Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

علت فاصله بین انگشت شست پا

چکیده محتوا

علت فاصله بین انگشت شست پا

یکی از رایج ترین اشکالات دفورمیت در ساختار بدن انسان با عنوان انحراف شست پا شناخته می شود. علت فاصله بین انگشت شست پا وجود یک برجستگی اضافی است که به صورت استخوان در این بخش از پا به وجود آمده است.

این موضوع می تواند از لحاظ زیبایی ناخوشایند بوده و در عین حال دردناک هم باشد.

وجود عارضه بونیون یا هالکوس والگوس پا موجب می شود که بر روی کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی بگذارد برای آشنایی بیشتر با این عارضه همراه ما باشید.

علت فاصله بین انگشت شست پا چیست؟

علت فاصله بین انگشت شست پا را نمی توانیم به شکل قطعی به یک مسئله ربط دهیم. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به این بیماری شود.

یکی از مهمترین پارامترهایی که می تواند باعث ابتلاء افراد به این اختلال شود وجود عوامل ژنتیکی است. در افراد ژن هایی وجود دارد که در برخی موارد می توانند باعث شوند که ربات ها انعطاف پذیری بیشتری را تجربه کنند.

همین امر باعث می شود که فاصله یا همان بیماری بونیون در بین انگشتان افراد ایجاد شود.

از این رو می توانیم ادعا کنیم که مشکل تا حدودی می تواند با منشاء ارثی و خانوادگی به وجود آید. در برخی موارد علت فاصله بین انگشت شست پا می تواند دلایل فیزیکی و بیرونی نظیر پوشیدن کفش های غیراستاندارد و تنگ به مدت زیاد باشد که استفاده از آن ها در طولانی مدت باعث می شود پاهای افراد تحت فشار قرار بگیرد.

این امر می تواند برای کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد به ابتلا هستند مشکلاتی را ایجاد کند و باعث فاصله بین انگشت شست و دیگر انگشت ها شود.

در ادامه باید بگوییم بروز عارضه هالکوس والگوس می تواند تحت تاثیر برخی از پارامترها قرار گرفته و درصد ابتلاء به آن افزایش پیدا کند. ایم موارد می تواند به شکل فاکتورهای زیر بروز کند:

ممکن است افراد در گذشته خانوادگی خود دارای مشکلات و ناهنجحاری هایی در پا باشند که این ختلالات شامل صافی کف پا، وجود انحراف در شست پا می باشد.

دلایل فاصله بین انگشت شست پا چیست؟

آسیب دیدگی پاها

در برخی موارد بیماری هایی مثل آرتریت که باعث درگیری پاها می شوند و در دسته بیماری های التهابی قرار می گیرند می توانند این مشکل را ایجاد کنند.

روش های درمانی

حال که با علت فاصله بین انگشت شست پا آشنا شدیم این پرسش مطرح می شود که آیا این مشکل درمانی هم دارد؟

در پاسخ باید بگوییم خیر در صورت بروز این عارضه دیگر از بین نخواهد رفت و معمولا درمانی که برای این مشکل در نظر می گیرند شامل کنترل درد و پیشگیری از علائم بیشتر است. افراد می توانند برای کنترل این مشکل به صورت پزشکی و خانگی اقدام کنند.

1.استفاده از نوارها و پدهای مخصوص

این پدها در مراکز ارائه لوازم بهداشتی موجود است افراد می توانند بدون نیاز به نسخه این وسایل را تهیه کنند. استفاده از پدها و نوارهای مخصوص می تواند به مقدار زیادی به کاهش التهابات کمک کند.

علاوه بر این می تواند میزان درد را کاهش دهد. با کمک نوارهای طبی می توانید پا را در موقعیت مناسبی قرار دهید.

2.استفاده از کفش های مناسب

با استفاده از کفش های مناسب می توانید فشاری را که بر انگشتان شما وارد می شود را کاهش دهید.

جالب است بدانید وسایلی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا بتوانید کفش های قبلی خودتان را در بخش پنجه پهن تر کرده تا بتوانید نهایت استفاده را از آن ببرید.

3.استفاده از مسکن ها

در ادامه علت فاصله بین انگشت شست پا باید بدانید که برای کاهش درد این عارضه می توانید از مسکن های غیراستروئیدی استفاده نمایید.

این مسکن ها در کنار روش های دیگر مانند استفاده از کمپرس یخ باعث می شوند که درد به مقدار زیادی تحت کنترل شما قرار بگیرد. تا مدتی از التهاب در این بخش از پا کم کند.

روش های پزشکی

برای کنترل علت فاصله بین انگشت شست پا می توانید از توصیه های پزشکی کمک بگیرید. این درمان ها می توانند به شکل ترکیبی انجام گیرند.

1.کفش های ارتوپدی

یکی از راهکارهای پزشکی برای کنترل فاصله بین انگشتان استفاده از کفش های ارتوپدی است. افراد می توانند با استفاده از این کفش ها تا حدودی به کاهش فاصله شست پا و انحراف آن کمک کنند.

در کنار استفاده از کفش های مخصوص معمولا توصیه می شود که در طول شب از آتل های طراحی شده برای این کار کمک بگیرید.

2.فیزیوتراپی

بعد از شناسایی علت فاصله بین انگشت شست پا مهمترین موضوع کاهش عوارض این مشکل است. استفاده از فیزیوتراپی یکی دیگر از ترفندهایی است که با استفاده از روش های فیزیوتراپی، ماساژ، اولتراسوند درمانی سعی می کنند.

میزان چسبندگی که بین بافت های نرم وجود دارد را کاهش دهند به این ترتیب می تواند به کمتر شدن التهاب و درد کمک کند. علاوه براین تمریناتی است که باعث می شود که به بهبود وضعیت پاهای افراد مبتلا به این مشکل کمک کند.

3.تزریق موضعی داروهای استروئیدی

در ادامه موضوع علت فاصله بین انگشت شست پا باید به این نکته اشاره کنیم که افراد می توانند با استفاده از روش تزریق موضعی تا حدودی این درد ها را کنترل کنند.

در این روش با استفاده از تزریق داروهای استروئیدی می توانند به فرد کمک کرده تا عملکرد بهتری در هنگام فعالیت های روزمره داشته باشند. استفاده از داروهای استروئیدی به شکل مکرر باعث می شود که فرد دچار عارضه شود.

معمولا از این ترفندها برای عقب انداختن جراحی و دریافت پاسخ های درمانی مناسب تر استفاده می کنند.

4.جراحی

آخرین مرحله درمان برای علت فاصله بین انگشت شست پا جراحی است. زمانی که هیچ کدام از روش های درمانی برای این مشکل جوابگو نباشند و فرد در حین راه رفتن و تحرک دچار مشکل شوند با استفاده از جراحی تا حدی این مشکل را برطرف می کنند.

سخن پایانی

کلینیک کازمدیک پروتز در این جا به بررسی مشکل علت فاصله بین انگشت شست پا پرداخته است تا افراد بیشتر با این موضوع آشنا شوند.

نکته مهمی که در رابطه با این موضوع وجود دارد این است که برای کنترل این عارضه بهتر است به مراکز معتبر نظیر کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه کنید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *