Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

ساخت بهترین پروتز دست بچه‌‌ها

چکیده محتوا

ساخت بهترین پروتز دست بچه‌‌ها

ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها زمانی مطرح گشت که، در طی جنگ‌های متعدد در سراسر دنیا، رخدادهای ناگهانی و از بدو تولد مجبور بوده، تا زندگی خود را به همین روال پیش ببرد. البته که کودکان با نگاه به همسالان خود تمایل به تجربه تمامی فعالیت‌های انجام شده از سوی آنان را داشته و در صورت ناتوانی در آن سرخورده خواهند گشت.

شاید کنار آمدن با چنین شرایطی برای ما به عنوان والدین، نیز امری دشوار باشد. اما؛ فراموش نکنید که موظفیم تا با قدرت بخشیدن به پذیرش آن وابسته به راهکار‌های متعدد چون، جایگزینی یک عضو مصنوعی، سبب کمترین درگیری او با این بحران گردیم.

آیا ساخت پروتز دست برای بچه‌ها تصمیم درستی است؟

از مهمترین ابهاماتی که در این بحث سعی در رفع آن داریم، این است که ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها ، اقدامی صحیحی است یا خیر؟ البته که تصمیم‌گیری در این باب، کاملا وابسته نوع فعالیت‌ کودک است.

به همین سبب، پیش از هر چیز دیگری باید به جهت شناختن کامل اهداف و نیازهای کودک وارد عمل گشته و بعد آن‌ها را برای کارشناسان ساخت پروتز بدون کاستی در میان بگذاریم.

بدون شک برای ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها ، باید سن کودک به عنوان مهمترین اصل قرار گیرد. چنانچه کودک در رده سنی پایینی باشد، از ساخت و استفاده هر نوع پروتزی محروم است.

اما چنین شرایطی به طول نمی‌انجامد و به محض بزرگتر شدن، زمینه وسیع تری برای ساخت و انتخاب تنوع پروتز دست در پیش رویش قرار خواهد گرفت.

این موضوع را از یاد نبرید چنانچه در حوزه ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها ،هدف فرزند شما استفاده دائم از آن نیست، مطلوب است که در سدد ساخت پروتزی برآیید که تناسب کامل با تمامی فعالیت های او در طی روز را داشته و در صورت عدم تمایل به سهولت آن را خارج سازد.

انواع پروتز دست کودکان

البته که در زمان دریافت مشاوره به جهت ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها گزینه‌های متعددی به عنوان پیشنهاد در پیش رویتان قرار خواهد گرفت که تنها با رشد فرزندتان و رسیدن به گروه سنی مدنظر، امکان انتخاب برخی از آن‌ها را دارا هستید که عبارتند از:

پروتز زیبایی

چنانچه تمایل والدین مددجو بر ساخت پروتزی کاملا نزدیک به شکل واقعی باشد، برای ساخت نوعی وسیله آرایشی از سیلیکون HTV، دستبکار می‌گردیم.

با بکارگیری این ماده به شکل ناباورانه‌ای میتوان شکل، رنگ و ساختار سطحی پوست را به تولید رساند که گاها تشخیص آن از نوع واقعی، اندکی دشوار است. برای دختر بچه‌ها نیز امکان لاک زدن ناخن‌ها نیز وجود دارد زیرا؛ به صورت کاملا سفارشی از مواد اکریلیک تولید می‌گردند.

از یاد نبرید که بکارگیری اصطلاح زیبایی، این معنی را نمی‌دهد که، پروتز از هر کاربرد دیگری محروم بوده و تنها از جنبه زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصول پیشنهادی: پروتز دست

·         پروتز میوالکتریک

در روند ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها پروتز میوالکتریک عنوان کاربردی‌ترین آن‌ها را از آن خود ساخته و پاسخی در برابر انتظار، والدینی است که تمایل دارند تا فرزندانشان در فعالیت‌های روزمره مستقل باشند. اما این قدرت در دست‌ها از کجا شارژ می‌شود؟

دست الکترونیکی، به واسطه کنترل ریزپردازنده، در قالب عضلانی کنترل و در طی هر انقباض عضله، کمترین ولتاژ الکتریکی روی پوست به جریان درمی‌آید.

·         پروتز خودکار

در این نوع، عملکرد پروتز با تکیه‌بر نیروی خود بدن کنترل می‌گردد. بدین‌ترتیب که تمامی این روند، وابسته به گروهی از مفاصل مکانیکی قفل شونده، سیستم کمربند و یا کششی به شانه یا بازوی کودک انجام می‌پذیرد.

·         پروتز هیبریدی

در این نوع، قسمت‌های خاصی به شکل خارجی و الکترونیکی کنترل و دیگر قسمت‌ها به شکل کاملا مسقل، به واسطه مفاصل و یا سیستم تسمه و کشش اداره می‌شود.

·         پروتز کار

همانطور که از نام این مدل، برمی‌آید، این نوع پروتز مورد علاقه گروه سنی بزرگسالان است. چراکه می‌توانند به راحتی، در هر نوع فعالیت‌ دستی یا اداری بر روی کامپیوتر، همچون یک فرد معمول عمل کنند. سن پایین کودک گاه او را از استفاده این نوع، محروم می‌سازد. این پروتز نوع هیبریدی یا زیبایی و یا ترکیبی از هر دو شناخته می‌شود.

·         کمک عملکردی

مشابه پروتز کار، این نوع نحوه انجام فعالیت بخصوصی چون غذا خوردن، دوچرخه سواری، ساز نواختن و… را سهولت می‌بخشد. اما این روند را نمیتوان از یک پروتز معمولی انتظار داشت. در مجموع در روند ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها نوع کمک عملکردی می‌تواند آن‌ها را در روند انجام بسیاری از امور خودکار نماید:

  • خوردن غذا
  • نوشتن
  • سوار کاری، ماهیگیری،شنا، دوچرخه سواری و…
  • نواختن ویولن، گیتار و…

 پروتز کودک با چه محدودیت‌‌هایی همراه است؟

البته که در روند ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها به هیچ وجه نمیتوان، همانند یک فرد بزرگسال رفتار نماییم. زیرا با چالش‌های متعددی روبرو خواهیم گشت که احتمال می‌رود، تاثیر مستقیمی بر قابلیت های پروتز بگذارد. برجسته‌ترین این چالش‌ها به عبارت زیر هستند:

·         گروه سنی

البته که سن مددجو مهمترین فاکتور ساخت پروتز محسوب می‌گردد. کودکان خردسال به سبب، پایین بودن نمودار سنیشان، امکان استفاده مطلوب از پروتز را نخواهند داشت به همین سبب روند نصب پروتز را با محدودیت‌های متعددی همراه می‌سازند. سن کودک برای نیازمندی به پروتز و میزان فعالیت او، ۲ عامل تعیین کننده در ساخت پروتز هستند.

·         اندازه پروتزها

اندازه پروتزها را میتوان مهمترین مانع و چالش جدی در روند ساخت پروتز معرفی نمود. به جهت ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها، در گام ابتدایی باید پروتز فرد بزرگسال تولید گردد.

در گام بعد در صورت تثبیت عملکرد مطلوب پروتز آماده شده، به سایز کودک تغییر خواهد یافت. ناگفته نماند که این تغییر سایز معتبر، تنها با تکیه بر تخصص و مهارت کافی صورت می‌پذیرد. به هیچ وجه نباید به کاستن عملکرد و میزان قابلیت پروتز اطلاق گردد.

·         رشد کودکان

چنانچه در روند ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها ، با ایجاد تغییراتی در سایز، به نوعی پروتز کاربردی مبدل گردد، هنوز هم هیچ اطمینان خاطری برای استفاده کودکان از پروتز در بازه زمان طولانی وجود نخواهد داشت. زیرا؛ کودکان در سن رشد قرار داشته و همچنان استخوان‌ها، هم از بعد طولی و هم عرضی روند رشد را پشت‌سر می‌گذارند.

·         مراقبت از پروتز

عموما‌ کودکان به سبب قرارگیری در یک برهه سنی خاص، توانایی کامل به جهت نگهداری از اندام مصنوعی خود ندارند و نیازمند همکاری والدین می‌باشند. بهتر است که، در زمان استراحت، پروتز خارج شود. والدین، باید به فرزندان خود یادآور گردند که در صورت آزرده‌خاطر گشتن به سبب استفاده از اندام مصنوعی، حتما آن را بیان نمایند.

تمیز نمودن اندام باقیمانده و پروتز در زمان معاینه و کمک گرفتن از مرطوب کننده‌ها به جهت ممانعت از هرگونه تحریکات پوستی، نیز اصول حائز اهمیت دیگر محسوب می‌گردند.

کلام پایانی

البته که ساخت بهترین پروتز دست بچه‌ها ، نیازمند تجربه و مهارت کافی از سوی کلینیک مدنظر است. زمانی که اندام مصنوعی بدور از بروز کمترین آزاری به کودک طراحی و آماده سازی گردد، پذیرش بهتری از سوی او وجود خواهد داشت.

چراکه، پروسه نصب پروتز دست برای کودک، اقدامی ترسناک تلقی می‌گردد. علاوه‌بر مدنظر قرار دادن بعد روانشناسی، به جهت آماده سازی کودک برای استفاده از اندام مصنوعی و برقراری ارتباط با آن، باید در سایز و قالب صحیح تهیه گردد.

کلینیک کاز مدیک پروتز توانسته با تکیه بر پرسنل حاذق در این حوزه با رفع نگرانی والدین به جهت پذیرش اندام مصنوعی، تمام انتظارات شما والدین را پاسخ بدهد.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *