Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

سندرم درد پتلوفمورال

چکیده محتوا

سندرم درد پتلوفمورال

دوستان عزیز ما در طول این نوشتار از خود با شما درباره سندرم درد پتلوفمورال صحبت خواهیم نمود. این نوع بیماری موجب به وجود آمدن درد در قسمت جلویی و دور و اطراف کشکک زانو می شود. گاهاً افراد آن را با عنوان زانوی دونده یاد می کنند. حال ممکن است، برای شما سوال باشد؛ کدامین افراد بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند؟ از آنجا که در این بیماری زانوها درگیر می شود، در ورزشکارانی که دویدن و پریدن بیشتری را تجربه می نمایند، بروز پیدا می کند.

درد در زانوها معمولاً زمانی که شما نشستن هایی طولانی مدت را تجربه می کنید، دویده یا دائماً از پله ها بالا یا پایین می روید، خود را نشان می دهد. در ارتباط با درمان هم به صورت خلاصه وار می توان گفت؛ که گاهاً با گذاشتن یخ و استراحت بهبود می یابد. ولی اغلب شما به ویزیت فیزیوتراپی نیاز می یابید‌. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را در ادامه این نوشتار از خود همراهی کنید.

با درد پتلوفمورال بیشتر آشنا بشوید!

همانطور که ما گفتیم؛ سندرم درد پتلوفمورال منجر به ایجاد دردهایی غیر قابل تحمل در دور و اطراف کشکک زانو می شود. این سندرم ها که منجر به ورود صدمات به غضروف زیر کشکک می گردد، در بانوان بیشتر به چشم می خورد. در ارتباط با این بیماری و توضیح بهتر آن می توان گفت؛ هر عاملی که منجر بدان شود، کاسه زانو در موقعیتی خارجی تر از شرایط طبیعی خود باشد، موجب بروز درد پتلوفمورال می گردد.

حال برخی از بیماری ها هستند، که منجر به تشدید آن می شوند. مثلاً ما می توانیم، به بیماری پای ضربدری اشاره کنیم. از سویی دیگر چنانکه شما به ضعف در عضلات خود دچار باشید، روند گسترش سندرم درد پتلوفمورال را سرعت خواهد بخشید. ما در ادامه متن با شما بیشتر در ارتباط با سیر این بیماری سخن خواهیم گفت. پس همچنان بــــا ما همراه بوده و پاسخ سوالات خود را به دست آورید.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سندرم درد پتلوفمورال با کارشناسان ما در ارتباط باشید

درباره مراحل شکل گیری درد پتلوفمورال بیشتر بدانید!

ما در این قسمت از مطلب خود مراحل شکل گیری درد پتلوفمورال را به شما توضیح خواهیم داد. اینکه بیماری و درد نام برده چگونه در وجود ما شکل می گیرد؛

قسمت اول

در مرحله اول سندرم درد پتلوفمورال مفصل و غضروف نرم واقع در زانو به تورم دچار می شود. البته در نتیجه تورم شما نشانه هایی خاص را در قسمت زانو تجربه ننموده و به پزشک نمی روید.

قسمت دوم

شیارهایی در نتیجه تورم ایجاد شده و آن ها اندک اندک گسترش می یابند. در این مرحله قسمت بیشتری از غضروف زانو تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب می بیند.

حال ضمن توضیح سندرم درد پتلوفمورال توجه بنمایید، که اندک اندک دردها در وجود شما گسترش می یابد. گاهاً هم امکان دارد، آستانه تحمل درد شما بسیار بوده و به پزشک مراجعه نکنید. ولی اگر که در این مرحله به پزشک مراجعه نموده باشید، قطعاً فرد بسیار خوش شانسی خواهید بود. چرا که بهبود زانوی مورد نظر صد در صد امکان پذیر خواهد بود.

قسمت سوم

غضروف نرم متاسفانه در این مرحله حالت اولیه خود را از دست داده و قطعه قطعه شدن را تجربه می کند. بیمارانی که در نتیجه درد پتلوفمورال در این مرحله به پزشک مراجعه می کنند، از درد خود شکایت بسیاری می کنند. علت بروز چنین دردهایی هم در تحریک و تشویق پی در پی پرده سینوویوم خلاصه می شود.

قسمت چهارم

زمانی بدین مرحله از سندرم درد پتلوفمورال وارد خواهیم شد، که غضروف نرم به صورت کامل تحلیل شده و فرآیند تخریب را آغاز می کند. متاسفانه اگر که کار شما بدین مرحله رسیده باشد، درمان قطعی نسیب حال‌تان نخواهد شد و تنها کاری که از دَست پزشک بر می آید، کاهش درد هاست.

چه زمانی به درد پتلوفمورال دچار خواهیم شد؟

این سندرم به هنگام هایی شکل خواهد گرفت، که اعصاب موجود در استخوان کشکک زانو و بافت نرم آن دردی بسیار حس می کند.

شاید که بپرسید، منظور ما از بافت نرم در قسمت زانوها چیست؟ این قسمت ها دربرگیرنده تاندون همراه با پد چربی موجود در زیر کاسه زانوست.

البته بافت سینویال را هم شامل شده و آنها هستند، که در کنار همدیگر مفصل زانو را شکل می دهند. گاهاً هم سندرم درد پتلوفمورال منجر به موقعیتی سخت به اسم کندرومالاسی می گردد. در چنین مواردی بافت غضروف در زیر کاسه زانو می شکند.

توجه داشته باشید، که خداوند بافت غضروف را به حالتی آفریده که هیچ گونه عصبی در آن نیست! پس ورود آسیب به غضروف به تنهایی منجر به ایجاد درد در شما نخواهد شد. با این وجود خود این مسئله می تواند، منجر به ملتهب شدن مغز استخوان و بروز درد در آن شود.

چرا ما به سندرم درد پتلوفمورال مبتلا می شویم؟

ما در این قسمت از مطلب خود به شما خواهیم گفت؛ که دلیل بروز این بیماری در شما یا حتی خود ما چیست! پس همچنان با ما همراه بوده و بر روی سطح اطلاعات خود بی افزایید؛

چرا ما به سندرم درد پتلوفمورال مبتلا می شویم؟

توقع بیش از حد از زانوها

اغلب این بیماری در نتیجه فعالیت هایی شدید خود را نشان می دهد. مثلاً ما می توانیم، به پرش بیش از اندازه یا دویدن اشاره کنیم.

اینها همگی به صورت مدام به زانوهای شما فشار تحمیل می کند! علاوه بر تمامی اینها سنــدرم درد پتلوفمورال امکان دارد، در نتیجه تغییر فعالیت بدنی خود را نشان بدهد. مثلاً شما به صورت ناگهانی تعداد دفعات ورزش در طول هفته را از دو مرتبه به پنج مرتبه تغییر بدهید!

برخی از عواملی دیگر که منجر به بروز درد در کاسه زانوها می‌ شود، از قرار زیر است!

  1. به دلیل هم راستا نبودن کاسه زانو.
  2. به علت ایجاد برخی از تغییرات در کفش.
  3. بهره گیری از تجهیزات غیر استاندارد ورزشی و تکنیک هایی نادرست.

علاوه بر اینها امکان دارد، که سندرم درد پتلوفمورال در نتیجه هم راستایی غیر اصولی کشکک زانو در حفره تروکلئر باشد. بدین هنگام خواهد بود، که در زمان خم شدن زانوها کاسه به سمت بیرون شیار تمایل پیدا می کند!

حال ما در ادامه متن برخی از عواملی که در هم راستایی ضعیف کشکک زانوها موثر هستند، را معرفی خواهیم کرد! پس همچنان با ما همراه باشید؛

به دلیل عدم هم راستایی پاها میان مچ پا و لگن

چنانکه در قسمت زانوها و هم راستایی برخی از مشکلات وجود داشته باشد، کشکک زانو حال به سمتِ بیرونی یا داخلی حرکت پیدا کند. گاهاً هم منجر می شود، کاسه زانو به سمت بالا هدایت بشود! بدین حالت کاسه زانو آلتا اطلاق می گردد.

ضعف عضلانی به ویژه در قسمت چهار سر ران

به دور از سندرم درد پتلوفمورال تصور کنید، که شما زانوی خود را خم و راست می کنید. بدین هنگام عضلات چهار سر ران به تعادل کشکک زانو کمک می نماید. در صورتی که عضلات چهار سر ران ضعیف باشند، در چنین حالتی هم راستایی ضعیف و غیر اصولی کاسه زانو در حفره تروکلئار رخ می دهد.

چه عواملی احتمال بروز بیماری پتلوفمورال را افزایش می دهند؟

ما در قسمت زیر در ارتباط با عواملی که بروز این بیماری را تشدید می کند، با شما صحبت خواهیم نمود. پس همچنان از شما دعوت می کنیم، که در ادامه متن ما را همراهی کنید؛

سن فرد

اغلب این بیماری بر روی افراد بزرگسال یا جوان تاثیر می گذارد. ولی در افراد مسن چرا درد در کاسه زانو رخ می دهد؟ بلی این دردها در دسته سندرم درد پتلوفمورال قرار نمی گیرد! بلکه آنها بر اثر تورم در مفاصل نمایان می شود.

جنسیت

اغلب خانم ها بیش از آقایان در معرض این قبیل از دردها خواهند بود. ولی علت چیست؟ زیرا لگن خاصره بانوان با استخوان وصل شده به مفصل زانو، زاویه ای بیشتر دارند.

تجربه ورزش هایی خاص

چنانکه شما ورزش هایی همانند؛ دویدن یا پریدن بسیار را تجربه می کنید، بیشتر در معرض سندرم درد پتلوفمورال خواهید بود. به ویژه زمانی که دارای سطح فعالیت بالایی باشید!

برخی از نکات پیش گیری از درد پتلوفمورال

اگر که شما اعتدال را در فعالیت روزانه خود رعایت نکنید، در معرض ابتلا بدین بیماری خواهید بود. تا جایی که می توانید، عضلات موجود در چهار سر ران را تقویت بنمایید. دیگر مواردی که منجر به کنترل ابتلا به سندرم درد پتلوفمورال می شود، از قرار زیر است؛

برای تشخیص درست سندرم درد پتلوفمورال در ابتدا پزشک از سوابق بیماری مربوط به زانوهای شما می پرسد. سپس کمی به زانوی مورد نظر فشار وارد کرده و سطحِ درد را می سنجد.

بعد از آن شروع به حرکت دادن پای شما کرده و دیگر بیماری های مربوط به زانو را تک به تک نقض می کند! اغلب پزشک متخصص برای تشخیص بیماری آزمایش تصویر برداری را تعیین می کند؛

برخی از نکات پیش گیری از درد پتلوفمورال

سی تی اسکن

در سی تی اِسکن تصاویر اشعه ایکس از زاویه هایی گوناگون به منظور ایجاد تصویر هایی مقطعی از ساختار درونی زانو ادغام می شوند. در سی تی اسکن برای تشخیص سندرم درد پتلوفمورال هم بافت زانو و هم استخوان نمایش داده می شود.

اشعه ایکس

در این نوع از تصویر برداری کمی تابش از قسمت مورد نظر گذر می کند. در این قبیل از آزمایش ها بافت استخوان زانو به خوبی نشان داده خواهد شد. ولی بافت نرم چندان تجسم نمی شوند.

ام آر آی

در این روش از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قدرتمند کمک گرفته می شود. نتیجه استفاده از این امواج هم تهیه تصاویری دقیق از بافت نرم چون؛ رباط ها و بافت نرم غضروف همراه با استخوان خواهد بود. هزینه این قبیل از تصویر برداری ها هم به نسبت نمونه های فوقانی بیشتر است.

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود در کلینیک کازمدیک پروتز به بررسی جوانب گوناگون سندرم درد پتلوفمورال پرداختیم. اینکه بیماری نام برده منجر به ایجاد دردی شدید در دور و اطراف زانو یا قسمت جلویی آن می شود. مراحل شکل گیری آن را تجزیه و تحلیل نموده و علت بروز آن را ارزیابی کردیم.

همانطور که گفتیم، شما نباید سطح فعالیت خود را به ناگاه افزایش بدهید! حتماً برای کنترل این بیماری هم در صورت احساس درد در زانوها به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *