Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی

چکیده محتوا

درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی

درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی نوعی شیوه درمانی بی‌نظیر محسوب می‌گردد که در طی آن هر نوع آسیب وارده به گوش روند ترمیمی طی نموده و بهبوده کامل می‌یابد. این پروسه، زمانی از سوی پزشکان متخصص این حوزه به جدیت تجویز می‌گردد که پرده وابسته به علل متعدد، متحمل پارگی وسیع و بزرگی گردد.

در چنین شرایطی هیچ دوره درمانی، به سبب بروز یافتن عفونت توام با شدت و مکرر کارساز نخواهد بود. با این اوصاف نمیتوان از بدن نیز با میزان توانایی و قدرتی که در اختیار دارد، انتظار داشت که به خودی خود به این روند درمانی دامن بزند. بدین ترتیب در طی سالیان مکرر این پارگی به قوت خود باقی خواهد ماند.

اما خرسندیم که در حال حاضر به یاری این بافت‌ها امکان ترمیم تمام‌ وکمال ناحیه آسیب دیده وجود خواهد داشت. تا به امروز ۹۰ درصد از افرادی که تن به این روال درمانی داده‌، احساس رضایت چشمگیر خود را اعلام داشته‌اند.

درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی وابسته به شرایط جسمی و روانی فرد به کمک بی‌حسی موضعی و یا بیهوشی کامل صورت خواهد پذیرفت.

جراحی ترمیم پرده گوش برای چه کسانی مناسب است؟

درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی می‌تواند گزینه درمانی مطلوبی برای گروهی از افراد محسوب گردد که، انجام جراحی مطلوب‌ ترین شیوه به سبب بهبود این عارضه بشمار می‌رود.

شرایطی در این باب در جسم برخی از بیماران حاکم است، که سبب عدم نتیجه مطلوب و کارآمد در همه آن‌ها خواهد گشت. در امتداد این توضیحات از مواردی نام خواهیم برد که در جایگاه بهترین گزینه‌های ممکن به سبب انجام جراحی محسوب می‌گردد:

  • در اولین مورد درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی افرادی را معرف حضورتان خواهیم بود که آسیب‌ های وارده به پرده گوششان بسیار جدی و تشویش برانگیزد خواهد بود و در نتیجه هیچ پروسه درمانی در روند بهبود آن کارآمد نخواهد بود.
  • زمانی که پارگی در حاشیه پرده گوش رخ داده و میزان وسعتش بیش از یک پارگی نرمال خواهد بود.
  • آن دسته از افرادی که با رخ دادن پارگی پرده گوش، با عفونت توام با شدت در ناحیه گوش میانی دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • در مورد چهارم از افرادی نام می‌بریم که درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی تنها شیوه درمانی به سبب بهبود عفونت ها شدیدی رخ داده در ناحیه گوش میانی است‌.
  • آن دسته از افرادی که در قسمت پرده گوش و همینطور استخوان های کوچک گوش میانی با آسیب چند بعدی دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • گروهی از بیماران که توام با بروز پارگی در این ناحیه، مضاعف بر دست و پنجه نرم کردن با احساس درد در این ناحیه، دائما از کاهش قابل توجه کیفیت شنوایی به شدن گلایه خواهد کرد. بدین ترتیب برای درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی می‌توانند به شرایط موجود غلبه کنند.
  • بیمارانی که به سبب عدم درگیری با عارضه اعتیاد به الکل و سیگار، می‌توانند از مزیت‌های این پروسه درمانی بهره‌مند گردند.
  • و در پایان استفاده داروهای بی‌حسی و بی‌هوشی برایشان دردسر زا نخواهد بود و سبب بروز حساسیت نخواهند گشت.

 

جراحی ترمیم پرده گوش برای چه کسانی مناسب است؟

روش جراحی ترمیم گوش (تمپانوپلاستی)

درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی می‌تواند پروسه متفاوتی را به سبب بهبود این عارضه پیش آمده محقق گرداند که به شرح زیر هستند:

بیهوشی:

در گام ابتدایی بیمار به سبب آمادگی برای انجام درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی باید میزان بیهوشی عمومی و یا بی‌حسی موضعی مورد نیاز با ماندگاری زمانی را دریافت نماید. بدین ترتیب در طول عمل ساعاتی توام با آسودگی و عدم درد را پشت‌سر خواهد گذاشت.

برش:

بعد از تداعی گشتن اثرات بیهوشی و یا بی‌حسی، جراح برای ایجاد برش در پشت و یا داخل مجرای گوش برشی ایجاد خواهد نمود، تا بتواند به پرده گوش دسترسی داشته باشد

فلپ تمپانوماتال:

در ناحیه مجرا و یا پرده گوش پوستی وجود دارد که به سبب بوجود آمدن فلپ تمپانومی به سمت بالا کشیده و شرایط لازم و هموار برای دسترسی و انجام عمل مدنظر در ناحیه به گوش میانی فراهم خواهد نمود.

بررسی سوراخ:

حال زمان آن است تا پزشک سوراخ ایجاد شده در پرده گوش را بررسی و شرایطی که در ساختارهای گوش میانی رقم خورده است را به جزئیات مورد کنکاش و توجه قرار بدهد.

آماده سازی پیوند:

در این مرحله از اجرای پروسه درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی تنها پیوند است که می‌تواند سوراخ ایجاد گشته را پوشش و آسیب وارده را رفع سازد‌‌.

پیوند این قابلیت را داراست که از بافت‌های خود بیمار یعنی عضله بالای گوش و غضروف لاله گوش برگرفته شود اما؛ نمیتوان تمام روال درمان را با این انتظار گذراند چراکه، با متریال مصنوعی نیز می‌توان وضعیت پیش آمده را سامان داد که در حوزه پزشکی بسیار برجسته و تحسین برانگیز است.

جایگزینی پیوند:

جراح تمام تخصص و مهارت خود را بکار می‌گیرد تا سوراخ ایجاد شده را به طور کامل پوشش بدهد و به کمک مواد ویژه‌ استحکام آن تضمین گردد.

بستن:

در این مرحله فلپ تمپانوماتال منتقل شده و نیاز است برای پایان کار محل برش به واسطه بخیه به طور کامل بسته شود.

پانسمان گوش:

در برخی مواقع و برای طی گشتن پروسه درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی این احتمال‌ می‌رود که جراح پانسمان موقتی در کانال گوش قرار بدهد تا پیوند ایجاد گشته رو مورد پشتیبانی کامل قرار بدهد.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز گوش با کارشناسان ما در ارتباط باشید

انواع تمپانوپلاستی

توجه داشته باشید که درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی در یک قالب واحد انجام نمی‌پذیرد در انواع متعددی رده‌بندی خواهد گشت:

 

انواع تمپانوپلاستی

تمپانوپلاستی نوع 1 (میرینگوپلاستی)

در درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی نوع ۱ که در حوزه پزشکی با نام میرینگوپلاستی از آن یاد می‌گردد، هدف نهایی آن به ترمیم سوراخ کوچکی در ناحیه پرده گوش اطلاق می‌گردد.

جراح تمام تلاش خود را بر آن می‌دارد تا با دقت و ریز نگری، تمامی بافت اسکار و باقی مانده حوالی اطراف سوراخ را بردارد و بعد از آن همانطور که اشاره داشتیم، به واسطه بافت خود بیمار و یا مواد مصنوعی، روند کامل پوشش‌ دهی سوراخ ایجاد گشته اجرا خواهد گشت.

در طی این پروسه مضاعف‌ بر آنکه کیفیت شنوایی فرد به او بازگردانده می‌شود، مانع از بروز عفونت‌ های مکرر خواهد گشت‌.

تمپانوپلاستی نوع 2

و اما مورد دوم وابسته به نوع روندی که طی می‌کند و نتایجی که به دنبال دارد، تمپانوپلاستی نوع ۲ نام دارد.در این نوع تمام سعی پزشک بر آن است که سوراخ‌‌های تمپان توام با مشکلات خفیف در استخوانچه به بهبودی کامل برسد و پیوند بر روی انکوس یا بقایای مالئوس را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پیوسته به درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی نوع ۲ نه تنها بیمار می‌تواند در انتظار رفع پارگی موجود در گوش باشد، می‌تواند بر بهبود اختلال یک یا چند استخوان گوش میانی امید کامل داشته و نتیجه را به دستان پرتوان پزشک جراح بسپارد.

برجسته‌ترین مزیت حاصل گشته در این پروسه، بهبود چشم‌گیر انتقال صوت و بازیابی نوع و میزان عملکرد شنوایی در قیاس با نوع ۱ خواهد بود.

تمپانوپلاستی نوع 3

تمپانوپلاستی نوع 3 مشتمل بر ترمیم گشتن پرده گوش که دچار حفره گشته و بازسازی استخوانچه‌های موجود در شرایطی انجام خواهد پذیرفت که استخوان گوش میانی با تعداد نرمال و مورد نیاز موجود نبوده و یا با درصد شدت پذیری بالایی بر آن سایه افکنده است.

این پروسه بسیار پیچیده نیاز به دستکاری توام با دقت بالا و قرار‌گیری مواد پیوند برای افزایش میزان کیفیت شنوایی بیمار است. روند پروسه درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی نوع ۳ را اینگونه می‌توان تعریف نمود:

<قرارگیری یک پیوند بر استخوانچه رکابی در زمان تخریب گشتن دو استخوان دیگر>

تمپانوپلاستی نوع 4

در شیوه درمانی، نوع چهارم هر نوع آسیب وسیعی به استخوان‌ های چکشی سندانی و رکابی گوش میانی برطرف و بهبود خواهد یافت.

این احتمال می‌رود که متخصصین این حوزه از تکنیک‌های متعددی همچون غضروف یا سیمان استخوان برای برگرداندن حالت نرمال به استخوانچه‌ها کمک بگیرند. ناگفته نماند درمانی چالش برانگیز بوده و تجربه تبحر و تخصص بالای یک جراح را نیاز دارد.

تمپانوپلاستی نوع 5

حال در آخرین مورد از انواع درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی به نوع شماره ۵ اشاره خواهیم داشت و زمانی بکار خواهد آمد که استخوانچه رکابی به ثبات رسیده باشد. در طی این جراحی، جراح قسمتی از استخوان ماستوئید را به سبب دسترسی یافتن به گوش میانی و طی گشتن روند ترمیم مورد نیاز کنار خواهد زد.

جراحی ترمیم پرده گوش چقدر طول می کشد؟

توجه داشته باشید که بعد زمانی مورد نیاز به سبب انجام پروسه درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی متعددی روند متغیری را طی خواهد کرد بعضی از این شیوه‌ها در بعد زمانی اندکی و برخی دیگر با بعد زمانی مدیدی انجام می‌پذیرد. شاید این موضوع را ندانید، ولی برخی از این عمل‌ها در یک مدت زمان ۱۵ دقیقه‌ای به نتیجه نائل خواهد آمد.

این در حالی است که سایر جراحی‌ها با روندی متفاوت می‌توانند تا نزدیک به سه ساعت به طول انجامند از همین رو می‌توان بیان داشت که شیوه انجام جراحی در این زمینه اساسی را ایفا می‌نماید. البته نباید مهارت و تجربه پزشک جراح را تا رسیدن به نتیجه و کوتاه شدن زمان عمل نادیده گرفت.

اما اگر در باب طولانی گشتن پروسه درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی دچار ابهام هستید، باید بگوییم در مواقعی این عمل به طول خواهد انجامید که بالاتری در آن حاکم باشد.

در این صورت بیمار حتماً باید بیهوشی عمومی دریافت کند اما در مواقعی که زمان کوتاه‌تری اختصاص داده شود تهاجم در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دارد و نیازی به دریافت بیهوشی نخواهد بود و بیمار می‌تواند این روال را با بی‌حسی موضعی پشت سر بگذارد.

در مجموع باید بیان داریم که بیمار نباید خود را با وابستگی به این ابعاد به چالش بکشاند تنها گام موثری که او باید در این حوزه بردارد این است که به صاحب نام و اعتبار با تکیه بر متخصصینی مجرب برای انجام معاینات لازم و دریافت بهترین درمان مراجعه داشته باشید.

 

جراحی ترمیم پرده گوش چقدر طول می کشد؟

کلام پایانی

در این مقاله با عنوان درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپالاستی به، جدیت ذکر نمودیم که این پروسه درمانی در مراکز مرتبط وابسته به شرایط بیمار و تشخیص پزشک با شیوه‌های متعددی انجام می‌پذیرد.

ما نمی‌توانیم به قطعیت در مورد هزینه آن نیز اظهار نظر داشته باشیم چراکه؛ میزان پارگی پرده گوش و نیازمندی آن به تغییر میزان کیفیت شنوایی بیمار تعیین کننده هزینه اصلی جراحی است.

ما در این مقاله تمام سعی خود را بر آن داشتیم تا ابهام شما را در باب درمان پارگی گوش با جراحی یا تمپلاستی برطرف سازیم و امید داریم که تمام توقعاتتان از حوزه درمان به نتیجه مثبتی نائل آید.

بیش از ۱۰ سال است که کلینیک کازماتیک پروتز در جایگاه یکی از مراکز صاحب قدرت در حوزه انواع پروتز و سمعک است و توانسته نیاز شما را در این حیطه به بهترین و سریعترین حالت ممکن پاسخ بدهد.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *