Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

قطع عضو پا به دلیل سرطان

چکیده محتوا

قطع عضو پا به دلیل سرطان

در ادامه موضوعات مربوط به علل قطع پا، در این محتوا نیز به بررسی علت دیگر قطع عضو پا می پردازیم. قطع عضو پا به دلیل سرطان، معمولا به دنبال درمان سرطان انجام می شود و زمانی که غده سرطانی بدخیم استخوان پا را درگیر کرده باشد، برای درمان راهی جز قطع پا وجود ندارد.

سرطان استخوان پا (استئوسارکوم)

سرطان استخوان پا یا استئوسارکوم شایع ترین بدخیمی استخوان پا در کودکان و بزرگسالان است. علت استئوسارکوم شامل عوامل مختلفی است. عوامل خطر شناخته شده در حال حاضر شامل پرتوهای یونیزان، عوامل آلکیلاسیون، ناهنجاری های کروموزومی، رتینوبلاستوما ارثی و بیماری پاژه است.

استراتژی های درمانی فعلی سرطان پا، شامل شیمی درمانی نئوادجوانت، برداشتن و قطع عضو پا به دلیل سرطان، برداشتن جراحی تومورها و متاستازهای اولیه و شیمی درمانی کمکی اضافی پس از جراحی است.

درمان استئوسارکوم پا از جمله شیمی درمانی نئوادجوانت و رادیوتراپی نسبت به سال های گذشته بهبود یافته است، اما هنوز هم پیش آگهی کلی سرطان استخوان در قسمت های مختلف از جمله پا، ضعیف است.

استئوسارکوم یکی از بیماری های پر خطر بر زندگی کودکان و جوانان است که 9/8 درصد از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان دوران کودکی را به خود اختصاص می دهد.

درمان سرطان

در صورتیکه سرطان در ناحیه پا باشد، جراحی قطع عضو پا به دلیل سرطان به عنوان درمان سرطان اولیه و عود کننده یا متاستاتیک شناخته شده است.

در 30 سال گذشته، با توسعه شیمی درمانی، درمان نجات اندام به یکی از روش های درمانی استاندارد برای استئوسارکوم اندام تبدیل شده است، 90٪ بیماران را می توان با درمان نجات اندام درمان کرد و میزان موفقیت نجات اندام 60 درصد است.

جراحی نجات اندام می تواند کیفیت زندگی و روانشناسی سلامت بیماران را بهبود بخشد و بیش از 80 درصد بیماران مایل به پذیرش جراحی نجات اندام هستند. با این حال، گاهی قطع عضو پا به دلیل سرطان ضروری است.

در صورتی که تومورهای سرطانی نیز در پای بیمار مشاهده شوند و جراح نتواند بافت های آلوده به سلول های سرطانی را از پا خارج سازد، برای حفظ جان بیمار باید قطع عضو پا انجام شود.

بیشتر بخوانید

برای این کار پزشک در ابتدا مزایا و معایب این کار را برای بیمار شرح داده و در نهایت، انجام جراحی قطع عضو تنها با رضایت بیمار انجام می گیرد.

چرا قطع پا به دلیل سرطان انجام می شود؟

معمولا در مواقعی که بیمار، مبتلا به سرطان استخوان پا می باشد، پزشک مجبور است تومور بدخیم استخوان و بافت های اطراف آن را جدا کند، چرا که اگر به طور کامل پاکسازی نشود، می تواند در آینده متاستاز داده و سرطان مجدد گسترش یابد.

بنابراین پزشک باید تا جایی که اطمینان یابد توموری وجود نخواهد داشت بافت ها را جدا نماید تا سلامت بیمار با خطر مواجه نشود.

کاری که جراح ارتوپد پس از قطع عضو پا به دلیل سرطان انجام می دهد، بررسی ناحیه تحت درمان است تا اطمینان یابد، توده سرطانی دیگری در ناحیه درمان شده وجود ندارد، در صورتیکه بررسی ها نشان دهنده وجود سلول های سرطانی باشد، ممکن است به جراحی مجدد نیاز باشد.

درست است که شنیدن خبر ضرورت قطع عضو برای همه افراد ناگوار و شوکه کننده است، ولی ممکن است تنها راه حفظ زندگی بیمار قطع عضو پا به دلیل سرطان باشد. معمولا پزشک به دلایل زیر تشخیص قطع عضو را می دهد:

  • توده های سرطانی علاوه بر استخوان، عروق خونی اصلی را نیز درگیر کرده باشند.
  • زمانی که بیمار پس از جراحی برداشت تومورهای سرطانی درگیر عفونت شده باشد، که در این شرایط معمولا با جراحی مجدد، استخوان پا برداشته می شود.
  • دلیل اصلی قطع عضو پا به دلیل سرطان به محل قرار گیری توده سرطانی بر می گردد. برخی مواقع حفظ اندام امکان پذیر نیست و تنها راه نجات جان بیمار قطع عضو می باشد.

چرا قطع پا به دلیل سرطان انجام می شود؟

جراحی قطع پا به دلیل سرطان

قبل از انجام جراحی، بیمار ابتدا با تیم جراحی آشنا می شود و جراح بیمار را از انجام جراحی، خطرات و مزایای آن آگاه می سازد. در این زمان بیمار می تواند تمامی سوالات خود را بپرسد و از لحاظ روحی برای جراحی آماده شود.

پس از اینکه بیمار برای جراحی قطع عضو پا به دلیل سرطان آماده شد، توسط متخصص بیهوشی، تحت بیهوشی کامل قرار می گیرد. جراح به کمک تیمش، عمل پاکسازی توده سرطانی را به طور کامل انجام می دهد و بسته به نیاز، ناحیه تحت درمان را قطع می کند.

بعد از جراحی نیز تیم درمانی متشکل از پزشک ارتوپد به بیمار برای توانبخشی، آمادگی روحی و توانایی استفاده از پروتز و حرکت کمک می نماید.

خطرات احتمالی قطع پا به دلیل سرطان

از مهمترین خطرات احتمالی قطع عضو پا به دلیل سرطان عفونت است. عفونت به طور ویژه برای بیمارانی که عمل شیمی درمانی انجام می دهند، پر خطر است. برای جلوگیری از عفونت، پزشک مصرف آنتی بیوتیک را قبل و پس از جراحی توصیه می نماید.

در ارتباط با قطع عضو به دلیل سرطان باید بدانید که، زمانی پزشک جراح اقدام به جراحی می کند که مزایای این جراحی برای بیمار بیشتر از خطرات آن باشد. در غیر این صورت جراحی قطع عضو انجام نخواهد شد.

پس از جراحی قطع عضو به علت سرطان

پس از جراحی قطع عضو پا به دلیل سرطان، پزشک متخصص شرایط جسمی بیمار را بررسی می کند تا مشکل حادی وجود نداشته باشد. بیمار در این زمان نیز می تواند در مورد نگرانی های خود بپرسد و آن ها را برطرف نماید.

پس از آن، بر اساس نتایج جراحی، پزشک به بیمار می گوید که چند وقت یکبار نیاز به مراجعه خواهد داشت.

کنار آمدن با قطع عضو می تواند برای بیمار بسیار دشوار باشد، چرا که ظاهر هر فرد بخش مهمی از عزت نفس اوست. پذیرش تغییرات ناگهانی در ظاهر بیمار که از آن راضی نمی باشد بسیار سخت است. در این زمینه افراد متخصصی هستند که می توانند به بیمار کمک نمایند.

 

پس از جراحی قطع عضو به علت سرطان

کلام پایانی

در این محتوا به بررسی قطع عضو پا به دلیل سرطان پرداختیم. به طور خلاصه در جراحی قطع پا با علت سرطان، پزشک قسمتی از استخوان را که تحت تاثیر تومور سرطانی قرار گرفته است، به همراه عروق خونی و بافت های اطرافش که درگیر سرطان شده اند، خارج می سازد.

پس از جراحی نیز ناحیه تحت درمان بررسی می شود تا پزشک اطمینان یابد، تمامی سلول های سرطانی خارج شده باشند. پس از عمل نیز تیم توانبخشی و فیزیوتراپی به بیمار کمک می نمایند تا به زندگی عادی برگردد و بتواند از پروتز مناسب استفاده نماید.

کلینیک کازمدیک پروتز به لطف متخصصین با تجربه ای که دارد، بهترین درمان ها و بهترین پروتزها را می تواند به بیماران ارائه دهد. در صوت داشتن سوالات بیشتر به وب سایت ما مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *