Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

تومور نورواندوکرین گوش میانی

چکیده محتوا

تومور نورواندوکرین گوش میانی

تومور نورواندوکرین گوش میانی در قالب نادر‌ترین نوع از تومور قرار خواهد گرفت که وابسته به سلول‌های عصبی غدد درون ریز بوجود می‌آیند. توجه داشته باشید که این سلول‌ها در همه‌ جای بدن، بخصوص در اندام‌هایی اعم از لوزالمعده، ریه‌ها، دستگاه گوارش و غدد فوق کلیوی یافت می‌گردد.

سلول‌ های عصبی غدد درون ریز، صاحب ویژگی‌ های برجسته سلول‌های عصبی و همینطور سلول‌ های غدد درون ریزی می‌باشد که موظف به تولید نمودن هورمون‌ها بوده و آن‌ها را در شرایطی قرار خواهند داد که به واسطه برقراری ارتباط با سیستم عصبی، موجب ترشح هورمون‌ها در جریان خون گردند.

توجه داشته باشید که تومور نورواندوکرین گوش میانی می‌تواند به صورت خوش خیم یا بدخیم بروز نموده و احتمال می‌رود هورمون‌ هایی را از مرز تولید عبور بدهد، که وابسته به محلشان و هورمون‌ هایی که ترشح می‌گردد، علائم متعددی را رقم بزنند.

طی گشتن روند تشخیص تومور نورواندوکرین عموما مواردی اعم از آزمایش‌های تصویربرداری متعدد چون سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌آی و همینطور اسکن‌ های تخصصی پزشکی هسته‌ای، و دریافت خون از بیمار با هدف اندازه گیری میزان هورمون‌ های فعال در بدن است.

عموما روال بر این است که پزشک به سبب کسب اطمینان از اینکه چنین توده‌ای در گوش بیمار او را در شرایط مشقت باری قرار داده است، بدون فوت وقت مضاعف بر انجام آزمایشات متعدد، نمونه‌برداری را به جدیت انجام می‌دهد.

در مجموع زمانی که هنوز تشخیص کامل و بدون نقصی از بیماری فرد در اختیار ندارد، نمی‌تواند روند درمانی قطعی را تجویز و یا آغاز نماید.

دلیل ایجاد تومور گوش نورواندوکرین گوش میانی چیست؟

همانطور که بیان نمودیم، تومور نورواندوکرین گوش میانی نوعی توده بسیار مخاطره‌آمیز و تهدید‌برانگیز به سبب کسب کامل سلامتی گوش بیمار به شمار می‌رود. زمانی که رشد سلول‌ها در بدن روند نرمالی را طی نکنند و نمودار تکثیرشان، در حالتی صعودی قرار گیرد، شرایط لازم به سبب تشکیل این تومور در قسمت میانی گوش فراهم خواهد گشت.

باید بیان داریم که اکثر این تومور‌ها چون تومور نورواندوکرین گوش میانی خوش خیم بوده و سلامت عمومی فرد را تحت تاثیر منفی قرار نخواهد داد.

 

دلیل ایجاد تومور گوش نورواندوکرین گوش میانی چیست؟

انواع سرطان نورواندوکرین

اما زمانی که در باب تومور نورواندوکرین گوش میانی سخن به میان می‌آید، تنها به یک نوع عارضه مخاطره آمیز با ویژگی‌ها و پیامدهای واحد اشاره نخواهیم نمود بلکه از شرایطی مختلف صحبت می‌کنیم که به سبب تفاوت‌های حاکم در آن، در گروه‌های مختلفی جای داده شده‌اند.

·تومور کارسینوئید

توجه داشته باشید که در این نوع از کنسر اعصاب غدد این مورد به ندرت رخ داده و عموما دستگاه گوارش را هدف قرار می‌دهد.

منظور از سیستم گوارشی در بدن فرد، معده، روده کوچک، روده بزرگ، رکتوم و آپاندیس می‌باشند که نقش حیاتی و ویژه‌ای در میزان سلامت بدن فرد داراست. این نوع تومور توانایی فعال گشتن و یا درگیری ریه به سبب تضعیف سلامت حاکم در آن را داراست.

·تومور نورواندوکرین پانکراس

توجه داشته باشید که این تومور نوعی دیگر از تومور نورواندوکرین گوش میانی به شمار می‌رود. موقعیت قرارگیری غده لوزالمعده درپشت معده می‌باشد. این سلول‌های‌ غدد درون ریز موجود در لوزالمعده هستند که بر روند تولید هورمون‌هایی چون انسولین موثر واقع می‌گردد و روند قند خون را کنترل می‌نماید.

·سرطان مدولاری تیروئید

در تکامل شرح سخنانمان در باب تومور نورواندوکرین گوش میانی از کنسرمدولاری تیروئید نام خواهیم برد که روند رشد را با سرعت قابل توجهی می‌پیماید. اما تاکید می‌ورزیم که در گروه امراض بسیار نادر قرار می‌گیرد.

اگر با تصویر قاعده گلو آشناییت دارید، می‌دانید که غده تیروئید در این قسمت قرار دارد.

·فئوکروموسیتوم

فئوکروموسیتوم در مرکزیت غدد فوق کلیوی قرار می‌گیرد. در ناحیه بالایی هر کلیه، غدد فوق کلیوی قرار دارد و موظف است علاوه‌بر ساخت هورمون‌هایی به شهرت کاتکول آمین روند هکنترل ضربان قلب را بهبود بخشد.

·کارسینوم سلول مرکل

این تومور با خاصیت تهاجمی که در اختیار دارد در سلول‌های مرکل به وجود می‌آیند. موقعیت قرارگیری این تومور درلایه بالایی پوست ،در مجاورت با انتهای عصب قرار گرفته‌ و دریافت کننده حس لامسه است.

نام دیگر کنسر سلول مرکل، کنسر نورواندوکرین پوست است که به سبب قرارگیری فرد در معرض نور مضر خورشید بروز می‌کند.

  • تومور نورواندوکرین، ریه سلول غیر کوچک
  • تومور نورواندوکرین، ریه سلول کوچک

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز گوش با کارشناسان ما در ارتباط باشید

تومور نورواندوکرین به چه صورت درمان میشود؟

البته که روند تومور نورواندوکرین گوش میانی مراحل متعددی را به سبب تحقق روند درمان می‌پیماید. البته که حوزه معین ساختن درمان صحیح و کامل با مدنظر قرار دادن عوامل متعددی اعم از محل تومور، درجه، مرحله و میزان سلامت جسمی کلی بیمار وابسته است.

در مجموع باید بیان داریم که گزینه‌های درمانی پیشنهادی به سبب بهبودی و کاهش آسیب حاکم در تومور نورواندوکرین گوش میانی مواردی اعم از جراحی، بهبود پزشکی، روند درمانی هدفمند و بهبود به واسطه‌ی رادیونوکلئید گیرنده پپتیدی را شامل می‌گردد. اما اگر در باب مواردی که از آن‌ها نام بردیم، اطلاعات تکاملی در اختیار ندارید، در ادامه اطلاعات مفیدی را با زبان ساده دریافت می‌نمایید:

  • عموما جراحی در قالب یک درمان ابتدایی برای بهبودی کامل تومور نورواندوکرین بشمار می‌رود‌. در این روند جراح تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا مضاعف‌بر حذف تومور، تمام بافت اطراف آن را از هر نوع تهدید و عامل سرطان‌زایی خالی و عاری گرداند.
  • در مواقعی که امکان حذف تومور به صورت تمام و کمال وجود ندارد، این احتمال می‌رود برای کاستن از حجم تومور و کاهش هر نوع نشانه تهدیدزا دیگری، جراحی کاهش حجم با مدیریت پزشک به خوبی پیش رود.
  • درمان پزشکی، در حوزه درمان و کاهش شرایط مخاطره آمیز وجود تومور نورواندوکرین گوش میانی برای مورد کنترل قرار دادن میزان ترشح هورمون و مدیریت نمودن تمام علائم مرتبط انجام می‌پذیرد. آنالوگ‌های سوماتوستاتین همچون اکترئوتید و لانروتید عموما به سبب مهار میزان ترشح هورمون و کاهش یافتن روند رشد تومور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  • مضاعف‌بر این، احتمال می‌رود که درمان‌های هدفمند همچون اورولیموس و سونیتینیب با هدف مسدود ساختن مسیرهای مولکولی ویژه درگیر گشته در این پروسه در روند رشد تومور و رگ زایی تجویز می‌گردند.
  • در شرایطی که پزشک در باب تومور نورواندوکرین گوش میانی شرایط پیشرفته و یا متاستاتیک را گزارش بدهد، باید از PRRT در جایگاه یک گزینه درمانی توام با امید تا بهبود کامل کمک گرفته شود. واما PRRT چیست؟
  • این شیوه تجویز یک ماده رادیواکتیو اتصال یافته به یک پپتید را شامل خواهد شد که همه گیرنده‌های سلول‌های نورواندوکرین را مورد هدف نهایی قرار خواهد داد. بعد از طی گشتن روند تجویز، ماده رادیواکتیو به صورتی کاملاً انتخابی، با سلول‌های تومور اتصال خواهند یافت.
  • پرتو زمانی در روند بهبود گام موثری محسوب می‌گردد که در طی عبور، بتواند پرتو را سلول‌های سالم، به صورت کاملاً مستقیم به بافت سرطانی برساند. این رویکرد هدفمند این قابلیت را در اختیار دارد تا با کاهش سایز تومور نورواندوکرین گام موثر در صعودی گشتن نمودار طول عمر فرد بردارد و وقوع هر نوع عارضه احتمالی را به حداقل برساند‌‌.
  • توجه داشته باشید که در برخی از مواقع، این احتمال می‌رود که شیمی درمانی به عنوان یک شیوه درمانی صاحب قدرت با انتظار دریافت پاسخ قطعی مورد استفاده قرار گیرد.
  • بدون شک زمانی که تومور نورواندوکرین گوش میانی در درجه بالا قرار گرفته است، تنها تدبیر درمانی در حوزه پزشکی استفاده از داروهای شیمی درمانی همچون استرپتوزوسین، فلوئورواوراسیل و تموزولوماید می‌باشد. گاهاً این قبیل از داروها در قالبی واحد و یا به شکل کاملاً ترکیبی به سبب مهار نمودن روند رشد و گسترش سلول‌های سرطانی تجویز خواهند گشت.

تومور نورواندوکرین به چه صورت درمان میشود؟

کلام پایانی

بدون شک آگاهی فرد از تشکیل گشتن تومور نورواندوکرین در گوش میانی می‌تواند خبری تلخ برای توقف روال معمول زندگی شخصی و شغلی او محسوب گردد. وابسته به نزدیکی تومور نورواندوکرین گوش میانی به مغز عموماً با علائمی همچون درد، سرگیجه و وزوز در ناحیه گوش به پزشک متخصص مراجعه خواهد داشت.

به همین ترتیب مشکلات برجسته‌ای برای سیستم شنوایی افراد رقم خواهد خورد. در مجموع از شیوه جراحی در قالب مطلوب‌ترین شیوه درمانی به سبب رفع این تومور مزاحم و تهدیدگر در حوزه سلامت فرد استفاده می‌شود. موفقیت در این روند وابسته حذف و یا رهایی کامل توده از ناحیه گوش میانی است‌.

بعد از پایان اطلاعات مفید و جامعی که در این حوزه در اختیارتان نهادیم، چنانچه هنوز هم ابهامی در این حوزه ذهن شما مشغول نموده و به سبب تجربه مجدد کیفیت شنیداری سابق به کمک سمعک، می‌توانید با مشاوران ما در کلینیک کازمادیک‌پروتز تماس بگیرید.

بیش از ده سال است که این مجموعه با تکیه بر متخصص‌ترین کادر و استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات مدنظر، در سطح خاورمیانه و ور حیطه طراحی انواع پروتز، سمعک و … بالاترین امتیاز ممکن را از آن خود ساخته است‌.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *