Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

انواع قطع عضو به دلیل بیماری

چکیده محتوا

انواع قطع عضو به دلیل بیماری

در این مبحث قرار است تا شما را با انواع قطع عضو به دلیل بیماری آشنا نماییم. اما پیش از آن ماهیتی تقریبی در باب قطع عضو یا آمپوتاسیون به شما ارائه خواهیم داشت که تا بتوانید درک کاملی از تمام مطالب مرتبط به این مورد کسب نمایید.

توجه داشته باشید آمپوتاسیون نوعی عمل تعریف می‌گردد که در طی آن یک بخش و یا تمام یک عضو همچون بازو، پا، پا، دست، انگشتان و … از بدن جدا می‌گردند گاهی امتناع از انجام آن می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد. دلایل بسیاری حاکی بر ضروری سازی این نوع جراحی وجود دارد که پزشکان بر انجام سریع آن در صورت لزوم تاکید بسیاری می‌ورزند.

چنانچه این پروسه صورت پذیرفت، پروتز‌ها و اندام‌های مصنوعی به عنوان یک عضو جایگزین و شبیه‌سازی شده با عضو طبیعی تهیه و اجرا؛ و سبب خواهد گشت تا فرد تا میزان قابل توجهی توانایی‌های سابق خود را کسب و زندگی شخصی و شغلی خود ادامه بدهد.

در این مطلب تصمیم داریم شما را بیش از پیش با انواع قطع عضو به دلیل بیماری آشنا سازیم و مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار بدهیم.

چطور بیماری در یک فرد موجب قطع عضو در او می‌شود؟

وابسته به شرایط جسمی که به سبب وجود بیماری در فرد رقم می‌خورد، آمپوتاسیون وابسته به جراحی صورت می‌پذیرد. آمپوتاسیون وابسته به جراحی اقدامی حیاتی با قدمت هزاران ساله است.

این روند در دوران گذشته مهمترین اقدامی محسوب می‌گشت که پزشکان در آن دوران برای نجات جان افراد از شرایطی که وابسته به بیماری برایشان ایجاد می‌گشته، انجام می‌دادند.

اما در حال حاضر و با پیشرفت‌های روز افزون در حوزه پزشکی، آمار این قبیل از عمل‌ها به شدت کاهش یافته است. شایع‌ترین انواع قطع عضو به دلیل بیماری وعوارض ایجاد گشته و توام با عروق خونی است.

این عوارض زمانی به وقوع خواهد پیوست که روند خونرسانی به اندام مقطع گردد و سبب بروز علامت ناتوان‌کننده‌ای به نام نکروز گردد. نکروز زمانی به وقوع خواهد پیوست که سلول‌های زنده بافت به یکباره دچار مرگ شوند.

توجه داشته باشید زمانی که عضو وابسته به بیماری‌هایی اعم از دیابت، سرطان و …. در شرایط نامساعدی به سبب به مخاطره انداختن سلامت بدن قرار گیرد، پزشک آن را به عنوان آخرین راه حل درمانی برای نجات بیمار تجویز خواهد کرد.

برای مثال در فرد مبتلا به سرطان سینه، پزشک دستور به قطع سینه برای تخلیه و خشک شدن ریشه سرطان موجود در بدن خواهد داد. انواع قطع عضو به دلیل بیماری موارد متعددی را شامل می‌گردد که تمامی آن‌ها با هدف ارتقا سلامت و ممانعت از پیشرفت روز افزون بیماری و نهایت نجات جان فرد صورت می‌پذیرد.

نحوه انجام آمپوتاسیون

اما ابهام دیگر اینجاست که انواع قطع عضو به دلیل بیماری به چه علتی صورت می‌پذیرد؟ قطع عضو در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی یا نخاعی صورت می‌پذیرد. در موقع بیهوشی عموماً کاتتر ادراری برای سهولت مدیریت جسمی بیمار قرار داده می‌شود.

بیشتر بخوانید

نیاز است تا اندام مدنظر به واسطه یک محلول ضدعفونی کننده و توام با استریل کاملاً شسته و ضدعفونی گردد. سپس روی اندام برشی انجام گشته و به بافت سالم فرصت پوشش دادن اندام باقی مانده داده خواهد شد. حال زمان آن است تا اندام برداشته شود و قسمت باقی مانده بسته و بانداژ گردد.

در مواقعی که عفونت‌های گسترده حاکم است، احتمال دارد که باقی مانده عضو بعد از طی گشتن روند بهبود عفونت و در ضمن جراحی ثانویه بسته شود‌.

بعد از بانداژ این امکان وجود دارد که باقی مانده عضو به سبب جمع آوری مایعات و یا خون، در معرض تخلیه داخلی قرار گیرد. انواع قطع عضو به دلیل بیماری با همین روند با هدف حفظ سلامت فرد و توام با تلاش بی‌دریغ کادر پزشکی تا تحقق یک نتیجه بی‌نظیر پیش خواهد رفت.

چه کارهایی در روزهای بهبودی بعد از آمپوتاسیون باید انجام داد؟

توجه داشته باشید که روزهای متوالی و بعد از عمل انواع قطع عضو به دلیل بیماری روزهای حیاتی و البته سرنوشت ساز در حیطه سلامت جسمی بیمار محسوب می‌گردد. بدین ترتیب که ملزم است تا چند روز به کمک ماسک اکسیژن تنفس خود را کنترل و به کمک سرم، مایعات مورد نیاز به بدنش را دریابد.

انواع قطع عضو به دلیل بیماری، رخدادی طبیعی و بدور از چالش تلقی نمی‌گردد به همین سبب فردی که در چنین شرایطی قرار می‌گیرد می‌بایست که آمادگی مورد نیاز را به سبب تجربه یک زندگی نو بیابد.

البته که برای مدیریت کاستن احساس درد در او، از سوی پزشک داروهای مسکن تجویز می‌گردد اما بهبود شرایط روحی که در آن قرار گرفته است تا میزان قابل توجهی وابسته به همدلی اطرافیان و ایجاد شرایطی مثبت به سبب روحیه سازی برای اوست‌.

مورد برجسته و مهم دیگر در باب انواع قطع عضو به دلیل بیماری تلاش ‌پی در پی به سبب ممانعت از عدم ایجاد لخته خون است.

فیزیوتراپیست‌ها پیش از ترخیص، تمامی تمرینات‌ها و همینطور حرکات ورزشی مورد نیاز و کارآمد را به فرد آموزش خواهند داد تا بیمار با تکیه بر این حرکات موجب خونرسانی توام یا سهولت و البته راندمان بالا در بدن گردند و احتمال لخته گشتن خون زا به حداقل و حتی صفر برسانند.

از سایر امور برجسته و قابل اهمیتی که روزهای بعد از انجام انواع قطع عضو به دلیل بیماری از سوی روانشان به شدت توصیه می‌گردد، اقدام به جهت ساخت پروتز البته بعد از بهبود کامل زخم های ناشی از آمپوتاسیون می‌باشد. البته به شدت توصیه داریم که یک مرکز مطرح و معتبر را برای انجام این امر انتخاب نمایید.

در این زمان کارشناسان این مراکز، با تخصص و مهارت کافی که طراحی و آماده‌سازی پروتز مورد نیاز شما در اختیار دارند، بهترین نمونه کار را به سبب داشتن ظاهری کاملاً طبیعی و نزدیک به واقعیت و همینطور متناسب با نیازهایتان را در اختیارتان خواهد نهاد.

 

چه کارهایی در روزهای بهبودی بعد از آمپوتاسیون باید انجام داد؟

آیا توجه به دوران توانبخشی در انواع قطع عضو اهمیت دارد؟

البته که انواع قطع عضو به دلیل بیماری را نمی‌توان رخداد ساده پنداشت چراکه؛ این روند پروسه‌ای ناخوشایند، دائمی و تلخ برای بیمار و خانواده او محسوب می‌گردد. این رخداد، قدرت بالایی به جهت تحت تاثیر قرار دادن کیفیت زندگی انسان را داراست.

اما ما به افرادی که شرایط تلخ قطع عضو به دلیل بیماری و یا رخدادی غیرمنتظره و شاید به صورت مادرزادی را تجربه نموده‌اند، به شدت توصیه می‌ورزیم که به این دوران توانبخشی اهمیت بسیاری بدهند.

این دوران، بسیار مهم و حیاتی محسوب می‌گردد و شخص نباید در طی آن احساس ناامیدی نموده و دست از تلاش برای بهبود شرایط خود و بازگشت به شرایط نرمال زندگی خود بردارد. توجه نمایید که برنامه ریزی در باب هر بیمار وابسته به نیاز و وضعیت جسمانی او تدوین خواهد گشت.

اصلی‌ترین هدف در اجرای این برنامه، افزایش توانایی شخص در اجرایی نمودن امور شخصی و روزانه، بدون نیازمندی به هر شخص دیگریست.

در تمام طول این دوران، درمانگر بیمار همراهی می‌نماید و همه‌ی تمرینات مورد نیاز را به او آموزش خواهد داد. در قالبی معمول، چند روز بعد از انجام پذیرفتن عمل جراحی انواع قطع عضو به دلیل بیماری پروسه توانبخشی با انجام بعضی از حرکات ساده آغاز خواهد گشت.

استفاده از عضو مصنوعی

بعد از انجام انواع قطع عضو به دلیل بیماری این امکان وجود دارد که پروتز های مصنوعی به سبب جایگزین پای قطع شده مورد استفاده قرار گیرند.

ناگفته نماند که این اعضای مصنوعی نمی‌تواند برای همه افراد کارآمد محسوب گردد و نیازهایشان را پوشش بدهد. گروهی از بیماران حتی با وجود اینکه صاحب شرایط لازم برای برای بهره‌مندی از پروتز‌های مصنوعی می‌باشند، اما بازهم کاندید مناسبی بشمار نمی‌روند. چراکه؛ استفاده از آن نیازمند صبر و حوصله کافیست.

اما چنانچه بیمار بعد از طی گشتن فرآیند انواع قطع عضو به دلیل بیماری اندکی سرسختی توام با صبر و حوصله بخرج بدهد، می‌تواند به کمک این پروتزها علاوه‌بر بازگرداندن ظاهر سابق فرد به او اعتماد بنفس و قدرت مدیریت امور زندگی و شغلی را ببخشد.

چنانچه پزشک استفاده از عضو مصنوعی را مناسب و تجویز نماید؛ در زمان انتخاب باید موارد زیر به عنوان معیار سنجش مورد توجه قرار گیرد:

  • نوع انجام آمپوتاسیون یا قطع عضو
  • مقدار قدرت عضله در ناحیه باقیمانده
  • شرایط سلامت عمومی فردی
  • نوع انتظارات و نیازهای ما از عضو مصنوعی انتظار می‌رود
  • قابل اطمینان بودن ظاهر و یا نوع عملکرد عضو از نظر بیمار

 

استفاده از عضو مصنوعی

کلام پایانی

در این مبحث سعیمان بر این بود تا مضاعف‌بر انواع قطع عضو به دلیل بیماری شما را با هر مبحث مرتبط دیگر بدان، آشنا سازیم.

چنانچه شما و یا یکی از دوستان، آشنایان و یا اطراف خانواده‌تان مجبور به قطع عضو گشته‌اند به پایان زندگی خود نرسیده و می‌توانند به یاری پیشرفت بی‌نظیر در علم پزشکی حال حاضر،از اندام مصنوعی برای بهبود شرایط ظاهری و بهره‌مندی از اعتماد بنفس از دست رفته، توانایی‌های سابق را برای حضور درخشان در زندگی شخصی و شرایط شغلی مجدداً کسب نمایند.

تنها نیاز است تا تمام عوامل دخیل و مهم را مدنظر قرار دهید و مناسب‌ترین نوع اندام مصنوعی مطابق با شرایط حال حاضرتان را برگزینید. کلینیک کازمادیک‌پروتز سال‌هاست که بعد از انجام انواع قطع عضو به دلیل بیماری یک همراه دلسوز برای امید بخشیدن به بیمارانیست که احساس می‌کنند سوت پایان تمام آرزوهای زندگی‌شان خورده است.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *