Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

پروتز ورزشی چیست به همراه معرفی 7 نوع پروتز ورزشی

چکیده محتوا

پروتز ورزشی چیست به همراه معرفی 7 نوع پروتز ورزشی

برخی از شماها در دنیای ورزش غرق شده و همه چیزش را می دانید. مثلاً درباره پروتز ورزشی شنیده اید! چندی پیش دنیای ورزش به قدر کافی پیشرفت نکرده بود. آن زمان‌ها اگر که یک ورزشکار بنابر هر دلیلی یکی از اعضای بدنِ خود را از دَست می داد، باید از دنیای رنگین خود یعنی ورزش فاصله می گرفت.

ولی از آن روزگارانی که پروتزها ساخته شدند، ورزشکاران قطع عضو اُمید بیشتری پیدا کردند. چنانچه که شما در ارتباط با این نوعِ از پروتزها اطلاعاتی نداشته و بنابر اتفاق حادثه ای ناگوار مجبور به استفاده از آنها هستید، در ادامه این مطلب همراهِ ما باشید.

اصلاً می دانید، پروتز ورزشی چیست؟

این پروتزها نوعی از اندامِ مصنوعی محسوب می شوند. حال می تواند، دربرگیرنده انواعی مختلف باشد! مثل؛ پروتز لگن، پروتز مچ دَست یا مچ پا، پروتز بالای آرنج یا بالای زانو و…این اندام ها جایگزین اندام هایی خواهد شد، که شما آنها را از دَست داده اید. اندام مصنوعی که برای چنین کاری به دَست متخصصان ساخته می شود، باید هم از نظر زیبایی مناسب بوده و هم کیفیت خوبی داشته باشد.

از سویی دیگر پروتز ورزشی باید بتواند، تمامی حوائج یک ورزشکار حرفه ای را برآورد کند. این اندام ها با توجه به اندام شما ‌(یعنی شکل و اندازه) ساخته شده و در اختیارتان قرار می گیرد. حتماً عضوی که تا چند ساعتِ پیش سالم و بدون ایرادی در انجام کارهای روزانه به شما کمک می نموده حال قطع شود! هم از نظر روحی و هم جسمی آزارتان خواهد داد.

در واقع به همین خاطر بود، که بَشر تلاش نمود و در راستای اختراع پروتز گام برداشت. اگر که شما یکی از این افراد هستید، باری دیگر لبخند را میهمان چهره خود نموده و دَست به دَست با پروتز مصنوعی برای دستیابی به موفقیت ستودنی تر تلاش کنید. پس در ادامه این مطلب از خود در کلینیک کازمدیک پروتز ما را با اقتدار همراهی کنید.

چرا باید از این پروتزها استفاده کنیم؟

هنگامی که شما دچار قطع عضو می شوید، بازگشت به روزهای عادی زندگی‌تان کمی سخت خواهد بود. ولی هر غیر ممکنی ممکن است! زیرا شما با استفاده از پروتز ورزشی می توانید، کمی از استرس و تنش روحی خود کاسته و دوباره طعم شیرین موفقیت را بِچشید.

حق با شماست! این پروتزها نمی توانند، چون خودِ اعضای بدن که خداوند متعال به ما ارزانی داده کار کنند. با این وجود بودنِ پروتزها بسیار بهتر از نبود آنها بوده و می تواند، کمی ما را از این خاطره تلخ زندگی (یعنی قطع عضو) دور کند. اگر که شما یک ورزشکار حرفه ای باشید، با استفاده از پروتز ورزشی می توانید باری دیگر به دنیای ورزش باز گردید.

البته شما باید در این راستا به چند نکته توجه داشته باشید! مثل اینکه تمام تلاش خود را در نگهداری و مراقبت از پروتز بکنید. بعد از یک دوره ورزش حرفه ای حتماً آن را بشویید و خُشک کنید. مخصوصاً شما دوستِ عزیز که در یک محیط باز ورزش می کنید!

استفاده از پروتزهای ورزشی دارای چه مزیت هایی است؟

یک مزیت بزرگ از پروتز ورزشی نام ببریم. آنهم این است، که بستری مناسب برای افرادی که به دنبال ورزش حرفه ای هستند، فراهم خواهد نمود. تفاوتی ندارد، که شما تحت یک حادثه تلخ دچار قطع عضو شده اید و یا به حالتِ مادرزادی این اتفاق برای شما افتاده است! به هرحال وجودِ پروتزهای ورزشی می تواند، به شما در رسیدنِ به موفقیت کمک کند.

از سویی دیگر افرادِ سالم به پروتزها نیاز دارند. مثلاً بسکتبالیست های عزیز بعد از مدّت زمانی ورزش حرفه ای از قسمتِ زانوهای خود دچار مشکل می شوند. در این هنگام برای ادامه راه خود باید از پروتز زانو استفاده بنمایند! جالب است، بدانید؛ این دَست از پروتزها مستحکم بوده و توانِ شما را افزایش خواهد داد.

با انواعِ پروتزهای ورزشی آشنا شوید!

اگر که شما با پروتز ورزشی آشنا شوید، قطعاً در انتخاب آنها یکی از بهترین گزینه ها را برای خرید بَر می گزینید. ما در قسمتِ زیر به هفت نوعِ از رایج ترین آنها می پردازیم؛

 

با انواعِ پروتزهای ورزشی آشنا شوید!

·         پروتزهایی که برای دویدن ساخته می شود!

یکی از انواعِ پروتزهای ورزشی در نوعِ دو خلاصه می شود. یعنی ورزشکارانی که ورزشِ دو انجام می دهند، امکانِ استفاده از آنها را دارند. این قبیل از اندام مصنوعی جنسِ کربنی داشته و شما دوستِ عزیز می توانید، با وجودِ آن حالت خاصی از زندگی را تجربه کنید.

ورزش دو به سرعت زیاد و انعطاف پذیری منحصر به فرد نیاز دارد. به همین خاطر است، که پروتز ورزشی دو روی کار آمد. کانتور فنری که در این اندام ها مورد استفاده قرار گرفته موجبِ تولید نیروی محرکه بالا می شود. از سویی دیگر مقاومت را تا حد چَشم گیری کم می کند.

این دَست از اندام مصنوعی به حالتِ صاف تولید می شود. آنهم به این دلیل است، که پروتز به راحتی برروی زمین جای گرفته و او احساس بَرهم خوردنِ تعادل خود را نداشته باشد. این قبیل از پروتزها یکی از بهترین و قابل توجه ترین ها در دنیای خود است. زیرا از ساختار متفاوتی برخوردار بوده و می تواند، نیاز ورزشکاران حرفه ای را بَر آورد کند.

پس اگر که شما در ورزشی که انجام می دهید، تحرک بالایی هست از این پروتزها بهره مند شوید. همانطور که ما در قسمتِ بالایی متن به این نکته اشاره نمودیم، جنسِ این پروتزها از کربن می باشد. حال چرا کربن! دوستانِ عزیز استحکام کربن حتی از فولاد هم بیشتر است. حال آنکه وزن بسیار پایینی هم دارد. به همین خاطر است، که در ساختِ پروتز ورزشی مخصوص دویدن از کربن بهره می گیرند.

ساختار آن شباهت بسیاری به پای آدمی دارد و می تواند، الگوی حرکاتی شما را تحت کنترل بگیرد. شما می توانید، با وجودِ آنها سرعتِ خود را مدیریت نموده و برروی سطح هایی مختلف گام بردارید. پس اگر که در ورزشِ شما دویدن و سرعت یکی از مهم ترین ارکان است، جهتِ تهیه این نوعِ از پروتز ورزشی اقدام کنید.

مقاله پیشنهادی: پروتز مکانیکال

·         پروتزهایی که برای زیر زانو هستند!

یکی دیگر از پروتز ورزشی برای قسمتِ زیر زانو هاست. این قبیل از اندام های مصنوعی هم دارای کاربردهایی متعدد است و در شاخه های ورزشی متنوع امکانِ استفاده از آنها وجود دارد. ما از جمله مهم ترین ویژگی هایی که می توانیم، برای این نوعِ از اندام مصنوعی نام ببریم؛ انعطاف پذیری بسیار بالاست.

پس شما می توانید، در ورزش هایی چون‌؛ دو و پَرش با خیالی آسوده از آنها بهره مند شوید. نگران کار کردنِ این قبیل از پروتزها نباشید! چرا که بسیار راحت بوده و سهولت بالایی را تجربه خواهید نمود.

·         پروتزهایی که مخصوص کوهنوردی می باشند!

یکی دیگر از پروتز ورزشی که ما می توانیم، از آنها نام ببریم؛ پروتز کوهنوردی است. اگر که شما مجبور بوده و از این پروتزها استفاده کنید، بسیار راحت از کوه بالا رفته یا پایین خواهید آمد. در واقع ما این اطمینان خاطر را به شما می دهیم، که نبود یکی از اعضای بدن شما را رنج نخواهد داد.

افرادی که به هنگام قطع عضو تمایل چندانی به استفاده از اندام مصنوعی را ندارند، بهره گیری از پروتز کوهنوردی را پیشنهاد می کنیم. در این نوعِ از پروتز ها قلاب هایی ساخته می شود، که به حفظ تعادل شما در بالا یا پایین آمدن و راه رفتن کمک می کند.

 

    پروتزهایی که مخصوص کوهنوردی می باشند!

·         پروتزهایی که مخصوص قایقرانی هستند!

یکی دیگر از انواعِ پروتز ورزشی را می توانیم، پروتزهای مخصوص قایقرانی نام ببریم. در چنین پروتزهایی قلاب به بخش بالاتنه ورزشکار متصل شده و بهتر می تواند، جهتِ هدایت قایق اقدام کند.

·         پروتزهایی که مخصوص شنا می باشند!

یکی دیگر از پروتزهایی که می توانیم، از آنها نام ببریم؛ انواعی است، که برای شناگران عزیز طراحی و ساخته می شود. با وجودِ این پروتزها شما می توانید، به حفظ تعادل خود کمک نموده و همچنین نیازهای طبیعی‌تان برطرف خواهد شد. نکته بسیار مهمی که در ارتباط با این دَست از پروتزها وجود دارد، ضد آب بودنشان است.

توجه داشته باشید، که؛ گرچه پروتزها ضد آب می باشند، امّا شما باید از ابزاری برای محافظت از پروتز ورزشی خود در مقابل آب استفاده نمایید.

·         پروتزهایی که مخصوص غواصی هستند!

یکی دیگر از انواعِ اندام مصنوعی موجود پروتز غواصی است. درست است، حتی شما بدون وجودِ پروتزها می توانید، به درون آب شیرجه زنید و این مانعی ندارد. امّا هنگام خارج شدنِ از آب و بالا آمدنِ از پله ها چه می شود! پروتز ورزشی مخصوص غواصی به شما کمک خواهد کرد، تا با اعتماد به نفس بیشتری از آب خارج شوید.

اغلب در دنیای غواصی از پروتز توخالی بهره می گیرند. علّت آنهم پُر شدنِ داخلِ آنها با آب است. به هنگام ساختِ پروتز مخصوص غواصی به وزن شما و وزنِ مچ پایتان جهتِ طراحی و ساختِ پروتزها توجه می شود.

·         پروتزهایی که مخصوص بسکتبال و والیبال می باشند!

شمایی که به صورت کاملاً حرفه ای ورزش بسکتبال و والیبال می نمایید، به هنگام بروزِ اتفاقِ ناگوار قطع عضو امکانِ استفاده از پروتز ورزشی مخصوص را دارید. این قبیل از پروتزها به شما امکانِ تحمل وزن توپ را می دهد و همچنین ‌شما به راحتی می توانید، آن را جا به جا کنید.

با وجودِ این نوعِ از اندام مصنوعی شما می توانید، تمامی حرکات مرسوم در دنیای ورزشِ بسکتبال و والیبال را انجام بدهید. پس اگر که علاقه وافری به انجام چنین ورزش هایی را دارید، حتماً این نوعِ از پروتز را تهیه کرده و خود را میهمان زمین بازی کنید.

با پُر کاربردترین نوعِ پروتزهای ورزشی آشنا بشوید!

اگر که شما نیازمند استفاده از چنین وسیله ای باشید، قطعاً یک سؤال ذهن‌تان را به خود درگیر می کند. اینکه پُر کاربردترین نوعِ پروتزهای ورزشی کدام است؟ اوّل این که باید به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم. توجه داشته باشید، پروتز ورزشی با دیگر پروتزها از نظر مواد به کار رفته در ساخت و عملکردشان تفاوت دارند.

حال پُر کاربردترین نوع اندام مصنوعی ورزشی انواعی است، که با کربن ساخته شده اند. این ماده در ساخت پروتزها بسیار سَر بلند ظاهر شده است. در واقع به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصر به فردش می باشد، که توسطِ سازندگان مورد عنایت واقع شده است. مثلاً ما می توانیم، به؛ استحکام و مقاومت زیاد در برابر ورود ضربات، طول عمر بالا، سبک وزن بودن و… اشاره کنیم.

البته توجه به این نکته ضروری است، که پروتز ساخته شده از کربن قیمت بالایی دارد. ولی اگر که ورزش حرفه ای انجام می دهید، صرفِ هزینه زیاد ارزش خواهد داشت. ما این اطمینان خاطر را به شما می دهیم.

 

 

با پُر کاربردترین نوعِ پروتزهای ورزشی آشنا بشوید!

سخن آخر

دوستانِ عزیز ما در طول این مطلب از خود در کلینیک کازمدیک پروتز با شما درباره پروتز ورزشی و انواع آن صحبت نمودیم. همانطور که خواندید، یکی از انواعِ اندام مصنوعی همین هاست! البته شما باید در زمانِ تهیه آنها به نوعِ ورزشی که انجام می دهید، نیز توجه بنمایید. اگر که مایل هستید، یکی از بهترین ها را خریداری کنید، نمونه های ساخته شده با کربن را انتخاب کنید.

امیدواریم که هرچه زودتر به دنیای ورزش بازگشته و بتوانید، موفقیت پی در پی را تجربه کنید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *