Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

تمامی مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز

چکیده محتوا

تمامی مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز

مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز موضوع مورد بحث در این مقاله است. عمل اسکولیوز بر روی افرادی که دچار انحراف ستون فقرات ( با انحنای بیشتر از 50 درجه) هستند، توسط پزشکان مغز و اعصاب انجام می گیرد.

انحرافات شدید در استخوان ‌های ستون فقرات در طول و بعد از مرحله رشد کودکان یا سنین نوجوانی پیشرفت می‌کنند و به سلامت و کیفیت زندگی این افراد آسیب می‌رسانند.

بهترین راه برای رفع این عارضه عمل جراحی است، که باید توسط افراد متبحر و حرفه ای انجام گیرد و بیمار برای بهبودی کامل باید مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز را دقیقا انجام دهد.

جراحی اسکولیوز چیست؟

در نخستین بخش از مقاله پیش از اینکه در مورد مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز صحبت کنیم، بهتر است با این جراحی به طور مختصر آشنا گردید.

جراحی اسکولیوز به دلایل مختلفی توسط پزشک توصیه می شود، اما اصلی ترین دلیل آن جلوگیری از پیشرفت عارضه اسکولیوز است .

در این روش درمانی، مهره‌ های بیمار که به دلیل انحنای نامنظم ظاهر ناخوشایندی را پدید آورده و اغلب با درد و ناراحتی همراه است، تحت عمل جراحی قرار می گیرد. این جراحی بزرگترین عمل ترمیم اسکلتی می باشد، که تا به حال انجام شده است.

هدف از این جراحی ترکیب استخوان ها و تعادل مجدد مهره ها می باشد؛ بنابراین از پیوند استخوان در فضاهای بین مهره‌ها استفاده می‌شود، که از پیشرفت بیماری نیز جلوگیری می‌کند .

علاوه بر این پیوند، میله های متصل به پیچ و سیم نیز برای متعادل کردن مهره ها استفاده می شود.

از آنجایی که این بزرگترین عمل جراحی روی اسکلت است، حدود 3 تا 12 ساعت و به طور متوسط ​​6 ساعت طول می کشد. درجه انحنای نامنظم و تعداد مهره هایی که باید در یک راستا قرار گیرند، عواملی هستند که به طور مستقیم بر مدت زمان جراحی و همچنین مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز تأثیر می گذارند.

البته برای اینکه عمل جراحی بهترین نتیجه را داشته باشد، باید با راه های مراقبتی بعد از جراحی اسکولیوز آشنا شوید و به کمک اطرافیان خود تمام آنها را رعایت کنید.‌

نحوه مراقبت بعد از عمل جراحی اسکولیوز

قبل از انجام عمل جراحی بهتر است، که اطلاعات کاملی راجع به دوره نقاهت و تمام مراحل بعد از عمل داشته باشید. بهبودی نیاز به مراقبت های مختلفی در طول ماه ها، یک سال و حتی بیشتر دارد. توانبخشی کامل بیمار تقریباً 6 تا 12 ماه پس از جراحی طول می کشد، که در این بازه زمانی ستون فقرات کاملا اصلاح خواهد شد، البته به شرطی که مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز را رعایت کنید.

در مدت زمان گفته شده باید از برخی فعالیت ها دوری کنید، تا عارضه ای برای شما به وجود نیاید.

پس از انجام عمل جراحی اسکولیوز، بیمار باید تقریباً چهار تا هفت روز در بیمارستان بستری شود. شخص عمل شده نیز باید یک تا دو روز کاملا بی حرکت بماند.

بازگشت به محل کار یا مدرسه بسته به هر بیمار تنها پس از دو یا چهار هفته اتفاق می افتد. در هر صورت حتی پس از بازگشت به این فعالیت ها نیز بیمار باید مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز را رعایت کند و پا را از محدودیت هایش فراتر نگذارد.

 

اقدامات احتیاطی پس از جراحی اسکولیوز

پس از انجام این عمل علاوه بر رعایت روش های مراقبتی بعد از جراحی اسکولیوز، باید اقدامات احتیاطی را نیز رعایت کنید، تا هیچ گونه مشکلی برای شنا پیش نیاید، این اقدامات احتیاطی عبارتند از؛

اقدامات احتیاطی پس از جراحی اسکولیوز

·         سیگار نکشید

نیکوتین ماده ای است که مانع رشد استخوان می شود. چه سیگار استعمال کنید، یا اینکه به صورت غیر مستقیم از آدامس یا چسب نیکوتینی استفاده شود، پس از عمل باید دور آن را خط بکشید. در غیر این صورت، خطر جدی شکست همجوشی ستون فقرات وجود دارد، که این امر برای استحکام استخوان‌های ستون فقرات ضروری است. طبق توصیه پزشک، حتی قبل از جراحی نیز باید سیگار را ترک کرد.

بیشتر بخوانید: آتل مچ دست چه کاربردی دارد؟

·         کاهش وزن

افراد دارای اضافه وزن در روند بهبودی بعد از عمل بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. این امر به این دلیل است که اضافه وزن علاوه بر فشار بر ستون فقرات، باعث ایجاد التهاب در بدن نیز می شود، که می تواند از استحکام طبیعی مهره ها جلوگیری کند.

·         تغییر سبک زندگی

یکی از مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز تغییر سبک زندگی است. پس از عمل باید الکل، دخانیات و … را کنار بگذارید؛ زیرا عوارضی را در دوره نقاهت به وجود می آورد‌.

·         مراقبت در منزل

برای اینکه درمان طبق انتظار پیش برود، باید خانه را برای گذراندن دوره نقاهت آماده کنید. محیطی که بیمار پس از ترخیص از بيمارستان در آن به سر می برد، باید شرایط زیر را داشته باشد؛

  1. محل خواب بیمار نباید خیلی بلند یا خیلی پایین باشد. ارتفاع تخت باید به بیمار اجازه دهد، که به تنهایی بنشیند و دراز بکشد و پشت خود را صاف نگه دارد و زانوها را کنار هم نگه دارد.
  2. محل اقامت بیمار نباید پله داشته باشد.‌
  3. حداقل چند هفته پس از عمل نیاز به حضور یک نفر برای مراقبت و انجام فعالیت های ضروری خود دارید.
  4. از دیگر مراقبت‌ های بعد از جراحی اسکولیوز این است که، از تماس با حیوانات خانگی خودداری نمایید و همیشه محیط خانه را تمیز نگه دارید، تا از عفونت های احتمالی جلوگیری کنید.
  5. پانسمان محل زخم باید خشک و تمیز نگه داشته شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود.
  6. در روزهای اول دوش گرفتن توصیه نمی شود.

·         راه رفتن بعد از جراحی

برخی از بیماران ممکن است دو یا سه روز پس از جراحی در راه رفتن مشکل داشته باشند و احساس درد، خستگی و سرگیجه داشته باشند. با این حال، برداشتن گام‌های کوچک برای ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر و تقویت کمر بسیار مهم است.

پیاده روی را می توان بنا بر توصیه پزشک در اتاقی که بیمار در آن بستری است، انجام داد. همچنین این کار در روزهای اول باید زیر نظر پرستاران انجام گیرد.‌

·         مصرف داروها

آخرین نکته مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز، مصرف منظم داروها در دوز تجویز شده است.

سخن پایانی

اميدواريم که مقاله تمامی مراقبت های بعد از جراحی اسکولیوز از متخصصین کلینیک کازمدیک پروتز برای شما سودمند بوده باشد. اگر راجع به این عمل و نحوه مراقبت پس از آن هنوز ابهامات زیادی دارید، تیم مشاوره ما پاسخ گوی تمام‌ سوالات شما خواهد بود.

برای ثبت نظر و پرسش خود به سایت کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه نمایید، تا مشاورین ما با طور واضح و روشن تمام راهنمایی های لازم را به شما دهند.‌

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *