Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

منظور از مشکلات استخوانی در کودکان چیست؟

چکیده محتوا

منظور از مشکلات استخوانی در کودکان چیست؟

در طول دوره عمر خود با مشکلات جسمی زیادی روبرو می شوند. مشکلات استخوانی در کودکان از این جمله مشکلات و بیماری هایی هستند که رشد و تحرک کودک را به طور کلی تحت تاثیر قرار می دهند. در برخی مواقع کودکان حتی در نشستن و برخاستن نیز دچار مشکلات می شوند.

بر همین اساس در صورت وجود هرگونه مشکلی در حرکت و یا سلامت استخوان کودکان، بایستی در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع مشکلات مربوط به استخوان بندی کودکان پیشنهاد می شود تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اختلال در استخوان کودکان

مشکلات استخوانی در کودکان رشد و استحکام استخوان کودکان را نشانه گرفته و باعث ایجاد اختلالات شدید در حرکت و رشد و نمو کودک می شوند. مشکلات نشئت گرفته از بیماری های ژنتیکی هستند و برخی دیگر ممکن است به علت بیماری های اکتسابی همچون عفونت التهاب و غیره به وجود بیایند.

عملکرد استخوان ها به گونه ای است که، باعث محافظت از اندام داخلی و همچنین ماهیچه های موجود درون بدن کودک می شوند. به همین دلیل کودکانی که دارای استخوان های قوی و سالمی هستند به طرز بسیار بهتری قادر خواهند بود تا فعالیت هایی همچون بیسبال ورزش و غیره را انجام دهند.

به علت اهمیت استخوان و نقش کلیدی آن در سلامت و قدرت حرکتی کودکان در صورت مشاهده هرگونه علائمی در کودکان مبنی بر عدم عملکرد صحیح استخوان در کودکان باید در اسرع وقت به متخصص ارتوپد اطفال مراجعه نمود.

علائم مشکلات استخوانی در کودکان ممکن است با علائمی همچون درب مداوم عفونت های استخوانی و یا داشتن استخوان های شکننده که با کوچک ترین حرکتی شکسته می شوند همراه باشد. در ادامه این مبحث به بررسی انواع آسیب ها و مشکلات استخوانی در کودکان می پردازیم.

انواع مشکلات و آسیب های استخوانی در کودکان

مشکلات استخوانی در کودکان مانند عفونت مفاصل و استخوان در سنین کودکی بسیار شایع و رایج تر از سنین بزرگسالی می باشد. این پدیده های عفونت مفاصل و استخوان ها را کودکان زیر ۵ سال بیشتر تجربه می کنند. متاسفانه علم پزشکی قادر به تشخیص علت اصلی عفونت مفاصل نبوده است.

به طور کلی وظیفه سیستم ایمنی بدن در ناحیه مفصل کودکان تشخیص و از بین بردن عفونت باکتریایی در این ناحیه است. اما اگر قدرت باکتری به حدی بالا باشد که، مفصل را تحت تاثیر قرار دهد ممکن است منجر به ایجاد عفونت در مفاصل کودک شود.

عارضه عفونت استخوان و مفاصل در کودکان معمولا بیشتر در ناحیه آلنج مچ پا لگن و شانه ها به وقوع می پیوندد عوارض این شایعه معمولاً تب و خودداری از حرکت دادن اندام آسیب دیده توسط کودکان است. همچنین از دیگر علائم این مشکل در کودکان ایجاد تورم و حساسیت در محل عفونت است.

گاهی اوقات که مفصل کودک دچار عفونت شدید شده باشد ممکن است حرکت برای کودکان بسیار دردناک و با درد فراوانی همراه باشد در این صورت پزشک اقدام به تجویز آزمایش خون می نماید تا، به تشخیص بهتر و دقیق ترس از وجود عفونت در خون برسد.

بیشتر بخوانید: پروتز دست

روش های درمان عفونت استخوانی در کودکان

مشکلات استخوانی در کودکان از جمله عفونت های مفاصل در اطفال معمولاً با تجویز آنتی بیوتیک جهت شروع درمان اولیه استفاده می شود. در مراحل اولیه از درمان تجویز آنتی بیوتیک از طریق IV صورت می گیرد. پس از بهبود و درمان عفونت پزشک ممکن است ادامه آنتی بیوتیک های خوراکی را تجویز نماید.

عفونت ها یکی از موارد بسیار حاد و مزمن در بدن افراد و به ویژه کودکان به شمار می روند در صورت عدم درمان عفونت ها در اسرع وقت ممکن است کودک در معرض مشکلاتی هم چون نرمی استخوان و یا شکستگی آن قرار گیرد.

روش های درمان عفونت استخوانی در کودکان

راشیتیسم در کودکان مبتلا به عفونت

راشی تسمیا نرمی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان ها مواد معدنی خود را از دست می دهند. این بیماری در انواع بسیار مختلفی در جهان وجود دارد که هر نوع آن بسته به کمبود و از دست دادن یک نوع ماده معدنی است.

مواد معدنی که باعث ایجاد راشیتیسم می شوند مانند کلسیم فسفر و آنزیم پخش معدنی استخوان به نام آلکالین فسفاتاز است. در ادامه به دو علت بسیار رایج ایجاد راشیتیسم در کودکان اشاره می کنیم؛

  • کمبود کلسیم: یکی از رایج ترین علل مشکلات استخوانی در کودکان بیماری راشیتیسم است که ممکن است به علت کمبود ویتامین دی و کلسیم به وجود بیاید. عملکرد ویتامین دی درون بدن بسیار مهم و برای جذب بهتر کلسیم کلیدی می باشد.

در نتیجه اگر ویتامین دی در بدن کودک کاهش یابد کلسیم کافی نیز در خون وجود نخواهد داشت. همین امر منجر به خروج مواد معدنی کلسیم از استخوان می شود که با تکرار این چرخه استخوان ضعیف شده و منجر به ایجاد بیماری راشیتیسم در کودک می شود.

  • کمبود فسفر: از دیگر دلایل ایجاد مشکلات استخوانی در کودکان کمبود فسفر است این نوع کمبود یک اختلال ارثی است که پیش زمینه ایجاد بیماری راشیتیسم فسفاتمیک را ایجاد می کند. هنگامی که کلسیم و یا فسفر به حداقل ممکن در استخوان کودکان برسد صفحه رشد استخوان ضعیف می شود.

راشیتیسم در کودکان مبتلا به عفونت

دیسپلازی اسکلتی و مشکلات استخوانی در کودکان

دیسپلازی اسکلتی از جمله مشکلات استخوانی در کودکان محسوب می شود. این بیماری اختلالات ژنتیکی بسیار نادر به شمار می رود که منجر به تحت تاثیر قرار دادن استخوان ها و مفاصل کودک می شود به این ترتیب رشد استخوان ها در کودکان را با اختلال مواجه می نماید.

بیماری دیسپلازی اسکلتی یک بیماری ژنتیکی است که، ممکن است با برخی حالت ها همچون پاهای خمیده سفت شدن مفاصل کودکان ایجاد پای پرانتزی و حتی تنگی نخاع همراه باشد. در ادامه به برخی از علائم و نشانه های این بیماری اشاره می کنیم؛

 

  • رشد غیر طبیعی ستون فقرات و جمجمه
  • ایجاد حالت شکنندگی در دندان ها و استخوان ها
  • قد کوتاه باقی ماندن کودکان
  • داشتن دست ها و پاهای کوتاه در کودکان
  • داشتن سر بزرگ علیرغم داشتن جثه کوچک و پیشانی برجسته

 

روش های درمان مشکلات در استخوان در کودکان

مشکلات استخوانی در کودکان نیازمند تکنیک ها و فناوری های بسیار پیشرفته جهت تشخیص بهبود و درمان است. لازمه درمان این بیماری ها در کودکان تشخیص دقیق و به موقع مشکلات و بیماری های آنها می باشد که، این امر منوط به مراجعه به یک پزشک حاذق است.

امروز با وجود پیشرفت علم پزشکی و ایجاد کلینیک های درمانی بسیار معتبر جهت رفع بیماری های و مشکلات کودکان و رسیدگی به سلامت جسمی آنها به راحتی و در اسرع وقت می توان به مشکلات استخوانی کودکان رسیدگی کرد.

 

کلام پایانی

رسیدگی به موقع و اصولی به مشکلات استخوانی در کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا در صورت وجود هرگونه مشکل و یا اختلال ژنتیکی و یا اکتسابی در کودکان شاهد عدم رشد صحیح آنها خواهید بود. کلینیک کازمدیک مدیا یکی از کلینیک های فعال در حوزه پزشکی است.

این کلینیک در زمره کلینیک های معتبر، مجهز و تخصصی است که، از پزشکان فوق العاده با میزان دانش و سابقه فراوان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت ویزیت می توانید به وبسایت این کلینیک مراجعه کنید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *