Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

مراقبت از پروتز چشم

چکیده محتوا

مراقبت از پروتز چشم

همانطور که میدانید استفاده درست و مراقبت از پروتز چشم باعث استفاده میشود تا زمان طولانی تری از این وسیله استفاده شود.

مددجویانی که به دلایل مختلف نیاز به تخلیه چشم داشتند برای حفظ زیبایی ظاهر نیاز به استفاده از پروتز چشم دارند.

بعضی از این افراد به اشتباه فکر میکنند که بعد از جای گذاری پروتز دیگر نیاز به اقدام خاصی ندارند اما مراقبت از پروتز چشم امر بسیار مهمی است.

در این مقاله تلاش میکنیم طرز استفاده و مراقبت از پروتز چشم را به درستی آموزش دهیم.

نحوه ی خارج کردن پروتز چشم

1.قبل از انجام هر گونه مراقبت از پروتز چشم باید دستهایتان را به مدت 20 الی 30 ثانیه با اب و صابون بشوید.

2.جلوی اینه بایستید و به سمت پایین نگاه کنید و با انگشت اشاره پلک پایین را پایین تر بکشید تا قسمت انتهایی پروتز را ببینیدو  بتوانید به راحتی پروتز چشم را خارج کنید.

نحوه ی شستشوی پروتز چشم

برای مراقبت از پروتز چشم تمیز کردن و شستشو ی ان مهم است که به چند روش میتوان شستشو را انجام داد.

1.شستشو با آب ولرم به مدت یک دقیقه یکی از روش های شستشوی راحت و متداول است که هک هزینه ی کمتری دارد و هم به راحتی در دسترس قرار دارد. .

2.شستشو از اب و صابون ملایم هم یکی دیگر از راههای شستشوی پروتز چشم است که در مراقیت از پروتز چشم حایز اهمیت است که در این روش میتوان از شامپو بچه استفاده کرد.

3.استفاده از بتادین رقیق شده هم برای شستشو مرسوم است که برای این کار داخل آب ولرم چند قطره بتادین ریخته میشود و با بتادین رقیق شده شستشو و ضد عفونی پروتز انجام میشود

جا اندازی پروتز چشم

به منظور مراقبت از پروتز چشم باید پروتز را پس از ششستشو به درستی جا انداری شود.برای این کار

1.پلک بالا را بالاتر کشیده شود و به ارامی پروتز را زیر پلک بالایی خود قرار دهید تا کاملا به بالای حدقه برسد و پروتز را جا گذاشته شود.

2.اگر چشم شما در این مرحله اشک داشته باشد به راحتی پروتز در جای خودش قرار میگیرد.

3.با انگشت اشاره پروتز را در مرکز چشم قرار دهیدبه صورتی که دقیقا زیر پلک پایینی قرار بگیرد.

تعداد دفعات شستشوی پروتز چشم

به منظور مراقبت از پروتز چشم باید طبق نظر پزشک معالج به تعداد دفعاتی که دستور داده در طی شبانه روز انجام شود.

بیشتر بخوانید

به یاد داشته باشید که اگر بیش از اندازه ی لازم پروتز خارج شود؛ کارایی خود را از دست می دهد و احتمال ابتلا به عفونت های مکرر نیز بیشتر می شود. ولی حداقل هر ده روز یکبار به روش صحیحی که گفته شد این کار مراقبت از پروتز چشم انجام شود.

آیا در طول شب یاید پروتز چشم خارج شود

این مورد از مراقبت از پروتز چشم نیز به نظر پزشک معالج شما بستگی دارد؛ در صورتی که پزشک شما خواسته باشد که پروز طی شب خارج شود باید به طور صحیح پروتز خارج شود ولی به طور کلی نیازی به خارج کردن هر شب پروتز نیست حداقل هر ده روز یکبار باید تمیز شود.

مراقبت از چشم مصنوعی یا درمان عفونت چشم مصنوعی؛ کدام در اولویت قرار دارد؟

هدف از خارج کردن و جا اندازی پروتز چشم حفظ تعادل ترشحات چشم و جلوگیری از عفونت چشم است.پیشگیری از عفونت پروتز چشم به مراقبت از پروتز چشم بستگی دارد.

طبق نظر پزشک معالج ممکن است نیاز باشد هر روز یکبار نیاز به خارج کردن پروتز شود یا اینکه هر چند روز یکبار نیاز به این کار باشد ولی در حالت کلی خارج کردن تند تند و یا طولانی مدت هر دو باعث بالا رفتن احتمال عفونت چشم میشود. پس طبق نظر پزشک معالج به طور صحیح مراقبت از پروتز چشم را انجام دهید تا خطر ابتلا به عفونت شما کمتر شود و مدت طولانی تری بتوانید از پروتز تان استفاده کنید و کمتر دچار عوارضی مثل عفونت پروتز شوید.

به خاطر داشته باشید که یکی دیگر از موارد مراقبت از پروتز چشم این است که مانع ایجاد خط و خش روی پروتز شوید و برای خشک کردن پروتز بعد از شستشو از دستمال زبر استفتده نکنید که این کار باعث ایخاد خراش روی پروتز شما میشود.

اصولا افرادی که این نکات را در مراقبت از پروتز چشم خود جدی میگیرند و این نکات را رعایت میکنند کمتر دچار عفونت میشوند.

اما نکته ای که در مراقبت از پروتز باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر علا رقم این که شما همه ی نکات مراقبت از پروز چشم را رعایت کردید ولی باز هم دچار عفونت های مکرر میشوید باید بدانید که احتمالا زمان تعویض پروتز چشم شما فرا رسیده است .و برا تصمیم گیری دقیق تر این موضوع به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *