Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان

چکیده محتوا

انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان

انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان با مورد هدف قرار دادن سیستم اسکلتی عضلانی در آن‌ها، این قدرت را داراست تا در صورت درمان به موقع، اثرات بس نگران‌کننده‌ای را به بار آورد. برخی از بیماری‌ ها و یا حتی اکثریت آن‌‌ها، مختص گروه بزرگسال نبوده و حتی در دوران کودکی خود را بی‌رحمانه‌تر به جریان خواهد انداخت.

والدین باید آگاه باشند که، در صورت قرارگیری کودکانشان در چنين شرایطی، صحت و سلامت استخوان‌‌ها، همینطور برخی مفاصل و البته ماهیچه‌‌ها، رباط‌ و تاندون‌ ممکن است با تاثیرات منفی، همسو گردد.

البته نمی‌توان برای تمامی انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان یک دلیل واحد و محکم برشمرد چراکه؛ می‌تواند ریشه در ناهنجاری‌‌های مادرزادی، نقص در روند رشدی و یا هر نوع آسیب‌ وابسته به تمرینات ورزشی و ‌… داشته باشد.

 بیماری‌های ارتوپدی اطفال

انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان را می‌توان در رده امراض رایج در این حوزه جای داد که، ممکن است از بدو تولد یا در دروه‌های بعدی زندگی به هر علتی کودک و والدینش را به چالش‌ بکشاند. اما جای خرسندیست که اغلب آن‌ها با طی نمودن یک روند درمانی شاید کوتاه و گاهاً مدید به بهبود خواهد انجامید.

بازهم بر این مورد اسرار می‌ورزیم که، نمی‌توان ریشه واحدی به سبب بروز این بیماری‌ها در جسم کودکان برشمرد و هر یک با تکیه بر یک دلیل ایجاد گشته‌اند. بعضی از این کودکان در بدو تولد به سبب دچار گشتن به عارضه پاچنبری سبب دچار تشویش گشتن والدین خود شده که ریشه در رشد غیرطبیعی در رحم مادر خود دارد.

حتی اگر پروسه رشد اطفال در مسیری نرمال پیشروی نماید، اما باز هم این احتمال هست که به سبب تغییر بدن، هر نوع نقص ارتوپدی اعم از اسکولیوز فرد را غافلگیر نماید که، در بعد زمانی جهش رشد پیش از بلوغ رخ خواهد داد.

کودکان عموماً در طی روز به فعالیت‌های متعددی مشغول هستند که، ورزش و یا هر نوع فعالیت ورزشی در سدر آن‌ها قرارخواهد گرفت. کوچکترین بی‌احتیاطی و ممکن است مخاطرات بسیاری اعم از شکستگی، رگ به رگ گشتن و همینطور کشیدگی را به بار می‌آورد.

بدین ترتیب به سبب تشخیص و درمان به موقع، والدین موظفند که، با مشاهده هر نوع علامت و نشانه‌ای که که خبر از دچار گشتن به بیماری‌های ارتوپدی اعم از درد، تورم، مشقت در زمان حرکت و بسیاری دیگر از ناهنجاری‌های آشکار، سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه داشته باشند.

به همین‌ترتیب، روند بیماری به طور صحیح و با تکیه‌بر تخصص پزشک مدیریت خواهد گشت و کودک بعد از بهبود به زندگی معمول خود بازخواهد گشت.

انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان

بیماری‌های ارتوپدی متعددی در کودکان می‌تواند، سبب نگرانی والدینشان نسبت به آن‌ها شود. که در این قسمت با اقدام برای آشنایی تک تک آن‌ها، اطلاعاتمان را در باب انواع بیماری‌‌های ارتوپدی در کودکان تکامل خواهیم بخشید.

·پاچنبری در کودکان

در معرفی اولین مورد از انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان به عارضه کلاب فوت یا به زبان دیگر پاچنبری اشاره خواهیم داشت. در واقع چنین حالتی کودک در آستانه عارضه پای پرانتزی قرار داده و بدین‌ ترتیب خانواده اورا ملزم می‌سازد تا بدون فوت وقت به متخصص ارتوپد مراجعه و تا مورد بررسی و بهبود کامل قرار گیرند.

کودکان مبتلا این نوع آسیب در زمان حرکت و فعالیت‌های روزمره متوجه بروز مانعی چون چرخش مچ پاها به سمت داخل خواهند گشت که ملزمشان‌ می‌سازد از آن پس با پنجه یا لبه بیرونی پای خود گام بردارند.

·صافی کف پای انعطاف پذیر

این عارضه کاملاً آشنا زمانی از سوی پزشک تشخیص و تاکید می‌گردد که، قوس کف پا نسبت به حالت نرمال کمتر است و حتی در برخی مواقع کاملاً ناپدید گشته است. برای بهبود کودک مبتلا به صافی کف پا، راهکار های متعددی ارائه گشته که استفاده از کفی و یا کفش طبی از برجسته‌ترین آن‌ها محسوب می‌گردد.

·پاهای خمیده

و اما پاهای خمیده یک دیگر از انواع بیماری ارتوپدی در کودکان می‌باشد و حتی نوزدان را معرض ابتلا قرار خواهد داد. آن دسته از کودکانی که مبتلا به پاهای خمیده هستند، به سبب وجود فضایی میان ساق پا و زانوها، دچار یک خمیدگی بیرونی در هر دو و یا فقط یکی از پاهای خود خواهند گشت.

البته نباید امیدتان را از دست بدهید چراکه؛ بعد از طی گشتن روند رشد به مرور بهبود کامل خواهد یافت. این در حالی است که در صورت عدم بهبود، پزشک متخصص ارتوپد اقدام به تهیه و ارائه یک برنامه بی‌نقص با هدف ایجاد تغییر شکل اندام درگیر، خواهد نمود.

ناپایداری کاسه زانو یا دررفتگی زانو

ناپایداری کاسه زانو یکی دیگر از انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان است که عموماً از آن با شهرت لغوی زانوی در رفته یاد می‌شود‌. اما این عارضه به چه دلیل رخ می‌دهد؟

زمانی که، کشکک زانو به سبب وارد گشتن ضربه توام با شدت و یا حرکتی غیر نرمال به ناحیه کناری مفصل زانو کشیده می‌شود. در چنین شرایطی اقدامات فیزیوتراپیست، انجام عمل و یا بریس وابسته به نوع تشخیص و تجویز پزشک، تلاش‌هایی نتيجه بخش برای بازگرداند زانو در جای خودش است.

·دیسپلازی رشدی لگن

دیسپلازی رشدی در ناحیه مفاصل ران یک نقص جدی در روند شکل گیری لگن محسوب می‌گردد که، در نهایت به عدم ثبات مفصل در این ناحیه خواهد انجامید. چنانچه کودکتان به این عارضه مبتلا گردد، تا بهبودی به تاخیر نیوفتاده، باید در همان ماه‌های ابتدایی و بدون فوت وقت، برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

 

      دیسپلازی رشدی لگن

·پلی داکتیلی

یکی دیگر از انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان دارا بودن یک انگشت مضاعف نسبت به تعداد نرمال آن می‌باشد که، از آن با پلی داکتیلی یاد می‌گردد. شاید در برخی از زمان‌ها، احتمال می‌رود که انگشت اضافی، تنها یک بافت نرم و یا حتی پوست اضافه باشد، ولی گاهی نیز همچون‌ یک نوع معمول دارای مرکزیت استخوان شکل خو‌اهد بود.

·کیفوز

انحنای بالاتر از میزان طبیعی ستون فقرات که به قوز پشتی شهرت دارد، یکی از شايع‌ترین انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان بشمار می‌رود. این انحنا به سبب گرد گشتن ناحیه بالایی کمر صاف ایستادن را برای کودک به یک رویا مبدل می‌سازد و از بدو تولد همراه اوست.

·اسکولیوز

زمانی که کودک نمودار جهش رشد خود را طی می‌کند، ممکن است متوجه یک انحنای کاملاً غیر طبیعی در ناحیه ستون فقرات خود گردد. متخصصین ارتوپد شما را یاری خواهد داد تا، همچون‌ انواع بیماری‌های ارتوپدی در اطفال این عارضه را به بهبودی کامل منتهی سازید.

البته، واقف گشتن به سن کودک و همینطور میزان پیشرفت آن، و مشخص ساختن نوع اسکولیوز از موارد مهم به سبب تشخیص و ارائه شیوه درمانی بهتر از سوی پزشک محسوب می‌شود.

·تورتیکولی

گاه ممکن است که نوزاد در زمان تولد با یک مشکل عضلانی به نام تورتیکولی به چالش کشیده شود. در طی چنین شرایطی تنها عضله یک طرف گردن حالتی کاملا سفت را به خود خواهد گرفت و موجب مایل گشتن سر به آن سو می‌شود.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ارتوپدی کودکان با کارشناسان ما در ارتباط باشید

نحوه درمان بیماری های ارتوپدی اطفال

با انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان آشناییت یافتید و حال در جایگاه والدینی آگاه برای تشخیص هر مورد تهدیدزایی در مفاصل فرزندتان قرار گرفتید. حال سوال اینجاست که، چه شیوه‌های درمانی در این میان به عنوان کليت به کار گرفته می‌شوند:

نحوه درمان بیماری های ارتوپدی اطفال

·بریسینگ

این شیوه درمانی به سبب حمایت و اصلاح نمودن ناحیه آسیب دیده در طول زمان بکار گرفته خواهد شد.

فیزیوتراپی

در طی گشتن روند درمانی انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان فیزیوتراپی در جایگاه یک راه حل بی‌نظیر و صد البته کمک کننده به سبب تسریع بهبود قرار می‌گیرد.

·جراحی

در برخی از مواقع به سبب بهبود بیماری‌های ارتوپدی اقدامات غیر جراحی تنها کارساز نبوده و پزشک تصمیم به انجام جراحی، با هدف بهبود خواهد گرفت.

·تجویز دارو

در بهبودی انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان داروها همیشه به سبب داشتن قابلیت کاهش درد، التهاب و عفونت نقش ویژه‌ و تلبته غیرقابل حذفی را ایفا می‌‌کنند.

·پروتز درمانی

در بسیاری از انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان چون صافی کف پا و … استفاده از کفی و یا کفش‌های طبی یک بعد اصلی از درمان را طی می‌کند.

کلام پایانی

در این مبحث با انواع بیماری‌ های ارتوپدی در کودکان و شیوه‌های درمانی ارائه گشته از سوی پزشکان متخصص این حوزه وابسته به شرایط بیمار آشناییت یافتیم. ما به شما حق می‌دهیم که به عنوان والدین یک کودک در صورت مواجهه با چنین شرایطی دچار تشویش گردید ولی، طی گشتن روند درمان صحیح در نهایت به بهبود کامل آن خواهد انجامید.

کلینیک کازمادیک پروتز با تکیه‌بر کادری مجرب و تجهیزاتی پیشرفته در این حوزه در روند پروتز درمانی در سطح کشور با قدرت ایفای نقش می‌نماید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *