Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

دلایل التهاب کف پا

چکیده محتوا

دلایل التهاب کف پا

دلایل التهاب کف پا چیست؟ این بیماری چگونه به وجود می آید؟ بیماری التهاب کف پا امروزه به عنوان یک بیماری شایع است که در میان افراد اتفاق می افتد. این بیماری بسیار دردناک است.

بروز بیماری التهاب کف پا به صورت یک نوار ضخیم بوده که باعث می شود استخوان های کف پا شامل پاشنه و انگشتان را تحت الشعاع قرار می دهد. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند ممکن است برای انجام فعالیت های روزمره خود دچار مشکل شوند.

برای آشنایی بیشتر با این بیماری همراه ما باشید.

آشنایی با ببیماری التهاب کف پا

دلایل التهاب کف پا به شکل متعددی وجود دارد. این موارد باعث می شود که قسمت کف پای افراد دچار مشکل شده و دچار التهاب شود. این التهابات بسیار دردناک بوده و دلایل آن به شرح زیر می باشد.

 

1-استفاده بیش از حد و تحت فشار بودن

یکی از مهمترین دلایل وجود بیماری التهاب کف پا یا فاشیای کف پا استفاده بیش از حد از بخش فاسیای کف پا می باشد. این امر می تواند براثر انجام فعالیت های سنگین و مداوم باشد. انجام این فعالیت ها منجر به وارد شدن فشار بر روی بافت های چسبیده و پاشنه پا می گردد.

این بیماری می تواند به دلیل ایستادن و راه رفتن های طولانی مدت  و انجام ورزش های سنگین مانند به وجود بیایئد.

2-مکانیک پا

ساختار فیزیکی و مکانیکی پا می تواند به نوعی یکی از دلایل التهاب کف پا به شمار برود. افرادی که معمولا بیشتر مستعد این ابتلا به این بیماری هستند ممکن است دارای قوس بلند کف پا یا کف پای آن ها صاف می باشند بیشتر سایرین مستعد این بیماری خواهند بود.

وجود این مشکلات می تواند بر روی قسمت فاسیای پا فشار وارد کند و منجر به بروز التهاب در کف پاها شود.

3-چاقی بیش از حد

چاقی یا اضافه وزن می تواند تاثیر زیادی بر روی التهاب یا فاسیا کف پا داشته باشد. زمانی که فرد اضافه وزن داشته دباشد می تواند بیشترین التهابات را در ناحیه پاشنه پای خود احساس کند. به همین دلیل می توانیم بگوییم التهاب کف پا را در افراد دارای عارضه چاقی بیشتر از سایرین می توانیم مشاهده کنیم.

4-سن

سن افراد می تواند به عنوان یکی دیگر از دلایل التهاب کف پا مطرح شود. فاشئیت کف پار ار معمولا می توانیم در افراد میانسال بیش از سایرین مشاهده کنیم.

زمانی که افراد با افزایش سن مواجه می شوند طبیعی اسا که بافت های کف پای آن ها انعطاف پذیری و قابلیت های ارتجاعی خود را از دست می دهد. همین امر باعث می شود که ناحیه کف پا در معرض آسیب و التهابات قرار بگیرد.

5-مخاطرات شغلی

برخی از مشاغل وجود دارد که نیاز است افراد مدت زمان طولانی را بر روی پاهای خود بایستد یا راه برود. مشاغلی مانند خرده فروشی، تدریس، کار در کارخانه ها مواردی هستند که باعث می شود افراد با التهاب کف پا روبرو شوند.

فشارهای دائمی که بر اثر راه رفتن یا ایستادن ایجاد می شود باعث شده که التهاب در کف پای افراد این گونه مشاغل دیده شود.

6-پوشیدن کفش نامناسب

بی شک پوشیدن کفش نامناسب می تواند به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل دلایل التهاب کف پا شناخته شود. افرادی که کفش های فاقد قابلیت های حمایتی را می پوشند مطمئنا با التهاباتی در کف پای خود درگیر می شوند.

این کفش ها می تواند شامل کفش های فرسوده، مفش هایی با پاشنه های بلند، کفش هایی با کفی بسیار تخت و صاف باشد که به بروز التهابات در کف پا دامن می زنند.

علائم و نشانه های التهاب کف پا چیست

حال که با دلایل التهاب کف پا آشنا شدیم لازم است عنشانه های ابتلا به این عارضه یا بیماری را نیز شناسایی کنبم. مهمترین علامت فاشیا یا التهاب بروز دردهای شدید و کوبنده در کف پاها است. این درد می تواند در پاشنه و امتداد آن نیز حس شود.

یکی از نشانه های این مشکل بعد از بیدار شدن فرد از خواب بروز می کند. زمانی که فرد اولین قدم ها را در اول صبح برمی دارد با درد شدیدی مواجه می شود به این دلیل که عضلات کف پا در طول شب فت تر  که از جای خود شده و به دردناک شدن این ناحیه دامن می زنند.

عدم تحرک های طولانی وقتی افراد برای مدت زمان بسیار طولانی در یک جا می بنشیند زمانی که از جای خود برمی خیزد به دلیل سفتی که در کف پا به وجود امده است درد شدیدی را در این ناحیه احساس می کند.

یکی دیگر از نشانه ها و دلایل التهاب کف پا که بروز می کند بعد از انجام فعالیت های ورزشی است. ممکن است فرد در هنگام انجام فعالیت های ورزشی چیزی را حس نکند اما بعد از اتمام آن با ناراحتی هایی در ناحیه کف پا مواجه خواهد شد.

راه رفتن، ایستادن های طولانی در کل هر نوع فعالیتی که باعث می شود پاهای افراد تحت فشار قرار بگیرد باعث می شود که این مشکل تشدید شده و افراد احساس درد و ناراحتی بیشتری را حس کنند.

علائم و نشانه های التهاب کف پا چیست

درمان التهاب کف پا

حال که با دلایل التهاب کف پا آشنا شدیم قصد داریم گزینه هایی را که به درمان این عارضه منجر می شود را به شکل مختصر مورد بررسی قرار دهیم.

-یکی از مواردی که به کنترل درد منجر می شود استراحت و اصلاح فعالیت ها است.

-استفاده از کمپرس آب سرد مقداری التهاب را کاهش می دهد.

-استفاده از انواع کفی های طبی یکی دیگر از راهکارهای درمانی می باشد.

-استفاده از آتل های شبانه که پاها را در حالت خمیده و مناسب قرار می دهد و درد کمتری توسط فرد در صبح حس می شود.

-داروهای ضد التهای غیراستروئیدی نیز به عنوان یکی از راهکارهای درمانی در این زمینه شناخته می شود.

-در صورت بروز مشکلات شدید پیشنهاد می شود که از فرایندهای فیزیوتراپی استفاده گردد.

سخن پایانی

کلینیک کازمدیک در این مطلب به بررسی دلایل التهاب کف پا پرداخته است. این عارضه همانطور که در بالا ذکر شد تحت تاثیر عوامل مختلفی اتفاق می افتد که با کمک راهکارهای درمانی مانند استفاده از کفی های طبی می توان تا حدودی ان را کنترل کرد.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *