Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

پروتز مصنوعی چیست؟ معرفی انواع پروتز مصنوعی

چکیده محتوا

پروتز مصنوعی چیست؟ معرفی انواع پروتز مصنوعی

آیا ‌شما می دانید، که پروتز مصنوعی چه بوده و انواعِ آن کدام است؟ اکنون که شما به این مطلب از ما در کلینیک کازمدیک پروتز گام گذاشته اید، به دنبالِ پاسخی قانع کننده برای سؤال خود هستید. به همین خاطر است، که ما سعی در جمع آوری اطلاعاتی دقیق و ارائه پاسخی درست به شما می باشیم.

پس در طول این مطلب ما را همراهی کنید. البته در صورتِ وجودِ سؤالات بیشتر در این زمینه شما می توانید، با متخصصان ما تماس برقرار کنید.

پروتزهای مصنوعی یعنی چه!

ممکن است، برخی از شماها طی یک حادثه دردناک عضوی از بدن خود را به صورت کاملاً ناخواسته و وحشتناک از دست بدهید! یا به صورتِ مادرزادی به نقص عضو مبتلا باشید. چنین افرادی از زندگی به صورت عادی محروم می شوند و قطعاً با برخی از چالش ها رو به رو می گردند. از همین جاها بود، که پروتز مصنوعی مورد توجه قرار گرفت.

اگر که بخواهیم، با شما راحت‌تر صحبت کنیم؛ پروتز اندام مصنوعی یعنی پُر نمودنِ جای خالی آن عضوی که شما بنابر هرگونه دلیلی از دَست داده اید. قطعاً اینچنین شما با مشکل به وجود آمده بهتر رو به رو شده و می توانید، به انجام کارهای روزانه خودتان مبادرت ورزید.

جالب است، بدانید؛ برخی از پروتز مصنوعی به حالت هوشمند ساخته شده است. آنها همچون پروتزها عمل نموده و هردو برای دستیابی به یک هدف خلق شده اند. در واقع جدیدترین نوع پروتزها انواعِ هوشمند است، که به شما در راستای ادامه زندگی کمک شایانی می کند.

مسئله دیگری که شما باید در راستای استفاده از پروتزها مورد توجه قرار بدهید، این است؛ که برخی ها از نظر زیبایی عملکرد دارد. حال به یک نکته در این زمینه اشاره کنیم؛ پروتزهایی که کاربرد زیبایی دارد، به نسبت سایر پروتزها قیمت مناسب تری دارد.

 

پروتزهای مصنوعی یعنی چه!

پروتزهای مصنوعی با پروتز زیبایی چه تفاوتی دارد؟

بهتر است، در ادامه مبحث پروتز مصنوعی چیست؟ تفاوت آن با انواعِ زیبایی را بررسی کنیم. همانطور که از نامِ پروتز زیبایی نشان می رود، جهتِ افزایش زیبایی اندام های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. حال انواعِ مصنوعی در راستای جایگزینی برای اندام قطع شده استفاده می شود. این یکی از بزرگ ترین تفاوت هاست که ما می توانیم، نام ببریم.

اکنون که شما به خوبی با این دو آشنا شده اید، با یکدیگر در ارتباط با پروتزهای مصنوعی که جهتِ قطع عضو مورد استفاده قرار می گیرد، صحبت بنماییم. با ما در ادامه این مطلب از خود در کلینیک کازمدیک پروتز با مبحث پروتز مصنوعی همراه باشید؛

·         با انواعِ پروتز طبیعی آشنا بشوید!

برخی از پروتزها که در ساخت شان از سیلیکون استفاده می شود، انواعِ طبیعی است. اگر که شما دوست داشته باشید، پروتزها به اندامتان شباهت بسیاری داشته باشد، این نوع به شما پیشنهاد می شود. توجه داشته باشید، که پروتز طبیعی دارای وزن بسیاری نبوده و همچنین حرکت فعالی برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

مقاله پیشنهادی: پروتز مایوالکتریک

·         با انواعِ پروتز کابلی آشنا بشوید!

حال بهتر است، در ادامه مبحث پروتز مصنوعی با شما درباره انواعِ کابلی صحبت بنماییم. این قبیل از پروتزها با استفاده از کابل است، که به بدنِ فرد مورد نظر متصل می شود. اگر که کار دستی انجام می دهید، استفاده از این پروتزها را به شما پیشنهاد می کنیم.

·         با انواعِ پروتز برقی آشنا بشوید!

یکی دیگر از پروتزهایی که در ایران ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد، پروتز برقی می باشد. در این قبیل از پروتزها از موتور همراه با باتری بهره گیری شده است. با وجودِ همین دو قطعه است، که شما توان حرکت دادنِ اندام مصنوعی را پیدا خواهید کرد. در واقع تشخیص حرکت از جمله مهم ترین مزیت های پروتز برقی محسوب می گردد.

قیمت مفصل مصنوعی زانو با پروتزهای مصنوعی چقدر تفاوت دارد؟

مفصل ها هم یکی از اندام بدن محسوب می گردد. در زمانِ ورودِ آسیب به این قسمت از بدن شما بایستی عوض شده و مورد توجه قرار بگیرد. مفصلی که در قسمتِ زانو مورد استفاده قرار می گیرد، به حالتِ مصنوعی است. این مفصل ها به صورتِ مصنوعی و به دَست آدمی ساخته می شود.

زمانی که قرار است، مفصل عوض شود یک جراحی برروی زانوی شما انجام می شود. سپس پروتز طبیعی برداشته شده و بعد از آن پروتز مصنوعی در قسمتِ مورد نظر قرار می گیرد. گاهاً قیمت مفصل مصنوعی زانو نسبت به پروتزهای مصنوعی متناسب تر است.

توجه داشته باشید، که این تفاوت در قیمت ها به دلیل پیچیدگی ها و سختی هایی است، که به هنگام ساخت پروتز تجربه می شود. در این میانه ها می توان به پروتز هوشمند اشاره نمود. ما در ادامه این مطلب از خود به شما پروتز مصنوعی هوشمند را بیشتر و بهتر معرفی خواهیم کرد.

 

قیمت مفصل مصنوعی زانو با پروتزهای مصنوعی چقدر تفاوت دارد؟

پروتز هوشمند را بیشتر و بهتر بشناسید!

در این میانه ها بهتر است، که از جدیدترین های موجود در گسترده بازار را معرفی بنماییم. در واقع پروتزهای هوشمند یکی از بهترین و جدیدترین های موجود در میانه های بازار است. جالب است، بدانید؛ پروتز هوشمند به دستور مغز شما کار می کند و بسیاری از کارهایی که شما در نتیجه قطع عضو توان انجامشان را از دَست داده اید، دوباره انجام خواهید داد.

یکی دیگر از مهم ترین مزیت هایی که این نوعِ از پروتزها دارد، طبیعی بودنِ تمامی حرکت های شماست. در تهیه این قبیل از پروتزها می توان به مواد باکیفیت مورد استفاده در ساخت اشاره نمود. البته که پروتز مصنوعی از نوعِ هوشمند بسیار سبک بوده و به راحتی توسطِ شما قابلِ جا به جا شدن است.

توجه داشته باشید، که یکی از مهم ترین عوامل تأثیر گذار برروی قیمت این نوعِ از محصولات مواد و متریال استفاده شده در ساخت است. به طبع هرچقدر که کیفیت مواد استفاده شده بیشتر باشد، قیمت هم افزایش پیدا می کند. اغلب کسانی که در راستای ساخت و تهیه این پروتزها اقدام می
کنند، توانِ پرداخت هزینه ها را دارند.

با مواد اوّلیه مورد نیاز برای ساخت پروتزها آشنا شوید!

یکی از تفاوت شایان پروتز مصنوعی در مواد به کار رفته در ساخت آنها خلاصه می شود. ما در این قسمت برخی از مواد اصلی که در ساخت این اندام های مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد، را ذکر خواهیم نمود. پس در ادامه این مطلب همچنان با ما همراه بوده و اطلاعات بیشتری کسب کنید؛

·         فلزهایی مختلف

جهتِ ساخت چنین اندام های مصنوعی از فلزاتی متنوع استفاده می شود. ما از جمله آنها را می توانیم، در؛ مس، آلومینیوم، منیزیوم، تیتانیوم و… خلاصه کنیم. با توجه به نوعِ پروتزی که برای شما ساخته می شود، این فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. چندی پیش از دَسته فلزاتی محدودتر در راستای ساخت چنین اندام هایی استفاده می شد. چون علم در راستای ساخت پروتز مصنوعی تا به این حد پیشرفته نبود!

·         استفاده از پلیمر

یکی دیگر از موادی که ما می توانیم، به عنوان یک متریال اصلی در ساخت اندام مصنوعی بدان ها اشاره کنیم؛ پلیمر است. از پلیمرها در راستای ساخت اندام مصنوعی کوچک و گاهاً مفاصل چون؛ مفصل زانو و… بهره گیری می شود. توجه داشته باشید، که از این مواد برای ساخت اندام هایی استفاده می گردد، که باید اندام مصنوعی در مقابل آب استحکام کافی را از خود نشان بدهد.

پس اگر که شما شناگر هستید و یا به آب علاقه وافری از خود نشان می دهید، حتماً از این دَست مواد در راستای ساخت پروتز مصنوعی خواستار شوید. اینچنین می توانید، به راحتی شنا کرده و برای مدّت ها درون آب باشید.

·         الیاف کربن

یکی دیگر از موادی که ضمن ساخت پروتزهای مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد، الیاف کربن می باشد. الیاف کربن در برابر درجه حرارت بالا، سختی هایی شدید، استحکام کششی لازم و بسیاری از موارد دیگر سَر بلند بیرون آمده است.

 

با مواد اوّلیه مورد نیاز برای ساخت پروتزها آشنا شوید!

پروتزهای مصنوعی و پروتز لگن چه تفاوت هایی با یکدیگر دارد!

بهتر است، در آخر به بررسی تفاوت پروتز مصنوعی با پروتز لگن بپردازیم. پروتزی که برای قسمتِ لگن ساخته می شود، نوعی مفصل است. این پروتزها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد، که لگن فرد مورد نظر آسیب دیده و امیدی از بهبودی آن قسمت وجود ندارد.

این قبیل از اندام مصنوعی با استفاده از فلز هایی مختلف ساخته شده و البته انواعی متنوع دارند. به هنگامی که لگن شما مورد جراحی قرار می گیرد، این مفصل یا اندام مصنوعی در قسمتِ سَر استخوان ران جای گذاری می شود.

حال با توجه به آنچه که از پروتز مصنوعی در قسمتِ فوقانی متن تعریف شده است، شاید بتوان تفاوت میان این دو را درک کرد. همانطور که گفتیم، پروتزهای مصنوعی زمانی برای یک فرد ساخته می شود، که او بنابر هر دلیلی یکی از اعضای بدن خود را از دَست داده باشد. حال پروتز برای لگن هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد، که خودِ مفصل لگنِ شما بَر اثر حادثه ای بِشکند.

 

پروتزهای مصنوعی و پروتز لگن چه تفاوت هایی با یکدیگر دارد!

سخن آخر

دوستانِ عزیز ما در طول این مطلب از خود در کلینیک کازمدیک پروتز با شما در ارتباط با پروتز مصنوعی صحبت نمودیم. همانطور که خواندید، این اندام ها زمانی برای یک فرد ساخته می شود، که به صورت مادرزادی یا بنابر یک حادثه ای تلخ عضوی از بدن خود را از دَست داده باشد. پروتزها دارای انواعی مختلف بوده و از موادی متنوع در ساخت آنها استفاده می شود.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از ما برایتان مفید و موثر بوده باشد. البته شما عزیزان در صورتِ وجودِ سؤالات بیشتر می توانید، با کارشناسان ما تماس گرفته و خواستار پاسخی دقیق بشوید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *