و قیمت مناسب هستند.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *