Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

تشخیص عفونت گوش داخلی

چکیده محتوا

تشخیص عفونت گوش داخلی

درباره عفونت گوش داخلی باید بگوییم این بیماری باعث می شود که بخش هایی از گوش دچار التهاب شود. وجود این بیماری عفونی باعث می شود که شنوایی گوش تحت تاثیر قرار بگیرد. علاوه بر شنوایی این عفونت ها بر روی تعادل افراد نیز تاثیر می گذارند. عفونت گوش میانی معمولا در اثر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا گسترش پیدا می کند این بیماری گوش میانی را درگیر می کند.

برای تشخیص عفونت گوش داخلی لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید تا مشکلات شما مورد بررسی قرار بگیرد.

انواع عفونت گوش داخلی

برای تشخیص عفونت گوش داخلی باید بدانید که این بیماری در انواع مختلفی وجود دارد. دو نمونه اصلی از این بیماری با عنوان لابیرنتیت و نوریت دهلیزی در ادامه برای درک بهتر این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع عفونت گوش داخلی

لابیرنتیت

این نوع از عفونت گوش داخلی بر اثر وجود ویروس و باکتری رخ می دهد. این بیماری باعث می شود که بخش لابیرنتیت درگیر شده و دچار التهاباتی شود. این بخش بسیار پیچیده و پر پیچ و خم می باشد که گوش داخلی وجود دارد. این قسمت پر از مایع می باشد.

وجود التهاب در ناحیه لابیرنتیت امکان دارد انتقال حسی را که از داخل گوش به مغر می رود را دچار اختلالاتی کند. بروز این اختلالات می تواند برخی از نشانه های بیماری لابیرنتیت را به دنبال داشته باشد.

متداول ترین دلیل ابتلا به لابیرنتیت عفونت های ویروسی می باشد. معمولا این بیماری ویروسی را می توانید در افراد بزرگسال بین سنین 30 تا 60 ساله مشاهده کرد. این بیماری در زنان بیش از مردان رخ می دهد. در ادامه تشخیص عفونت گوش میانی باید بگوییم که بیماری لابیرنتیت معمولا بر اثر بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا رخ می دهد. در برخی موارد وجود عفونت باعث ایجاد این بیماری می شود.

نوریت دهلیزی

یکی دیگر از مواردی که در موضوع تشخیص عفونت گوش داخلی باید به آن اشاره کنیم، نوعی دیگر از بیماری گوش داخلی به عنوان نوریت دهلیزی می باشد. این عصب در درون گوش داخلی قرار گرفته است وظیفه ی این عصب ایجاد تعادل با ارسال پیام هایی از طریق گوش داخلی به مغز می باشد.

افرادی که به نوریت دهایزی مبتلا می شوند مشکلاتی مانند حالت تهوع، سرگیجه را تجربه می کنند. این عفونت می تواند با منشاء ویروسی باشد یا خودش بنابه هر دلیلی به وجود بیاید. یکی از دلایل بروز بیماری نوزیت دهلیز وجود ویروس هرپس سیمپلکس می باشد.

در ادامه تشخیص عفونت گوش داخلی باید بدانید که پزشکان این نوع بیماری را به عنوان یک بیماری خوش خیم معرفی می کنند، که در مدت زمان کوتاهی رخ می دهد نی تواند بدون درمان از بین برود. توجه داشته باشید این بیماری می تواند بر اثر آسیب ها و صدماتی که بیماری قبلی بر جای گذاشته به وجود بیاید.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز گوش با کارشناسان ما در ارتباط باشید

علائم عفونت در گوش داخلی چیست؟

پیش از هر چیز در تشخیص عفونت گوش داخلی باید با نشانه های این بیماری آشنا شوید. هر دو بیماری عفونت داخلی دارای علائمی شبیه به هم هستند که در نوع لایبرنیتیت کم شنوایی رخ می دهد اما نوریت دهلیزی فاقد این عوارض می باشد.

نشانه های مربوط به بیماری لایبرنیتیت

نشانه هایی که برای بیماری لایبرنیتیت وجود دارد امکان دارد به صورت کاملا ناگهانی و بدون هشدار قبلی رخ دهد. تین علامت ها شامل موارد زیر می باشد.

  • حالت تهوع
  • وزوز گوش
  • سرگیجه
  • استفراغ

وجود آسیب در شنوایی یا کم شنوایی از دیگر علائم این بیماری می باشد.

نشانه های ابتلا به این بیماری ممکن است به صورت کاملا شدید تا چند روز وجود داشته باشد. این نشانه ها معمولا پس از یک یا دو هفته از بین می رود. در صورتی که مشکلات در طولانی مدت اتفاق بیفتد لازم است که درمان های مورد نیاز انجام بگیرد.

علائم نوریت دهلیزی

در ادامه تشخیص عفونت گوش داخلی باید به این نکته اشاره کنیم که افراد می توانند مشکلاتی از قبیل سرگیجه، وز وز کردن گوش، مشکالتی که به تعادل ربط دارد و حالت تهوع و استفراغ را تجربه کند. علایم این نوع گوش درد معمولا در عرض چند ساعت بروز می کند و معمولا بین 1 تا 2 روز نخست به اوج خود می رسند.

این علایم به صورت پایدار می باشد و در برخی موارد با تکان دادن سر تشدید می شود. این نوع از بیماری گوش داخلی به مدت چند روز به طول می انجامد و معمولا بدون مداخله از بین می رود. در برخی موارد امکان دارد این بیماری هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد البته این موضوع بسیار نادر است.

  علائم نوریت دهلیزی

درمان عفونت گوش داخلی

پس از تشخیص عفونت گوش داخلی توسط پزشکان اقدام به درمان صورت می گیرد. برای درمان این نوع از بیماری معمولا از داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک استفاده می کنند. این داروها که برای درمان عفونت در گوش داخلی تجویز می وند معمولا نشانه های عفونت را را رفع کرده عفونت را از بین نمی برند.

سرگیجه یکی ازنشانه های غیرقابل تحمل در این بیماری است که برای رفع آن از داروهای زیر استفاده می شود:

  • بنزودیازپین
  • آنتی­‌هیستامین

می توانید برای درمان سرگیجه آنتی هیستامین ها را مصرف کنید. این امر به کاهش تهوع هم کمک می کند.

داروهای بدون نسخه که برای تشخیص عفونت گوش پیشنهاد می شود شامل

  • فکسوفنادین (آلگرا)
  • لوراتادین (کلاریتین)
  • دیفن­هیدرامین (بنادریل)

می باشد. پزشکان برای درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از این بیماری از داروهایی استفاده می کنند که این مشکلات را حل می کنند. برای از بین بردن التهابات ناشی از عفونت گوش معمولا استروئید توسط پزشکان تجویز می شود.

در زمان ابتلا به بیماری عفونت گوش داخلی امکان آسیب دیدگی دائمی  در بزرگسالان کم می باشد. اما در عین حال باید توجه داشته باشید که در اثر عفونت شدید در گوش این امکان وجود دارد که باعث می شود قسمت های داخلی گوش دچار آسیب دیدگی شوند.

سخن پایانی

کلینیک کازمدیک پروتز در این مبحث به بررسی تشخیص عفونت گوش داخلی پرداخته است. پزشکان برای تشخیص یک معاینه کامل که معمولا همواره با ارزیابی شنوایی را انجام می دهند تا هر چه سریعتر بتوانید این بیماری را کنترل کنید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *