Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

پروتز گوش مصنوعی و انواع آن

چکیده محتوا

پروتز گوش مصنوعی و انواع آن

افراد به دلایل گوناگونی مانند عوامل مادرزادی، تصادفات، سوختگی، ورزش های سخت و سنگین، ممکن است دچار نقص عضو شوند، که بسیار بر روحیه و اعتماد بنفس افراد و حتی بر حضورشان در جامعه تاثیر می گذارد. یکی از این نقص عضو ها، از دست دادن گوش می باشد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی می توان این نقص را برطرف کرد. یکی از راه های پیشنهادی برای برطرف کردن این مشکل، استفاده از پروتز گوش مصنوعی است. پروتز گوش مصنوعی و انواع آن موضوع مورد بحث این مقاله است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

پروتز گوش مصنوعی چیست؟

دلایل از دست دادن عضوی از بدن، مانند گوش در بالا ذکر شد و نیز همانطور که گفته شد، گوش عضو بسیار مهمی است که فقدان آن، علاوه بر این که موجب از دست دادن اعتماد بنفس می شود، بر زیبایی ظاهر نیز تاثیر می گذارد. پروتز گوش مصنوعی و انواع آن یکی از روش های بسیار مناسب است.

پروتز گوش مصنوعی، قطعه ای کاملا شبیه به گوش است، که از جنس سیلیکون می باشد و بسیار به پوست بدن شباهت دارد، به حدی که تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن آن دشوار است. همچنین باید خاطر نشان کرد که استفاده از پروتز گوش مصنوعی و انواع آن، هیچ گونه محدودیت سنی ندارد، به طوری که می توان برای کودکان زیر دوسالی که دارای نقص عضو در ناحیه ی گوش هستند نیز، از آن استفاده کرد‌.

مزایای استفاده از پروتز گوش مصنوعی

استفاده از پروتز گوش مصنوعی و انواع آن دارای مزایایی می باشد که در ادامه به نقل از آن ها خواهیم پرداخت. این پروتز ها کاملا طبیعی به نظر می رسند. پس با استفاده از آن ها، افراد دارای نقص عضو، می توانند اعتماد بنفس از دست رفته ی خود را باز یابند و به دلیل طبیعی بودن آن، نگران قضاوت دیگران نباشند.

همانطور که می دانید، شخصی که از فقدان گوش رنج می برد، توانایی استفاده از تجهیزاتی مانند عینک، ماسک و ابزارهایی مانند این ها را ندارد. پس با استفاده از پروتز گوش مصنوعی می توان این مشکلات را حل کرد. یکی دیگر از مزایای استفاده از پروتز گوش مصنوعی و انواع آن این است که نیازی به جراحی ندارد و همین نبود زخم و درد نکته ی مثبت استفاده از پروتز گوش مصنوعی می باشد.

معایب استفاده از پروتز گوش مصنوعی

استفاده از پروتز گوش مصنوعی و انواع آن معایبی نیز به همراه دارد. یکی از این معایب که ممکن است برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد، نیاز به مراقبت و شست و شوی روزانه دارد. برای افزایش طول عمر استفاده از پروتز گوش مصنوعی مراقبت از آن ضروری است.

یکی دیگر از معایب استفاده از پروتز گوش مصنوعی این است که محدودیت استفاده دارد. محدودیت استفاده، به این معنا است که به عنوان مثال برای جلوگیری از شکستن پروتز مصنوعی به هنگام خواب، باید آن را جدا کرد.

بیشتر بخوانید

یا زمان شنا و حضور در استخر، برای این که پروتز گوش مصنوعی، گم نشود نیز باید جدا شود. نیاز به تعویض سالانه یکی دیگر از نکاتی است که می تواند جزو معایب به حساب بیاید. چون که تعویض سالانه نیازمند هزینه می باشد و همین می تواند ناخوشایند باشد.

انواع پروتز گوش مصنوعی

پروتز گوش مصنوعی و انواع آن به دو دسته تقسیم می شوند. پروتز گوش چسبی و پروتز گوش قرار گیرنده در استخوان.

1.      پروتز چسبی گوش

دسته ای از پروتز گوش مصنوعی و انواع آن، به وسیله ی چسب به بدن متصل می شوند. باید این موضوع را مد نظر قرار داد که، این چسب ها از لحاظ پزشکی تایید شده هستند و فرد در صورت استفاده دچار حساسیت نمی شود، پس نیازی به نگرانی راجع به چسب ها نیست.

همچنین تنوع چسب ها بسیار زیاد است و افرادی که قصد انجام پروتز گوش مصنوعی از طریق چسب را دارند، می توانند با پزشک مشورت کنند و چسبی را برای متصل کردن پروتز گوش مصنوعی استفاده کنند که کاملا با پوست فرد سازگار باشد. همچنین خوب است که بدانید، این چسب ها از دوام بالایی برخوردار هستند و امکان جدا شدن پروتز وجود ندارد.

2.      پروتز گوش قرار گیرنده در استخوان

نوع دیگری از پروتز گوش مصنوعی و انواع آن وجود دارد که نحوه ی متصل کردن آن به این گونه می باشد: ایمپلنتی را در استخوان قرار می دهند، و با گذر زمان، که این زمان معمولا سه تا شش ماه می باشد‌، ایمپلنت در استخوان جوش خورده و سپس پروتز گوش مصنوعی را به وسیله ی آهنربا روی ایمپلنت قرار می دهند.

یک نکته ی مثبت که می توان راجع به پروتز گوش قرار گیرنده در استخوان ذکر کرد این است که، پروتز در این روش قابلیت جدا شدن و نصب مجدد را دارد.

 

پروتز گوش قرار گیرنده در استخوان

مدت زمان طول عمر پروتز گوش مصنوعی، چقدر می باشد؟

طول عمر استفاده از پروتز گوش مصنوعی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل جنس پروتز و مواد مورد استفاده در آن و همچنین نحوه ی نگهداری و نوع مراقبت از آن می باشد. گفته شده است که، طول عمر برخی از پروتز های گوش شش ماه تا دو سال می باشد، البته نوعی از پروتز ها نیز وجود دارند که پنج تا هفت سال نیز می توانند قابل استفاده باشند.

کلام آخر

نقص عضو در هر ناحیه ای از بدن، حادثه ای تلخ و ناگوار می باشد و همچنین می تواند موجب از دست رفتن اعتماد ب نفس شود، و زیبایی ظاهری را نیز تحت تاثیر قرار دهد. و حتی گاهی نقص عضو، موجب عملکرد ضعیف دیگر اعضا ی بدن می شود‌.

موضوع این مقاله در رابطه با، پروتز گوش مصنوعی و انواع آن بود. افرادی که دچار فقدان در ناحیه ی گوش شده اند، می توانند از طریق پروتز گوش مصنوعی که انواعی دارد، این نقص را متناسب با شرایط و نیاز خود و همچنین با مشورت پزشک، جبران کنند.

کازمدیک پروتز نیز می تواند به شما در انجام و استفاده از پروتز گوش مصنوعی، کمک کند، تا شما بتوانید سلامت جسمی و حتی روحی خود را ارتقا دهید. امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان، مورد توجه واقع شده باشد.

 

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *