Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

قطع پا در اثر عفونت چیست؟

چکیده محتوا

قطع پا در اثر عفونت چیست؟

قطع پا در اثر عفونت موضوع بسیار مهمی است که ما در اینجا به بررسی آن می پردازیم. عفونت یک بیماری شناخته شده است که همه ما در یک زمان به آن مبتلا بوده ایم.

این شرایط ممکن است به دلیل سرماخوردگی یا آنفولانزا، یا بریدگی باز یا بعد از جراحی باشد. اما بسیاری از مردم تعجب خواهند کرد که بدانند عفونت می تواند منجر به قطع عضو اصلی مانند پا یا بازو شود. عفونتی که درمان نشود می‌تواند منجر به سپسیس شود.

سپسیس یا عفونت خونی، یک وضعیت بسیار خطرناک است که نه تنها برای اندام ‌ها، بلکه تهدیدکننده زندگی نیز هست. البته باید در نظر داشت که، عفونتی که منجر به سپسیس می شود احتمالاً با تجویز آنتی بیوتیک های ساده و سایر داروها مانند استروئید قابل پیشگیری است.

در موارد دیگر مراقبت مناسب از زخم می تواند از عفونت جلوگیری کند، پزشک در این شرایط باید خطر را به حداقل برساند یا حتی قبل از تبدیل شدن به سپسیس، عفونت را متوقف کند. در این شرایط، عفونت ها را می توان به سرعت از بین برد تا از خطر قطع پا در اثر عفونت جلوگیری شود.

عفونت دقیقا چیست؟

در ابتدای موضوع قطع پا در اثر عفونت، بهتر است دریابیم که عفونت دقیقا چیست. در بیان ساده، عفونت به هجوم ماده ای به داخل بدن شما گفته می شود که نباید وجود داشته باشد.

این شرایط معمولا یک عفونت باکتریایی یا عفونت ویروسی است، اما انواع دیگری نیز وجود دارد. عفونت معمولاً در یک ناحیه از بدن جدا می شود. این تهاجم معمولاً با مکانیسم های اتصال طبیعی بدن شما، که شامل گلبول های سفید خون است، مقابله می شود.

اما زمانی که عفونت خیلی زیاد و گسترده است، می تواند دفاع اولیه بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل است که بدن شما از ترفندهای دیگری مانند افزایش دمای بدن برای از بین بردن عفونت (تب) استفاده می کند. معمولاً در این مرحله است که فرد متوجه می شود که یک عفونت مداوم وجود دارد و به دنبال مراقبت یا درمان پزشکی است.

تعداد بی ‌شماری از عفونت ‌ها وجود دارند که می ‌توانند بدن انسان را تحت تأثیر قرار دهند، برخی از آن ‌ها را می ‌توان به صورت روتین درمان کرد و برخی دیگر به طور بالقوه ممکن است به قطع عضو ختم شوند و منجر به قطع پا در اثر عفونت شوند.

چه عفونت هایی منجر به قطع پا می شود؟

عفونت های زیر می توانند منجر به قطع عضو شوند:

  • سپسیس
  • فاشئیت نکروز کننده
  • عفونت های MRSA
  • دیابت و مشکلات مربوط به آن

چه عفونت هایی منجر به قطع پا می شود؟

سپسیس

به طور کلی پزشکان گزارش می دهند که از هر 4 نفری که از سپسیس رنج می برند، یک نفر تحت تأثیرات دائمی تغییر دهنده زندگی از جمله قطع پا در اثر عفونت قرار می گیرد. سپسیس معمولا وقتی ایجاد می شود که بدن ما به عفونت موجود پاسخ می دهد و می ‌تواند با عفونت در هر قسمتی از بدن ایجاد شود.

در اصل، سپسیس بدن شما را پر از عفونت سمی می کند. هنگامی که سطح عفونت بسیار بالا باشد، می تواند یک محیط سوزاننده در بدن شما ایجاد کند. این شرایط می تواند به گونه های دیگر باکتری یا ویروس اجازه رشد دهد و همچنین به عفونت اولیه اجازه می دهد تا آسیب بسیار جدی به بافت بدن شما وارد کند.

در ارتباط با قطع پا در اثر عفونت به دلیلی سپسیس می توان گفت، آسیب پذیرترین نواحی در برابر سپسیس، محیطی ترین قسمت های بدن شما هستند که شامل انگشتان دست، انگشتان پا، دست ها، پاها، بازوها و پاها می شود.

سپسیس بر توانایی انعقاد خون تأثیر می گذارد که می تواند باعث انسداد رگ های خونی شود. خون نمی تواند از آن عبور کند و اکسیژن و سایر مواد مغذی نمی توانند به بافت ها برسند. اگر بافت ها مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت نکنند، ممکن است بافت ها بمیرند و ممکن است نیاز به قطع عضو داشته باشند.

محصول پیشنهادی: پروتز پا

فاشئیت نکروز کننده

یکی دیگر از شرایطی که منجر به قطع پا در اثر عفونت می شود، فاسیای نکروزان است. فاسیای نکروز کننده عفونتی است که معمولاً به عنوان یک بیماری گوشت خوار شناخته می شود.

فاشیت نکروز کننده یک بیماری شدید است که به سرعت گسترش می یابد. برای برداشتن بافت عفونی نیاز به جراحی (دبریدمان) دارد. جراحی ممکن است چندین بار تکرار شود تا اطمینان حاصل شود که تمام بافت عفونی برداشته شده است. ممکن است لازم باشد اندام های آسیب دیده قطع شود تا عفونت تحت کنترل باشد.

عفونت های MRSA

MRSA یک “ابر میکروب” است و درمان آن به طور فزاینده ای دشوار است. MRSA بر افرادی که به دلایل دیگر در بیمارستان هستند تأثیر می گذارد. اگر عفونت MRSA عمیق شود و به درمان آنتی بیوتیکی مقاوم شود، می تواند به قطع پا در اثر عفونت منجر شود.

دیابت و مشکلات مربوط به آن

بیماری عروق محیطی بر انتقال خون در پاها می تواند اثرگذار باشد. دیابت خطر بیماری عروق محیطی را افزایش می دهد و می تواند با تعدادی از شرایط دیگر، از جمله ایسکمی بحرانی اندام، پیچیده شود. این شرایط پزشکی می تواند باعث قانقاریا شود و نیاز به قطع پا در اثر عفونت داشته باشد. لذا پای شارکو، زمانی که با دیابت مرتبط باشد، در صورت عدم مدیریت صحیح ممکن است به قطع عضو نیز نیاز داشته باشد.

چگونه سپسیس و عفونت می تواند باعث قطع پا شود؟

سپسیس به دلایل مختلفی می تواند منجر به قطع پا در اثر عفونت شود، که در ادامه ذکر می شود:

  1. مقادیر زیادی از باکتری ها سوزاننده هستند و باعث آسیب به بافت های بدن شما می شوند. این شرایط برای بدن شما سم است و اندام های شما آسیب پذیرترین هستند. شرایطی مانند قانقاریا ممکن است ایجاد شود که بافت سالم شما را نکروزه کند، به این معنی که بدتر می شود و برنمی گردد.
  2. سپسیس بر تأمین خون اکسیژن دار تأثیر می گذارد. هنگامی که جریان خون شما از دوزهای سنگین باکتری یا سایر مواد خارجی تشکیل شده است، بدن شما (بیشتر اندام های شما) اکسیژن کمتری برای کار کردن دارد. همراه با ماهیت سمی عفونت، این شرایط منجر به آسیب شدید به اندام ها و به قطع پا در اثر عفونت است.

متأسفانه، اگر اجازه داده شود که عفونت برای مدت طولانی باقی بماند می تواند سپسیس شروع شود. در عفونت شدید، قطع عضو تنها راه نجات جان شما خواهد بود.

در موارد بسیار شدید، به دلیل غلظت بالای باکتری در سیستم، اندام های بدن شما شروع به خاموش شدن می کنند. به این ترتیب سپسیس می تواند آسیب دائمی به بدن شما وارد کند و منجر به قطع عضو شود.

چگونه سپسیس و عفونت می تواند باعث قطع پا شود؟

کلام پایانی

ما در این محتوا با دلیل ضرورت قطع پا و سایر اعضا در اثر عفونت آشنا شدیم. مهمترین کار برای جلوگیری از این شرایط ناگوار، مراجعه به پزشک در زمان مناسب و تکمیل درمان و از بین بردن عفونت می باشد.

در صورت داشتن سوالات بیشتر به وب سایت ما در کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه نمایید.

 

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *