Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

از کجا بفهمیم پروتز پاره شده

چکیده محتوا

از کجا بفهمیم پروتز پاره شده

از کجا بفهمیم پروتز پاره شده :استفاده از پروتز حتی اگر با مواد باکیفیت و دارای دوام بالا هم انجام بگیرد ممکن است در برخی موارد دچار پارگی شود. در صورتی که فرد بیشتر از 10 سال از پروتز استفاده کند باید منتظر پارگی احتمالی پروتزها باشند. به همین علت لازم است که افراد نسبت به علائم و نشانه های پروتز پاره شده آگاهی داشته باشند.

اما این سوال پیش می آید که از کجا بفهمیم پروتز پاره شده برای آشنایی با این موضوع همراه ما باشید.

از کجا بفهمیم پروتز پاره شده

یکی از موارد در هنگام پارگی پروتز مانند پروتز سینه این است که فرد متوجه می شود که موضع مورد نظر که با استفاده از پروتزهای سیلکونی ترمیم شده تغییر سایز داده است. برای آگاهی بیشتر از نشانه های از کجا بفهمیم پروتز پاره شده دقت داشته باشید که فرد بلافاصله متوجه خواهد شد که موضع مورد نظر دچار تغییر سایز می گردد.

در صورت استفاده از ژل های سیلیکونی باید به این نکته توجه داشته باشید که تشخیص این مسئله بسیار دشوارتر از نمونه های دیگر می باشد.

به این دلیل که ژل های سیلیکونی در بافت خود از لایه های ضخیم تری تشکیل شده اند.
در برخی موارد با وجود ژل های سیلیکونی نمی توانیم از کجا بفهمیم پروتز پاره شده است. در این موقعیت ممکن است افراد با تغییر سایز در موضع هایی مانند سینه ها نتوانند این موضوع را تشخیص دهند.

البته پاره شدن پروتزهای سیلیکونی می توانند دارای نشانه های دیگری هم باشند. این نشانه ها می تواند به صورت التهاب یا به وجود آمدن بافت های زخم در اطراف پروتز باشد همچنین این امر باعث می شود که با گذشت یک دوره پروتزها سفت تر شوند.

اغلب برای اینکه بتوانیم پارگی پروتزها را به شکل فیزیکی تشخیص دهیم راهکارهای زیادی وجود ندارد. افراد می توانند در صورت مشکوک شدن به این مسئله از روش تشخیص ام آر آی استفاده کنند.

تغییر سایز و شکل موضع

1.کاهش سایز

در ادامه از کجا بفهمیم پروتز پاره شده باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد در هنگام استفاده از پروتزهای نمکی در صورتی که پارگی رخ دهد بلافاصله متوجه مشکل می شوند.

به این دلیل که نمک ها از بخش های بیرونی سیلیکونی نشت می کنند. هنگامی که پارگی در پروتز اتفاق بیفتد معمولا با گذشت یک یا دو روز موضع پروتز شده خالی می شود و سایز آن دستخوض تغییراتی می شود. دقت داشته باشید که بدن قادر است محلول نمک را به خود جذب کند از همین رو فرد با مشکل خاصی روبرو نخواهد شد.

2.درد یا حساسیت های غیر طبیعی

یکی دیگر از موارد برای از کجا بفهمیم پروتز پاره شده این است که فرد احساس درد و حساسیت در ناحیه مورد نظر می کند. این علائم را می توانید در هنگام استفاده از هر نوع پروتزی درک کنید. اما این مشکل در پروتزهای سیلیکونی کمتر مشاهده شده است.

3.ایجاد توده یا احساس ایجاد امواج

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم تشخیص پارگی در پروتزهایی که دارای ساختار نمکی هستند ساره تر می باشد. زمانی که این اتفاق می افتد بافت به شکل توده درآمده یا امواج رای به وجود می آورد که افراد می توانند آن را احساس کنند.

ممکن است افراد این علامت ها را با گذشت مدت زمان زیادی بعد از پاره شدن پروتز روبرو شوند.

4.احساس نرمی در بافت

در ادمه موضوع از کجا بفهمیم پروتز پاره شده باید بگوییم که تنها بعد ار گذشته یک دوره ی زمانی فرد در ناحیه پروتز احساس سفتی دارد در حقیقت این فرایند را به این دلیل انجام می دهند که پروتزها از دوام بیشتری برخوردار شوند.

افرادی که پس از مدت زمان کوتاهی در ناحیه پروتز احساس نرمی دارند باید بدانند که این مشکل به دلیل نشت کردن آن ها می باشد.

5.سفت تر شدن پروتز

برای اینکه از کجا بفهمیم پروتز پاره شده راهکارهای متعددی وجود دارد یکی از این موارد برخلاف مواردی که اشاره کردیم پروتزها بر اثر پارگی دچار سفتی می شوند به شکلی که فرد حس می کند پروتز نسبت به گذشته سفت تر شده است.

در حقیقت باید اشاره کنیم که این واکنش بر اثر انقباض کپسولی است در این موقعیت پروتز به دلیل پاره شدن به پوست واکنش نشان خواهد داد. این امر موجب می شود که پروتز از شکل متفاوتی از گذشته برخوردار شود. این موقعیت می تواند با درد نیز همراه باشد.

بیشتر بخوانید

عوارض پارگی پروتز

برای درک بیشتر از کجا بفهمیم پروتز پاره شده باید بدانید که این موضوع می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. زمانی که پروتزها دچار پارگی شوند محلی که پروتز استفاده شده مثل سینه ها دچار تغییر شکل و کانتور می شود.

جالب است بدانید که تصوراتی در زمینه پارگی پروتزها وجود دارد که این امر باعث بروز مشکلاتی نظیر ناباروری، ایجاد مشکلات بین سلول های همبند، سرطان و …. می شود. باید بدانید که این تصورات کاملا اشتباه می باشد.

برای اینکه بهتر از کجا بفهمیم پروتز پاره شده به این نکات توجه کنید. پروتزهای پاره شده معمولا به شکل زیر اعلام می کنند که دچار مشکل شده اند.

بهترین گزینه برای تشخیص راهکارهای درمانی استفاده از روش ام آی آر می باشد. با استفاده از این روش تشخیص پزشکان می توانند درمان های مختلفی را پیشنهاد کنندو در اولین مرحله یک پروتز سالم را به جای پروترهایی که دچار پارگی و ایراد شده اند قرار می دهند. برخی از افراد نیز تمایل دارند که پروتزهایی که دچار پارگی شده اند بیرون آورده شود و دیگر برای آن ها جایگیزین قرار ندهند.

در این حالت طبیعی است که عضو سفتی خود را از دست می دهد و حالت شل و افتادگی برای آن ها به وجود می آورد. در صورت عدم تمایل به استفاده از پروتز می توانند از روش های درمانی دیگر نیز بهره مند شوند.

عوارض پارگی پروتز

سخن پایانی

در این مطلب به به بررسی از کجا بفهمیم پروتز پاره شده است پرداختیم و با دلایل متعدد تشخیص آن آشنایی پیدا کردیم. نکته مهمی که وجود دارد این است که باید از پروتزهای مرغوب و متناسب با شرایط افراد استفاده کنید. برای انتخاب بهترین پروتز ها به کازمدیک پروتز مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *