Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

دلایل قطع پا از بالای زانو چیست؟

چکیده محتوا

دلایل قطع پا از بالای زانو چیست؟

دلایل قطع پا از بالای زانو موضوع مهمی است که به بررسی آن می پردازیم. قطع پا بالای زانو در بیماران در هر سنی به دلایل مختلفی انجام می شود. قطع پا از طریق استخوان ران انجام می شود و به بیماران این امکان را می دهد تا از پروتز برای ایستادن استفاده کنند.

در این مقاله ما سعی داریم شما را با دلایل مختلف این درمان، چگونگی انجام آن و هر آنچه لازم است در ارتباط با قطع پا از بالای زانو بدانید آشنا سازیم.

قطع پا از بالای زانو

در شروع موضوع دلایل قطع پا از بالای زانو، کمی با قطع پا آشنا شویم. آمپوتاسیون یا قطع بالای زانو (AKA) شامل برداشتن پا از بدن با برش بافت ران و استخوان فمور است. این روش ممکن است به دلایل مختلفی مانند تروما، عفونت، تومور و آسیب عروقی ضروری باشد.

چندین عارضه فیزیولوژیک و روانی شناخته شده با این روش وجود دارد. با این حال، یک رویکرد بین حرفه ای برای مراقبت از این بیماران ممکن است میزان این عوارض را کاهش دهد.

دلایل قطع پا از ناحیه بالای زانو

دلایل قطع پا از بالای زانو می تواند متفاوت باشد و قطع پا از بالای زانو را ضروری سازد. این دلایل می تواند شامل ضربه به ساق پا باشد که منجر به یک پای غیر قابل دوام در سطح یا نزدیک به سطح زانو می شود. دلایل دیگر عبارتند از:

  • عفونت، که کل ساق پا را در معرض خطر قرار داده باشد و قابل برداشتن نباشد.
  • زخم های دیابتی بهبود نیافته می تواند دلایل قطع پا از بالای زانو باشند.
  • فاسییت نکروزان، یا موارد بیماران دچار نقص ایمنی
  • تومورهایی که قابل برداشتن نیستند یا برداشتن آنها باعث غیرقابل استفاده شدن قسمت دیستال اندام می شود نشانه دیگری برای این روش است.
  • آسیب عروقی، چه در اثر آسیب باشد چه در اثر بیماری
  • علاوه بر این، ناتوانی های مادرزادی که اندام را غیرقابل استفاده می کند می تواند از دلایل قطع پا از بالای زانو باشد.

باید توجه داشته باشید که برای برخی از افراد قطع پا از بالای زانو نباید انجام شود. به عنوان مثال اگر بیمار از نظر پزشکی به اندازه کافی برای زنده ماندن از بیهوشی و یا جراحی پایدار نباشد، نباید این عمل انجام شود.

محصول پیشنهادی: پروتز قطع عضو بالای زانو

قطع پا از بالای زانو

بعد از بررسی دلایل قطع پا از بالای زانو پزشک تصمیم به قطع پا از بالای زانو می گیرد. برای این کار پای مورد نیاز برای عمل آماده می شود و استریل می شود. برش های پوستی انجام می شوند و سپس برش هایی در امتداد خطوط برنامه ریزی شده ایجاد می شود و از الکتروکوتر برای کنترل خونریزی استفاده می شود.

بسته به سطح قطع عضو، گروه های عضلانی شناسایی شده و با الکتروکوتر قطع می شوند. گروه های عضلانی باید تقریباً 1 تا 2 اینچ بیشتر از برش استخوانی برنامه ریزی شده قطع شوند تا امکان پوشش عضلانی انتهای استخوان و میودز فراهم شود.

شریان و ورید فمورال شناسایی، تشریح، بسته و قطع می شوند. در صورت برخورد با شاخه های بزرگ رگ دیگر، روش مشابهی انجام می شود.

سپس اعصاب سیاتیک و صافن شناسایی و تشریح می شوند. در ادامه کشش ملایم اعمال می شود و اعصاب به شدت قطع می شوند تا خطر تشکیل نوروما کاهش یابد. یک روش مشابه برای هر عصب دیگری که با آن مواجه می شوید، بسته به سطح قطع عضو انجام می شود.

در ادامه موضوع دلایل قطع پا از بالای زانو، به توضیح بیشتر جراحی قطع پا از بالای زانو می پردازیم. برش استخوان ران معمولاً 12 سانتی متر نزدیک به خط مفصل است، اما عوامل دیگری ممکن است سطح برش را تعیین کنند.

برش استخوانی با اره نوسانی انجام می شود و برای صاف کردن لبه ها از سوهان استفاده می شود. سوراخ های مته در قسمت های جانبی و خلفی قسمت انتهایی استخوان ران باقی مانده ایجاد می شود. سپس تاندون اداکتور مگنوس با یک بخیه غیرقابل جذب به قسمت جانبی استخوان ران دوخته می شود و ساق پا در 5 تا 10 درجه اداکشن نگه داشته می شود.

عضله چهار سر ران سپس به انتهای دیستال استخوان ران آورده شده و با بخیه غیرقابل جذب به قسمت خلفی استخوان ران دوخته می شود در حالی که لگن را در حالت کشش کامل نگه می دارد. عضله خلفی ممکن است در قسمت خلفی کمپلکس اداکتور مگنوس دچار میودزیس شود. سپس فاسیا لاتا به فاسیای داخلی بخیه می شود.

یک درن اختیاری ممکن است در عمق لایه های فاسیال برای کاهش هماتوم قرار داده شود. فاسیا، بافت زیر جلدی و پوست به صورت لایه ای بسته می شوند. باید مراقب بود که بخیه پوست بیش از حد سفت نشود تا باعث نکروز نشود. سپس پانسمان های نرم استریل اعمال می شود. سپس می توان یک آتل یا گچ اختیاری را روی استامپ باقی مانده قرار داد.

 

قطع پا از بالای زانو

عوارض ناشی از قطع پا از بالای زانو

موضوع دیگری که در محتوای دلایل قطع پا از بالای زانو مورد بررسی قرار می گیرد، عوارض ناشی از قطع پا بالای زانو است. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • آتروفی عضلانی، عفونت زخم محل جراحی، جداشدگی و زخم های ناشی از پوشیدن پروتز است.
  • انقباضات ابداکشن و فلکشن نیز ممکن است به عنوان یک عارضه رخ دهد. خطر انقباض فلکشن با دراز کشیدن متناوب بیمار پس از عمل قابل کاهش است.
  • درد فانتوم اندام یا درد عضو قطع شده یکی دیگر از عوارض قطع پا از بالای زانو است و تخمین زده شده است که تا 80٪ از بیمارانی که تحت قطع اندام قرار می گیرند، تاثیر می گذارد.
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و افسردگی نیز به عنوان عوارض روانی قطع عضو شناخته می شوند.

عوارض ناشی از قطع پا از بالای زانو

کلام پایانی

نتایج بیماران مبتلا به آمپوتاسیون بالای زانو به دلایل قطع پا از بالای زانو و میزان ضروری بودن جراحی بستگی دارد. برای افراد مبتلا به بیماری عروق محیطی، نتایج محافظت می شود. بسیاری نیز بیماری قلبی مرتبط دارند که اغلب می تواند منجر به مرگ شود.

به طور خلاصه، مراقبت از بیماران مبتلا به قطع عضو بالای زانو نیازمند یک رویکرد تیمی بین حرفه‌ای است که شامل پزشکان، متخصصان، پرستاران آموزش دیده تخصصی، فیزیوتراپیست ‌ها و کار درمانگران و داروسازان می ‌شود که همگی در رشته ‌های مختلف برای دستیابی به نتایج مطلوب بیمار همکاری می ‌کنند.

ما در کلینیک تخصصی کازمدیک پروتز بهترین و موثرترین درمان ها را توسط متخصصین با تجربه ارتوپد خود برای شما ارائه می دهیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر در زمینه دلایل قطع پا از بالای زانو به وب سایت ما مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *