Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

دلایل انواع آمپوتاسیون انگشت دست چیست؟

چکیده محتوا

دلایل انواع آمپوتاسیون انگشت دست چیست؟

پیش از آنکه به توضیح دلایل انواع آمپوتاسیون انگشت دست بپردازیم، باید توضیح دهیم که آمپوتاسیون چیست؟ قطع عضو بدن را همان آمپوتاسیون می نامند. این واژه به زبان فرانسه است، تنها برای دست به کار نمی رود، بلکه قطع همه اعضای بدن را آمپاتاسیون می گویند. دلایل مختلفی برای آمپوته شدن انگشتان دست وجود دارد.

افراد پس از این اتفاق چه می کنند، آیا راه درمانی برای این وضعیت وجود دارد یا خیر؟ در ادامه قصد داریم با دقت به این مسئل بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

 

آشنایی با علت های آمپوتاسیون انگشت دست

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم انواع آمپوتاسیون انگشت دست دلایل مختلفی دارد. این دلایل نقش تاثیرگذاری در به وجود آمدن آمپوتاسیون دارند که به شرح زیر می باشند.

§         عفونت های گسترده

این عارضه ممکن است به هر دلیلی در دست افراد بروز کند، فرد مبتلا به عفونت شود. در صورتی که فرد برای درمان عفونت هیچ عکس العملی نداشته باشد، عفونت گسترش پیدا کرده و به جان بیمار می افتد. در این موقعیت برای پیشگیری از گستردگی عفونت تصمیم به انجام فرایند آمپوتاسیون یا قطع عضو بیمار می گیرند. پزشکان در این موقعیت همه ی بافت عفونی آلوده را قطع می کنند.

این عملیات از سرایت عفونت به دیگر نقاط بدن جلوگیری می کند. ممکن است از نظر برخی افراد انجام عمل دلایل انواع آمپوتاسیون انگشت دست منطقی نباشد، اما در برخی شرایط این جراحی به عنوان یک روش درمانی به شمار می رود. در صورتی که قطع انگشتان فرد تاثیر زیادی در زندگی اومی گذارد، می توانید از پروتز دست استفاده کنید.

§         نرسیدن جریان خون به انگشتان دست برای طولانی مدت

یکی دیگر از دلایل انواع آمپوتاسیون انگشت دست عدم رسیدن جریان خون در مدت زمان طولانی می باشد. این اتفاق می تواند بر اثر سرما زدگی شدید اتفاق بیفتد. به عنوان مثال افرادی نظیر کوهنوردان که زمان زیادی را در زیر برف و کولاک می مانند، در صورتی که نتوانند انگشتان خود را گرم نگه دارند، گردش خون در این نقاط کاهش پیدا می کند همین امر باعث سرمازدگی شدید می گردد.

در صورتی که انگشتان بر اثر سرمازدگی دچار آسیب دیدگی جدی شده باشند، مجبور هستند برای انگشتان جراحی آمپوتاسیون را انجام دهند. البته همیشه سرمازدگی دلیل قطع انگشتان نیست، در برخی موارد انگشتان بر اثر بسته بودن در مدت زمان طولانی دچار این مشکل می شوند. در این موقعیت بافت های موجود در انگشتان شروع به مردن می کند و چاره ای جر عمل قطع عضو باقی نمی ماند.

آشنایی با علت های آمپوتاسیون انگشت دست

عوارض ناشی از آمپوتاسیون انگشتان دست چیست؟

حال که با دلایل انواع آمپوتاسیون انگشت دست آشنایی پیدا کردید، لازم است بدانید که چه عوارض جانبی در این زمینه می شود. عمل جراحی آمپوتاسیون مانند هر عمل دیگری دارای حساسیت های خاص خودش می باشد. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم کرد.

  • بافت هایی که در عضو باقی ماننده هستند، دچار مرگ می شوند.
  • یکی دیگر از عوارض اخته ی خود در عضو باقی می ماند.
  • زخم و جراحت
  • عفونت
  • درد
  • قطع عضو دوباره
  • وجود کبودی
  • نامتقارن بودن مفاصل بیمار

نکته ی مهمی که در رابطه با انواع آمپوتاسیون انگشت دست وجود دارد، این است در صورت بی توجهی به عوارضی که ناشی از این عمل می باشد، امکان دارد بیمار شرایط وخیم تری را تجربه کند، به همین دلیل پزشک معالج تصمیم می گیرد، که مجددا قطع عضو را انجام دهد، در نهایت بخش بیشتری از عضو بدن فرد قطع می شود.

به همین دلیل بیماران باید سعی کنند، پس از انجام عمل جراحی آمپوتاسیون تحت نظر پزشک معالج خود باشند، همچنین در فواصل تعیین شده حتما به او مراجعه نمایند. در این حالت زمانی که موارد غیرنرمال در بدن بیمار مشاهده شود، پزشک به سرعت آن را تشخیص داده و سریعا برای درمان اقدامات لازم را انجام می دهد.

محصول پینشنهادی: پروتز دست

بعد از آمپوتاسیون انگشتان دست چه باید کرد؟

پس از انجام عمل انواع آمپوتاسیون انگشت دست به دلیل فقدان انگشتان ممکن است، افراد قادر به انجام کارهای روزانه ی خود نباشند. به همین دلیل باید به فکر استفاده از پروتزهای مصنوعی به عنوان جایگزین انگشتان خود باشند. استفاده از پروتزها و انگشتان مصنوعی تنها راهی است که فرد می تواند برای بازگشت به زندگی روزمره انجام دهد.

پروتزهای انگشت مصنوعی می توانند بخش زیادی از مشکلات افراد را حل کند. امروزه پروتزهای مصنوعی بسیار پیشرفت کرده اند، استفاده از آن ها می تواند به میزان زیادی مشکلات افراد را حل کند. افراد برای استفاده از پروتزهای مصنوعی نیاز به آموزش هایی دارند، که معمولا کلینیک هایی که برای ساخت به آن مراجعه کرده اند، فرایند استفاده از آن ها را آموزش می دهند.

افراد باید پس از انجام عمل آمپوتاسیون از بخش قطع شده به نحو احسن مراقبت کنند، به این دلیل که عدم مراقبت از آن می تواند باعث نیاز به درمان های تکمیلی بیشتر باشد. برای مراقبت بیشتر از بخش قطع شده ی انگشتان می توانند از استامپ آمپوتاسیون استفاده کنند. استامپ به عضو قطع شده اطلاق می شود. در این موقعیت لازم است بیمار از پروتزهایی استفاده کرده تا عضو قطع شده به جایی برخورد نکند.

بعد از آمپوتاسیون انگشتان دست چه باید کرد؟

سخن پایانی

در این مطلب به شکل اجمالی به بررسی دلایل انواع آمپوتاسیون انگشت دست چیست؟ پرداختیم. با توجه به اهمیت عمل آمپوتاسیون لازم است افراد پس از قطع عضو مورد نظر سریعا به مراکز درمانی یا کلینیک های ساخت پروتز مصنوعی مراجعه کند، تا بر اساس شرایط فرد جهت ساخت پروتز اقدام کند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم امروزه پیشرفت های زیادی در زمینه تکنولوژی پروتزهای مصنوعی اتفاق افتاده است. افراد می توانند با استفاده از اعضای مصنوعی تا حدودی مشکلات خود را حل کرده و به زندگی روزمره بازگردند. کاینیک کازمدیک پروتز به عنوان یکی از پیشرفته ترین مراکز ساخت انواع پروتزهای مصنوعی در ایران شناخته می شود.

افراد می توانند با مراجعه به این مرکز به صورت اختصاصی پروتزهای مصنوعی متناسب با مشکل خود را داشته باشند. پیش از ساخت پروتزها ابتدا شرایط بیمار به دقت برسی می شود سپس بر اساس میزان قطع شدگی عضو پروتز مورد نظر ساخته می شود.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *