Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی

چکیده محتوا

مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی

مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی با اهمیت ترین نکته ای است که باید در زمینه پروتز بینی مورد توجه قرار گیرد. پروتز بینی یک پروتز صورت برای افرادی است که دیگر بینی اصلی خود را ندارند. پروتزهای بینی توسط آناپلاستولوژیست ها طراحی می شوند که بیماران خود را توسط پزشکان گوش، حلق و بینی و جراحان پلاستیک به آن ها ارجاع می دهند.

بر خلاف عمل بینی رایج تر به نام رینوپلاستی، کاشت بینی مصنوعی مستلزم آن است که بینی کاملاً از مواد مصنوعی ساخته شود. برای آشنایی بیشتر با موضوع مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی، در ادامه با ما همراه باشید.

پروتز بینی چیست؟

در ابتدای مبحث مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی کمی با پروتز بینی آشنا می شویم. قبل از گرفتن پروتز بینی، بینی اصلی معمولاً تا حدی دست نخورده باقی می‌ماند، بنابراین قبل از استفاده از بینی مصنوعی، راینکتومی، برداشتن جراحی بینی، باید انجام شود.

یکی از بزرگ ‌ترین چالش‌ های آناپلاستولوژیست ‌ها در ساخت پروتز بینی، یافتن ماده مناسب برای استفاده برای بینی است، زیرا این یک عضو پیچیده با چندین عملکرد متمایز و ساختار منحصر به ‌فرد است.

عملکردهای اصلی بینی شامل حس بویایی (بویایی)، تنفس فیلتر شده و تغییر گفتار است. همه این وظایف را می توان به دلیل شبکه بینی استخوان ها، غضروف ها و ماهیچه ها انجام داد که همچنین به ثابت نگه داشتن بینی روی صورت کمک می کند.

اگرچه در حال حاضر بینی های مصنوعی قابل استفاده وجود دارد، اما آن ها فقط عملکرد موقتی دارند. پیشرفت‌ ها در زمینه‌هایی مانند پرینت سه‌ بعدی، متخصصان پزشکی را امیدوار کرده است که بینی‌ هایی مشابه با بینی ‌های واقعی ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: پروتز بینی

دلایل برداشتن بینی

در ادامه مبحث مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی، بیان می کنیم که پروتز بینی تنها زمانی مورد نیاز است که بینی قابل ترمیم نباشد و دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد.

یک تومور خوش خیم یا یک نئوپلاسم بدخیم در داخل حفره بینی، عفونت قسمت یا حتی تمام بینی، سینوزیت قارچی، سوختگی های شدید و یا ناهنجاری های مادرزادی نمونه هایی از مشکلاتی هستند که منجر به برداشت بینی می شوند.

دلایل برداشتن بینی

تهیه پروتز بینی

در ارتباط با مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی لازم است بدانید که بیماران باید چندین ماه منتظر بمانند تا پروتز دائمی بینی به آنها داده شود، بنابراین معمولاً پس از 3 تا 4 هفته یک پروتز موقت به آنها داده می شود تا بتوانند به فعالیت اجتماعی عادی بازگردند.

برای ساخت پروتز مراحل زیر انجام می شود:

  • در حالی که بیمار در وضعیت کمی رو به بالا نشسته است، صورت بیمار با پارچه ای پوشانده می شود و با گاز مرطوب پر می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ ماده اضافی در مناطق نامناسب قرار نمی گیرد.
  • پلی وینیل سیلوکسان، مایعی که می تواند به سرعت جامد شود، برای ایجاد یک اثر در ناحیه مورد نظر استفاده می شود و به طوری که اثر با نقطه معیوب مطابقت دارد، مورد بررسی قرار می گیرد.
  • در ادامه موضوع مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی، بیان می کنیم، قالب با استفاده از سنگ دندانی نوع III (ماده ای شبیه به پلاستیک) به قالب گچ تبدیل می شود.
  • سپس از قالب های تازه تشکیل شده برای ساخت مدل مومی استفاده می شود. متخصص آناپلاستولوژیست بر اساس ظاهر بیمار شروع به کار روی فاکتورهای زیبایی بینی مصنوعی می کند.
  • از آنجایی که مدل موم به طور مداوم کامل می شود، بیمار با جزئیات بیشتری بررسی می شود تا با بافت پوست و سایر ویژگی های صورت او مطابقت داشته باشد.
  • مقدار کمی رنگ مبتنی بر اکریلیک برای شروع رنگ آمیزی ذاتی (رنگ در هسته) اضافه می شود.
  • مدل موم در یک فلاسک موم زدایی می شود و مواد مورد نظر برای پروتز بینی پردازش می شود.
  • لایه نهایی رنگ در قسمت بیرونی اضافه می شود تا رنگ بیرونی (رنگ بیرونی) مطابق با رنگ پوست باشد و مونو پلی که به مقاومت در برابر آب کمک می کند، روی آن اعمال می شود.

تهیه پروتز بینی

مراقبت های پس از جراحی پروتز بینی

در ارتباط با مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی، لازم است بدانید 24 ساعت اول زمان سختی برای شما خواهد بود و در این مدت هم آثار داروهای مورد استفاده حین جراحی باقی مانده اند، هم درد ناشی از جراحی وجود دارد.

در این زمان علائمی چون سردرد، خونریزی و تورم وجود دارد که توصیه ما در این زمان استراحت و دریافت داروهای تجویز شده پزشک می باشد. در ادامه مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی آورده شده است که عمل به آن ها می تواند به کاهش علائم و بهبود نتایج به شما کمک نماید. این مراقبت ها شامل:

  • در زمان گفته شما حمام بروید، و قبل از آن صورت خود را نشویید.
  • حتما در 24 ساعت اول از غذاهایی که نیاز به جویدن دارند استفاده نکنید و تنها از غذاهای نرم و مایعات استفاده کنید.
  • حتی الامکان از هر گونه فشار به بینی جلوگیری نمایید. به عنوان مثال سعی نمایید در هنگام عطسه یا سرفه این عمل را با دهان باز انجام دهید تا کمترین فشار به بینی وارد شود.
  • در ادامه مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی، خاطر نشان می شویم که سعی نمایید در هفته های نخست از حرکت زیاد ماهیچه های صورت جلوگیری نمایید، این کار را می توانید با صحبت کمتر و خنده های آرام تر کنترل نمایید.
  • سعی کنید هیچ گونه فشاری به بینی وارد نشود، این کار می تواند ایجاد خونریزی نماید.
  • برای کاهش عوارض ناشی از جراحی می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید. برای این کار می توانید کمپرس را بر روی چشمان و بینی خود قرار داده و از کبودی و تورم بیش از حد جلوگیری نمایید.
  • برای انجام مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی، لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که از خوراکی هایی که نیاز به جویدن زیاد دارند استفاده نکنید.
  • همچنین به شما توصیه می کنیم مصرف نمک را به حداقل برسانید، چرا که نمک می تواند به افزایش تورم پس از جراحی کمک نماید.
  • میوه هایی چون آناناس، کرفس و آلوئه ورا می تواند در دوران نقاهت به کاهش تورم به شما کمک نماید.
  • برای خوابیدن و استراحت لازم است سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید، برای این کار بهتر است چندین بالش را زیر سر خود قرار دهید.
  • یکی دیگر از مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی، در ارتباط با سفرهای شماست، بهتر است در دوران نقاهت به سفر نروید، مخصوصا هواپیما، که توصیه می کنیم از آن استفاده ننمایید.
  • تقریبا به مدت 60 روز از عینک استفاده نکنید، در صورت نیاز می توانید از لنزهای چشمی استفاده نمایید.
  • در هفته های اول از انجام فعالیت های سنگین، بلند کردن اجسام سنگین و خم کردن سر جلوگیری نمایید، چرا که منجر به افزایش عوارض پس از جراحی می شوند.

مراقبت های پس از جراحی پروتز بینی

کلام پایانی

این محتوا با هدف بررسی مراقبت های بعد از عمل پروتز بینی برای شما عزیزان گرداوری شده است. ممکن است به هر دلیل نیاز به پروتز بینی پیدا نمایید. در صورت انجام جراحی پروتز بینی حتما باید توصیه های پزشک در ارتباط با مراقبت های لازم پس از جراحی پروتز بینی را جدی بگیرید.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما از طریق وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز ارتباط برقرار نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *