Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان آن

چکیده محتوا

علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان آن

در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد عارضه ای شایع است که، در بین نوزادان دختر بیشتر از نوزادان پسر اتفاق می افتد. این مشکل مادر زادی بوده و ناشی از عدم قرار گیری صحیح استخوان ران در حفره ای لگنی به نام استابولوم اتفاق می افتد.

در رفتگی مادر زادی لگن با علائم و نشانه های همراه است که، می توان از روی این نشانه ها این مشکل را، تشخیص داد. تشخیص این امر منوط به مراجعه به متخصص حاذق اطفال است. علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان آن موضوع مورد بررسی این مبحث است.

در رفتگی مادر زادی لگن چیست؟

در مبحث علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان آن ابتدا به شرح مختصر این عارضه می پردازیم. این عارضه باعث به دنیا آمدن نوزادان با لگن لق و بدون ثبات می شود. این عارضه مادر زادی در اصطلاح علمی به دیسپلازی لگن شناخته می شود.

هنگامی که، حفره استابولوم لگن به درستی تشکیل نشود نوزادان به این عارضه دچار می گردند. گاهی اوقات نیز ممکن است حفره استابولوم تشکیل شود ولیکن، عمق و شکل کافی جهت نگه داری استخوان ران نوزادان را نداشته باشد. در این حالت نیز نوزادان با عارضه در رفتگی مادرزادی لگن روبرو خواهند شد.

شکل دیگری از این عارضه نیز وجود دارد. در این حالت از در رفتگی مادر زادی لگن نوزاد استخوان ران به طور کلی از حفره لگنی خارج می باشد. برخی دیگر از حالت های این بیماری ممکن است سر ران درون حفره استابولوم قرار گرفته باشد ولیکن با کوچک ترین حرکتی مجددا از این حفره خارج شود.

در این صورت نیز بایستی جهت درمان و رفع این مشکل به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمود. بنا به رواج و شایع بودن در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد، تمامی نوزادان به هنگام تولد از لحاظ وجود یا عدم وجود این عارضه کنترل می شوند و در صورت لزوم سونوگرافی و تصویربرداری تجویز می شود.

این عارضه ممکن است با پیشرفت بیماری و افزایش سن نوزادان با درد همراه باشد. در ادامه مطلب علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان علل و دلایل به وجود آمدن این نوع بیماری مادر زادی را، بررسی می کنیم.

در رفتگی مادر زادی لگن چیست؟

علل و دلایل ایجاد عارضه در رفتگی لگن در نوزادان

در ادامه مبحث علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان به بررسی دلایل این مشکل در نوزادان می پردازیم. عارضه در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد یک عارضه شایع در بین افراد و بستگان است که، منجر به بروز این بیماری در فرزندان از یک دسته فامیلی می شود.

هر چند که، عارضه در رفتگی لگن ممکن است در هر دو سمت لگن ران راست و ران چپ به وجود بیاید ولیکن اتفاق افتادن آن بیشتر در سمت چپ مشاهده شده است. این عارضه در نوزادان همراه با علائم و نشانه های ویژه ای اتفاق می افتد.

در صورت تشخیص هر یک از این علائم و نشانه ها در اول شروع این عارضه می توان به بهترین شکل اقدام به درمان آن نمود. در ادامه مبحث علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان به حالت های مختلف و شایع وقوع این بیماری اشاره شده است؛

  • این عارضه در نوزادان دختر بیشتر از پسر است.
  • کودکانی که، از سمت پا به دنیا می آیند ممکن است مبتلا به در رفتگی لگن شوند.
  • در صورت وجود سابقه در رفتگی لگن در افراد و بستگان کودکان نیز دچار این بیماری مادرزادی می شوند.
  • عارضه البگوهیدرامنیوس، عارضه ای در کودکان که به دلیل کاهش مایع آمنیون در جفت حاملگی اتفاق می افتد.
  • اولین کودک بیشتر در معرض خطر در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد است. در ادامه علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان شما را، با نحوه تشخیص این بیماری آشنا می کنیم.

بیشتر بخوانید: پروتز مکانیکال

نحوه تشخیص عارضه در رفتگی لگن در نوزادان

در این بخش از مبحث علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان روش های درمان و تشخیص این بیماری مادرزادی را، بررسی می کنیم. به منظور تشخیص و اطلاع از وجود در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد پزشک ابتدا به معاینه فیزیکی روی می آورد.

معاینه فیزیکی شامل شنیدن صدای لگن نوزاد و دقت به حالت آن هنگام حرکت دادن ران ها در جهات مختلف است. پس از تشخیص وجود عارضه در رفتگی لگن در نوزادان، پزشک اقدام به درمان این عارضه و بازگرداندن استخوان ها به محل صحیح خود می نماید.

رابطه با نوزادانی که با وضعیت بسیار حاد از این عارضه به دنیا می آیند جهت کنترل و تشخیص وجود این عارضه پزشک متخصص از امواج ما فوق صوت استفاده می کند. پس از عکسبرداری از استخوان های لگن پزشک قادر به تشخیص وجود یا عدم وجود این بیماری در نوزادان خواهد بود.

روش تشخیص در کودکان با سن بیشتر از طریق عکسبرداری رادیولوژی نیز صورت می گیرد. در بخش بعدی از مطلب علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان به بررسی روش های درمان این بیماری مادرزادی در نوزادان می پردازیم.

روش های درمان بیماری دررفتگی مادرزادی لگن

روش های درمان بیماری دررفتگی مادرزادی لگن

در این بخش از مبحث علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان آن به بررسی روش های بهبود و درمان این عارضه می پردازیم. اولین قدم برای درمان و معالجه این بیماری تشخیص دقیق آن است. پس از تشخیص وجود عارضه در رفتگی لگن پزشک اقدام به تجویز درمان می کند.

درمان بیماری مادر زادی در رفتگی لگن معمولا به وسیله ابزاری به نام هارنس صورت می گیرد. نوزاد باید هارنس را، به صورت مرتب و شبانه روزی بپوشد. در طی این مدت نحوه پیشرفت درمان و معالجه شدن استخوان ها به وسیله عکسبرداری مافوق صوت کنترل می شود.

در مواردی که، به وسیله هارنس و گچ گرفتگی نوزاد درمان نشود، پزشک اقدام به تجویز جراحی می نماید. روش های جراحی برای درمان این عارضه به دو روش صورت می گیرد. روش بسته و روش جراحی باز از جمله متدهای درمانی این بیماری نوزادان است.

کلام پایانی

در این مطلب به علائم در رفتگی مادرزادی لگن نوزاد و روش های درمان آن اشاره شد. این حالت و عارضه اکثرا نوزادان دختر را، درگیر می کند. از آنجایی که، لگن و استخوان های متصل به آن برای داشتن حرکتی صحیح و بدون درد حیاتی هستند این عارضه باید در اسرع وقت درمان شود.

کلینیک کازمدیک پروتز از جمله کلینیک های پزشکی مستقر در پایتخت است که، از پزشکان حاذق و بهترین های زمینه پزشکی برخوردار است. جهت کسب هر گونه اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در رابطه با عارضه در رفتگی لگن در نوزادان به این کلینیک مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *