Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف

چکیده محتوا

پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف

پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف و … انجام می شود تا ضمن رفع اختلالات در حین راه رفتن، ظاهر آن را بهبود ببخشد.

هنگامی که به هر علتی، عضوی از بدن از دست می رود می توان با استفاده از پروتز یا اندام مصنوعی، این عضو را جایگزین کرد. فردی که عضوی از بدن خود را از دست داده است، در انجام بسیاری از کارهای خود دچار مشکل می شود و این مسئله از نظر روحی، تأثیر نامطلوب بر وی می گذارد. همچنین ظاهر بدی که به دلیل عضو از دست داده برای اندام وی ایجاد می شود، موجب ناراحتی فرد می شود.

لذا باید برای حل مشکل، راهکاری اندیشید. پروتز یا اندام مصنوعی می تواند تا حدودی این مشکلات و چالش ها را حل کند و اعتماد به نفس از دست رفته را به فرد بازگرداند.

دلایل استفاده از پروتز پا

پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف می تواند فرد را تا حدودی به زندگی عادی برگرداند. اندام مصنوعی، برای عضو از دست رفته فرد مورد استفاده قرار می گیرد تا جایگزین عضو قبلی شود. قطع عضو در قسمت پا به دلیل سوختگی، دیابت، زخم های عفونی، تصادف، اصابت تیر و سایر حوادث ایجاد می شود. در چنین شرایطی می توان با استفاده از اندام مصنوعی شرایطی را ایجاد نمود که اختلالی در فعالیت های روزانه فرد ایجاد نشود و فرد دچار مشکل قطع عضو، همانند یک فرد عادی بتواند به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازد. اندام های مصنوعی جدید به صورت بسیار طبیعی طراحی و ساخته می شوند که این مسئله موجب ایجاد ظاهر کاملاً طبیعی برای پا می شود.

انواع روش های پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف

اندام مصنوعی پا با توجه به ناحیه عضو قطع شده پا، به شکل های مختلفی طراحی می شود. برای قطع شدگی پا در بخش زیر زانو، چندین مدل پروتز وجود دارد که بر اساس شکل قطع شدگی ناحیه موردنظر و قالب به کار رفته برای آن ناحیه، دارای خصوصیات متفاوتی خواهند بود. پروتزهای زیر زانو شامل سوکت کششی تاندون پتلا، تعلیق مکش سیلیکونی یا 3s و کمک کننده وکیومی و … می باشند.

انواع دیگر پروتزهای پا شامل پنجه کربنی، پای مصنوعی سبک، پای مصنوعی تک محوری و پای مصنوعی چند محوری و … می باشند. پروتزهای انگشت، نوع دیگری از این پروتزها هستند که با الگوبرداری دقیق از انگشت پای مخالف درست می شوند و بیشترین تطابق را با آناتومی طبیعی انگشتان دارند.

بهترین نوع پروتزهای سوختگی پا

برای پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف باید از مناسب ترین پروتز استفاده نمود. نوع پروتز پا با توجه به ناحیه قطع عضو، از سوی متخصص تعیین می شود. بنابراین فردی که دچار مشکل قطع عضو به دلیل سوختگی شده است، باید به کلینیک های ارتوپدی مراجعه کند تا بعد از ارزیابی های موردنیاز، بهترین پروتز سوختگی برای وی درنظر گرفته شود.

انواع پروتزهای سوختگی شامل پای مصنوعی قابل کنترل با ریزپردازنده، پروتز پای مصنوعی سبک و … هستند که انتخاب آنها بر اساس ارزیابی شرایط فرد صورت می گیرد. در این ارزیابی، مواردی از قبیل توان مالی فرد و سبک زندگی وی و … درنظر گرفته می شوند.

مدل مناسب پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف

از آنجاییکه نوع پروتز با توجه به سن، جنسیت، وزن، شغل، سبک زندگی، میزان تحرک فرد، توان مالی و … مشخص می شود، ویژگی های هر یک از پروتزهای پا متفاوت است. به طور کلی پای مصنوعی بسیار سبک است. برخی از انواع پای مصنوعی دارای انعطاف پذیری بالایی است. ویژگی برخی از پروتزها را بررسی می کنیم:

پنجه پای ثابت یا پاشنه نرم (SACH)- سخت

یکی از ساده ترین انواع پنجه پروتزی است که لولا و بخش متحرکی ندارد. در مدل غیرفعال، زبانه درون پا به صورت انعطاف پذیر نیست. قسمت های لاستیکی این پروتز در حالتی، قادر به خم شدن و انعطاف پذیری است. مزایای این پروتز شامل سبکی، ضدآب بودن، با دوام و پایدار بودن و … است. معایب این پروتز، انعطاف پذیری اندک و عدم امکان سفارشی سازی برای ارتفاع پاشنه می باشد.

مچ پای ثابت با پاشنه نرم (SACH)- نرم

یک مدل مناسب پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف ، مچ پای ثابت با پاشنه نرم – نرم است که خاصیت انعطاف پذیری آن به سبب اضافه شدن زبانه ای منعطف یا متحرک، افزایش پیدا کرده است. خاصیت ارتجاعی سبب می شود که هنگامی که فشار برداشته می شود، زبانه به موقعیت اولیه خود برگردد. مزایای این پروتز شامل سبکی، ضد آب بودن، دوام بالا، اصطلاح جذب شوک نسبت به نوع غیرفعال و … است. معایب این پروتز این است که ارتفاع پاشنه ثابت و غیرقابل سفارشی سازی است. همچنین احتمال شکستگی آن وجود دارد.

پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف با پای مصنوعی چند محوره

این پروتز از مفاصل بند برخوردار است که امکان حرکت از پاشنه تا انگشتان را ایجاد می کند. حرکات پا توسط این پروتز به حرکات پا در حالت طبیعی بسیار شبیه است و از دیگر پروتزها، بهتر حرکت می کند. مزایای مهم این پروتز شامل امکان سفارشی سازی ارتفاع پاشنه، ضد آب بودن، با دوام بودن، راندمان بهتر در مقایسه با دیگر مدل ها می باشد. معایب پای مصنوعی چندمحوره شامل وزن بالاتر و قیمت بالاتر آن است.

کاندیدای دریافت پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف

بعد از پروسه جراحی پا و ایجاد یک شرایط پایدار در فرد، پس از ترخیص و پشت سرگذاشتن دوره نقاهت باید در ارتباط با مناسب بودن پروتز برای وی تصمیم گیری نمود. سطح عملکرد و پتانسیل پیشرفت و سایر عوامل مشخص می کنند که آیا فرد به پروتز نیاز دارد یا خیر.

پروسه آماده سازی استامپ دربردارنده آموزش تحرک، آموزش مراقبت از پوست، تقویت عضلات و … می باشد. مسئله ای که حائزاهمیت است، حفظ دانه حرکتی اولیه و حساسیت زدایی از جای زخم های حاصل از قطع عضو می باشد. در صورتی که پروسه آماده سازی استامپ به خوبی طی شود، زمان مناسب برای گرفتن پروتز، حدود یک الی دو ماه پس از عمل جراحی می باشد.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که تمامی افرادی که دچار قطع عضو پا شده اند، کاندید دریافت پای مصنوعی نیستند. بر اساس اطلاعاتی مانند وضعیت پوست فرد، محدوده حرکتی اندام باقیمانده، اهداف تحرک، وضعیت پای دیگر و … تصمیم گیری می شود که فرد نیازمند پروتز است یا خیر.

هزینه پروتز پای مصنوعی چقدر است؟

هزینه پروتز پا به دلیل سوختگی پا و آسیب‌های ناشی از تصادف با توجه به عوامل گوناگونی مشخص می شود. برخی از عوامل تعیین کننده هزینه پای مصنوعی شامل نوع قطع عضو، وضعیت ظاهر پا، نوع پروتز، پیشرفته یا ساده بودن پروتز، قابلیت های پروتز و … می باشند. گران قیمت ترین پروتز، مربوط به مدلی است که از زانوی الکتریکی برخوردار است. پروتزهایی که برای اهداف خاصی طراحی و تولید می شوند، قیمت بالاتری دارند. در واقع افرادی که می خواهند توسط این پروتزها به فعالیت هایی مانند ورزش بپردازند، باید هزینه بیشتری را برای ساخت پروتز مناسب خود درنظر بگیرند.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *