Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن

چکیده محتوا

مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن

به هر دلیلی که افراد جراحی گردن را انجام بدهند، انجام مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن بسیار با اهمیت می باشد. چرا که گردن به عنوان عضوی بسیار مهم و پیچیده شناخته می شود و تنها در صورتی پس از جراحی می توان سلامتی کامل را به دست آورد که به نکات مراقبتی توصیه شده پزشک توجه نمود.

به گفته متخصصین طول دوره بهبودی پس از جراحی گردن، به مراقبت های انجام شده و انجام جلسات فیزیولوژی بستگی دارد. در ادامه به بررسی مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن می پردازیم، تا بتوانید اطلاعات لازم را کسب نمایید.

توصیه های لازم پس از جراحی گردن

پس از جراحی، بیمار دارای درد و گرفتگی در گردن می باشد که پس از گذشت مدت کوتاهی می تواند از بین برود. پزشک برای کاهش درد بیمار معمولا از داروهای مسکن استفاده می نماید.

توصیه پزشکان به دنبال جراحی گردن و انجام مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن، استفاده از بریس نرم و یا سفت است، که معمولا برای مدت تقریبا دو ماه توصیه می شود.

در صورتی که پزشک بریس نرم را برای شما تجویز کرد، باید در ابتدا از آن استفاده نمایید و بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده توسط پزشک کم کم استفاده از آن را کم کنید.

چرا که بسیاری از افراد پس از جراحی با استفاده مستمر از بریس نرم گردن به آن وابسته می گردند. در زمینه تجویز بریس سفت به دنبال جراحی گردن، باید تا زمان ذکر شده از آن استفاده نمایید.

سایر بریس هایی که ممکن است پزشک ارتوپد بعد از جراحی گردن تجویز نماید شامل بریس فیلادلفیا، اس ام آی، هالو وست می باشد.

معمولا پزشک، بریس گردن را تا زمانی که اطمینان حاصل نماید، ستون فقرات در ناحیه تحت درمان جوش خورده است، توصیه می نماید. این زمان ممکن است تا شش ماه متغیر باشد و به نوع جراحی و میزان آسیب وارد شده به گردن بستگی دارد.

همچنین جهت تقویت عضلات این ناحیه، جلسات فیزیوتراپی نیز تجویز می گردد و توجه به مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن بسیار حائز اهمیت می باشد.

توصیه های لازم پس از جراحی گردن

مراقبت ‌های ضروری بعد از انجام جراحی گردن

به دنبال جراحی معمولا اگر شرایط ایده آلی داشته باشید دو روز در بیمارستان بستری می شوید و سپس در خانه می توانید با توصیه های پزشک دوران نقاهت خود را سپری نمایید. غالبا بهبودی کامل به دنبال جراحی گردن، سه ماه طول می کشد.

همانطور که ذکر شد، انجام مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به بیان مراقبت های لازم پس از جراحی گردن می پردازیم:

  • مراقبت از محل جراحی شده: به دنبال جراحی گردن حتما باید به این نکته توجه نمایید که پس از مرخص شدن از بیمارستان هر روز پانسمان خود را تعویض نمایید و از خشک بودن محل زخم اطمینان حاصل نمایید.

همچنین در زمینه مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن، باید توجه نمایید که محل جراحی هنگام شست و شو و استحمام خیس نشود. معمولا این ناحیه بعد از گذشت پنج الی هفت روز خشک می شود و می توانید با احتیاط استحمام نمایید.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز هوشمند دست با کارشناسان ما در ارتباط باشید

در صورتی که هنگام جراحی از چسب بخیه استفاده شده باشد، باید تا زمانی که چسب بخیه به خودی خود جدا شود مراقب ناحیه تحت درمان باشید.

  • مصرف دارو: در ارتباط با مصرف دارو در دوران نقاهت باید بدانید که بر اساس نوع عمل، داروهای تجویزی می توانند متفاوت باشند. اما به طور کلی متخصصین به دنبال عمل جراحی گردن، از داروهای آنتی بیوتیک، ضد التهابی، غیر استروئیدی و مسکن استفاده می نمایند.
  • کمک به کاهش تورم: در ادامه بیان مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن لازم است بدانید که به دنبال جراحی برای کاهش ورم در ناحیه گردن، پزشک متخصص توصیه می کند که هر روز از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  • استراحت و خوابیدن: در دوران نقاهت پس از جراحی سعی کنید استراحت کافی داشته باشید. انجام استراحت کافی می تواند دوره نقاهت شما را کاهش دهد.

یکی دیگر از مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن در زمینه خوابیدن است، که مهم ترین نکته راحتی بیمار است. همچنین ضروری است که پس از جراحی در هنگام خوابیدن هیچ گونه فشاری بر روی گردن اعمال نشود.

بهترین حالت بعد از جراحی گردن، خوابیدن به پهلو است. در هنگام خوابیدن به پهلو سعی کنید یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید تا کمترین فشار به ستون فقرات و گردن اعمال شود. سعی نمایید حتما در هنگام خوابیدن، فاصله بین سر و گردن با بالش پر باشد، تا به گردن فشاری وارد نشود.

همچنین به هنگام غلت زدن در هنگام استراحت، بهتر است عضلات شکم را منقبض نموده و به صورتی که سر، گردن و شانه ها در یک امتداد هستند، جابجا شوید.

  • حمام کردن: جهت انجام مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن، باید در هنگام استحمام، تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن حرکات گردن به کار ببرید. چرا که معمولا می توان در هنگام استحمام و استراحت بریس را خارج نمایید.
  • پیاده روی: سعی نمایید در این دوران پیاده روی انجام دهید. پیاده روی سبب افزایش گردش خون می شود و از مشکلاتی چون یبوست پس از عمل جلوگیری می نماید. همچنین پیاده روی مناسب می تواند، کاهش دهنده دردهای عضلانی باشد.
  • خودداری از ایجاد فشار به گردن: از بلند کردن هر وسیله ای که با برداشتن آن به گردنتان فشار وارد می شود جلوگیری نمایید. همچنین از انجام ورزش و فعالیت های سنگین نیز خودداری کنید.

همچنین در دوران نقاهت خصوصا در یک ماه اول به دنبال جراحی، نباید رانندگی نمایید. به طور کلی در زمینه مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن، لازم است توجه نمایید، انجام هر حرکتی که به گردن شما آسیب می رساند را به حداقل برسانید.

  • تغذیه و رژیم غذایی: در این زمان سعی نمایید از غذاهای سالم و سبک استفاده نمایید. مایعات را به مقدار زیاد مصرف نمایید و سعی کنید رژیم غذایی گونه ای باشد که از بروز یبوست جلوگیری نماید.

به دنبال جراحی اگر گلودرد داشته باشید، طبیعی است و معمولا توصیه می شود که در این زمان از غذاهای گرم و سوپ استفاده نمایید.

  • بلند شدن و راه رفتن: نکته مهم بعدی در ارتباط با مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن، نحوه راه رفتن و بلند شدن است. معمولا افراد بعد از جراحی گردن، در هنگام راه رفتن احساس درد در ناحیه گردن دارند، که این شرایط در ابتدا طبیعی است.

همچنین ممکن است در ابتدا قادر به صاف ایستادن نباشید که به مرور برطرف می شود. به همین دلیل است که پزشک استفاده از بریس را توصیه می نماید، بریس حرکات را برای جلوگیری از آسیب محدود می کند. لذا ضروری است که در هنگام راه رفتن بیشتر مراقب باشید.

  • نحوه خم شدن: نکته بعدی در زمینه مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن در ارتباط با خم شدن در دوران نقاهت است. توجه نمایید که برای کاهش فشار به گردن در هنگام خم شدن، زانوهای خود را خم نمایید.
  • بالا رفتن از پله ها: نکته بعدی در ارتباط با بالا رفتن از پله ها می باشد. این کار به دنبال جراحی گردن می تواند روند بهبودی را طولانی تر نماید. سعی کنید تا جایی که امکان پذیر است، در این دوره از پله ها بالا نروید.
  • اکسیژن رسانی: یکی دیگر از مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن، نحوه تنفس است. توصیه می شود که به دنبال جراحی تا جایی که بیمار می تواند در روز تنفس عمیق انجام دهد. همچنین ضروری است که بیمار به دنبال جراحی از استعمال دخانیات بپرهیزد، چرا که می تواند در روند بهبودی اختلال ایجاد نماید.
  • فیزیوتراپی: به دنبال جراحی، لازم است جلسات مستمر فیزیوتراپی را داشته باشید. انجام فعالیت های توصیه شده توسط فیزیوتراپیست می تواند در کوتاه کردن دوران نقاهت تاثیر بسزایی داشته باشد.

مراقبت ‌های ضروری بعد از انجام جراحی گردن

ورزش های مناسب در دوران نقاهت پس از جراحی گردن

معمولا برای انجام مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن، یک سری فعالیت های ورزشی در خانه به بیمار توصیه می گردد. این ورزش ها می توانند با تقویت عضلات، روند بهبود جراحی گردن را کوتاه نمایند. برخی از ورزش های توصیه شده شامل موارد زیر هستند:

  1. شانه ها را به سمت عقب برده و سعی کنید آن ها را به نزدیک نمایید. به هیچ عنوان شانه ها را بالا نبرید تا به گردن فشاری وارد نشود. این حرکت کششی به تقویت عضلات گردن کمک می نماید.
  2. سعی کنید یکی از دست ها را به سمت مخالف کشیده و با دست دیگر آن را نگه دارید. این ورزش کششی نیز به تقویت عضلات گردن کمک می نماید.
  3. در حالی که ایستاده اید، دست ها را به دو طرف کشیده و آن ها را به جهات مختلف بچرخانید.

در تمامی این ورزش ها حتما توجه نمایید که هیچ گونه فشاری به گردن وارد نشود و هر ورزش را 30 ثانیه انجام دهید و می توانید چند بار در روز تکرار نمایید.

ورزش های مناسب در دوران نقاهت پس از جراحی گردن

کلام پایانی

در انتهای این محتوا خاطرنشان می شویم که در صورت مشاهده مواردی چون تب بالا، دردهای غیر تحمل، حساسیت به داروهای تجویز شده، بی اختیاری ادراری، ترشح از محل جراحی شده و ورم غیرعادی حتما سریعا به پزشک جراح مراجعه نمایید.

به طور کلی عمل به توصیه های پزشک در دوران نقاهت پس از جراحی گردن و انجام مراقبت‌های لازم پس از جراحی گردن تاثیر بسزایی در کوتاه شدن دوره نقاهت و نتایج حاصل از عمل خواهد داشت. در صورت داشتن سوالات بیشتر به وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *