Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی

چکیده محتوا

نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی

نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی به سطح بیماری فرد بستگی دارد. از دست دادن اعضای بدن از عوارض نامطلوب دیابت یا قند خون بالا است. تعداد افرادی که به علت این بیماری منجر به قطع پا شدند، بسیار اندک می باشد. با این حال شما نباید این خطر را به جان بخرید.

دیابت بالا، متابولیسم گردش خون بدن فرد را بهم می ریزد. افراد می توانند با کنترل قند و استفاده از لباس های مناسب، سطح سلامت خود را به ثبات برسانند. این عارضه را جدی بگیرید، تا مجبور به تحمل آسیب های جبران ناپذیر نباشید.

در ادامه عوامل موثر بر قطع پای دیابتی را توضیح می دهیم، با ما همراه شوید.

 

عوامل موثر بر قطع پای دیابتی

نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی به چگونگی کنترل قند خون و فعالیت های شما وابسته است. دیابت بالا، آسیب سختی به سلامتی شما وارد می کند. در وضعیت های حاد، پزشکان جهت کنترل این بیماری مجبور به قطع عضو می شوند.

به منظور حفظ سلامت خود طبق توصیه پزشک معالج پیش روید. همچنین در کنار توصیه های او با داشتن یک رژیم غذایی مناسب، سلامت پا های خود را تضمین کنید. معمولا پا بیشترین آسیب را در این سری از بیماری ها می بیند.

نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی به خود شما بستگی دارد. ناتوانی در حرکت، تاثیرات نامطلوب بر سیستم های بدن دارد. به منظور پیشگیری از کور شدن یا قطع پا ها به دنبال عوامل موثر بر این فرآیند باشید. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • کنترل نامناسب قند خون: کنترل نامناسب قند خون باعث آسیب رساندن به عروق کوچک و عروق محیطی می شود. قطع عضو پا یکی از پیامدهای های نامطلوب آن است.
  • عدم مراقبت از پا ها: عدم مراقبت صحیح از پا ها به ضرر بیماران قند خونی است. شستشو و خشک کردن نا مناسب پا ها، بریدگی و زخم یک قدم شما را به قطع عضو نزدیک تر می کند.
  • عفونت ها: عفونت هایی همچون؛ عفونت های پوستی و عفونت های ادراری منجر به تشدید شدن عوارض دیابت در پا ها می شود. در نهایت از دست دادن پا دیابتی تنها راه کنترل این بیماری به حساب می آید.
  • نداشتن حس در پا ها: نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی، ساده است. افراد فا نادیده گرفتن آن ها، مسیر بهبودی را برای خود سخت می کنند. اعصاب پا در افراد دیابتی تحت تأثیر قند خون نامناسب قرار می گیرد و باعث ایجاد مشکلات عصبی می شود. در چنین حالتی بیمار دیگر هیچ حسی در پا ها احساس نمی کند.
  • عوامل خارجی: عوامل خارجی مانند؛ ضربه، فشار یا لبه های تیز ابزار آلات نیز با ایجاد زخم و عفونت، خطر بزرگی برای این سری از افراد است. در بیماران قند خونی، سیستم ایمنی بدن بسیار ضعیف و ناتوان می باشد.
  • عدم استفاده از کفش مناسب: استفاده از کفش های نامناسب به سلامت فرد آسیب می زند. فشار باعث خود تخریبی عصب های پا و در نهایت منجر به قطع آن می شود.

نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی نباید هیچ عارضه منفی برای فرد داشته باشد. بدین منظور از پا های خود به صورت ویژه مراقبت کنید. کنترل قند خون مهم ترین فاکتور در این فرآیند است.

با یک برنامه ریزی دقیق و تهیه کفش مناسب و اندازه گیری منظم فشار خون در پا ها، خطر مقابله با قطع عضو را کاهش دهید. در صورت وجود هر گونه زخم، التهاب یا عفونت در پا ها، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

عوامل موثر بر قطع پای دیابتی

روش هایی برای پیشگیری قطع پای دیابتی

نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی به شیوه کنترل قند خون بیمار بستگی دارد. همانطور که در مطالب پیش نیز اشاره شد، در این سری از بیماری ها، سلامت پا را باید الویت اصلی خود قرار دهید. در این مسیر، روش هایی به کمک شما می آید. در زیر به موثرترین آن ها اشاره خواهیم کرد؛

  • کنترل قند خون: بررسی و کنترل قند خون، مهم ترین راه پیشگیری از قطع پای دیابتی است. این فاکتور از سلامتی خود را در محدوده طبیعی (بین 70 تا 130 میلی گرم بر دسی لیتر در طول روز) نگه دارید.
  • مراقبت از پا ها: اهمیت مراقبت از پا ها و جلوگیری از آسیب رساندن به آن ها نباید نادیده گرفته شود. روزانه پا ها را با آب و صابون شستشو دهید و سپس آن ها را خشک کنید. به طور مخصوص بین انگشتان پا ها دست بکشید.

هر روز پا ها را بررسی نمایید. به دنبال هر گونه زخم، خراش یا التهاب باشید. در صورت وجود هر گونه مشکل، به پزشک خود اطلاع دهید.

روش هایی برای پیشگیری قطع پای دیابتی

  • استفاده از کفش مناسب: استفاده از کفش های مناسب و اندازه گیری صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است. کفش ها باید مناسب اندازه پا ها باشند و فشار یا ایجاد تماس غیر ضروری را روی پاها به حداقل برسانند. از کفش هایی با قسمت بالایی نرم و محافظت کننده استفاده کنید.
  • انجام فعالیت های ورزشی: ورزش منظم و فعالیت بدنی به بهبود عملکرد عروق و اعصاب پا ها کمک می کند. روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی مناسب همچون؛ پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری را در برنامه خود قرار دهید.
  • جلوگیری از عفونت ها: نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی، فرآیندی موثر برای کنترل به موقع این بیماری است. به علت کاهش حس در پا ها، اهمیت ویژه ای به جلوگیری از عفونت های پوستی و ادراری بدهید. هرگز زخم ها و بریدگی ها را نادیده نگیرید.
  • مراجعه به پزشک: برنامه ریزی منظم برای مراجعه به پزشک و کنترل دوره ای وضعیت پاها و قند خون باعث شناسایی زود هنگام مشکلات و اتخاذ اقدامات مناسب برای نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی می شود.

نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی، بحثی مفصل و پیچیده است. مشاوره و راهنمایی پزشک و تیم درمانی خود را درباره روش های دقیق و شخصی سازی شده برای پیشگیری از قطع پای دیابتی بخواهید.

محصول پیشنهادی: پروتز پا

تحت چه شرایطی باید نسبت به قطع عضو پای دیابتی اقدام کنیم؟

نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی، تصمیم مهمی برای گام برداشتن در مسیر بهبودی است. قطع عضو پای در صورت ابتلا به دیابت باید توسط پزشک تخصصی شما گرفته شود. بنابر شرایط خاص شما و میزان آسیب پا، این تصمیم اتخاذ می گردد. در زیر شرایطی که پزشک شما به قطع عضو پای دیابتی توصیه می کند، آورده شده است؛

  • وجود عفونت شدید و ناقابل درمان: در برخی موارد، عفونت شدید در پا به حدی پیشرفت می کند، که باعث تهدید جدی برای سلامت و زندگی شما می شود. در این شرایط، قطع عضو پای دیابتی جلوی گسترش عفونت و شیوع عفونت به سایر اعضای بدن را می گیرد.
  • زخم مزمن: زخم های مزمن و غیر قابل ترمیم با عفونت های سخت همراه است. در برخی موارد، قطع عضو پای دیابتی تنها راه برای جلوگیری از شیوع و تشدید زخم ها و عفونت ها خواهد بود.
  • وجود نکروز بافت: نحوه جلوگیری از قطع پای دیابتی متناسب با وضعیت فیزیکی بیمار گرفته می شود. نکروز بافت به علت کاهش خونرسانی به پا ها و بافت های اطراف به حدی پیشرفت می کند، که باعث فساد و مرگ بافت می شود. در این شرایط پزشکان جهت حفظ زندگی شخص، قطع عضو را در برنامه خود قرار می دهند.
  • و…

تحت چه شرایطی باید نسبت به قطع عضو پای دیابتی اقدام کنیم؟

سخن پایانی

ی، عمر و وضعیت سلامت بیماران قند خونی را مشخص می کند. این سری از بیماران نباید دیابت از کنترل شان خارج شود، وگرنه تنها راه پیش روی آن ها، قطع عضو خواهد بود.

کلینیک کازمدیک پروتز از بزرگ ترین موسسات خدماتی در حوزه قطع عضو و پروتز می باشد. با مراجعه به وب سایت او، شرایط سلامت خود را با کارشناسان در میان بگذارید. آنان به شما کمک خواهند کرد، تا راهی مناسب برای کنترل قند خون در پبش بگیرید.

 

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *