Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

درمان انحراف مچ پا

چکیده محتوا

درمان انحراف مچ پا

درمان انحراف مچ پا تلاش بسیاری از والدین برای بهبود شرایطیست که فرزندشان در آن قرار دارند. توجه داشته باشید که آسیبی وابسته به چرخش مچ پا، از دسته مواردی محسوب می‌گردد که کودکان در زمان افزایش وزن و یا مراحلی که به استقلال می‌رسند، در آستانه آن قرار خواهند گرفت.

اغلب پزشکان این عارضه را تا پیش از عبور از مرز دو سالگی امری کاملا طبیعی و بدور از تشویق برای والدین تلقی می‌کنند. در صورتی‌که این عارضه به طول انجامد در نهایت در جایگاه یک اختلال به عنوان انحراف مچ پا و نیازمند درمان جدی قرار خواهد گرفت.

در این مبحث تمام تلاشمان بر آن است تا نوع درمان در این آسیب دیدگی بررسی و مطلوب‌ترین و کارآمد‌ترین شیوه را با اثبات و دلیل و برهان خدمتتان عارض گردیم.

وابسته به این موضوع که مفاصل مسئول متحمل گشتن تمامی وزن بدن هستند، از همین‌رو زنجیره‌ای بسته در میان آن‌ها تشکیل شده و در صورت آراسته شدنشان به یک آسیب حتی جزئی، نوع و میزان عملکرد همه قسمت‌های بدن با نقص همراه خواهد گشت. همه ما می‌دانیم که مچ در قیاس با سایر قسمت‌های پا، تماس مستقیمی با سطح زمین خواهد داشت.

چناچه این قسمت به واسطه انحراف در آستانه آسیب قرار گیرد و درمان به موقعی اعمال نگردد، به شکل‌دهی پاها به صورت ضربدری، انحراف لگن، کافیوز و بروز احساس درد توام با رنجش در تمام قسمت‌های پا بالاخص ساق پا اطلاق خواهد گشت. از همین رو درمان انحراف مچ پا معقوله‌ای برجسته و البته اساسی در ارتقا سلامت ستون فقرات محسوب می‌گردد.

دلیل انحراف مچ پا به داخل چیست؟

عموما با کودکانی برخورد داشته‌‌اید که انحراف و یا چرخش مچ پاهایشان نظر شما را برانگیخته است و این ابهام در ذهن شما شکل گرفته که علت اصلی انحراف مچ پا به داخل، چه مواردی می‌تواند باشد؟ در ادامه قرار است با چند علت اصلی به سبب ایجاد و اوج‌گیری این عوارض آشناییت یابیم تا بتوانیم مسیر درستی را در تحقق ادعای درمان انحراف مچ پا بپیماییم:

 

دلیل انحراف مچ پا به داخل چیست؟

·چرخش استخوان فمور (ران)

در تکامل بیانیه‌هایمان در باب درمان انحراف مچ پا باید به این مورد توجه داشته باشید که عارضه چرخش استخوان ران اغلب تا پیش از آن که کودک قدم به آستانه سال تحصیلی و پشت‌ سر گذاشت این دوران بگذارد، آشکار و قابل تشخیص نخواهد بود.

عموما و در اغلب اوقات، این نوع آسیب با گذشت یک بعد زمانی کوتاه و بین ۹ الی ۱۰ سال به طور کامل درمان می‌گردد.

·چرخش استخوان درشت نی

چنانچه بتوان ریشه بروز این آسیب را در چرخش استخوان درشت نی، یافت؛ باید منتظر متمایل گشتن ساق پای کودک مضاعف بر ناحیه مچ، باشیم.

در چنان شرایطی نیز، این انتظار می‌رود که در بعد زمانی کوتاهی بهبودی حاصل گردد و این آسیب تا دوران مدرسه کودک همراهش نخواهد بود.

توجه داشته باشیم در این زمان برداشتن هر گام محافظه کارانه‌‌ای اعم از اسپلینت، فیزیوتراپی و همینطور تجهیزات طبی و درمانی در صورت نداشتن کیفیت قابل قبول و بکارگیری در زمانی نا‌کارآمد، به بهبود اطلاق نگشته و به سبب وجود و رشد مشکلات متعددی در هنگام ایستادن و گام برداشتن،……. حتی با شکستن مرز ۸ سالگی، تنها با تکیه بر انجام عمل جراحی به سبب درمان انحراف مچ پا ممکن خواهد بود.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز قطع سایم از مچ پا با کارشناسان ما در ارتباط باشید

·متاتارسوس اداکتوس

یکی دیگر از مواردی که سبب شکل‌گیری نیاز فرد به پروسه درمان انحراف مچ پا می‌گردد، رخداد متاتارسوس اداکتوس با تفاوت در نوع و میزان بروز می‌باشد. اگر در باب درمان خود به خودی آن، و معجزه درمان دچار ابهام هستید، باید بگوییم اگر تا سن ۶ ماهگی به طور کامل رفع نگشت، باید به طور کامل امید خود را به سبب بهبود مجدد آن از دست بدهید.

در چنین شرایطی درمان انحراف در این ناحیه را باید با شیوه‌هایی محافظه کارانه چون کفش مخصوص و متناسب با رفع نیاز و درمان یافتن کامل فرد بسپارید. شاید این عارضه را همان پای ضربدری تلقی نمایید، اما کاملا اشتباست و در تفاوت عمده‌ای با یکدیگر قرار دارند و تنها به واسطه انجام عکس برداری و آزمایشات متعدد از سوی پزشک متخصص قابل تشخیص است.

درمان چرخش مچ پا

بعد از تشخیص و اثبات این بیماری باید بدون فوت وقت برای درمان انحراف مچ پا اقدام و از پیشرفت آن و انتقال آسیب به ستون فقرات ممانعت نمایید.

درمان چرخش مچ پا 

·پوشیدن کفش مناسب

به پا کردن کفش‌های خوب و دارای کفی میانی دارای استحکام، آراسته به چند لایه با خاصیت درمانی و صاف یا نیمه خمیده ضریب امکان چرخش یا انحراف مچ پا را نا میزان قابل توجهی می‌کاهد. برای موفقیت در انتخاب کفشی متناسب با آسیبی که با آن درگیر گشته‌اید، باید مواردی اعم از اندازه، طول، عرض و عمق پا را مدنظر قرار بدهید.

در روند درمان انحراف مچ پا بکارگیری کفش‌هایی با پاشنه محکم و دارای قدرت کافی به سبب حمایت قابل توجه از قسمت میانی و قوس کف پا به عنوان دو اصل مهم بشمار می‌روند‌.

·کفی و ارتز مناسب پا

بدون شک اگر نسبت بکارگیری کفی طبی، بی‌توجهی به خرج بدهید، یکی از تکنیک‌های نتیجه‌ بخش و توام با سهولت را به منظور درمان انحراف مچ پا را از دست داده‌‌اید. چراکه با پراکنده ساختن میزان فشار به پا و ممانعت وخامت شرایط ایجاد شده، بیشترین تاثیر ممکن را اعمال خواهد داشت.

کفی‌ های طبی و ارتزها در قالب تجهیزاتی قرار خواهند گرفت، که تمام تلاششان برقراری ثبات هرچه بیشتر و پشتیبانی نمودن از قوس در ناحیه کف پا در زمان استفاده و به پا کردن کفش‌ است‌.

شما برای تهیه این کفی‌ها متحمل طی نمودن پروسه دشواری نخواهید گشت زیرا؛ بدون نیاز به ارائه نسخه از سوی پزشک، صاحب قابلیت دسترسی بوده و امکان ساخت سفارشی و متناسب با اسکن کف پا را به شما خواهد داد.

·فیزیوتراپی

این احتمال می‌رود که برخی از متخصصان و درمانگران این حوزه، برای درمان انحراف مچ پا اقدام به تجویز چند جلسه فیزیوتراپی نمایند. این جلسات به شما کمک خو‌اهند کرد تا عضلات و مچ پا تقویت شوند.

در غیر اینصورت بعد از مورد استفاده قرار دادن کفی‌ طبی و ارتزها با هدف تسریع در بهبود بیماری، موجب بروز تغییر نوع توزیع فشار در ناحیه مدنظر خواهد گشت. به دور از حیرت نیست اما تلفیق بکارگیری کفی‌های طبی و حضور در تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند در درمان انحراف مچ پا معجزه بیافریند.

عوارض انحراف مچ پا به خارج یا داخل چیست؟

اسرار ما بر عمل به توصیه‌های متعدد در روند درمان انحراف مچ پا به سبب عوارضیست که ممکن است در مخاطرات جدی و گاهی غیرقابل جبرانی را با بیمار رقم بزند. اما اگر در باب این عوارض احتمالی، اطلاعات جامعی در اختیار ندارید، موارد زیر را به دقت مطالعه بفرمایید:

  • بروز گرفتگی و دست و پنجه نرم کردن با احساس رنجور درد، در عضلات پا
  • دچار گشتن به التهاب تاندون درشت نی خلفی و آمادگی برای آسیب‌های جدی و مرتبط
  • پاتهب گشتن ناحیه نیام کف پا
  • غافلگیر شدن به سبب بروز پینه در کف پا
  • اوج گرفتن درد عصب ناحیه سیاتیک
  • کمر درد‌های ممتد
  • زانو درد‌های توام با رنجش و مانع گشتن از انجام امور معمول روزانه
  • اوج گرفتن درد در ناحیه حساس لگن
  • گرفتگی و متحمل گشتن احساس درد در ناحیه ساق پا
  • بروز سندرم کمپارتمنت قدامی
  • به چالش کشیده شدن شخص به سبب بروز سندم پتلافمورال یا زانوی دوندگان
  • دچار گشتن به خارپاشنه و اوج گرفتن احساس درد توام و مرتبط به آن
  • بروز سندرم تارسال تونل
  • نافرمی در انگشت شست به سبب دچار گشتن به قوز
  • ملتهب گشتن تاندون آشیل

چرخش مچ پا در کودکان

زمانی نیاز فرد به درمان انحراف مچ پا شکل خواهد گرفت که از همان دوران کودکی، ‌پاهای فرد در زمان گام برداشت چرخش بیش از حد نرمالی به سمت داخل و یا بیرون داشته باشد. این عارضه می‌تواند ریشه در دلایل مادرزادی و ژنتیکی داشته باشد و در کودکان زیر دوسال اوج گرفته و آشکار خواهد گشت.

بیان داشتیم که این عارضه در این دوره نمی‌تواند یک بیماری جدی از سوی پزشکان تلقی گردد، اما زمانی نیاز به نگرانی و پیگیری از سوی والدین دارد که با عبور از این دوره، متوقف نگشته و حتی اوج هم می‌گیرد.

بنابراین درمان انحراف مچ پا در ۲ سالگی مطرح نشده و آن را در گروه اختلالات مفصلی قرار نمی‌دهد. اما بعد از آن به عنوان یک اختلال جدی معرفی می‌گردد و نیازمند مداخله پزشکی و طی گشتن روند درمانی دارد. شیوه‌های تشخیصی از سوی پزشک به ترتیب موارد زیر است:

  • معاینه بالینی
  • انجام اسکن از کف پا
  • انجام اسکن ناحیه مچ و زانو

کلام پایانی

این مبحث را با عنوان درمان انحراف مچ پا آغاز نمودیم تا در صورت وجود هر ابهامی در این باب، بهترین شیوه‌های ممکن را به جهت درمانی قطعی و با بعد زمانی کوتاهی طی نمایید. همانطور که مستحضر هستید که مچ پاها نقش ویژه و اساسی را در حالت ایستادن و گام برداشتن افراد ایفا می‌کنند.

بدین ترتیب نباید انتظار داشته باشیم که در صورت چرخش این ناحیه و خارج گشتن از قالب نرمال و معمول خود همانند سابق و یا مشابه یک فرد معمولی، گام برداشتنمان بدور از نقص صورت پذیرد.

بهبود انحراف مچ پا بقدری صاحب اهمیت است که در صورت عدم بی‌توجهی بدان، ناخواسته سبب بروز آسیب‌های غیرقابل جبران در سایر بافت پاها و استارت خورد بیماری‌های متدوامی اعم از پا درد و کمر درد گردید.

مجموعه تخصصی کازمادیک‌پروتز با داشتن بیشتر از ده‌ها سال سابقه در ساخت انواع اعضاء مصنوعی و همینطور کمک حرکتی اعم از کفی طبی یک همراه مطمئن برای شما عزیزان بوده و هست.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *