Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

همه چیز درباره روش های مراقبت از پاهای قطع شده

چکیده محتوا

همه چیز درباره روش های مراقبت از پاهای قطع شده

اگر بنا به هر دلیلی مجبور به قطع پای خود شدید باید با روش های مراقبت از پاهای قطع شده آشنا باشید. قطع پا مشکلی است که فرد به هر دلیلی مجبور به قطع قسمتی از پا می گردد. فردی که دچار قطع عضو می شود اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و بنا به ناحیه ای که از دست می دهد، فعالیت های روزانه خود را به سختی می تواند انجام دهد.

ما در کلینیک کازمدیک پروتز، با ارائه بهترین پروتزها در کنار شما هستیم و شما را با با روش های مراقبت از پاهای قطع شده آشنا می سازیم. برای کسب آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

قطع پای آسیب دیده

بر اساس نوع عارضه و سانحه، جراح با روش مناسبی، پس از آنکه شما تحت بیهوشی قرار گرفتید، قسمتی از پا که مورد نیاز است را قطع می نماید. پس از جراحی بر اساس میزان وخامت و شدت جراحی آمپوتاسیون، بیمار در بیمارستان بستری می شود و در این زمان تیم پزشکی همراه شماست تا بهبودی حاصل شود.

دراین زمان داروهای مناسب که شامل آنتی بیوتیک ها و مسکن ها می باشند، تجویز می گردد و به بیمار نحوه تعویض محل جراحی شده را آموزش می دهند و جلسات فیزیوتراپی برای بهبود بیمار آغاز می شوند.

نکته ای که بیماران باید از آن آگاه باشند، احساس درد خیالی و مشکل روحی ناشی از قطع عضو می باشد. به این درد خیالی درد فانتوم نیز گفته می شود و بیشتر جنبه روانی خواهد داشت. بنابراین یکی از روش های مراقبت از پاهای قطع شده بررسی و مراقبت از اثرات روانی این موضوع است.

قطع پای آسیب دیده

روش مراقبت از پای قطع شده

به دنبال جراحی قطع عضو، مراقبت از پای قطع شده از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر این مراقبت ها به درستی صورت نگیرد می تواند به عضو قطع شده آسیب های بیشتری وارد شود.

بنابراین به دنبال جراحی قطع عضو انجام مراقبت ضروری است و باید با روش های مراقبت از پاهای قطع شده آشنا شد. این مراقبت ها که ابتدا در بیمارستان انجام می شوند و سپس در خانه، به چهار دسته مراقبت از پوست، فرم دهی قسمت باقی مانده، کنترل کوتاهی عضلات و کنترل فشار وارده بر پای قطع شده تقسیم می شوند که هر کدام توصیه های مربوط به خود را دارند:

  • مراقبت از پوست عضو قطع شده: برای مراقبت از پوست، باید هر روز آن را ترجیحا با محلول آب و صابون شستشو داد. البته باید در نظر داشته باشید که نباید اندام خیس بماند، خیس ماندن منجر به تورم و بروز حساسیت می گردد.

برای خشک کردن نیز، نباید پوست را مالش داد، و آرام با حوله به پوست ضربه بزنید. نباید بر روی زخم لوسیون بزنید. یکی از کارهایی که در روش های مراقبت از پاهای قطع شده توصیه می شود، ماساژ ناحیه قطع شده است. ماساژ پا را می توانید تا 4 بار در روز انجام دهید.

ماساژ این ناحیه زمینه را برای استفاده از پروتز آماده می نماید. عمل ماساژ را می توان پس از جذب بخیه ها به مدت 5 دقیقه انجام داد. همچنین سعی کنید هر روز ناحیه جراحی شده را بررسی کنید تا از نبود زخم و عفونت اطمینان یابید.

  • فرم دهی قسمت باقی مانده از قطع عضو: یکی از عوارض این جراحی تورم و درد می باشد که معمولا یک ماه الی یک ماه و نیم، زمان لازم است تا تورم کاهش یابد. در روش های مراقبت از پاهای قطع شده، توصیه می شود که برای کاهش تورم و شکل گیری مناسب عضو باقی مانده، می توان ناحیه را توسط بانداژهای الاستیک و یا شرینکر به طور صحیح بست.

توجه داشته باشید، به مرور که تورم کاهش می یابد باید بانداژها نیز جذب تر بسته شوند. البته نباید به عضو جراحی شده فشار اضافی واردد نمود، در صورت احساس فشار آن را سریع باز نمایید.

همچنین توجه نمایید که هنگام بستن، پوست این ناحیه چروکیده نشود، چرا که در صورت صاف نبودن پوست در این ناحیه می تواند تاول ایجاد نماید. بانداژ را مورب ببندید. بانداژ را وقتی که شل می شود تعویض نمایید.

با انجام روش های مراقبت از پاهای قطع شده، می توانید پس از گذشت تقریبا 8 ماه، از پروتز استفاده نمایید، چرا که دیگر تورم ناشی از جراحی از بین رفته است.

مقاله پیشنهادی: پروتز قطع بالای زانو

روش مراقبت از پای قطع شده

  • کنترل کوتاهی عضله: کوتاهی عضله در صورتی مشاهده می شود که پا از زیر زانو قطع شود و تغییرات ساختاری در تاندون، زردپی و عضلات ایجاد گردد. برای کنترل کوتاهی عضلات، معمولا تمرینات کششی توصیه می شود. این تمرینات می توانند شامل تمرینات کششی عضله چهار سر ران، ساق پا، عضلات پشت ران و عضلات لگن گردد.
  • کنترل فشار وارد بر پای قطع شده: روش های مراقبت از پاهای قطع شده برای عدم فشار اضافی به ناحیه ای که قطع شده است، توصیه می شود که در محل نشستن خود جابه جا شوید و سعی کنید برای مدت کوتاهی بایستید. به طور کلی تغییر پوزیشن به کاهش فشار بر اندام قطع شده کمک می نماید.
  • حتی می توانید برای کاهش فشار به پاها بعضی وقت ها فشار را به دستان وارد کرده و با دست ها کمی از محل نشستن فاصله بگیرید. کاهش فشار احتمال ایجاد زخم، درد و التهاب را کاهش می دهد و به شما در بهتر گذراندن دوران نقاهت کمک می نماید.

کنترل درد پس از جراحی

یکی دیگر از مواردی که در روش های مراقبت از پاهای قطع شده باید در نظر داشت کنترل درد پس از قطع عضو می باشد. درست است که این درد با گذشت زمان از بین می رود ولی در هفته های اول می توان به تجویز پزشک از مسکن های مختلف و یا داروهای ضد افسردگی مناسب و در صورت درد شدید از بی حس کننده های موضعی استفاده نمود.

همچنین می توان از کیسه آب گرم و یا کمپرس سرد برای کنترل درد استفاده نمود. در برخی موارد طب سوزنی نیز سفارش می شود و می تواند کارامد باشد.

کنترل درد پس از جراحی

کلام پایانی

روش های مراقبت از پاهای قطع شده از آن جهت حائز اهمیت است که جراحی حساس و سختی است و برای بیمار می تواند آثار جسمی و روحی نامطلوبی ایجاد نماید. در صورت وقوع حوادث ناگوار و یا هر عاملی که موجب قطع عضو می گردد، مجموعه تخصصی کلینیک کازمدیک پروتز در کنار شماست تا بتوانید دوران نقاهت را با آرامش بیشتری بگذرانید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ما مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *