Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

لاینر پای مصنوعی چیست؟

چکیده محتوا

لاینر پای مصنوعی چیست؟

لاینر پای مصنوعی همانند غضروف در بین دو مفصل عمل می کند. این بالشتک ژله ای بسیار نرم و منعطف است، تا اصطکاک بین پوست و سوکت را کاهش دهد. پروتز ها با این که ظاهری مشابه با اعضای بدن دارند، اما سازگاری آن ها همچون پای طبیعی فرد نیست.

پروتز ها را باید به وسیله بالشتک ها یا صفحات لاینر استفاده کنید. این پوشش سیلیکونی اتصال بین پوست و سوکت ها را تقویت می کند. همچنین سطح فشار روی پای مصنوعی را کنترل می نماید. افراد قطع عضو باید متناسب با نوع پروتز به تهیه لاینر بپردازند.

در ادامه درباره لاینر ها و مزایای استفاده از آن صحبت می کنیم، با ما همراه شوید.

معرفی لاینر پای مصنوعی

لاینر پای مصنوعی یا ژل لاینر در واقع یک لایه بالشتی نرم و منعطف است، که بر روی استامپ قرار می گیرد. هدف اصلی آن، کاهش اصطکاک بین پوست و سوکت است. با قرار گرفتن لاینر بین پوست و سوکت، اصطکاک و فشار مستقیم بر روی پوست کم می شود. این پوشش باعث کاهش درد و خستگی پا ها و افزایش راحتی در طول استفاده از پروتز پای مصنوعی خواهد شد.

ژل لاینر از مواد اولیه مختلفی مانند؛ سیلیکون، فوم یا ژل تولید می گردند. هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی های خاصی هستند. برای انتخاب صحیح ژل باید به نیاز و راحتی خود توجه کنید. همچنین نوع و شکل پروتز پای مصنوعی مهم است.

برخی از انواع لاینر پای مصنوعی مثلاً ژل سیلیکون، باعث توزیع بهتر فشار و اصلاح قوس پا می شوند. در حالی که ژل فوم به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بیشتر به راحتی با شکل و ساختار پروتز پای مصنوعی سازگار می گردد.

انتخاب نوع و شکل ژل لاینر باید بر اساس نیاز و راحتی شخصی شما صورت گیرد. این پوشش با تثبیت وضعیت پروتز، توانایی حرکتی فرد را بهبود می بخشد.

خصوصیات بارز لاینر پای مصنوعی

لاینر پای مصنوعی مهم ترن جزء یک پروتز است. این باشت ژله ای، اتصال بین پوست و سوکت را فراهم می کند. با استفاده از آن، وزن بدن به صورت متعادل بر روی پا های مصنوعی تقسیم می شود.

این محصول سیلیکونی علاوه بر کیفیت بالا از خصوصیات متعددی برخوردار است. هر یک از مدل های آن به شکلی در بهبود توانایی حرکتی فرد موثر می باشد. از ویژگی های بارز آن عبارتند از؛

  • نرمی و انعطاف پذیری: نرمی و انعطاف پذیری بسیار از خصوصیات اصلی لاینر پای مصنوعی محسوب می شود. این پوشش باید با شکل پا سازگاری باشد. راحتی فرد با پروتز به این عامل بستگی دارد.
  • جذب شوک: جذب شوک برای این محصول بسیار مهم است. با جذب و تسهیل توزیع شوک ها باعث کاهش درد و خستگی پا ها و بهبود راحتی در استفاده از پروتز ها می شود.
  • تهویه مناسب: لاینر ها باید دارای سیستم تهویه مناسب باشد، تا به گردش هوا را در داخل و خارج پروتز کمک کند. این خاصیت از جمع شدن و ایجاد عرق و رطوبت درون پای مصنوعی پیشگیری می نماید.
  • قابل شستشو و ضد بو: لاینر پای مصنوعی قابل شستشو است. این ویژگی امکان تمیز کردن محصول را به کاربر می بخشد. به راحتی را فراهم کند. همچنین، باید از خاصیت های ضد بو برخوردار باشد، تا اجازه رشد به باکتری و ویروس ها ندهد.
  • قابلیت تنظیم: این محصول دارای قابلیت تنظیم و تغییر شکل است. با کمک از این خصوصیت، سایز لاینر رل متناسب بت شکل و نیاز های فردی خود تنظیم کنید.
  • و…

این خصوصیات بسته به نوع و ماده ساخت لاینر، متفاوت می باشند. برای انتخاب مناسب ترین لاینر پای مصنوعی با متخصص پروتز پوستی یا پزشک مشورت کنید. آن ها بر اساس نیاز و وضعیت شما، بهترین گزینه را برایتان تعیین می نمایند.

 

خصوصیات بارز لاینر پای مصنوعی

مزایای استفاده لاینر پای مصنوعی

لاینر پای مصنوعی همان غضروف مصنوعی است، که اتصالی محکم بین پوست و سوکت ها برقرار می سازد. این محصول برتر، محافظ پوست در برابر فشار و اصطکاک پروتز می باشد. استفاده از آن مزایای بسیاری برای بیماران قطع عضو دارد. در زیر به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم؛

  • کاهش درد و تسکین: لاینر پا با کاهش اصطکاک و فشار مستقیم بر روی پوست، بهبود قابل توجهی در درد و ناراحتی آن ایجاد می کند. این باعث تسکین و راحتی بیشتر در استفاده از پروتز پای مصنوعی می شود.
  • بهبود تماس پوست و سوکت: این بالشت ژله ای با ایجاد یک لایه بین پوست و سوکت، بهبود تماس و اصطکاک بین این دو را فراهم می کند. این امر با کاهش ایجاد آب و رطوبت بین پوست و سوکت همراه است. همچنین مشکلات مربوط به تعریق و عفونت را کاهش می دهد.
  • استحکام و پایداری بیشتر: لاینر پای مصنوعی به پروتز پای مصنوعی استحکام و پایداری بیشتری می بخشد. با قرار گرفتن لاینر درون سوکت، اندازه و شکل پروتز بهتر تثبیت می شود و از حرکات ناخواسته و نامطلوب جلوگیری می کند.
  • تسهیل در حرکت و فعالیت: با استفاده از ژل های سیلیکونی، حرکت و فعالیت بیماران قطع عضو راحت تر می شود. لاینر با کاهش درد و فشار، امکان تحمل بار و فشار بیشتر را به فرد می دهد و از محدودیت در حرکت او جلوگیری می نماید.
  • افزایش راحتی و اعتماد به نفس: با استفاده از آن، راحتی و اعتماد به نفس فرد افزایش می یابد. متقاضی درمان با احساس راحتی بیشتر و عدم تجربه درد و ناراحتی، روزمرگی خود را سپری می کند.

محصول پیشنهادی: پروتز پا

نکات قابل توجه در انتخاب لاینر پای مصنوعی

لاینر پای مصنوعی از تجهیزات ضروری برای بیماران قطع عضو است. این محصول با وجود ساختار ساده در تسهیل عملکرد شخص کارآمد خواهد بود. بیماران جهت تهیه این ژل بایستی به نیاز و نوع پروتز خود توجه کنند.

پروتز جایگزین مناسبی برای پا است. همانطور که در مطالب فوق نیز اشاره کردیم، برای ثبت وضعیت آن نیاز به لاینر است. این پوشش که معمولا از جنس سلیکون می باشد، تأثیرات مطلوبی در توانایی حرکتی بیمار دارد. در انتخاب آن به نیاز و راحتی خود اهمیت دهید. نکات زیر انتخاب شما را تحت تأثیر قرار می دهد؛

  • اندازه و شکل: لاینر باید متناسب با اندازه و شکل پا باشد. اندازه نامناسب آن منجر به ایجاد فشار زیاد یا لغزش سوکت می شود. انتخاب این محصول در سایز مناسب بسیار مهم است. در این جهت از راهنمایی های پزشک معالج خود کمک بگیرید.
  • نوع ماده ساخت: لاینر پای مصنوعی از مواد مختلفی مانند؛ سیلیکون، ترمو پلاستیک، پلیمر های خاص و… ساخته می شود. هر نوع ماده ای، خصوصیات خاص خود را دارد. متناسب با نیاز و شرایط خود، بهترین جنس لاینر را تهیه کنید.
  • میزان نرمی و انعطاف پذیری: این ماده باید نرمی و انعطاف پذیری کافی داشته باشد، تا به خوبی با پا منطبق گردد. راحتی و توانایی حرکت بیمار به نوع لاینر های پای مصنوعی وابسته است.
  • خاصیت تهویه: این ماده باید دارای سیستم تهویه مناسب باشد. به هیچ وجه نباید در طول استفاده ردی از عرق یا رطوبت بر پوست متقاضی به جا بگذارد.
  • عمر مفید: لاینر پای مصنوعی باید دارای عمر مفید مناسبی باشد و از لحاظ مقاومت در برابر سایش و تخریب کیفیت خود را حفظ کند. این مورد بسته به نوع ماده ساخت و کیفیت ساخت محصول متفاوت می باشد.

در این باره با متخصص پروتز یا پزشک مشورت کنید، تا بر اساس نیاز و وضعیت خود، بهترین نوع لاینر روز را بخرید.

نکات قابل توجه در انتخاب لاینر پای مصنوعی

سخن پایانی

لاینر پای مصنوعی از محصولات طبی در صنعت بزرگ پزشکی است. این تجهیز به افراد قطع عضو کمک می کند، تا بدون کوچک ترین احساس ناراحتی در طول روز از پروتز ها بهره ببرند.

جهت خرید و مشاوره در انتخاب ژل لاینر به کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه نمایید. کارشناسان ما با در نظر گرفتن وضعیت سلامتی شما، پیشنهاد هایی به شما ارائه می دهند.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *