Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

پروتز آرنج یک وسیله است که برای جایگزینی و تقویت عضو آرنج که به طور دائم یا موقت از بین رفته یا دچار تغییر فعالیت شده استفاده می شود. این پروتزها می توانند از جنس های مختلفی مانند فلز، پلاستیک، کامپوزیت یا سیلیکون ساخته شوند و به شکلی طبیعی به بدن متصل گردند.

هدف اصلی استفاده از پروتز آرنج افزایش قدرت و عملکرد آرنج و حمایت از فعالیت های روزمره فرد است. این محصول برای افرادی که در ناحیه آرنج دچار قطع عضو شده اند، بسیار کاربردی است. در این مقاله به بررسی و ارزیابی این کالا خواهیم پرداخت، لطفا با ما همراه شوید.

منظور از پروتز قطع آرنج چیست؟

پروتز قطع آرنج برای جایگزینی کامل یا جزئی آرنجی که به طور دائم از بین رفته استفاده می شود. آرنج یک مفصل پیچشی بوده، که در بازو قرار دارد و نقش مهمی در حرکت و عملکرد بازو دارد. اگر آرنج به دلایلی مانند تصادف، بیماری، صدمه یا عارضه دیگری از دست رفته برو، نیاز به جایگزینی این مفصل با یک پروتز مخصوص آرنج وجود خواهیم داشت.

این پروتز شامل قسمت های مختلفی از آرنج از جمله؛ استخوان ها، عضلات، رباط ها و بافت های نرم باشد. این قطعه با بهره مندی از موادی مانند متاکریلات، پیچ و مهره ها، آلیاژهای فلزی، سیلیکون و یا ترکیبی از این مواد ساخته شده و در مواقعی که نیاز به فعالیت های خاص داریم، خیلی خوب عمل می نمايد.

سیستم مکانیکی بکار رفته شده در این پروتز سبب شده، تا فعالیت هایی همچون؛ خم شدن و یا گردش بازو بدون مشکل انجام شود. طراحی این پروتز به نحوی است، که رفتار طبیعی آرنج تقلید می شود و فرد می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.

هدف اصلی از استفاده از پروتز قطع آرنج، جبران عملکرد و کاهش تأثیرات ناشی  از نبود آرنج طبیعی است. با استفاده از پروتز آرنج، فرد می تواند قدرت و حرکت بازو خود را بهبود بخشیده و فعالیت های روزمره خود یعنی برداشتن و قرار دادن اشیا، نوشتن، کار کردن با ابزارهای ورزشی و شرکت در فعالیت های ورزشی را با کیفیتی باور نکردنی انجام دهد.

این پروتز می تواند به شخص احساس استقلال بدهد و به افزایش اعتماد به نفس و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

پروتز قطع ارنج

ویژگی های پروتز قطع آرنج

پروتز قطع آرنج به عنوان وسیله ای کارآمد، جایگزین آرنج طبیعی بوده، که متاسفانه از بین رفته است. این محصول دارای ویژگی ها و مشخصات ویژه ای است، که به بررسی آن ها خواهیم پرداخت؛

  1. جنس ساخت: این محصول از مواد مختلفی همچون؛ جمله متاکریلات، سیلیکون، آلیاژ های فلزی و پلاستیک ساخته شده است. جنس استفاده شده در این پروتز، بستگی به نیازهای فردی و محدودیت های طبی دارد. برخی از مواد می توانند سبک، مقاوم و با استحکام بالا باشند و در عین حال استفاده راحتی فراهم کنند.
  2. طراحی و شکل ظاهری: پروتز آرنج طبق طرح های طبی و بر اساس شکل طبیعی آرنج ساخته می شود. طراحی صحیح و دقیق پروتز می تواند به فرد کمک کند تا حرکت طبیعی را داشته باشد و شکل ظاهری آرنج را به طور طبیعی و واقعی نشان دهد.
  3. قابلیت حرکت: پروتز قطع آرنج می تواند به طور مستقل حرکت کند و یا با کمک سیستم های مکانیکی و الکترونیکی کنترل شود. این ویژگی به شخص امکان می دهد حرکات مختلف را تا حد ممکن بازسازی کند و کارهای روزمره خود را به عمل بیاورد.
  4. پایداری و استحکام: این پروتز باید دارای استحکام و پایداری مناسب باشد تا بتواند فشار و وزن را تحمل کند و در طول زمان نیز کارایی خود را حفظ نماید.
  5. راحتی استفاده: پروتز قطع آرنج باید برای فرد قابلیت استفاده آسان و راحت را فراهم کند. طراحی آن باید به شخص اجازه دهد تا نرمی و راحتی لازم را در طول استفاده تجربه کرده و همچنین رطوبت و تعرق را به خوبی جذب کند.
  6. تناسب سازگاری با بدن: این پروتز باید به طور دقیق طراحی گردد و کاملا متناسب با بدن فرد باشد. قابلیت تنظیم و تطبیق با تغییرات در سایز و شکل بدن از جمله ویژگی های این محصول است. این ویژگی می تواند راحتی استفاده و کارایی پروتز را بهبود بخشد.
  7. قابلیت تنظیم و تعدیل: پروتز قطع آرنج بایستی بر اساس نیازهای شخصی فرد قابل تنظیم و تعدیل باشد. در این شرایط فرد به صورت تخصصی و حرفه ای به فعالیت های خود ادامه خواهد داد.
  8. قابلیت تمیز کردن و نگهداری: قابلیت پاکسازی از ویژگی های بارز این محصول است. این پروتز بایستی دارای پوشش محافظ برای جلوگیری از آلودگی و آسیب باشد. همچنین، نگهداری آسان و اطمینان از دوام و کارایی آن نقش مهمی در استفاده موثر از پروتز ایفا می کند.

با توجه به جنس ساخت، طراحی دقیق، قابلیت حرکت، پایداری، راحتی استفاده، تناسب سازگاری با بدن، قابلیت تنظیم، قابلیت تمیز کردن و نگهداری، پروتز قطع آرنج می تواند به فرد کمک کند تا عملکرد آرنج را بهبود بخشیده و به صورت کامل یا جزئی عملکرد طبیعی را تجربه کند.

نکات مهم پیرو استفاده از پروتز قطع آرنج

پیرو استفاده از پروتز قطع آرنج، برخی نکات مهم و مربوط به مراقبت ها و استفاده صحیح از آن وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد؛

  1. مراجعه به متخصص: قبل از استفاده از پروتز ویژه آرنج، مهم است که بهترین راهنمایی و مشاوره را از یک متخصص دریافت کنید. متخصص می تواند به شما کمک کند تا نوع مناسبی از پروتز را انتخاب کنید و برای شما راهنمایی های دقیقی درباره استفاده صحیح و مراقبت های لازم ارائه دهد.
  2. آموزش استفاده: حتماً آموزش کاملی در مورد نحوه استفاده و قراردادن پروتز در آرنج خود ببینید. برخی پروتزها دارای قطعات و اجزای مختلفی هستند که باید به درستی قرار داده شوند تا بتوانند به طور صحیح کار کنند. آموزش صحیح استفاده از پروتز می تواند از مشکلات و ناراحتی های احتمالی جلوگیری کند.
  3. مراقبت و نظافت: به پروتز قطع آرنج خود اهمیت لازم را بدهید و آن را به منظور حفظ تمیزی و بهداشت مناسب شستشو نمایید. استفاده از مواد مناسب و  بهداشتی در ساختار پروتز می تواند از جلوگیری از بروز عفونت و ایجاد مشکلات دیگر جلوگیری کند.
  4. رعایت راهنمایی های محدودیت ها: هر پروتز آرنج ممکن است دارای برخی محدودیت های استفاده باشد. مثلاً برخی پروتزها ممکن است برای فعالیت های ورزشی یا باربری مناسب نباشند. لذا، مهم است تمامی راهنمایی ها و محدودیت های مربوط به استفاده پروتز را رعایت کنید تا مشکلات و آسیب های احتمالی جلوگیری شود.
  5. تعویض و تعمیر: به محض مشاهده هرگونه آسیب یا نشتی در پروتز خود، باید آن را به متخصص خود گزارش دهید و در صورت لزوم، ترمیم یا تعویض کنید. پروتز قطع آرنج آسیب دیده ممکن است به درستی کار نکند و به جای کمک به فعالیت، به شما آسیب برساند.
  6. تغییرات در تنظیمات: در طول زمان، ممکن است نیاز به تنظیم و تغییرات در پروتز خود داشته باشید. تنظیم سایز و قابلیت های مختلف پروتز می تواند تاثیر زیادی بر راحتی وکارایی آن در طول زمان داشته باشد. بنابراین، در صورت لزوم، با متخصص خود مشورت کنید و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید.
  7. استفاده منظم از پروتز: برای عملکرد بهینه و بهترین نتایج، مهم است که پروتز قطع آرنج را به صورت منظم و در طول زمان استفاده کنید. استفاده پیوسته، صحیح و مداوم از پروتز می تواند مشکلات نبود آرنج را جبران کرده و به عملکرد آنها کمک کند.

با رعایت نکات فوق، شما قادر خواهید بود پروتز قطع آرنج خود را به طور مناسب استفاده کنید و از توانمندی ها و فواید آن بهره ببرید. همچنین، همواره به متخصص خود برای هر گونه سوال یا مشکلات مربوط به پروتز مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی و ارزیابی پروتز قطع آرنج پرداختیم. این پروتز فوق العاده کاربردی بوده و متناسب با تکنولوژی روز نیز طراحی می گردد و می تواند خیلی حرفه ای و دقیق فعالیت ها و عملکرد آرنج طبیعی را بازسازی کند.

این محصول توسط مجموعه بزرگ کازمیدیک پروتز به بازار ارائه شده و متقاضیان می توانند از کیفیت بالای این محصول نهایت بهره وری را ببرند. با وجود این پروتز افراد آسیب دیده در قسمت آرنج زندگی دوباره ای خواهند یافت.