Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

انواع قطع عضو پا چیست؟

چکیده محتوا

انواع قطع عضو پا چیست؟

انواع قطع عضو پا چیست؟ مگر می‌توان آمپوتاسیون  پا را در انواع متعددی برشمرد؟ وابسته به بررسی‌هایی که تا به امروز صورت پذیرفته است، جمع کثیری از افراد از قطع عضو پا در قسمت‌های متعدد این اندام گله‌مند هستند به همین سبب قسمت عمده‌ای از فعالیت فیزیوتراپیست‌ها، انجام فعالیت‌های توانبخشی مرتبط به این دسته از افراد است.

نیاز است بدانید که قطع عضو پا وابسته به دلایل مختلفی اتفاق خواهد افتاد که عمومأ مضاعف بر دست و پنجه نرم کردن با درد جسمانی، سبب بروز مشکلات متعدد روحی و روانی  بسیاری در فرد خواهد گشت.

در مجموع انواع قطع عضو، متشکل از حذف قسمتی از پا اعم از ران، زانو، مچ پا و ساق پا می‌گردد. البته که وابسته به میزان آسیبی که هر یک ار این نواحی متحمل می‌گردند، نوع جراحی که پزشک برای درمان قطع عضو انجام می‌دهد نیز، روند متفاوتی را می‌پیماید.

البته این مرحله، برای این افراد پایان زندگی و خاموش شدن چراغ امیدشان، نبوده و این شانس را خواهند داشت که از ابزار و پروتز های متعددی برای درمان آمپوتاسیون بهره‌مند گردند که موثرترین نقش را تمرینات متعددی دارد که باید در دوران نقاهت بعد از جراحی انجام پذیرد‌.

تمام این تمرینات وابسته به نوع پروتزی که به جای عضو آسیب‌دیده قرار می‌گیرد، طراحی می‌شود‌. در ادامه قرار است با هدف پاسخ به سوال انواع قطع عضو پا چیست؟ تمامی ابهامات شما در این حیطه را رفع سازیم.

 انواع قطع عضو پا چیست؟

همانطور که در قسمت مقدمه این مبحث بیان داشتیم، آمپوتاسیون پا وابسته به دلایل متعددی رخ می دهد که هر کدام نیز قسمتی از پا را برای بروز آسیب مورد هدف قرار می‌دهند که به شرح زیر هستند:

بیشتر بخوانید

 انواع قطع عضو پا چیست؟

·         قطع عضو بالاتر از زانو

قطع عضو بالاتر از زانو، رایج‌ترین نوع در پاسخ به ابهام انواع قطع عضو پا چیست؟می‌باشد. این نوع از آمپوتاسیون عموما به سبب جدایی استخوان ران از مفصل زانو رخ داده و به عنوان قطع عضو ترانسفرومور در دنیای پزشکی به شهرت می‌رسد. در چنین شرایطی فرد تنها صاحب قسمتی که از پا بدون کمترین بخشی از مفصل زانو خواهد بود.

در این نوع از قطع عضو، ممکن است که از قدرت فرد در کنترل عضلانی در همسترینگ کاسته شود و شانس گام برداشتن با پروتز را از دست بدهد. برای اطمینان از این فرضیه باید از یک کلینیک معتبر و از یک پزشک متخصص مشاوره دریافت نمایید.

·         قطع عضو پایینتر از زانو

نوع دیگری از این حادثه تلخ BKA می‌باشد که اشاره به  قطع شدن بخشی از استخوان ساق پا خواهد داشت. در پاسخ به سوال انواع قطع عضو پا چیست؟نوع BKA را در دومین مورد قرار خواهیم داد که در حالت ترانسفرومور، سبب رقم زدن خطرات بسیار اندک‌تری برای فرد خواهد گشت.

در چنین وضعیتی، مفصل زانو درگیر آسیب جدی نخواهد گشت. چنانچه فرد هنوز هم صاحب بخش قابل توجهی از ساق پای خود باشد، گام برداشتن با پروتز با سهولت بیشتری همراه خواهد شد.

·         قطع عضو لگنی

در تکامل پاسخ به سوال انواع قطع عضو پا چیست؟ از نوعی نام میبریم که وابسته به وجود تومور بدخیم و یا شدت یافتن میزان تروما صورت می‌پذیرد. در قطع عضو لگنی، همانطور که از نامش برمی‌آید، جراح  را در شرایطی قرار می‌دهد، که با حذف بخشی از مفصل و لگن فرد، به او عمری دوباره می‌بخشد‌‌.

گام برداشتن بعد از انجام این نوع از آمپوتاسیون، بسیار مشقت‌بار خواهد بود چراکه، کمترین اندامی به جهت اتصال پروتز باقی نخواهد ماند.

·         قطع عضو انگشت پا

در آخرین مورد و برای جمع‌بندی پاسخ به سوال انواع قطع عضو پا چیست؟از قطع عضو انگشت پا نام خواهیم برد. در صورتی که مسیر جریان خون به جهت رسیدن به اندام‌های متعدد بدن چون انگشتان پا، با نقص مواجه گردد، قطع عضو مدنظر از سوی پزشک، به شدت توصیه می‌شود.

پروتزهای سیلیکونی، بهترین و کاربردی‌ترین پیشنهاد برای جایگزینی، عضو حذف شده از بدن و کسب اعتماد بنفس سابق فرد برای حضور مجدد در شرایط شغلی سابق و زندگی شخصی او می‌باشد.

چگونگی انجام آمپوتاسیون

در قسمت قبل به شکل تمام و کمال سعی نمودیم تا پاسخی جامع را در باب ابهام انواع قطع عضو پا چیست؟در اختیارتان بگذاریم. حال زمان آن است تا آگاهی شما در مورد چگونگی روند آمپوتاسیون تکامل بخشیم. قطع عضو می‌تواند با استفاده از بیهوشی عمومی و یا به کمک بیهوشی موضعی پیش رود.

چنانچه برای بهبود این شرایط پای یک پزشک حاذق در میان باشد، می‌تواند در جراحی قطع عضو با تکیه بر برخی از تکنیک‌ها به جهت کاهش آمپوتاسیون و بهبود وضعیت عضو باقیمانده استفاده کرد. یکی از کاربردی‌ترین این تکنیک‌ها، کوتاه نمودن و همینطور صاف کردن استخوانی می‌باشد که در عضو باقیمانده، وجود دارد.

بدین ترتیب، می‌توان بافت نرم و عضله را به خوبی پوشش داد و عضله‌ای که  باقی مانده است را به واسطه بخیه به استخوان‌ها متصل نمود که در نهایت به تقویت اندام باقیمانده اطلاق خواهد گشت. از این تکنیک با شهرت مایودسیس یاد می‌گردد.

در گام پایانی و بعد از پایان یافتن عمل آمپوتاسیون، جای زخم به کمک بخیه و یا گیره‌های جراحی کاملاً بسته خواهد شد و به کمک بانداژ از ورود هر گونه میکروبی به درون پوست در امام خواهد بود.

نیاز است تا لوله‌ای در زیر پوست قرار گیرد تا با خروج تراوش مایع اضافی، احتمال خطر بروز عفونت را به صفر برساند. تا به اینجا علاوه بر آنکه با انواع آمپوتاسیون در پاسخ به سوال انواع قطع عضو پا چیست؟آشناییت یافتید، اطلاعات جامعی را در باب روند عمل جراحی قطع عضو کسب کردید.

دوران بهبودی پس از آمپوتاسیون

انواع قطع عضو پا چیست؟و هر یک از آن‌ها نیازمند چه برهه زمانی به جهت بهبود کامل هستند؟ در پاسخ به قسمت دوم سوال، باید بیان داریم که بعد از پایان عمل هر یک از انواع قطع عضو پا چیست؟ بیمار به بخش منتقل گشته و تا یک بعد زمانی چند روزه، علائم حیاتی او از طریق ماسک اکسیژن و سرم کنترل می‌گردد.

البته از طرف دیگر نیز شرایطی فراهم خواهد گشت که فرد تا زمان بهبودی کامل، نیازی به استفاده از سرویس بهداشتی نداشته باشد. چنانچه پزشک تشخیص بدهد، برای بیمار مسکن تجویز می‌کند ولی در صورتی که مسکن‌ها کارآیی لازم را نداشت، برای تسکین درد بیمار تا بهبود کامل دوز بیشتر آن را نسخه خواهد کرد.

در برخی از مواقع نیز احتمال می‌رود، که از یک لوله کوچک برای منتقل نمودن بیحس‌ کننده‌ها به عصب‌های عضو باقی مانده در اطراف ناحیه آمپوتاسیون، استفاده شود تا روند کاهش درد سرعت بیشتری یابد. در این قسمت با پاسخ به سوال انواع قطع عضو پا چیست؟ قرار نیست به نوع خاصی اشاره داشته باشیم.

در صورتی که هر یک از انواع آمپوتاسیون پا انجام پذیرفت، فیزیوتراپیست بعد از عمل و بهبود نسبی، برای آموزش برخی حرکات و تمرینات ورزشی به جهت ممانعت از ایجاد لخته‌ خون و بهبود روند خونرسانی نزد بیمار حاضر خواهد شد.

 

دوران بهبودی پس از آمپوتاسیون

کلام پایانی

ما در این مبحث موفق گشتیم تا پاسخی تمام و کمال به ابهامتان در باب انواع قطع عضو پا چیست؟بدهیم. حال باید بیان داریم که، ممکن است بیمار از لحاظ جسمی در شرایطی قرار داشته باشد که در بعد زمانی کوتاهی بتواند پروتز پای خود را دریافت و از آن استفاده کند.

البته ناگفته نماند که اندام‌های پروتزی پا، مناسب حال  هر شخصی نبوده و چنانچه قرار شود یک اندام مصنوعی نصب گردد، می‌بایست دوره فشرده فیزیوتراپی و توانبخشی از پیش برنامه ریزی شود.

تمام این مراحل زمانی به نتیجه‌ مطلوبی اطلاق خواهد گشت که بیمار بعد از بهبود برای جایگزین کردن یک اندام مصنوعی به جای عضو قطع شده و دریافت اعتماد بنفس سابق، یک همگام مجرب، مطرح و متخصص را برگزیند. کلینیک کازمادیک پروتز به سبب دارا بودن سابقه بی‌نظیری که در این حوزه دارد، می‌تواند بدون چون و چرا همگام خوبی در این مسیر برای شما باشد.

چراکه بر برقرار ساختن عنصر سازگار کننده‌ای میان کاربردی بودن پروتز پا و زیبایی و طبیعی بودن آن، توانسته است هر نوع انتظاری از سوی مراجعه کننده را پاسخ بدهد. امید داریم مضاعف برای ارائه پاسخی جامع در مواجهه با ابهام انواع قطع عضو پا چیست؟شما را از سردرگمی برای یافتن یک مجموعه متخصص در این پروسه رهایی داده باشیم.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *