Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی

چکیده محتوا

پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی

پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی نوعی دیگر از اعضای مصنوعیست که موجب بازیابی اعضای حذف شده بدن و صورت و همینطور اعضایی چون گوش که به تغییر شکل دچار گشته‌اند، خواهد شد. توجه داشته باشید که هر پروتز ویژه هر شخص خواهد بود و امکان استفاده آن برای فرد دیگری وجود ندارد.

این نوع پروتز با هدف ایجاد ظاهری کاملا طبیعی و بدور از جلب توجه مخاطب، با انعطاف‌پذیری بالا همچون گوش طبیعی و به کمک ماده سیلیکونی طراحی و آماده‌سازی خواهد شد. هدف بکارگیری پروتز بازیابی نمودن شکل و عملکردیست که قرار است اعضای بدن به صورت طبیعی از خود نشان بدهند.

پروتز باید تا جایی که ممکن است ظاهری مشابه عضو از دست رفته و بدور از جلب توجه اطرافیان به سبب مصنوعی بودنش و عدم تناسبش با دیگر اعضای چهره باشد. بدین ترتیب پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی مضاعف بر بازگرداندن اعتماد بنفس سابق فرد، از میزان اضطراب او برای حضور در موقعیت‌های اجتماعی خواهد کاست.

مزایای پروتز گوش

وابسته به آنکه پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی صاحب حالت تقارن با گوش طبیعی و سالم فرد می‌باشد و همینطور، ظاهری کاملاً طبیعی را به جریان می‌گذارد؛ توام با افزایش اعتماد بنفس فرد به جهت حضور در گردهمایی‌های اجتماعی، شرایط استفاده و نگهداری توام با سهولت را برای فرد ایجاد خواهد ساخت‌.

تهیه پروتز گوش همچون شیوه جراحی نیازمند برداشت پوست یا غضروف نخواهد بود. بدین ترتیب بکارگیری آن برای رفع نقص ایجاد گشته، نه تنها خراش و زخمی ایجاد نمی‌سازد، با عارضه‌هایی مثل میکروتیا یا تغییر ناشی از بازسازی جراحی تناسب یافته و به کمک یکپارچگی استخوانی، بزرگسالان این شرایط را خواهند داشت که در صورت تمایلشان، پروتز را در قالبی کاملاً دائمی به جمجمه اتصال بدهند.

گروه کثیری از معایبی که در روند جراحی بازسازی گوش رقم می‌خورند، در پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی خبری از آن نیست و احتمال ایجاد وضعیتی اعم از بروز عفونت و خروج احتمالی از بخش‌هایی چون غضروف هلالی یا مدپور وجود نخواهد داشت و فرد در شرایط اجبار زایی به سبب متحمل مراحل دردزای جراحی‌های متعدد و طی شدن دوره نقاهت طولانی به سبب وجود زخمی عمیق، نمی‌گردد.

انواع پروتز گوش

اما آیا می‌دانید که پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی مختصر به یک نوع ویژه و خاص نبوده و معمولاً در دو حالت مختلف تهیه می‌گردد:

·         در پروتز گوش چسبی:

این پروتز محبوب برای افرادی که ظاهر زیبای خود را به سبب عدم ظاهری جذاب و کامل از دست داده‌اند به کمک چسب‌های پزشکی مخصوص به پوست خواهد چسبید.

البته باید بگوییم که چسب‌های پزشکی از تنوع بالایی برخوردار بوده و چسب مناسب به جهت ایستادگی پروتز شما، وابسته به نیازهایی که دارا هستند انتخاب خواهد گشت. توجه داشته باشید که عموماً بیماران از شیوه حفظ چسب در قالب یک شیوه غیر تهاجمی با هدف بازسازی گوش کمک خواهند گرفت.

پروتزهای قرارگیرنده در استخوان:

و اما نوع دیگر پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی مدل قرار گیرنده در استخوان می‌باشد که به واسطه تیرهای تیتانیومی در قالب ایمپلنت در استخوان اطراف گوش جای داده خواهد شد. بعد از طی گشتن پروسه جراحی، استخوان مجاور نیازمند یک بعد زمانی چند ماهه به سبب انجام ریکاوری خواهد بود تا در نهایت به ایمپلنت جوش داده شود.

بعد از آنکه بعد زمانی مرتبط به دوره ریکاوری، به طور کامل پشت‌سر گذاشته شد، زمان آن است تا پروتز گوش به واسطه گیره یا آهن ربا به ایمپلنت اتصال خواهد یابد. لازم بذکر است که این پروسه با سهولت انجام خواهد پذیرفت و کمترین مشقتی را به دوش شما نخواهد گذاشت.

نحوه نصب پروتز سیلیکونی گوش

پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی روند متفاوتی را وابسته به نوع طراحی و تولید پشت‌‌سر خواهد نهاد. بدین ترتیب نوع نصب آن برای هر شخص در قیاس با شخص دیگری متفاوت خواهد بود. در ادامه با انواع‌ آن و موارد برجسته و دخیلش آشناییت خواهیم یافت:

 

نحوه نصب پروتز سیلیکونی گوش

·         نصب میله به همراه گیره

از این نوع به عنوان متداول‌ترین روش مرسوم به سبب نصب پروتز گوش یاد می‌گردد. در چنین حالتی، جراحی یکپارچگی استخوانی بیماران به نتیجه می‌رسد و سپس ساخته میله و پروتز سیلیکونی به شکل مجزا انجام خواهد پذیرفت.

·         نصب مغناطیسی

نصب مغناطیسی نوع دیگر از گزینه‌های پیشنهادی و متناسب با شرایط بیمار به سبب انجام پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی عاری از نیاز به سبب بکارگیری میله خواهد بود. در طی انجام این شیوه، اجزای مغناطیسی به سبب انجام اتصال موفق، حرف اول را می‌زنند.

شیوه حاکم در روند نصب مغناطیسی، متشکل از بکارگیری کلاهک‌های موظف به انجام اتصال به شهرت مگناکپ یا کلاهک مغناطیسی توام با آهنربای ویژه می‌باشد. چنانچه کلاهک موظف به انجام پروسه اتصال توام با آهنربا مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید

در چنین شرایطی پروتز به نحو احسن بر سر جای خود ماندگار خواهد گشت. بدین ترتیب علاوه‌بر آنکه به تثبیت دائمی رسیده، روند تمیز نمودن آن نیز به سهولت انجام می‌پذیرد.

چه کسانی به پروتز گوش نیاز دارند؟

اما سوال اینجاست که پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی می‌تواند یک پاسخ مطلوب به جهت رفع نیاز در کدام افراد می‌باشد؟ سه وضعیت حاکم به سبب بازسازی گوش به کمک پروتز وجود خواهد داشت که در ادامه با تمامی آن‌ها آشناییت می‌یابیم:

·         آسیب فیزیکی یا تروما

وجود زخم پیچیده در قسمت گوش و گیجگاهی که موجب می‌گردد مقدار قابل توجهی از بافت نرم نابود گردد، بهانه محکمی به سبب بهره‌مندی از اجرای پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی به شمار می‌رود. البته اگر

پوست پشت گوش وابسته به تروما متحمل آسیب گردد، نیاز به این ایجاد این شرایط، پر رنگ‌تر خواهد گشت. اتوپیزی کامل که به وابسته به غضروف دنده‌ای به وقوع می‌پیوندد اغلب برای مواردی کارآمد است که پوست و بافت زیرپوستی در شرایط توام با سلامتی همراه باشد.

·         نواقص ناشی از سرطان

وجود تومورهای تهاجمی ‌گوش، عموماً نیازمند برداشتن قسمت اعظمی از موضع خواهند بود که بعد از طی گشتن آن، فرد باید رادیوتراپی انجام بدهد.

بی‌توجهی به این ضایعات و عدم پیگیری آن‌ها می‌تواند بحران برانگیز باشد. در چنین شرایطی به جرئت میتوان بیان داشت که بازسازی به سبب بکارگیری پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی احتمال پایش عود بیماری را به حداکثر خواهند رساند.

·         مشکلات مادرزادی

میکروتیا و یا هر نوع عارضه مادرزادی جزئی گوش، باید تحت درمان اتوپویسس یا خودنوگری قرار گیرد.

در مواردی که پروسه‌های جراحی و تلاش تیم پزشکی قبلی به شکست اطلاق می‌گردد و یا اینکه سلامت پوست در ناحیه گیجگاهی در حداقل‌ترین رده ممکن قرار گیرد؛ پروتز لنگرشده به استخوان تحت پوشش پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی بهترین و تنها گزینه مطلوب به سبب بازسازی زیبایی محسوب می‌گردد.

·         مشکلات شنوایی

در برخی از مواقع مشکلات شنوایی یا ناشنوایی ریشه در فرم گوش داشته و به واسطه پروتز گوش و مکمل با سمعک می‌تواند روند شنوایی را با بهبود کامل همراه سازد‌.

شاید برای گروهی از افراد ارتقا و یا بهبود شنوایی از نظر فرد اهمیت آنچنانی نداشته باشد و با هدف زیباسازی چهره و پنهان نمودن شرایط موجود به سراغ پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی بروند.

مراقبت از گوش مصنوعی

در هر دو روش برای تثبیت پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی بکارگیری چسب و آهن‌ربا از اهمیت بالایی برخوردار است. با هدف تداوم مواد پروتز به قوت ابتدایی خود، بیمار باید تمام تلاش خود را به سبب حفظ پاکی و تمیزی آن با برنامه‌ریزی منظم بکار گیرد.

به جدیت توصیه می‌ورزیم که بیمار تمامی دستورالعمل‌های تحت پوشش پروسه پاک‌سازی منظم را که در بعد زمانی دریافت پروتز و همینطور اندازه‌گیری دریافت گشته و آموزش آن ارائه شده با وسواس تمام مدنظر قرار بدهد.

باید یادآور گردیم که اصول نگهداری برای هر یک از انواع پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی حتما به واسطه متخصص به شکل تمام و کمال آموزش داده خواهد شد. اما ما در ادامه مطالبی را ارائه نمودیم که قالبی کلی و عمومی را به خود می‌گیرد.

بیمار موظف است تا هر شب پروتز گوش را خارج نموده و آن را به حساسیت تمام از هر نوع آلودگی رفع نماید و کاملاً پاکیزه نماید. چنانچه در طی این رویه از روش چسباندن کمک گرفته شود، شرایط اندکی سخت‌تر خواهد گشت زیرا باید تمامی چسب‌ها برا حفظ طول عمر پروتز به طور کامل رفع شود.

تمامی این اقدامات یاد شده به پوست طبیعی گوش کمک خواهد نمود تا شرایط بهداشت خوبی در آن حاکم گردد و پوست بدون مضیقه تنفس نماید. در برخی از مواقع، این احتمال می‌رود که بیمار ممکن است در روند پاک‌‌سازی گوش مراقبه وسواسی داشته باشد که بی شک به تحریک و حساسیت پوستی می‌انجامد.

 

مراقبت از گوش مصنوعی

کلام پایانی

در این مبحث با هر زاویه تحت تاثیر و مرتبط با پروتز گوش مصنوعی سیلیکونی آشناییت تمام و کمال یافتیم. توجه نمایید که جراحی بازسازی گوش یک پروسه دائم و بدون بروز کمترین تغییرات می‌باشد. در طی این روند تهاجمی جراحان به کمک بافت‌های طبیعی بدن بیمار، تلاششان بر آن است تا روند بازسازی گوش را به نتیجه‌ای مثبت منتهی سازند.

نتایج حاصل از این پروسه کاملاً غیرقابل بازگشت می‌باشد. اما به سبب قرار گیری آن در راس شیوه‌های تهاجمی، احتمال ادامه دار گشتن عوارض متعدد همانند عفونت را در پی خواهد داشت. به همین دلیل است افراد راغب به انجام پروتز گوش آمار کثیری را نسبت به شیوه عمل جراحی از آن خود، خواهد ساخت.

البته زمانی تمام این تفاسیر تحقق خواهد یافت که پروسه موقت و غیر تهاجمی از سوی یک کلینیک مطرح و معتبر انجام پذیرد.. کلینیک کازمادیک‌پروتز سال‌های متمادی است که به سبب ارائه خدمات بی‌نظیر در این حوزه، بیشترین آمار رضایتمندی در میان مراجعان با سلایق و انتظارات متعدد را از آن خود ساخته است‌.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *