Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا

چکیده محتوا

عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا

کسب اطلاعات در باب عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا برای هر یک از ما ضروری و حائز اهمیت محسوب می‌گردد. در آمپوتاسیون پا به هر علتی، تنها یک قسمت یا چند بخش از پا به طور کامل از مجموعه اعضای یکپارچه بدن حذف می‌گردد.

دلایل متعددی هست که بر ضرورت انجام این عمل دامن میزد. گاهی نیز این تجربه تلخ وابسته به حوادث طبیعی اعم از تصادف رخ می‌دهد که عدم آگاهی ما در این باب، سبب عدم مدیریت صحیح در چنین شرایطی خواهد گشت.

اما سبب خرسندیست که پروتزها این امکان را برای این دسته از افراد، فراهم می‌سازد تا مجدداً بتواند قسمت اعظمی از فعالیت‌های سابق شغلی و زندگی شخصی خود را تجربه و با اعتماد بنفس مجدداً در جمع‌های سابق خانوادگی و دوستانه حضور یابند. بدون آنکه کسی متوجه این نقص ایجاد شده گردد.

در این مبحث قرار است اطلاعات تمام‌وکمال اما، مختصری را در باب عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا در اختیارتان قرار بدهیم.

اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر عضو صدمه دیده در قطع عضو پا

همانطور که گفته شد آگاهی در باب اقدامات لازم برای جلوگیری عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا امری حیاتی محسوب می‌گردد. آمپتاسیون ممکن از وابسته به هر علتی متفاوتی رخ بدهد. گاهی از مواقع، این اتفاق ممکن است وابسته به دلایل متعددی اعم از حوادث رانندگی یا هر نوع سانحه طبیعی دیگری ایجاد گردد.

در چنین شرایطی، مدیریت نمودن شرایط ایجاد گشته، تا زمانی که نیروهای خدمات درمانی، خودشان را به محل حادثه برسانند، امری ضروری محسوب می‌گردد. البته پیش از آنکه برای انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا دست بکار شوید، بهتر است تا با مرکز خدمات اضطراری و اورژانس تماس برقرار نمایید‌.

اولویت گام موثر در چنین شرایطی، ممانعت از ادامه دار شدن روند خونریزی است. شاید این مورد را ندانید که قطع کامل یک عضو از قطع نیمه، دارای شدت خونریزی ضعیف‌تری می‌باشد.

چراکه؛ رگ‌‌های خونی به طور کامل، قطع و سبب بروز اسپاسم و در پی آن کاهش میزان خونریزی می‌گردد. حال نیاز است بدانید که در صورت اوج گرفتن خونریزی در قسمتی که قطع عضو صورت پذیرفته است، پیش از رسیدن گروه امداد، چه اقداماتی را باید به انجام برسانید:

در صورتی‌ که، شرایطش فراهم بود دستان خود را با آب و صابون به خوبی بشویید و آن‌ها را با دستکش لاتکس بپوشانید. اگر در آن زمان به دستکش دسترسی نداشتید، از یک لایه پارچه تمیز یا کیسه فریزر عاری از آلودگی برای لمس و تمیز نمودن زخم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید

بهتر است تا به کمک اصول بیان گشته در عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا شخص تحت تهدید جانی، روی زمین دراز بکشد و قسمتی که دچار خونریزی گشته در بالا‌تر از سطح زمین یا بدن قرار گیرد. تمام اشیا و لباس‌های نزدیک به محل زخم را رفع و کنار بزنید و تا یک بعد ۱۵ دقیقه‌ای به شکل مداوم محل آسیب دیده را برای کاهش و قطع خونریزی بفشارید.

در صورتی که متوجه فرو رفتگی جسمی در محل زخم، گشتید، از فشار مستقیم بر روی جراحت خودداری‌نموده، و فشار را به جهت توقف خونریزی از اطراف وارد نمایید.

اگر خونریزی خفیف باشد تنها یک بعد زمانی ۱۵ دقیقه‌ای لازم است تا بر اثر فشار، کاملاً قطع گردد. تا به اینجا اطلاعات مفیدی را در باب عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا وابسته به علل متعددی را کسب نمودید حال زمان آن است که بیاموزید، چگونه از عضوی که به طور کامل قطع گشته، مراقبت نمایید.

 

اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر عضو صدمه دیده در قطع عضو پا

مراقبت از اندامی که به صورت کامل قطع شده‌ است

یکی دیگر از مواردی می‌باشد؛ ‌که در حوزه مرتبط عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا مورد تاکید قرار می‌گیرد، نوع مراقبت از اندامیست که به طور کامل قطع گشته است. در صورتی که با قطع پا مصدوم مواجه گشتید، تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا در کوتاه‌ترین بعد زمانی ممکن، فرد و عضو قطع شده را به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل نمایید.

چنانچه در محل حادثه خبری از عضو قطع شده نبود؛ ابتدا فرد را به بیمارستان انتقال که کادر پزشکی، هرچه سریعتر اقدامات لازم برای بهبود وضعیت عمومی آن را به انجام برسانند. سپس به محل حادثه بازگردید و برای یافتن آن تمام تلاش خود را بکار گیرید.

اگر خاک و آلودگی روی سطح عضو آسیب دیده، موجب تهدید سلامت آن می‌گردد، به آرامی به طور کامل رفعش گردانید.در صورت یافتن عضو قطع شده، آن را درون یک گاز استریل یا پارچه خشک قرار داده و درون یک ظرف پلاستیکی بدون امکان ورود هوا قرار بدهید.

بهتر است برای حفظ و افزایش طول عمر عضو پا، روی آن یخ بگذارید. خنک نگه داشتن عضو قطع شده یکی دیگر از اصول حاکی در باب عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا می‌باشد. البته‌ می‌بایست عضو قطع شده باید به صورت غیر مستقیم در تماس با یخ به بیمارستان انتقال یابد تا سبب بروز آسیب کمتری بدان گردد.

 

چه زمانی، وقت تهیه و استفاده از عضو مصنوعی می‌باشد؟

بعد از آنکه با همه موارد حاکی در عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا آشناییت یافتید. باید برای تهیه پروتز‌های مصنوعی به جهت جایگزین نمودن پای قطع شده اقدام نمایید. البته این عضو در مدل‌های متعدد می‌تواند، انتظارات هر شخص را برای ادامه زندگی شخصی و شغلی سابقش، فراهم آورد.

بعضی از بیماران حتی به این سبب که شرایط لازم برای استفاده از پروتز‌های مصنوعی را داراست، بازهم شرایط لازم را به جهت عدم داشتن صبر و حوصله کافی به جهت حضور در جلسات فیزیوتراپی و همینطور تمرین‌های توان بخشی، را دارا نیستند.

اما بی‌شک، شرایط مطلوبیست که فرد با تکیه بر آن می‌تواند، اعتماد بنفس سابق خود را باز پس گیرد و در بسیاری از فعالیت‌ها مستقل از دیگران عمل کند.

در صورتی که مرحله عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا از سوی بیمار به سلامت پشت‌سر گذاشته شد، پیش از دریافت پروتز باید به جهت بررسی موارد زیر از سوی پزشک مرتبط ویزیت شود:

  • معین گشتن نوع قطع عضو
  • میزان قدرت موجود و باقیمانده در سایر قسمت‌های عضله
  • ارتقا و بهبود وضعیت سلامت عمومی فرد
  • نوع انتظار فرد از عضو مصنوعی
  • معین گشتن نظر بیمار حاوی بر آنکه ظاهر عضو برایش صاحب اهمیت است یا نوع کارکرد آن؟

چه زمانی، وقت تهیه و استفاده از عضو مصنوعی می‌باشد؟

چگونگی تشخیص شوک فیزیولوژیکی در فرد بعد از قطع عضو پا

مضاعف بر مطالب بیان گشته در باب، عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا باید بیان داریم که ممکن است فرد با مشاهده چنین وضعیتی دچار شوک فیزیولوژیکی گردد که علائمی متفاوت از شوک فیزیکی دارد و باید از سوی اطرافیان برای بازگشت به حالت عادی تا رسیدن نیروهای خدمات درمانی به بهترین حالت ممکن مدیریت گردد. علائم شوک فیزیولوژیکی در فرد عبارت است از؟

  • از دست دادن دادن کامل هوشیاری فرد
  • دست و پنجه نرم کردن فرد با احساس سرگیجه و سردرد
  • دچار شدن به ضعف شدید در زمان ایستادن
  • عدم تمرکز کافی در زمان تکمل و پاسخگویی به سوالات اطرافیان
  • آشکار گشتن حالت بی‌قراری، گیجی و دلهره و ترس

در بررسی مبحث مهم عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا باید اشاره داشته باشیم که برخی از مواقع ممکن است که احساسات ناشی از حادثه رخ داده سبب دچار گشتن فرد به علائمی اعم از سرگیجه یا بیهوشی گردد که از آن به عنوان شوک احساسی یاد می‌شود. با این اوصاف توجه داشته باشید که وابسته به علائم بیان شده، میان تشخیص شوک احساسی و شوک فیزیولوژیکی دچار اشتباه نگردید.

کلام آخر

در این مقاله تمام سعیمان را بر آن داشتیم تا شما را با عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا آشنا نماییم‌. اما این حقیقت هر چند تلخ اما دارای قابلیت جبران پذیری است.

چنانچه شما یا یکی از اطرافیانتان بر اثر دچار گشتن به سرطان، دیابت، حوادث طبیعی و یا … مجبور به تن دادن به آمپتاسیون گشتید، نباید خودتان را ببازید چراکه؛ می‌توانید وابسته به پیشرفت‌های پزشکی روز دنیا به کمک اندام‌های مصنوعی به زندگی سابق خود بازگردید.

تنها نیاز است تا همه عوامل مرتبط را در نظر بگیرید و پروتز‌هایی را برگزینید که با انتظارات شما و اندام قطع شده تناسب داشته باشد.

امید داریم که این مقاله با هدف پرداختن به ابعاد متعدد مبحث عضو صدمه دیده و رسیدگی به آن در قطع عضو پا تمام ابهامات شما را در این باب رفع نموده باشد. حال می‌توانید با مراجعه به درسا کلینیک به عنوان یکی از فعال‌ترین و مجرب‌ترین مجموعه‌ها در این حوزه، تولدی دیگر را در زندگی خود بعد از قطع عضو رقم بزنید‌.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *