Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

چشم مصنوعی برای کودکان

چکیده محتوا

چشم مصنوعی برای کودکان

در حقیقت چشم مصنوعی برای کودکان نوعی شی مصنوعی محسوب می‌گردد که قرار است به عنوان جایگزین چشم آسیب دیده شخص مودر نظر به سبب جبران گنجایش ناحیه تخلیه مورد استفاده قرار گیرد.

باید این مورد را مدنظر قرار داد که روند تخلیه چشم وابسته به دلایل متعددی اعم زد وارد گشتن ضربه توام با شدت، نقایص و آسیب‌های جبران ناپذیر مادرزادی، مورد اصابت قرار گرفتن چشم به واسطه یک جسم تیز، بروز انفجار، دست و پنجه‌ نرم کردن با امراض و بیماری‌های چشمی و بسیاری از وقایع غیره منتظره دیگر.

این مورد را باید مدنظر قرار داد که از دست دادن چشم یک عارضه خطیر و تیره خواهد بود که ممکن است هر شخصی در هر سنی را درگیر خود سازد. پروتز چشم به یک نوع محدود و منحصر خلاصه نخواهد شد و دارای انواع متعددی است که وابسته به نیاز هر شخص، پزشک اقدام به تجویز نوع مناسب آن می‌نماید.

چه زمانی پروتز چشم کودکان باید انجام شود؟

جایگذاری چشم مصنوعی برای کودکان که به سبب جبران روند تخلیه چشم رخ می‌دهد، ریشه در عوامل متعددی اعم از چشمگیری سرطان‌های چشمی در بدن، بروز آسیب دیدگی‌ها، عفونت‌هایی که به واسطه دارو خاصیت درمان پذیری ندارند، از دست دادن بینایی چشم و … را داراست.

در صورت درگیری کودک با هر یک از این موارد، باید بدون فوت وقت از سوی یک جراح چشم و متخصص کودکان مورد ویزیت قرار گیرد تا از بروز و وسعت گرفتن عارضه فعال در بدن جلوگیری شود.

بهره‌مندی کودک از پروتز صاحب مزیت‌های متعدد و البته برجسته‌ایست که اجتناب ناپذیر بودن آن را کاملاً بی‌معنا و کمرنگ خواهد ساخت. در برخی از مواقع این احتمال می‌رود که چشم آسیب دیده کودک مرز حدقه و جایگاه اصلی خودرا بشکند و سبب به بار آوردن چهره‌ای منفی در ظاهر او گردد.

در چنین شرایطی این تنها چشم مصنوعی برای کودکان است که تمامی این اثرات به بار نشته را به حداقل یا صفر خواهد رساند. پس از آنکه پروسه جراحی تخلیه چشم برای نجات جان فرد با تکیه بر جبران آن، به منظور نصب چشم مصنوعی در کودکان صورت گیرد یک بعد زمانی دو تا چهار ماهه نیاز است.

توجه داشته باشید که این نوع از عضو مصنوعی، جایگزین بی‌نظیری برای چشم از دست رفته می باشد و ممکن نیست که مخاطب متوجه شرایط حاکم در فرد گردد.

چراکه، شباهت بسیار زیادی با چشم اصلی خواهد داشت. این مورد را نباید از یاد برد که چشم مصنوعی همواره این قابلیت را داراست که در حدقه چشم باقی بماند و نیازی نیست که شما آن را دائماً از قالب صورت کودک خارج و مجدداً قرار بدهید.

بیشتر بخوانید

ولی در برخی از مواقع با الهام از نظر پروتزیست احتمال دارد که نیاز به خروج و قرارگیری مجدد آن باشد‌. البته نگران نباشید زیرا تمامی اطلاعات مرتبط به نحوه استفاده و نگهداری از آن را، در زمان تحویل از پروتزیست دریافت خواهید نمود.

 

چه زمانی پروتز چشم کودکان باید انجام شود؟

قسمت‌های چشم مصنوعی کودکان

توجه داشته باشید که تمامی قسمت‌های چشم مصنوعی برای کودکان در دو گروه رده‌بندی می‌شود که به شرح زیر می‌باشند:

  • پوسته بیضی شکل بیرونی که تشکیل دهنده ناحیه سفید چشم بیرونی را تشکیل داده است
  • ناحیه دارای طیف رنگی گرد مرکزی که عنبیه و مردمک چشم را شبیه سازی نموده است
  • پروتز چشم متشکل از عنبیه رنگی و همینطور رگ‌های خونی در قسمت سفید چشم بوده که به کمک دست با جزئی نگری و دقت بالا نقاشی می‌گردد تا یک تطابق و تشابه کاملاً نزدیک با نوع اصلی ایجاد گردد. بدین ترتیب اندازه مردمک چشم مصنوعی دارای ثبات است زیرا به واسطه نقاشی آماده‌سازی گشته است.
  • تمام پزشکان متخصص در این حوزه به جدیت اسرار می‌ورزند که بعد از انجام عمل جراحی با هدف تخلیه چشم کودک باید بدون تردید چشم مصنوعی برای کودکان نصب شود تا مضاعف بر حفظ زیبایی چهره در او، موجب رقم خوردن عملکرد صحیح پلک گردد.

آیا کودک می‌تواند شب‌ها پروتز چشم خود را خارج کند؟

چشم مصنوعی برای کودکان به گونه طراحی و آماده‌سازی خواهد گشت که شبانه‌روز در چشم او قرار بگیرد. بعد زمانی تقریبا بالایی را به طول نخواهد انجامید که افکار و جسم کودک پذیرای این چشم مصنوعی می‌شود.

اما توصیه می‌گردد تا آن را خارج نسازید و اجازه دهید که در جای خود باقی بماند. شاید هر از چند گاهی یکبار نیاز شود تا آن را برای رفع آلودگی و پاک سازی خارج سازید.

در این صورت، آن را در ظرفی از آب ساده و یا محلول‌های ویژه لنزهای تماسی بگذارید تا پلاستیک آن در شرایط رطوبت‌زایی قرار گیرد‌. البته بازهم بیان می‌داریم که جزئیات پاک سازی آن و موارد این چنینی در زمان تحویل چشم مصنوعی از سوی پروتزیست شرح داده می‌شود.

بهترین شیوه برای جایگذاری پروتز چشم در نوزادان چیست؟

مضاعف بر قرارگیری چشم مصنوعی برای کودکان برخی از والدین باید این نیاز را با نوزادانشان رفع سازند. در نوزان نیز ممکن است که در برخی از مواقع نیاز باشد تا پروتز چشم از مرکزیت نگهداری خود خارج شود. باید این مورد را به جدیت مدنظر قرار بدهید که پروسه استخراج در بهترین حالت ممکن صورت پذیرد.

نگرانی در این باب به خودتان راه ندهید زیرا با اندکی تمرین و تکرار و البته صرف حوصله کافی می‌توان تسلط کافی و برای انجام این امر را کسب نمود. برای تعویض چشم مصنوعی برای کودکان و همینطور نوزادان قوانین زیر مدنظر قرار داده شود:

  • فردی که قرار است اینکار را انجام بدهد باید دستان خود را به کمک مواد شوینده، به طور کامل از وجود هر نوع آلودگی پاک کند تا مانع از انتقال آلودگی گردد.
  • همواره نیاز است تا پروتز چشم به واسطه مایع لنز و همینطور شامپو بچه و شستشو کامل، عاری از هر نوع آلودگی گردد.
  • تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا در زمان خروج چشم مصنوعی برای کودکان از ساکشن ویژه برداشت پروتز کمک بگیرید.
  • در این مرحله پروتز باید در جایگاه اصلی خود جای گیرد. با هدف طی گشتن روند مطلوب و صحیح انجام پروتز چشم در محل مدنظر، نیاز است تا عضو مصنوعی میان دو انگشت شست و اشاره قرار گیرد. بعد از آن به واسطه انگشت شست دیگر، پلک را به آرامی از روی صورت فاصله بدهید و سپس چشم مصنوعی برای کودکان یا نوزاد را زیر پلک فوقانی بگذارید.
  • حال پروتز را زیر پلک و به شکل صحیح با آرامش و صبوری در ناحیه مخصوص جایگذاری قرار بدهید.
  • در گام پایان پلک پایین را به واسطه‌ی انگشت شستتان به سمت پایین سوق بدهید. این پروسه باید به نحوی انجام پذیرد که لبه پایینی چشم دقیقاً در لبه پشتی پروتز جای داده شود. چنانچه پروتز توام با اقداماتی صحیح در جای خود جای داده شوند، همه مژه‌های چشم به خوبی دیده خواهند شد.

چه زمانی جراحی تخلیه چشم ضروری است؟

توجه داشته باشید زمانی کودک برای مرحله دریافت چشم مصنوعی برای کودکان آماده می‌گردد که به سبب در‌گیری با امراضی از جمله سرطان‌های چشم همچون ملانومای مشیمیه‌ای، رتینوبلاستوما و یا تومور شبکیه، تروما و آسیب دیدگی درجه بالا، عفونت عاری از خاصیت کنترل گشتن به واسطه دارو؛ گلوکوم… مجبور به تخلیه چشم باشند. باید این مورد را نیز یادآور گردیم که چشم‌های کودکان نابینایی که داری ظاهری

خوشایندی نیستند و از سوکت چشم خروج کرده‌اند، برای دریافت ظاهری بی‌نقص و زیباتر می‌توانند از مزیت چشم مصنوعی برای کودکان بهره‌مند گردند‌.

اگر پروتز چشم کودک بیرون بیافتد چه باید کرد؟

شاید شما با عارضه بیرون افتادن چشم کودک مواجهه گشته و در این باب بسیار تشویش دارید. توجه داشته باشید چنانچه پروتز چشم کودک خارج گشت، شما این امکان را خواهید داشت که مجددا آن را در جای خود بازگردانید. مهارت مورد نیاز برای انجام این کار و مدیریت چنین شرایطی نیازمند اندکی وقت و تمرین کافی می‌باشد.

جای هیچ نگرانی نیست چراکه؛ این تجربه نو برای کودکتان محسوب می‌گردد و ابزار اندکی نگرانی از سوی شما می‌تواند سبب جبهه‌گیری در مقابله با شرایط حال حاضر گردد.

چگونگی مراقبت از چشم‌های مصنوعی

حفظ سلامت و طول عمر چشم مصنوعی برای کودکان نیازمند به برنامه‌ مراقبتی حداقل اما توام با نظم و قانون لازم است که در ادامه با برجسته‌ترین آن‌ها آشناییت خواهیم یافت:

  • قسمت اکریلیک چشم مصنوعی برای کودکان باید ماهانه یک بار برداشته شود و به کمک آب و صابون به طور کامل شسته و عاری از هر گونه آلودگی گردد. اما حتما باید به واسطه یک پارچه تمیز پیش از قرار‌گیری مجدد در حفره چشم، کاملاً‌ خشک شود.
  • در زمان خواب نیازی به خروج چشم مصنوعی کودک نیست مگر آنکه پزشک برایش تجویز دیگری داشته باشد
  • پروتز را به کمک یک پیستون طراحی گشته شده برای این منظور در ناحیه مدنظر جای بدهید.
  • نیاز است تا حتما از قطره‌های چرب کننده چشمی به سبب طول عمر عضو و راحتی کودک بر روی پروتز آکریلیک کمک بگیرید
  • پروتز را هر سال یکبار به واسط پزشک متخصص کاملاً جلا بدهید
  • چشم مصنوعی مختص کودکان باید در بعد زمانی پنج ساله و یا در صورت تشخیص پزشک به صورت زود هنگام‌تر تعویض نمایید

چگونگی مراقبت از چشم‌های مصنوعی

کلام پایانی

چنانچه کودکتان به سبب درگیر شدن با یک بیماری منحوس و یا دریافت آسیب جدی درطی یک اتفاق تلخ دچار یک مشکل و یا آسیب حاد، بدون فوت وقت به یک جراح مراجعه نمایید تا تحقق هر عارضه غیرقابل جبرانی را به حداقل یا صفر برسانید.

اما چنانچه وابسته به تشخیص پزشک تخلیه چشم به عنوان راه‌حل نهایی ارائه گشت، این اطمینان را به کودک خود بدهید که زندگی مانند سابق در جریان هست و وابسته به تغییرات ایجاد شده باز هم شانش برخورداری از تمامی مراحل زندگی خود و موفقیت‌های توام با آن را داراست.

در گام بعدی به سبب آشناییت او با چشم مصنوعی برای کودکان خیال او را بابت شرایط ظاهری که داراست آسوده گردانید. کلینیک تخصصی کازمادیک‌پروتز، در جایگاه اولین مرکز علمی ساخت چشم مصنوعی در سطح کشور قرار گرفته است.

این مجموعه، با تکیه‌بر مجرب‌تری کادر فعال در این حوزه، این قدرت را داراست تا بهترین و متنوع‌ترین مجموعه چشم‌ مصنوعی برای کودکان در کشور را در اختیارتان قرار بدهد.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *