Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

توانایی‌ های پروتز دست هوشمند

چکیده محتوا

توانایی‌ های پروتز دست هوشمند

توانایی‌ های پروتز دست هوشمند سبب تمایز آن از انواع مصنوعی گشته و به همین سبب است که، عموم افراد نیازمند به این تجهیز، سعی در تهیه نوع هیبریدی آن را دارند. توجه داشته باشید که، پروتز دست‌های مصنوعی هیبریدی از لحاظ نوع کارکرد و همینطور مزیت‌هایی که به جریان می‌اندازند، ترکیبی از نوع مکانیکی و مایوالکتریک را در خود جای داده‌اند.

کاندیدای اصلی استفاده از این نوع پروتز دست، بیمارانی می‌باشند که، از ناحیه‌ی بالایی آرنج دست عضو خود را از دست داده‌اند.

در پروتز مورد بحث، دو سیستم کمربند شانه‌ای و همینطور بکارگیری منبع خارجی باطری با هدف شروع بکار نمودن موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در این مبحث قرار است به شکل مفصل به معرفی توانایی‌های پروتز دست هوشمند بپردازیم، به همین سبب تا انتها همراه ما باشید.

دست مصنوعی هوشمند چیست؟

پیش از آنکه اولین گاممان را به منظور برشمردم توانایی‌ های پروتز دست هوشمند برداریم؛ می‌بایست با ارائه یک تعریف مختصر، آگاهی نسبی، در باب اینکه دست مصنوعی هوشمند چیست را، در اختیارتان قرار بدهیم.

این امر انکار ناپذیر است که، بعد از تجربه قطع عضو توسط هر شخص، او دوره جدیدی از زندگی خود را اما با سايه‌ای تلخ آغاز خواهد نمود‌. البته‌که مدیریت زندگی برای او همچون سابق نخواهد بود و نیازمندی به اطرافیانش، اعتماد بنفس را خواهد گرفت.

تنها اقدام موثر در چنین شرایطی جایگزین نمودن یک عضو مصنوعی، با قابلیت انجام بسیاری از امور همچون دست طبیعی می‌باشد. این پروتزها مضاعف بر آنکه قدرت بی‌نظیری را در پروسه بازیابی توانایی‌های حرکتی شخص دارند، با افزایش اعتماد او سبب بهبود کیفیت زندگی شخصی و حضورش در جامعه خواهند گشت.

کنترل پروتزها به واسطه‌ی دریافت نمودن سیگنال هر چند ضعیف از بدن می‌باشد. تولید این سیگنال‌ها، ریشه در انقباضات عضلانی داشته و امکان انجام اندازه‌گیری آن‌ها، به واسطه‌ی الکترودهای روی پوست امکان‌پذیر خواهد بود. تمام این موارد دست به وست هم خواهند داد تا، به توانایی‌های پروتز هوشمند، عمل خواهد پوشاند.

توانایی‌ های پروتز دست هوشمند

بدون شک نیاز است توام با آشنایی، با توانایی‌ های پروتز دست هوشمند در باب نوع کارکرد آن اطلاعات کارآمدی را کسب نماییم. در مغزی پروتز هوشمند دقیقا ۲ عدد الکترود تعبیه گشته که، بعد از شناسایی گشتن سیگنال های مایوالکتریک، به مرکز کنترل الکترونیک ارسال خواهند گشت.

بعد از آنکه سیگنال‌های در دسترس تقویت شدند، زمان آن است تا ۵ موتور الکتریکی که در هر یک از انگشت‌های دست تعبیه گشته‌اند، فعالیت خود را به سبب به حرکت درآوردن انگشتان فرد به کار گیرند.

با این اوصاف در چنین مرحله‌ای به دور از حيرت نیست که، به یاری قدرت بالای انقباض عضلانی، فرد بتواند به سهولت دست را باز و بسته نماید و بسیاری از فعالیت‌های روزمره خود را انجام بدهد. با تکیه‌بر قابلیت وفق‌ پذیری در مغز، با گذشت بعد زمانی کوتاهی در قالبی کاملاً غریزی تمامی حرکات انجام و تکرار خواهد گشت.

 

نحوه عملکرد پروتز دست هوشمند 

مشخصات دست مصنوعی هوشمند

چنانچه مشخصات ذکر شده برای این عضو به خوبی آشکار گردد، بی‌شک میتوان در انتظار محقق گشتن توانایی‌های پروتز دست هوشمند بود. این قبیل از پروتزها وابسته به نوع عملکرد و صدالبته کارآیی‌های بی‌نظیری که به جریان می‌‌اندازند، کمک بی‌شائبه‌ای را به بیماران دچار قطع عضو خواهند نمود. در این قسمت با ویژگی‌های این عضو مصنوعی آشنا می‌شویم:

یکی از مهمترین توانایی‌های این پروتز، امکان حرکت هر انگشت به صورت مجزا وابسته به تعبیه موتورهای جداگانه می‌‌باشد.

موتورهای مورد استفاده در هر یک از انگشت‌ها، به واسطه توزیع گشتن بهینه وزن، ایجاد احساس سبکی و سهولت در زمان استفاده، دست هوشمند را در سدر سایر تجهیزات مشابه قرار خواهد داد.

به این مورد توجه داشته باشید که، هر یک از پروتزها توام با ۱۴ الگوی حرکتی تنظیم و آماده ارائه خدمات سهولت در انجام فعالیت‌های روزمره خواهد گشت

در میان ویژگی‌های مثبت که به توانایی‌ های پروتز دست هوشمند در جایگاه تحسين‌برانگیزی می‌انجامد، دو مورد از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. نرم افزار متعادل کننده و همینطور تکنولوژی بی‌سیم، وابسته به سبک زندگی و نیازهای شغلی و زندگی شخصی بیمار، امکان سفارشی‌سازی این عضو را فراهم خواهد آورد.

در روند تولید دست مصنوعی هوشمند، تمام سعی مجموعه تولید کننده بر آن است تا، متریالی صاحب کیفیت بالا و البته همسو با پیشرفت‌های روز دنیا را بکار گیرند. بدین ترتیب، شرایط جابجایی اشیا سنگین بدور از بروز کمترین آسیبی فراهم خواهد گشت.

با تکیه‌بر طراحی نوآورای در روند تولید پروتزهای هوشمند است که، به کاستن از میزان سر و صدا در آن خواهد انجامید.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره عمل پروتز استخوانچه گوش با کارشناسان ما در ارتباط باشید

فواید استفاده از دست مصنوعی هوشمند

توانایی‌ های پروتز دست هوشمند همان، شرایطیست که هر بیمار بعد از قطع عضو برای نجات زندگی خود بدان نیازمند است. در این قسمت به سبب آشناییت با انواع این توانایی و یا مزیت‌ها، شما را در گرفتن تصمیم نهایی و صحیح برای انتخاب یک پروتز مناسب یاری خواهیم داد:

فواید استفاده از دست مصنوعی هوشمند

1.کنترل از طریق ذهن:

یکی از توانایی‌ های پروتز دست هوشمند امکان کنترل حرکات آن، به واسطه‌ی ذهن می‌باشد. این سیستم هوشمند به واسطه‌ی تجزیه و تحلیل تمامی حرکات بازو، سبب به حرکت درآمدن انگشتان فرد خواهد گشت‌.

2.استقلال:

این دستگاه سبب خواهد گشت تا، افرادی که از محدودیت حرکتی در ناحیه منقطع رنج می‌برند، به طور کامل از امکان حرکت مستقل بهره‌مند گردند. آن‌ها این امکان را در اختیار خواهند داشت تا، با تکیه‌بر تمرکز و همینطور افکار خود، حرکاتی که در لحظه بدان نیازمند هستند را، به تنظیمات دستگاه انتقال بدهند. بدین ترتیب دیگر برای انجام هیچ‌ یک از امور زندگی شخصی و یا فعالیت‌های شغلی خود نیازمند کمک دیگران نخواهند بود.

3.بهبود کیفیت زندگی:

بهبود کیفیت زندگی بیماران همان نتایج حاصل از کنار هم قرار گرفتن توانایی‌های پروتز دست هوشمند می‌باشد. چراکه؛ به دور از کمترین مشقتی وظایف خود را انجام و همچون گذشته در جایگاه یک فرد کاملاً مستقل قرار خواهد گرفت.

4.راحتی و سهولت:

در میان توانایی‌ های پروتز دست هوشمند، قابلیت کنترل به واسطه ذهن، یکی از حیرت برانگیز‌ترین پیشرفت‌های حوزه علم محسوب می‌گردد.

بدین‌ ترتیب عاری از نیازمندی به دست و سایر اعضای بدن، امکام برخورداری از این پروتز را به طور مستقیم خواهد داشت. از همین‌رو بعد زمانی اختصاص یافته برای انجام تمامی امور همچون گذشته کوتاه و بدور از اتلاف وقت می‌باشد.

5.پتانسیل درمانی:

در آخرین مورد از توانایی‌ های پروتز دست هوشمند به پتانسیل درمانی آن اشاره می‌نماییم. در حیطه پزشکی و توانبخشی، پروتز هوشمند با تکیه‌بر قابلیت کنترل ذهن، تاثیرات مثبتی را در روند بهبود و البته تسهیل پروسه بیماران قطع عضو فراهم خواهد آورد.

این سیستم در جایگاه ابزاری کارآمد به سبب تحریک عصبی، تقویت نمودن و توان بخشی به عضلات و یاری به روند بازسازی حرکات در ضمن توانبخشی قرار می‌گیرد.

کلام پایانی

هدف اصلی ما از تحریر این مقاله، آشناییت شما عزیزان با توانایی‌ های پروتز دست هوشمند می‌‌باشد تا، در صورت به چالش‌ کشیدن با عارضه قطع عضو، زندگی خود را به شرایط معمول سابق بازگردانید.

در میان توانایی‌های پروتز دست هوشمند افزایش اعتماد به نفس فرد، بعد از تجربه یک پروسه تلخ، بازیابی نمودن توانمندی‌‌های حرکتی و طبیعی می‌تواند به عنوان نجات زندگی از دست رفته‌ی یک فرد تلقی گردد. البته زمانی تمامی این انتظارات همراه با پرداخت یک هزینه معقول فراهم خواهد گشت که، آن را از کلینیک‌های صاحب اعتبار و مطرح در سطح کشور تهیه نمایید.

کلینیک کازمادیک پروتز، یکی از بهترین کلینیک‌های فعال در پایتخت می‌باشد که، دست مصنوعی هوشمند را با بالاترین کیفیت ممکن به متقاضیان ارائه می‌نماید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *