Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

ارتز افتادگی مچ پا

چکیده محتوا

ارتز افتادگی مچ پا

ارتز افتادگی مچ پا از آن جهت اهمیت دارد که تمامی نیروی بین زمین و کل بدن از طریق مچ پا انتقال می یابد. بنابراین اگر در این ناحیه آسیبی ایجاد شود می تواند آثارش در کل بدن دیده شود. آسیب در ناحیه مچ پا علاوه بر وجود درد شدید می تواند زندگی فرد را نیز تحت شعاع قرار دهد.

این آسیب می تواند در اثر پیچ خوردگی و شکستگی مچ پا و یا آسیب دیدن رباط پا ایجاد گردد. یکی از مناسب ترین راه های درمان آسیب دیدگی افتادگی مچ پا، ارتز مچ پا می باشد که در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می شویم.

افتادگی مچ پا

افتادگی مچ پا که موجب می شود فرد به راحتی نتواند راه برود به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود. این دلایل شامل فلج عضلات در ناحیه پایینی بدن و ضعیف بودن عضلات می باشد.

بهترین درمان برای این عارضه، پا ارتز افتادگی مچ پا می باشد. متخصصان ارتوپد برای محافظت از مفاصل پا و جلوگیری از آسیب وارد شده به پا مچ پا، از ارتز ها استفاده می کنند.

معمولا افتادگی مچ پا در مدت زمان کوتاهی برطرف می شود. البته در این زمان بهترین کار این است که بیمار به متخصص ارتوپد مراجعه نماید تا از بروز آسیب های بیشتر جلوگیری نماید و از ارتز افتادگی مچ پا استفاده نماید. تنها در این صورت است که افتادگی مچ پا در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

دلایل افتادگی مچ پا

همان طور که ذکر شد یکی از دلایل افتادگی مچ پا، ضعیف بودن عضلات می باشد، که این ضعف به سه دلیل می تواند ایجاد گردد:

  • وارد شدن آسیب به عصب: عصب پنل نقش عصب دهی به ماهیچه پا را ایفا می کند. در صورتی که این عصب آسیب ببیند، می تواند منجر به افتادگی مچ پا گردد و استفاده از ارتز افتادگی مچ پا را ملزم می نماید.

این عصب می تواند در هنگام انجام فعالیت های ورزشی و سنگین، عمل های جراحی، عمل های سزارین و قرارگیری پاها بر روی هم برای مدت زمان طولانی ایجاد شود. در این شرایط در صورت آسیب، پزشک متخصص استفاده از ارتز مچ پا را برای بیمار جهت بهبود تحرک و درد توصیه می نماید.

  • وجود اختلالات در عضلات: برخی از بیماری ها از جمله دیستروفی عضلانی و اسکلروز یا بیماری لوبک و فلج اطفال می تواند حالتی را ایجاد کند که عضلات دچار ضعف شوند. در صورت وجود چنین بیماری هایی بروز افتادگی مچ پا شایع تر می باشد که به ارتز افتادگی مچ پا جهت درمان نیاز می باشد.
  • وجود اختلالات مغزی: از دیگر مشکلاتی که می تواند منجر به افتادگی مچ پا گردد، اختلالات مغزی و آسیب های عصبی است. این آسیب های عصبی می توانند در اثر سکته مغزی، فلج مغزی، ام اس و بیماری های دیگر ایجاد شود.

دلایل افتادگی مچ پا

علائم افتادگی مچ پا

علائم افتادگی مچ پا در یک فرد که، ضرورت استفاده از ارتز افتادگی مچ پا را به همراه دارد، علاوه بر احساس گزگز، کاهش عضلات یک طرفه، عدم توانایی در چرخش پا موقع حرکت و عدم توانایی در برداشتن گام های بلند می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عدم توانایی در کفش پوشیدن: افرادی که دچار افتادگی مچ پا هستند، در هنگام پوشیدن کفش، احساس درد زیادی در انگشتان پای خود می کنند.
  • احساس ضعف در کف پا: به دلیل اینکه افراد دارای افتادگی مچ پا، ضعف در عضلات کف پایشان دارند، این حس برای آن ها ایجاد می شود. معمولا افرادی که دارای افتادگی مچ پا هستند، عدم توانایی در حفظ تعادل دارند، در نتیجه فرد به راحتی زمین می خورد.

ارتز مچ پا چیست؟

ارتز مچ پا که در گروه ارتزهای اندام های تحتانی قرار می گیرد جهت درمان و پیشگیری از آسیب های بیشتر به ناحیه مچ پا استفاده می شود. این ارتز می تواند به عملکرد بهتر پا کمک نماید.

همان طور که بیان شد یکی از راه های درمان و جلوگیری از آسیب به مچ پا استفاده از ارتز افتادگی مچ پا می باشد. ارتز مچ پا انواع مختلفی دارد و هر کدام از این انواع به فرم خاصی طراحی و ساخته شده اند.

برخی از آن ها برای پیشگیری و برخی از آن ها برای درمان می تواند مناسب تر باشد. معمولا پزشک برای مشکلاتی چون پیچ خوردگی، شکستگی، صدمات زیاد و بی ثباتی در مچ پا و همچنین توان بخشی، می تواند استفاده از ارتز پا را تجویز نماید.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز قطع سایم از مچ پا با کارشناسان ما در ارتباط باشید

انواع مختلف ارتز مچ پا

در ادامه مبحث ارتز افتادگی مچ پا، به بررسی انواع مختلف ارتز مچ پا می پردازیم:

  • ارتز نوار طبی: نوار طبی معمولا جهت حفظ پایداری و ثابت کردن مچ پا، جلوگیری از پیچ خوردگی و ایجاد فشار بالا به رباط های مچ پا می تواند استفاده گردد. همچنین ارتز مچ پای نوار طبی جهت جلوگیری از آسیب به رشته های عصبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به علاوه منظور از توان بخشی که بیان شد این است که پزشک با استفاده از ارتز نوار طبی از آسیب مجدد در ناحیه پشت مچ پا جلوگیری می کند. لذا یکی از انواع ارتز افتادگی مچ پا ارتز نوار طبی است.
  • معمولا به دنبال آسیب دیدگی ها متخصصین بعد از کاهش تورم به وجود آمده جهت بهبود و کاهش خطرات آسیب مچ پا از ارتز نوار طبی استفاده می کنند. ارتز نوار طبی معمولا بعد از گذشت مدتی خاصیت حفاظتی خود را از دست می دهد.
  • ارتز باند الاستیکی و مچ بند: این ارتز معمولا به عنوان ارتز افتادگی مچ پا به دنبال چرخش در ناحیه مچ پا استفاده می گردد و می تواند تورم و تحرک مچ پا را بهبود بخشد. پزشک معمولا همراه با آن از کمپرس یخ نیز استفاده می کنند.
  • ارتز بریس: بریس ها که معمول به سه دسته طبقه بندی می شوند شامل گچ، ارتز پلاستیکی و بریس بنددار می باشد. معلولا بریس برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که توانایی استفاده از نوار طبی را ندارند. همچنین بریس ها از نظر هزینه باصرفه تر می باشند.

اما باید به این موضوع توجه نمود که در صورت جابجا شدن بریس، اثر حفاظتی آن کاهش می یابد.

انواع مختلف ارتز مچ پا

کلام پایانی

این محتوا که در رابطه با ارتز افتادگی مچ پا می باشد به بررسی مشکلات افتادگی مچ پا و استفاده از افتادگی مچ پا پرداخت. در انتها لازم است این نکته را یادآور شویم که، مصرف مستمر و دائمی ارتز مچ پا می تواند به افرادی که به دلایل مختلف دچار آسیب دیدگی مچ پا هستند، کمک بیشتری نماید.

بنابراین بزرگترین مزیت ارتز افتادگی مچ پا این است که بیمار مجدد دچار آسیب و حادثه نمی شود، چرا که می تواند به خوبی به حفظ تعادل بدن خود کمک کند.

ما در کلینیک کازمدیک پروتز به بیماران خود توصیه می کنیم که در صورت نیاز به استفاده ارتز مچ پا حتما از آن استفاده کنند چرا که بی توجهی به مشکلات مربوط به مچ پا می تواند صدمات و آسیب های جدی را در بر داشته باشد. در صورت داشتن سوالات بیشتر به وب سایت ما مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *