Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه چیست؟

چکیده محتوا

اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه چیست؟

اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه، نوع متفاوتی از پروتزهای چشمی هستند که بر روی چشم بیمار قرار می گیرند و می توانند با پوشاندن لک چشم، ظاهر طبیعی به چشمان بیمار ببخشد.

این پروتز برای افرادی که مشکلات مختلفی چون میکروفتالمی، فتیزیکال یا چشم بد فرم دارند مناسب می باشد. مهمترین کاربرد اسکرال شل، پوشاندن حجمی از چشم است که از بین رفته است و مشکلاتی چون پتوز و افتاگی پلک رویی را درمان می کند. یک اسکرال شل مناسب نه تنها پشتیبانی مناسب از پلک را فراهم می کند، بلکه ظاهر طبیعی را نیز به چشم باز می گرداند.

در این محتوا ما شما را به طور کامل با اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه آشنا می سازیم، با ما همراه باشید.

اسکرال شل چیست؟

اسکرال شل در واقع یک چشم مصنوعی بدون تخلیه است که اختصاصا برای بیمار و چشم او ساخته شده است تا بتواند چشمانی با ظاهر طبیعی داشته باشد.

برای دستیابی به بهترین تناسب اسکرال شل، ضمن به حداکثر رساندن راحتی و تحرک، از روش برازش قالب استفاده می شود. در این روش متخصص چشم پزشک یک قالب نرم آلژینات از چشم آسیب دیده استفاده می کند. این تکنیک ساخت، تضمین می‌کند که پروتز چشمی سفارشی شما مطابق با آناتومی حفره چشم شما باشد.

هنگامی که پروتز نهایی خود را دریافت کردید، معمولاً توصیه می شود که فقط در روز از آن استفاده نمایید، تا زمانی که با پروتز خود راحت شوید. زمان استفاده فردی شما بسته به حساسیت قرنیه و برجستگی کره شما متفاوت است. چشم پزشک شما بر اساس پاسخ شما، زمان استفاده شما را به دقت بررسی می کند.

به یاد داشته باشید، وقتی چشم ‌های قالب ‌گیری شده و اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه درست می‌ کنیم، آن‌ ها را به ‌طور خاص شکل می ‌دهیم و رنگ می ‌کنیم تا متناسب با هر بیمار و شکل حفره منحصر به فرد آن ها باشد.

مراقب چشم مصنوعی خود باشید

نکته ای که باید در ارتباط با اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه بدانید این است که باید همیشه تمیز بماند. تمیز کردن آن کار راحتی است اما ممکن است در دفعات اول این کار را به سختی انجام دهید. برای پاک کردن هرگونه ترشح روی پلک یا مژه از دستمال مرطوب تمیز استفاده کنید.

از آب گرم و یک صابون ملایم دست برای شستن اسکرال شل خود استفاده کنید. اسکرال شل را به آرامی با انگشتان خود مالش دهید، اما مطمئن شوید که آن را خراش ندهید یا اط دستانتان نیفتد.

قبل از اینکه اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه را دوباره نصب کنید، اسکرال شل را به طور کامل در آب استریل بشویید. مطمئن شوید که تمام صابون را بشویید. اگر این کار را نکنید، ممکن است هنگام نصب پوسته، سطح چشم شما را بسوزاند.

هرگز از پاک کننده های شیمیایی، ضدعفونی کننده یا شوینده برای تمیز کردن اسکرال شل خود استفاده نکنید. این ترکیبات می توانند باعث آسیب دائمی به سطح شوند و بافت چشم را تحریک کنند. اگر در مراقبت از اسکرال شل خود مشکلی دارید، لطفا با ما در مرکز تماس بگیرید.

 

مراقب چشم مصنوعی خود باشید

چگونه چشم مصنوعی کثیف می شود؟

همه ما شاهد ترشحات چشم در مواقع مختلف از جمله، بیدار شدن از خواب، سردی هوا و یا بیماری هستیم. همین ترشحات می توانند اسکرال شل شما را کثیف نمایند. علاوه بر این موارد، گرد و غبار و آلودگی هوا نیز می تواند موجب کثیفی چشم مصنوعی گردد.

میزان کثیفی چشم مصنوعی در بین افراد مختلف متفاوت است و می تواند بر اساس محیطی که در آن زندگی می نمایید، متفاوت باشد. اما چیزی که باید در نظر بگیرید، تمیز کردن و مراقبت از آن می باشد.

بیشتر بخوانید: پروتز چشم

چند بار باید اسکرال شل را تمیز نمود؟

اینکه چند بار نیاز است که اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه را تمیز نمود، قانون خاصی ندارد، و بر حسب شرایط جسمی بیمار و میزان ترشحات چشم و آلودگی محیط تعداد دفعات استریل چشم مصنوعی متفاوت است.

اما نکته ای که باید در نظر گرفت، این است که هر شب چشم مصنوعی را خارج نموده و پس از شستشو استریل نمایید.

چند بار باید اسکرال شل را تمیز نمود؟

چگونه اسکرال شل خود را می توان برداشت؟

برداشت اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه سخت نیست و برای برداشتن آن باید به موارد زیر توجه نمایید:

  • دستان خود را استریل نمایید.
  • پارچه نرمی در زیر دست خود قبل از برداشتن اسکرال شل بگذارید تا در صورتی که از دست شما افتاد، آسیب ندیده و خراشیده نشود.
  • مقابله آیینه بایستید و به پایین نگاه کرده و با انگشت به آرامی پلک را بالا آورده تا لبه درب با لبه بالایی اسکرال شل برخورد کند، با کمی فشار روی لبه پلک بالایی، اسکرال شل باید روی درب بالایی قرار گیرد.
  • همانطور که اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه از چشم بلند می شود، دست دیگر باید در حالت فنجانی روی گونه قرار گیرد. اگر به بالا نگاه کنید، اسکرال شل روی جلوی درب بالایی حمل می‌شود و از پلک پایینی آزاد می‌شود و در دست شما می ‌افتد.

همچنین می توانید به جای استفاده از انگشتان خود از یک دستگاه مکش برای این کار استفاده نمایید. برای این کار نیز به صورت زیر می توانید عمل نمایید:

  • انتهای باز دستگاه استخراج را با آب سرد خیس کنید.
  • لامپ را در طول استخراج کننده بین انگشت شست و اشاره فشار دهید تا هوا خارج شود.
  • در حالی که هنوز فشار می دهید، انتهای مکنده استخراج کننده را محکم روی عنبیه اسکرال شل خود قرار دهید.
  • فشار روی لامپ را رها کنید؛ اکنون باید استخراج کننده به اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه شما متصل شود.
  • حالا دستگاه استخراج را به عنوان دسته نگه دارید، اما لامپ را فشار ندهید.
  • به پایین نگاه کنید و با انگشت اشاره دست دیگر، درب بالایی را بالا بیاورید تا لبه درب با لبه بالایی اسکرال شل برخورد کند. اگر به بالا نگاه کنید، اسکلرال‌ شل را می توان از روی درب بالایی و از درب پایینی با استخراج کننده خارج کرد.
  • مراقب باشید که اسکلرال‌ شل را روی چشم خود نکشید. با فشار دادن مجدد لامپ، دستگاه لاستیک ‌گیر از اسکلرال‌ شل آزاد می ‌شود.

چگونه اسکرال شل خود را می توان برداشت؟

کلام پایانی

در این محتوا با اسکلرال‌ شل یا چشم مصنوعی بدون تخلیه و کاربردهای آن آشنا شدید. همانگونه که ذکر شد، اسکرال شل، چشم مصنوعی است که پزشک بدون آنکه چشم شما را جراحی کند، آن را بر روی چشمتان قرار می دهد و ظاهر طبیعی به چشمان شما می بخشد.

برای تعیین وقت مشاوره با چشم پزشک متخصص، لطفاً با پر کردن فرم درخواست مشاوره موجود در وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز، با ما تماس بگیرید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *