Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

آیا پیوند دست امکان پذیر است؟

چکیده محتوا

آیا پیوند دست امکان پذیر است؟

قرار است این مبحث را با طرح یک سوال آغاز نماییم‌ بدین ترتیب که آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ یا تنها در جایگاه یک فرضیه قرار دارد؟ باید بگوییم که امکان انجام پیوند دست امری تحقق یافته بوده که تنها در مواقعی که در آن شرایط خاصی حاکم است.

توجه داشته باشید که امکان پیوند دست، در شرایطی که هم اهدا کننده و هم فرد گیرنده حاضر هستند و وقتی که فرد دستش قطع شده و پزشکان می خواهند دست قطع شده را مجدد به جای سابقش بازگردانند و به بدن خود آن فرد متصل نماید، متفاوت خواهد بود.

زمانی که دست به یک عضو مقطع از بدن مبدل گردد، شرایط ایجاد پیوند مهیا خواهد گشت اما در صورتی که این عضو به سبب له شدگی یا خراش‌های عمیق، دچار آسیب غیرقابل جبران نگشته باشد. البته ناگفته نماند که نوع نگهداری از عضو مقطع تا رساندنش به بیمارستان برای انجام پیوند، امری ضروری به سبب موفقیت در این حوزه محسوب می‌گردد.

در این مبحث قرار است دریابید که آیا پیوند دست امکان‌ پذیر است؟ اگر پاسخ منفی است می‌بایست چه تدبیری اندیشید؟

پیوند دست چگونه انجام می‌پذیرد؟

در پاسخ به سوال آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ می‌توان به قطعیت پاسخ مثبت داد. بدین شرط که در برای بهره‌بردن از ساعات طلائی تمام تلاش خود را بکار گیریم.

اما منظور از ساعات طلائی چیست؟ ساعت طلائی بعد زمانی ما بین لحظه قطع شدن عضو تا رساندن و ورود آن به بیمارستان را می‌گویند که باید در طی آن عضو مقطع به بهترین حالت ممکن نگهداری شود.

یکی از بهترین ابعاد دخیل به سبب نگهداری توام یا موفقیت ایجاد دمای منفی 4 درجه سانتی گراد می‌باشد که تنها راه به تعویق انداختن زمان مرگ سلول‌ها و در مجموع حفظ حیات دست محسوب می‌گردد.

چنانچه از این اندام در دمای محیط نگهداری گردد تنها شانس فرد برای انجام پیوند تا ۶ ساعت خواهد بود در صورتی که شرایط مورد نیاز با حاکمیت دمای منفی 4 ایجاد گردد، این شانس دو برابر گشته به ۱۲ ساعت ارتقا خواهد یافت.

برخی از افراد به سبب عدم در اختیار داشتن اطلاعات کافی و با هدف حفط حیات دست مقطع بدون هیچ مانعی، آن را در مجاورت با یخ قرار داده تا در بعد زمانی کوتاهی به بیمارستان برسد. بدون اینکه بدانند در صورت تماس مستقیم یخ با دست قطع شده تمامی سلول‌ها نابود می‌گردند.

بیشتر بخوانید

توصیه داریم در کیسه و یا پارچه تمیزی بیابید و عضو قطع شده را با آن بپوشانید. بدین ترتیب بهتر است آن را در یک کیسه یا پارچه عاری از آلودگی قرار بدهید و با قرار دادن یک تکیه یخ در کنارش دمای اطرافش را به منفی ۴ برسانید. بنظر می‌آید که دیگر دریافته باشید که آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ و ابهامی در این میان باقی نمانده باشد.

مراحل انجام پیوند دست

بعد از رفع ابهام در باب اینکه آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ یا خیر؟ حال به تفسیر و تشریح مراحل انجام آن خواهیم پرداخت.

بیمار یا شخص دریافت کننده عضو به واسطه یک تیم صاحب تخصص پیوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. آن دسته از اشخاصی که در قسمت بازو و یا پایین‌تر از آن دچار قطع عضو گردند، احتمال می‌رود که به سبب انجام این عمل، مورد احراز صلاحیت قرار گیرند. به سبب موفقیت در احراز صلاحیت در حوزه انجام پیوند دست، شخص وابسته به موارد زیر مورد سنجش قرار می‌گیرد:

  • عدم وجود کمترین میزان عفونت
  • عدم استعمال دخانیات
  • عدم اعتیاد یه هر گونه مواد مخدر و الکل صنعتی
  • عدم دست و پنجه نرم کردن با هیچ نوع بیماری مزمن عصبی مثل نوروپاتی محیطی
  • عدم وجود کمترین بیماری جسمی در فرد اعم از دیابت، بیماری کلیوی، بیماری قلبی و همینطور سرطان‌های بدخیم و پیشرفته
  • انجام معاینه فیزیکی مشتمل، اعم از تصویربرداری اشعه ایکس، آزمایش خون و هر نوع اقدامی به سبب سنجش شرایط و درصد سلامت جسمانی فرد
  • و از همه مهمتر بررسی میزان سلامت روانی و عاطفی فرد

البته‌ که تمامی موارد نام برده شده برای تشریح و تکامل پاسخ به اینکه آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ یا خیر؟ مورد اشاره قرار گرفتند. اما تمام تفاسیر ما متعلق به مدیریت و بهبود شرایطی خواهد بود که قرار است دست شخصی دیگری به یک فرد دیگر پیوند بخورد.

بعد از عمل پیوند دست چه اتفاقی می‌افتد؟

حال که در مواجهه با این سوال که آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ پاسخ بلی دریافت نمودید و با دو بعد انجام آن آشناییت یافتید، باید بدانید بعد از پروسه جراحی پیوند دست چه چیزی در انتظار شماست؟

فرد بعد از پشت‌سر گذاشتن پروسه عمل جراحی پیچیده پیوند دست، در بخش مراقبت های ویژه منتقل خواهد گشت. چنانچه متوجه دمای بالاتر اتاق نسبت به شرایط نرمال گشتید، تعجب نکنید چراکه؛ به منظور سرعت یافتن روند گردش خون در عضو پیوند زده شده

چنین تدبیری اندیشیده شده است‌. حتما پرسنل مراقبتی و درمانی بیمارستان اسرار خواهد ورزید که انگشتانتان را حرکت بدهید. این واقعیت را بپذیرید که ممکن است تا ده روز در بیمارستان برای بهبود شرایطی که در آن هستید تحت مراقبت قرار بگیرید.

چنانچه احساس درد سبب رنجش خاطر شما گشته است، آن را با پرسنل درمانی در میان بگذارید. البته در طی این ده روز، یک فیزیوتراپیست همراه شما خواهد بود که با ارائه آموزش‌های کارآمد، برای هر چه سریعتر فعال گشتن دستتان تلاش خواهد کرد.

بعد از آنکه دریافتید آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ یا خیر؟ در آخرین مورد باید بیان داریم؛ اغلب با گذشت یک بعد زمانی دو ساعته بعد از انجام جراحی، برخی از نگرانی‌های احساسی آشکار خواهند گشت. بدین ترتیب که احتمال می‌رود در روند استراحت و سازگار گشتن با شرایطی که به جهت مراقبت از دست پیوندی دارید به بحران بر بخورید که باید اعضای تیم پزشکی پیوند را در جریا چنین وضعیتی قرار بدهید.

 

بعد از عمل پیوند دست چه اتفاقی می‌افتد؟

منظور از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی چیست؟

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، مجموعه‌ای از دارو‌ها می‌باشند که به سبب ممانعت از رخداد پس زدن عضو پیوندی از سوی بدن، توسط فرد دریافت کننده از سوی پزشک تجویز و تاکید به مصرف می‌گردد.

در پاسخ به سوال آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ می‌توان اینگونه نیز عمل کرد. آری! اما نیاز است به سبب به نتیجه نشاندن آن، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی توسط فرد مصرف گردد.

این قبیل از داروها این قدرت را داراست تا شرایط سازگاری را میان جسم و عضو پیوندی شما ایجاد سازد. اما این احتمال به شکل کمرنگ خواهد رفت که عوارض جانبی شایع داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی شما را به چالش بکشانند که در بعد زمانی کوتاهی توسط تیم درمانی پیگیری خواهندگشت. این عوارض احتمالی به شرح زیر می‌باشند:

  • بروز آسیب در کلیه فرد
  • دچار شدن به پوکی استخوان
  • افزایش سطح کلسترول خون
  • افزایش خطر مبتلا گشتن به بیماری دیابت
  • احتمال شروع بیماری سرطان در بدن
  • افزایش بروز هر نوع از بیماری قلبی
  • پیشروی و بروز عفونت های جدی همانند سیتومگالوویروس
  • و اما عوارض کمرنگ و کم اهمیت دیگری اعم از:
  • بروز آکنه و کبودی
  • دچار شدن به اسهال و سردرد
  • بروز بی‌خوابی
  • دچار گشتن به ریزش مو
  • داشتن حالت تهوع
  • احتمال افزایش وزن

پیوند دست مصنوعی با پیوند دست چه تفاوتی دارد؟

در صورتی که در مقابل سوال آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ با پاسخ منفی مواجه گشتید، می‌بایست به سراغ پیوند دست مصنوعی بروید و بدانید که هنوز هم زیبایی زندگی خودش را به شما نشان خواهد داد فقط کافیست که به قدرت علم در پیشرفت‌های روز افزونش در این حوزه ایمان بیاورید.

پروتز دست یکی از شگفت انگیز‌ترین انواع اندام مصنوعی می‌باشد که وجود یک مزیت منحصر بفرد در برخی از انواع آن، امکان ایجاد پیوند با بدن را فراهم خواهم نمود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کمتر کسی متوجه مصنوعی بودن این عضو می‌گردد و می‌توانید همچون یک عضو طبیعی از آن انتظار مدیریت بحران‌های متعدد را داشته باشید.

در حال حاضر دیگر متوجه این امر گشته‌‌اید که آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ با اینکه چه تفاوتی میان پیوند دست مصنوعی با دست طبیعی وجود دارد؟

در تکامل پاسخ آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ باید بگوییم در روند پیوند دست طبیعی، دست خود شخص یا شخص دیگری پیوند زده شده و جراح تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا از سوی بدن پس زده نشود. این در حالی است که در نوع دیگر دست مصنوعی طراحی شده و بسیار نزدیک به شکل و شمایل و رنگ پوستتان خواهد بود.

پیوند دست مصنوعی با پیوند دست چه تفاوتی دارد؟

کلام پایانی

در حال حاضر دیگر می‌دانید که آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ یا خیر؟ البته پیوند دست منحصر به یک نوع جراحی نبوده و در دو بعد متفاوت انجام می‌پذیرد.

گاهی یک فرد وابسته به هر نوع رخداد تلخ و یا حادثه غیر مترقبه‌ای از ناحیه دست دچار قطع عضو می‌گردد و تلاش اطرافیان برای نگهداری و رساندن عضو قطع شده و به بیمارستان با موفقیت توام گشته و بالاخره عمل پیوند صورت می‌پذیرد.

در برخی از مواقع نیز تلاش پزشکان بر آن است تا عضو اهدایی از یک شخص به شخص دیگری پیوند زده شود. اما گاهاً هیچ یک از تلاش‌های مدنظر مثمر به ثمر نخواهد گشت و فرد باید با تهیه پروتز دست، مسیر جدید در زندگی خود را رقم بزند.

کلینیک کازمادیک‌پروتز از مطرح‌ترین مجموعه‌های طراحی و آماده سازی انواع پروتز یا عضو مصنوعیست که، می‌تواند به خوبی نیاز شما در این حوزه را پاسخ بدهد.

امید داریم تمامی اهداف و تلاش‌های ما در این مبحث به نتیجه رسیده باشد و چنانچه با هر بینشی و در هر مکانی سوال آیا پیوند دست امکان پذیر است؟ مطرح گردد شما به خوبی بتوانید اطلاعات ناب و بی‌نظیری را ارائه بدهید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *