Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

پروتز دست مصنوعی چگونه انجام میشود؟

چکیده محتوا

پروتز دست مصنوعی چگونه انجام میشود؟

تکنولوژی پروتز دست مصنوعی، یک روش نوین برای کسانی است که در قسمت دست یا انگشتان دست دچار نقص شده اند. معمولا افراد با از دست دادن یک عضو و یا بخشی از آن استقلال خود را از دست میدهند.

پروتز دست راهی برای برگرداندن استقلال از دست رفته افرادی است که دچار نقص عضو هستند. در این مقاله به معرفی این تکنولوژی، انواع آن، روش های ساخت و ایجاد و کاربردهای این تکنولوژی برای افراد با توجه به نیازشون می پردازیم.

مورد استفاده پروتز دست مصنوعی چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نقص عضو برای افراد مشکلی نیست که قابل حل نباشد و شخص به این دلیل، از انجام برخی کارها باز بماند.

پروتز دست یا دست مصنوعی، جایگزینی برای افرادی می باشد که به دلایل مختلف از جمله تصادفات یا سانحه در محل کار یا بیماری ها در ناحیه دست یا انگشتان دست دچار مشکل و قطع عضو شده اند.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره عمل پروتز دست با کارشناسان ما در ارتباط باشید

انواع پروتز دست

پروتزهای دست را میتوان در دوسته کلی قرار داد. پروتزهای آرنج به بالا و پروتزهای آرنج به پایین. پروتزهای آرنج به بالا شامل پروتزهای شانه و بازو و پروتزهای آرنج به پایین شامل پروتزهای ساعد، دست و بصورت جزئی تر پروتزهای انگشتان دست می باشند.

دیگر دسته بندی انواع پروتز دست مصنوعی، بر اساس کاربرد و نوع مواد استفاده شده در آن می باشد.در ادامه به انواع آن می پردازیم.

پروتز سبک یا سیلیکونی

این نوع پروتز از لحاظ ظاهر، شبیه و نزدیک به رنگ پوست است. مواد تشکیل دهنده آن از سیلیکون HTV می باشد که رنگ پوست را بازتولید می کند. بدلیل سبکی، بیشتر از نظر زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.

پروتز حرکتی (مکانیکی)

سازو کار این نوع پروتز از سری های پروتز دست مصنوعی، بدین شرح است که یک کابل به عنوان قلاب بین دست و بازو و شانه عمل میکند.

با هر حرکت بازو یا شانه، با استفاده از نیروی حرکتی و انتقال آن به وسیله کابل تعبیه شده به دست، باعث حرکت دست می شود. به دلیل دوام بالا و قیمت پایین این نوع پروتز، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

پروتز دست مصنوعی با سنسورهای الکتریکی

این نوع از پروتزهای دست از انرژی الکتریکی برای حرکت استفاده می کنند. سازو کار و کارکرد این مدل بدین صورت می باشد که سنسورها و باتری هایی روی عصب عضو قطع شده تعبیه می شود.

این سنسورها با سیگنال های مغز، انرژی الکتریکی را روی باتری ها ذخیره می کنند. دست با استفاده از این انرژی حرکت میکند. بدلیل سازو کار پیچیده ای که این مدل از پروتزدست مصنوعی دارد، فرد برای استفاده باید آموزش ببیند.

پروزتزهای ترکیبی (هیبریدی)

همانطور که از اسم این نوع از پروتز دست مصنوعی مشخص است، این نوع از پروتز ترکیبی از دو پروتز برقی (مایوالکتریک) و حرکتی می باشد. ساز و کار آن بدین شکل می باشد که یک کابل نگه دارنده و یک منبع الکتریکی خارجی دارد. این مدل در مواردی که دست از بازو قطع شده است مفید است.

پروتز تک فعالیت (یونیک)

پروتز تک فعالیت برای موارد خاص و تک فعالیت مثل فعالیت کاربا کامپیوتر، غذاخوردن، ورزشی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل موثر در انتخاب پروتز دست

عواملی بسیاری در انتخاب نوع پروتز دست دخیل می باشند. از جمله این موارد می توان به نوع آسیب ( آسیب از شانه، دست ، آرنج و غیره )، هزینه ها، زمانی که از قطع عضو گذشته اشاره کرد.

نحوه تهیه و ساخت  پروتز دست مصنوعی

ابتدا با توجه به نیاز بیمار، نوع پروتز مشخص می شود. در مرحله بعد با استفاده از یکی از روش های قالب گیری که شامل اسکن، قالب گیری با گچ، می باشدقالب پروتزگرفته میشود.

بعد از مرحله قالب گیری، قالب موقت روی عضو آسیب دیده تست شده و اشکالات احتمالی برطرف میشود. در نهایت با توجه به نوع پروتز، آموزش های لازم در مورد استفاده و نگه داری پروتز به بیمار داده می شود.

پروتز دست مصنوعی

شرایط نگه داری پروتز دست

بعد از تهیه و نصب پروتز دست، آموزش های لازم مثل باز و بسته کردن، تمیز کردن و نحوه نگه داری از پروتز، توسط پزشک و تیم متخصص به افراد داده می شود.

از مواردی که بعد از نصب پروتز باید توجه کرد، اینکه امکان دارد بعد مدتی که از استفاده پروتز میگذرد، حجم عضلات تغییر کند. این امر مستلزم آن است که پزشک، پروتز را مجددا تغییر اندازه داده و مناسب دست تنظیم کند.

هزینه ها و قیمت تهیه ی پروتز

با توجه به نیاز بیمار و تنوع زیادی که در ساخت پروتز وجود دارد، به طور دقیق و مشخص نمیتوان هزینه ی پروتز دست مصنوعی را تعیین کرد.

جمع بندی

افراد به دلایل مختلف از جمله بیماری ها و سرطان، سانحه در محل کار یا منزل، یا تصادفات دچار قطع عضو از ناحیه دست می شوند که این امر مستلزم ازدست دادن بخشی از استقلال فردی شان می شود.امروزه با پیشرفت تکنولوژی، پروتز دست مصنوعی ساخته شده است تا زندگی برای این افراد راحت تر باشد.

با توجه به نوع نیاز افراد و هزینه هایی که می توانند تقبل کنند، میتوان این پروتزها که از تنوع بالایی برخوردار هستند را تهیه نمود.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *