Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

انواع پروتز بالای آرنج دست

چکیده محتوا

انواع پروتز بالای آرنج دست

قطع دست از بالای آرنج محدود به یک نوع و وابسته به یک رخداد تلخ و یکباره نیست. انواع پروتز بالای آرنج دست ممکن است به سبب‌ بروز تروما یا هر نوع بیماری و یا اختلالات اندامی رخ بدهد که از بدو تولد همراه نوزاد است.

توجه داشته باشید انواع پروتز مورد استفاده به سبب پوشش‌دهی و رفع نقص موجود در این ناحیه از پروسه پیچیده‌ای به سبب طراحی و آماده‌سازی برخوردار است چراکه، عاری از نیازمندی به تکرار نوع و میزان عملکرد مفصل آرنج، مچ و دست می‌باشند. در زمان نصب پروتز بالای آرنج، می‌بایست نوع عملکرد آرنج و دست مورد بررسی و توجه کامل قرار گیرد.

البته که سایر عملکرد‌ها در حول عملکرد اصلی مفصل آرنج یعنی صاف کردن بازو می‌چرخد در صورتی که کارکرد اصلی دست هم قدرت کافی برای گرفتن است‌. گزینه‌های متنوع و متعددی برای ناحیه آرنج و دستگاه ترمینال موجود است و کاملاً وابسته اهداف نهایی مصرف کننده می‌باشد.

ممکن است که روند این انتخاب وابسته به عملکرد، ظاهر و یا تداخلی از هر دو آن‌ها باشد. در این مقاله علاوه‌بر آشناییت کامل به مبحث پر ابهام انواع پروتز بالای آرنج دست با هر بعد و زاویه مرتبط بدان آشناییت خواهیم یافت.

پروتز بالای آرنج چیست؟

پیش نام بردن و پرداختن به شرح کامل هر یک از انواع پروتز بالای آرنج دست بهتر است با یک معرفی ساده شما را برای دریافت اطلاعات مفید در ادامه این مبحث آماده سازیم. پروتز بالای آرنج نوعی وسیله پزشکی بشمار می‌رود که به شکل کاملاً معمول در مواردی به سبب استفاده و رفع نیاز عموم در دسترس قرار می‌گیرد‌.

که قسمتی از بازو یا آرنج از دست رفته یا آسیب دیده خواهد بود. پروتز بالای آرنج دست بیماران را یاری خواهد داد تا قابلیت بی‌نظیر حرکت و یاری جستن از بازوی خود را ارتقا بدهند. طراحی‌های متعددی از پروتز این ناحیه در اختیار است که در سایز و قالب متعددی آماده می‌گردند تا در جایگاه پاسخ مطلوبی به سبب رفع نیاز بیمار قرار گیرند.

احتمال می‌رود که پروتزها از متریال متفاوتی اعم از پلاستیک، فلز یا کامپوزیت از مرز خط تولید عبور نماید و در قالبی کاملاً سفارشی تولید گردند تا اینکه در پایان به بی‌نظیرترین تطابق با شکل و اندازه بازوی فرد منتهی گردد.

از طرف دیگر بعضی از انواع پروتز بالای آرنج دست مجهز به سیستم‌های مکانیکی بوده که قابلیت منعطف سازی و حرکت بهبود یافته را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

بکارگیری این پروتز مضاعف‌بر آنکه بیماران را تا رسیدن به بهبودی کامل به سبب افزایش میزان کیفیت زندگی فرد همراهی می‌نماید، این قدرت را داراست که اثرات روانی و اجتماعی مثبتی را به دنبال داشته باشد‌ چراکه با این اوصاف قادر است همانند گذشته تمامی فعالیت‌های روزانه و مشارکت در جوامع را بدون اتکا به هیچ شخص دیگری و به صورت مستقل انجام بدهد.

 

پروتز بالای آرنج چیست؟

چگونگی قطع آرنج دست

بهره‌مندی از یکی از انواع پروتز بالای آرنج دست زمانی صورت می‌پذیرد که تومورهای پیشرفته و بدخیم بافت نرم و استخوان ساعد بیمار را با شرایط سخت و تیره‌ای درگیر می‌سازد. از طرف دیگر در صورت وجود تومورهای ساعد و دست، قطع عضو از ناحیه زیر آرنج صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید

محل جای گرفتن توده تومور در ناحیه داخلی بازو و مفصل آرنج می‌باشد که در کنار عصب عروق اصلی جای داده شده است. به هر میزان که این تومور از سایر بزرگ‌تری برخوردار باشد، طول اندام مقطع بیشتر خواهد بود.

هدف مقطع گشتن این عضو از بالا و زیر آرنج به عنوان قسمتی از یک عمل جراحی وسیع و پیچیده، حفظ نمودن قسمت بیشتری از ناحیه انتهایی اندام مورد نظر است. باید بیان داریم که سطح قطع عضو را مواردی اعم از منطقه قرار گرفتن تومور در ساعد، مفصل آرنج و همینطور بالا و یا پایین بودن آن معین می‌سازد.

در روند طی گشتن این شیوه، تسمه‌های عضلانی در دو لایه روی قسمت رویی لبه‌های بریده شده از استخوان‌ها متصل گشته و بسته خواهند شد. بدین ترتیب موجب مسهل گشتن تحرک خواهند گشت.

با هدف کاسته شدن میزان درد، تورم و سهولت بهبود روند بهبود؛ بدون فوت وقت، بعد از پایان جراحی، پانسمان محکم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در گام بعد هدف آغاز این مبحث محقق خواهد گشت و با انواع پروتز بالای آرنج دست آشنا می‌شوید.

انواع پروتز بالای آرنج

حال در این قسمت با اتکا به اطلاعات مفید و کارآمدی که در این حوزه دریافت نمودید، زمان آن است که با رایج‌ترین انواع پروتز بالای آرنج دست آشناییت تمام و کمال یابید:

 

انواع پروتز بالای آرنج 

·         پروتز عملکردی با نیروی بدن

این نوع از پروتز از حرکات خود فرد به سبب کنترل پروتز کمک می‌گیرد. این روند از طريق تسمه‌هایی صورت می‌پذیرد که به مهار شهرت یافته‌اند. نوع قرار گیری این تسمه‌ها به گونه‌ایست که همچون پوشیدن کوله پشتی در حوالی شانه مخالف قرار خواهد گرفت.

نوع و میزان عملکرد تسمه مهاری مواردی چون نگه داشتن پروتز و فعالیت به واسطه آرنج و دستگاه ترمینال را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. بدین ترتیب، زمانی که بیمار آرنج را از سطح بالا‌تر می‌برد، با وارد ساختن فشار به کمک تسمه مهار، دستگاه ترمینال را می‌گشاید.

توجه داشته باشید که پروتز عملکردی با نیروی بدن در جایگاه محبوب‌ترین و کارآمدترین انواع پروتز بالای آرنج دست قرار می‌گیرد‌.

·         پروتزهای عملکردی با نیروی خارجی

پروتز میوالکتریک یکی دیگر انواع پروتز بالای آرنج دست است که با تمرکز بر کنترل نمودن حرکات حاکم در قسمت آرنج و دست به کمک عضلات بازوی آسیب دیده و همینطور دستگاه ترمینال طراحی و آماده‌سازی گشته است.

این نوع پروتز الکترودهایی را شامل خواهد گشت که درون آن قرار گرفته و روند تامین نیروی محرکه ناحیه آرنج از باتری‌های قابل شارژ کمک می‌گیرند.

به واسطه منقبض گشتن عضلات، سیگنال‌های الکتریکی از سوی موتور دریافت خواهند گشت و شرایط لازم برای باز و بسته شدن دستگاه ترمینال فراهم خواهد آمد.

توجه داشته باشید که این نوع پروتز برخوردار از مزیت کنترل نمودن میزان سرعت حرکات دست‌ها بوده و با مضاعف داشتن نوعی روتور به مچ دست، امکان چرخش در این قسمت دست کاملاً فراهم خواهد آمد. برای بکارگیری پروتز میوالکتریک، حتما باید یک عضله بازو بتواند بار کافی را به سبب ارسال گشتن سیگنال به موتور فراهم نماید.

چنانچه خبری از وجود یک عضله‌ صاحب قدرت نباشد، میوالکتریک این قابلیت را خواهد داشت که در قالبی دستی، به واسطه سوئیچ‌ها یا پد لمسی به طور کامل مورد کنترل قرار گیرد.

·         پروتز ترکیبی

توجه داشته باشید که پروتز ترکیبی یکی از موارد محبوب انواع پروتز بالای آرنج دست از ترکیب گشتن نیروی محرکه بدنی و نیروی محرکه خارجی به سبب اعمال نقش به حساب می‌آید. رایج ترین نوع پیکربندی این پروتز، یک آرنج با حاکمیت کنترل بدنی و همینطور یک دست کنترل شده به کمک معجزه نیروی برق است.

پروتز زیبایی

البته که یکی از دیگر انواع پروتز بالای آرنج دست به نوع غیرفعال آن اطلاق می‌گردد. بدین ترتیب نمیتوان برای این نوع دست‌ها عملکرد‌ی ویژه را تعریف نمود. هدف اصلی از تهیه این نوع از پروتز، دارا بودن ظاهری طبیعی و جذاب و رفع کامل نقص ظاهری ایجاد گشته می‌باشد.

چگونه باید برای انجام انواع پروتز بالای آرنج دست آماده شد؟

شما به منظور آماده گشتن به سبب انجام هر یک از انواع پروتز بالای آرنج دست باید دو مرحله کلی را طی نمایید که به شرح زیر هستند:

 

چگونه باید برای انجام انواع پروتز بالای آرنج دست آماده شد؟

·         مرحله ابتدایی

در طی این مرحله بعد از طی گشتن پروسه عمل قطع عضو، اندام باقیمانده متورم خواهد گشت. نگران نباشید زیرا یکی از مراحلی بشمار می‌رود که برای رسیدن به بهبودی باید از آن عبور نمایید. حال باید برای کاهش این میزان از تورم تمامی موارد مراقبتی را اجرا و کاملاً مطمئن گردید که، در انتهای این اندام خبری از بیشتر بودن حجم در قیاس با طرفین نیست.

این مرحله نیازمند طی گشتن یک بعد زمانی ۳تا ۶ هفته برای پشت‌سر گذاشتن دوره نقاهت دارد. اما در این زمان وابسته به شرایطی که شما دارا هستید و یا تشخیص پزشک، پروسه شکل دهی به کمک یکی از تکنیک‌ها اعم از بانداژ لاستیکی، جوراب‌های فشاری، جوراب‌های جمع کننده و یا گچ صورت خواهد پذیرفت.

·         مرحله دوم

و اما در گام بعد به سبب آماده گشتن برای دریافت یکی از انواع پروتز بالای آرنج دست سایز اندام باقیمانده بسیار کم‌تر خواهد گشت. چنین شرایطی به این دلیل رخ می‌دهد که شما عضلات خود در قیاس با شرایط پیش از قطع عضو کمتر بکار می‌گیرید. بعد از گذشت ۶ تا ۸ ماه از پروسه درمانی و مراقبتی باید اندام باقیمانده به یک شکل پایدار برسد تا پزشک آمادگی لازمش را به سبب ساخت پروتز اعلام دارد.

کلام پایانی

چنانچه در باب نوع استفاده انواع پروتز بالای آرنج دست اطلاعاتی در اختیار دارید باید بگوییم که باید پروتز را عکس شیوه پوشیدنش، از دست خود دربیاورید. با هدف افزایش طول عمر این عضو مصنوعی تحت هیچ شرایطی آن را به یکباره درون آب فرو نبرید. چنانچه احساس کردید که نیاز است تا سوکت تمیز شود باید از آب و صابون کمک بگیرید.

البته تمام این موارد و هر نکته به سبب استفاده آسان‌تر و مراقبت بهتر توسط کلینیک پروتزیست در اختیارتان قرار داده خواهد شد. به شدت توصیه می‌ورزیم برای تحقق اهداف و نیازهایتان، مجموعه‌ای را برگزینید که در حوزه صاحب نام و اعتبار باشد.

کلینیک کازمادیک‌پروتز سال‌هاست که به سبب دارا بودن مجرب‌ترین کادر فعال در این حوزه بالاترین رتبه طراحی و آماده‌سازی انواع پروتز بالای آرنج دست را از آن خود ساخته است‌.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *