Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

نگهداری و مراقبت از پروتز چشم

چکیده محتوا

نگهداری و مراقبت از پروتز چشم

نگهداری و مراقبت از پروتز چشم از آن جهت اهمیت دارد که از ایجاد هر گونه عفونت در ناحیه حدقه چشم جلوگیری می شود. بهترین کار برای نگهداری و مراقبت از چشم مصنوعی این است که هر ده روز یکبار پروتز را خارج و استریل نمایید.

در ادامه هر آنچه نیاز است در ارتباط با نگهداری و مراقبت از چشم مصنوعی یا همان پروتز چشم، بدانید را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

استفاده از پروتز چشم

در ابتدای موضوع نگهداری و مراقبت از پروتز چشم، کمی با این پروتز آشنا شویم. پروتز چشم نوعی چشم مصنوعی است که درون حدقه چشم گذاشته می شود و به بیمار کمک می کند تا ظاهری طبیعی داشته باشد. اکثر افراد پس از گذاشتن پروتز چشم، آنچنان به آن عادت می کنند که اصلا وجودش را حس نمی کنند.

تقریبا یک ماه پس از جراحی چشم، می توان پروتز را استفاده نمود. مزایای پروتز چشم، علاوه بر زیبایی و افزایش اعتماد به نفس بیمار، محافظت از حدقه چشم می باشد، چرا که در صورت نبود پروتز بافت های نرم چشم به درون حدقه رشد می کنند و فضای آن را در بر می گیرند.

نکته دیگری که می خواهیم در ارتباط با پروتز برای شما بیان کنیم، این است که، پروتز معمولا ظاهری شبیه لنز چشمی می باشند و از نظر رنگ کاملا برای شما اختصاصی می شوند، بدین مفهوم که بر اساس رنگ چشم خود شما ساخته می شود.

علاوه بر رنگ چشم، رنگ سفیدی چشم نیز مهم است و کاملا هم رنگ سفیدی چشم خودتان ساخته می شود. ما در کلینیک کازمدیک پروتز، نهایت سعی خود را در ایجاد پروتز چشمی کاملا مشابه با چشمان خودتان می کنیم و رضایت شما برای ما در اولویت است.

نگهداری و مراقبت از پروتز چشم موضوع بسیار مهمی است که در ادامه به طور دقیق به آن می پردازیم. نکته قابل توجه این است که نباید بگذارید چشم خشک شود، در صورت خشکی چشم نمی تواند به راحتی حرکت نماید، برای راحتی کار باید از قطره های مناسبی چشمی استفاده شود.

نکته دیگر این است که نباید پروتز را مدام دستکاری نمایید، چرا که ممکن است به آن آسیب برسانید. برای سفارش پروتز چشم مناسب و طبیعی می توانید به کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه نموده و مزایای آن بهره مند شوید.

چه موقع باید پروتز خود را خارج کنید؟

برای نگهداری و مراقبت از پروتز چشم لازم است آن را خارج نموده و نکاتی که ذکر می شود را انجام دهید. نگهداری و مراقبت از پروتز از بروز عفونت جلوگیری می نماید. زمان خارج کردن پروتز از چشم نیز بسیار مهم است، چرا که اگر دیر خارج شود و یا به طور مکرر و زودتر از زمان لازم خارج شود، عفونت چشمی را افزایش می دهد.

زمان مناسب خارج ساختن پروتز برای استریل و ضد عفونی، نکته ای است که پزشک شما را آگاه می سازد و بسته به نوع آن و شرایط بیمار می تواند متغیر باشد. البته توصیه کلی برای پاک کردن و مراقبت، این است که هر ده روز یکبار پروتز خارج و سپس شستشو و استریل شود.

 

چه موقع باید پروتز خود را خارج کنید؟

چگونه پروتز را خارج سازیم؟

برای خارج ساختن پروتز و نگهداری و مراقبت از پروتز چشم، ابتدا باید دستان خود را استریل کرده و مقابل آینه بایستید. سپس اطمینان حاصل کنید که پروتز زمین نمی افتد و گم نمی شود. سپس سر خود را کمی به سمت بالا نگه دارید. با انگشت پلک پایینی را به پایین بیاورید. با این کار می توانید انتهای پروتز خود را ببینید. سپس بالا رو نگاه کنید و به آرامی پروتز را خارج نمایید.

نحوه نگهداری و مراقبت از پروتز چشم

پس از آنکه پروتز را از چشم خارج کردید، برای نگهداری و مراقبت از پروتز چشم، به توصیه می شود که در ظرفی که مخصوص خود پروتز است، آب ولرمی که نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد است، بریزید و پروتز را در آن قرار دهید.

نکته
برای پاک کردن کامل آلودگی ها می توانید از محلول نمک استفاده نمایید. برای تهیه این محلول، یک لیتر آب را به همراه یک قاشق چایخوری نمک مخلوط نمود و برای مدت زمان ده دقیقه پروتز چشم را در آن قرار دهید و سپس به خوبی آن را شستشو دهید.

 

نحوه نگهداری و مراقبت از پروتز چشم

قرار دادن پروتز در چشم

پس از آنکه برای نگهداری و مراقبت از پروتز چشم، پروتز استریل و تمیز شد، باید مجدد آن را درون حدقه چشم قرار داد. برای این کار نیز همانند مراحل قبل، ابتدا دستان خود را استریل نموده و جلوی آینه بایستید.

به شما پیشنهاد می کنیم در زیر دست خود یک حوله یا دستمال نرم پهن نمایید تا در صورت افتادن پروتز سطح آن خراشیده نشود.

برای گذاشتن پروتز، سر خود را کمی به سمت پایین ببرید، سپس پلک بالایی را به عقب برده و با انگشتان دست دیگر به آرامی پروتز را در جای خود قرار دهید. برای انجام راحت تر این کار پیشنهاد می کنیم که چشمانتان خشک نباشد. در انتها نیز می توانید با انگشت خود پروتز چشم را به خوبی در جای خود قرار دهید.

هر آنچه باید در ارتباط با پروتز چشم بدانید

متقاضیان استفاده از پروتز در سنین مختلف هستند، این افراد از کودکان گرفته تا افراد جوان یا میانسال می باشند که نگهداری و مراقبت از پروتز چشم می تواند برای این افراد متفاوت باشد. همچنین راحتی هر فرد از استفاده پروتز نیز می تواند متفاوت باشد. از سوی دیگر در کودکان پروتز باید هر چند سال یکبار تعویض گردد و فعالیت های کودک می تواند میزان ماندگاری پروتز را تحت تاثیر قرار دهد.

نکته دیگری که در زمینه نگهداری و مراقبت از پروتز چشم باید بدانید آن است که، معمولا در هنگام استراحت و خواب لازم نیست پروتز های چشمی را خارج نمایید و تا زمانی که نیاز به تمیز کردن آن نیست، لازم نیست آن را خارج نمایید.

همانطور که پیش از این هم گفتیم بهتر است هر 10 روز یکبار پروتز را برای تمیز کردن خارج نمایید، مگر اینکه در محیط های آلوده ای هستید و یا ترشحات چشمی شما بیشتر از معمول است.

نکته دیگری که در ارتباط با نگهداری و مراقبت از پروتز چشم، باید در نظر گرفت، این است که سالی یکبار پروتز باید پولیش شود تا سطح آن صیقل داده شده و از تجمع باکتری ها جلوگیری شود. البته برای پروتز کودکان توصیه می شود که در سال دو مرتبه عمل پولیش انجام شود. برای این کار ابتدا پروتز با محلول مناسبی استریل شده و سپس پولیش داده می شود.

 

هر آنچه باید در ارتباط با پروتز چشم بدانید

کلام پایانی

ما در این محتوا به بررسی نگهداری و مراقبت از پروتز چشم پرداختیم. توجه به این موضوع در نگهداری از پروتز چشم برای بیمارانی که جراحی چشم را انجام داده اند بسیار مهم می باشد.

در صورت داشتن سوالات بیشتر می توانید با مراجعه به وب سایت کلینیک کازمدیک پروتز، سوالات و نظرات خود را با ما در میان گذارید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *