Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

انواع پروتز صورت

چکیده محتوا

انواع پروتز صورت

ما در این مبحث با نام بردن از انواع پروتز صورت به شما نوید می‌دهیم که با بروز هر نوع آسیب به چهره‌ تان در طی حوادث متعددی اعم از سوانح رانندگی، تومورهای بدخیم و سوختگی امکان بازگشت به شرایط سابق را دارید.

حتماً از دست دادن قسمتی از زیبایی چهره هر فرد وابسته به علل متعددی که از آن‌ها نام بردیم، می‌تواند تلخ ترین تجربه او در طول زندگیش باشد. اما همچنان زندگی به گذران روزهای خود ادامه می‌دهد و ما ناچار باید خودمان را با شرایط حال حاضرمان وفق بدهیم.

ما این شانس دوباره را مدیون پیشروی علم پزشکی در این حوزه هستیم که دیر زمانیست با ساخت اندام‌های مصنوعی متعدد، به کابوس قطع عضو، بروز آسیب شدید به قسمتی از چهره و… پایان داده است. ما در این مبحث ضمن آشنایی  شما با انواع پروتز صورت سایر زوایای مرتبط به این امر را مورد بررسی تمام و کمال قرار می‌دهیم.

پروتز صورت چه کاربردی دارد؟

پیش از نام بردن از انواع پروتز صورت ، یک ماهیت کلی از این روند، خدمت شما ارائه می‌دهیم. در حقیقت پروتزهای صورت، تجهیزات مصنوعی می‌باشند که به سبب جایگزینی ناحیه آسیب دیده در چهره فرد طراحی گشته‌اند.

بی شک هدف اصلی بکارگیری این پروتز‌ها، بازگشت مجددِ ظاهر طبیعی چهره افراد و همینطور عملکرد مورد انتظار و معمول آن هاست. بدین ترتیب دیگر فرد برای حضور در جامعه خود را به چالش نخواهند کشاند و موفق به کسب اعتماد به نفس سابق خود خواهد گشت.

در صورت بروز آسیب جدی در قسمت‌ های مختلفی از صورت چون بینی، گوش، چشم، گونه و یا نواحی استخوانی فک پزشک به سراغ پروتز می رود، تا به بهبود مشکلات موجود بپردازد.

انواع پروتز صورت به واسطه‌ی متخصصان پروتز تولید و صاحب قابلیت جداسازی می‌باشند. البته ناگفته نماند وابسته به شرایطی که یک فرد در آن به سر می‌برد، انتظاراتش و در نهایت تاییدِ پزشک، می‌تواند از پروتزهای ثابت نیز برخوردار گردد.

پروتزهای ثابت به واسطه‌ی ایمپلنت‌ های دندانی و یا پیوند استخوانی در ناحیه مدنظر نصب می‌شوند. این در حالی است که پروتزیست به کمک چسب‌ های پزشکی و یا شیوه‌های متعدد دیگری، پروتزهای متحرک را روی پوست قرار می‌دهند.

جنس پروتز صورت از چیست؟

ممکن است در روند آماده‌ سازی هر یک از انواع پروتز صورت متریال‌ های بخصوصی مورد استفاده قرار گیرد که اما مهمترین نکته در زمان انتخاب هر کدام از آن‌ها، داشتن سازگاری کامل با بدن و تطابق با رنگ و بافت پوست فرد است.

به همین ترتیب می‌بایست پروتز صورت برای هر فرد به صورت کاملاً سفارشی آماده و به کمک طیف‌های رنگی نزدیک به پوستِ او، رنگ آمیزی شوند.

بدون شک استفاده از پروتز های صورت تاثیرات شگرفی را بر افزایش کیفیت زندگی افراد داشته و سبب می‌‌گردد تا با سبب داشتن ظاهری هر چه طبیعی‌ تر و البته متناسب‌تر، به زندگی معمول خود همچون سابق ادامه بدهند.

چگونه برای جراحی پروتز صورت آماده شویم؟

البته که پیش از انجام جراحی انواع پروتز صورت، پزشکتان در باب نحوه آماده شدنتان برای انجام این پروسه، توضیحات لازم را خدمتتان ارائه خواهند داد. بنابراین پیش از انجام عمل، از شما می‌خواهند تا:

-برای تسریع در روند بهبودی قبل از انجام عمل ، سیگار را ترک کنید

-مصرف برخی گروه‌های دارویی اعم از آسپرین، برخی از داروهای ضد التهابی یا گیاهی به سبب ممانعت از احتمال بروز خونریزی ممنوع

-نوشیدن آب کافی با هدفل تسریع نتایج حاصل گشته از عمل جراحی انواع پروتز صورت

چند نوع پروتز صورت وجود دارد؟

ما به این سبب تصمیم به ارائه مبحثی به سبب معرفی انواع پروتز صورت گرفتیم که، تا خدمتتان یادآور گردیم که امکان تقویت نواحی متعددی از صورت به واسطه‌ی پروتز وجود دارد.

اما اغلب گونه‌ها، چانه و فک رایج ترین نقاط صورت برای دريافت پروتز هستند. باید این نوید را به شما بدهیم حتی اگر متحمل آسیب نگشته و تنها به سبب داشتن چانه‌ای کوچک، زاویه‌ ی فک نامناسب و یا نداشتن کانتور صورت، آزرده خاطر هستید، این تکنیک برای زیبایی بخشی هر چه بیشتر به چهره‌تان بی‌نظیر است.

1-پروتز چانه

یکی دیگر از انواع پروتز صورت پروتز چانه است که قابلیت افزایش سایز و یا برجسته سازی چانه‌ ای که با پیشانی و گونه تناسب ندارد را، داراست. فرو رفتگی در چانه یکی دیگر از مواردیست که می‌ توان برای بهبود آن از پروتز، کمک گرفت و تناسب لازم میان اجزای صورت را برقرار ساخت.

2-پروتز زاویه فک

در واقع پروتز زاویه فک، مضاعف‌بر پوشش دهی ناحیه آسیب دیده به سبب بروز سانحه‌ ای تلخ و یادرگیری با بیماری منحوس می‌ تواند، موجب افزایش میزان عرض و حجم قسمت پایینی صورت شما گردد‌.

شما فک ضعیف را همچون آرواره‌ای با برجستگی‌ های اندک فرض کنید که، به کمک یکی از انواع پروتز صورت، یعنی پروتز زاویه فک، صاحب زوایا گشته و به عدم تعادل حاکم در اجزای صورت پایان می‌دهد.

3-پروتز گونه

برجستگی در ناحیه گونه‌ ها همیشه یکی از عوامل زیبایی بخشی به چهره افراد بوده و هست. در واقع پروتز گونه به عنوان یکی از انواع پروتز صورت به این ناحیه حجم بخشیده و آسیب ایجاد گشته را پوشش می‌دهد.

چند نوع پروتز صورت وجود دارد؟

مراقبت های بعد از عمل پروتز صورت

فراموش نکنید که بعد از پشت سر گذاشتن عمل، یکی از انواع پروتز صورت موظف به رعایت برخی موارد هستید که روند درمان و بهبودتان را تسریع بخشد.

حساسیت به خرج دادن نسبت به انجام دستورالعمل‌هایی که جراح و تیم پزشکی بر انجام آن تاکید بسیاری ورزیده، احتمال بروز عوارض مخاطره‌ آمیزی چون عفونت، خونریزی، یا چون احتمال جابجایی پروتز را به حداقل خواهد رساند.

البته که انجام مراقبت‌ های صحیح علاوه بر بازگشت هر چه سریعتر عملکرد و ظاهر صورت فرد، بر طول عمر نتایج حاصل ازعمل می‌افزاید. به همین سبب به جدیت توصیه می‌ ورزیم که، نسبت به جزئیات و پیگیری منظم مراقبت‌های بعد از عمل بی تفاوت نبوده و تمامی موارد زیر را اجرایی نمایید:

-بعد از دریافت هر یک از انواع پروتز صورت به واسطه عمل جراحی، زمان بیشتری را به استراحت اختصاص داده و از میزان فعالیت‌های فیزیکیتان بکاهید

-داروهای تجویز شده چون آنتی‌ بیوتیک‌ ها و مسکن‌ها را نسبت به برنامه ارائه شده از سوی پزشک، به صورت مرتب مصرف نمایید

-تعویض پانسمان با فواصل زمانی معین، طبق دستورالعمل ارائه شده از سوی پزشک

-نظافت نمودن ناحیه عمل توام با آرامش و ممانعت از مالش یا بروز فشار

-بهره‌مندی از کمپرس سرد به منظور کاهش تورم و کبودی ایجاد شده البته در صورت نیاز

-پایبندی به رعایت رژیم غذایی و نوشیدنِ مکرر مایعات

-عدم مصرف دخانیات و الکل در دوره‌ی نقاهت

-حضور در تمامی جلسات معاینه به منظور کنترل روند بهبودی از سوی پزشک

بیشتر بخوانید

بعد از عمل پروتز صورت چه داروهایی باید مصرف شود؟

همانطور که بیان داشتیم شما بعد از انجام عمل هر یک از انواع پروتز صورت برای تثبیت نتایجی هر چه بهتر، باید مراقبت‌‌های لازم را به عمل آوردید که مصرف داروهای تجویز شده از مهمترین آن‌هاست:

-مصرف آنتی بیوتیک به منظور ممانعت از بروز عفونت در یک بعد زمانی ۷ روزه

-مصرف کورتیکواسترويید با هدف کاهش میزان تورم

-مصرف یکی زیر گروه‌های مسکن‌ها، متناسب با شرایط فرد به سبب کاهشل هر گونه ناراحتی و درد

-استفاده از پماد مرطوب کننده برای پوشش‌دهی بخیه‌های پوستی

-در صورت وجود بخیه‌های داخل دهانی باید، به طور مکرر از دهان شویه ضد میکروب استفاده شود

کلام پایانی

در تهیه انواع پروتز صورت از دو عنصر هنر و تخصص به صورت ترکیبی استفاده می‌شود. این پروتزها نقش اساسی را در روند بهبود شرایط ظاهر و افزایش اعتماد به نفس از دست رفته فرد ایفا می‌کنند.

از همین رو تمام افرادی که کاندیدای مناسبی به منظور دریافت پروتز صورت بشمار می‌آیند، این امکان را دارند تا با مراجعه به کلینیک کازمادیک پروتز، پروتز صورت مورد نیاز خود را با بهترين کیفیت و معقول ترین هزینه ممکن دریافت نمایند.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *