Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟

چکیده محتوا

چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟

آیا دنبال پاسخی برای سوال چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟ هستید؟ یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بعضی از افراد به دلایل مختلف به وجود آیند قطع عضو یا آمپوتاسیون می باشد که کمی ناراحت کننده است.هنگامی که فرد یکی از اعضای بدن خود را به دلایل گوناگون از دست می دهد گفته می شود که او قطع عضو گردیده است.

لذا لازم به ذکر است دلایل مختلفی در ایجاد این مشکل نقش دارند که اگر آن ها را بدانید، می توانید تا حد بسیار زیادی از قطع عضو جلوگیری نمایید. برای آگاهی از پاسخ سوال چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟ به شما توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه بمانید و مطالب را با دقت مورد مطالعه را بررسیتان قرار دهید.

عوامل تاثیر گذار در قطع عضو

از مهمترین عواملی که باعث قطع عضو می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عوامل تاثیر گذار در قطع عضو

·         گردش خون ضعیف در اندام ها

چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟ یکی از تاثیرگذارترین عواملی که باعث قطع عضو در افراد می شود گردش خون بسیار ظریف در اندام های مختلف است.

هنگامی که شریان ها آسیب جدی می بینند، گردش خون در اندام ها بسیار ضعیف می شود و این موضوع سبب می گردد تا عفونت در بعضی از قسمت های بدن ایجاد شود. ممکن است یکی از افراد با خود بپرسند چگونه این مشکل باعث قطع عضو می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در این صورت حتماً باید بافت آسیب دیده جراحی شود و از بدن جدا گردد در این صورت ممکن است قطع عضو اتفاق بیفتد.

·         اسیب شدید

چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟ از دیگر عواملی که باعث قطع عضو می شود می توان به آسیب بسیار شدید به اعضای بدن اشاره کرد. هنگامی که این اتفاق می افتد اگر بدن فرد توانایی نداشته باشد تا آسیب را از بین ببرد ممکن است قطع عضو توسط تیم پزشکی انجام گردد. معمولا زمانی این اتفاق می افتد که جراحت بسیار عمیقی بر روی بدن ایجاد می شود که در حادثه های مختلف همچون تصادف اتفاق می افتد.

·         عفونت های غیر قابل بهبود

چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟ همانطور که می دانید عفونت بیماری های رایج است که پزشکان همواره سعی می کنند آن را از بین ببرند. توجه داشته باشید که روش های مختلفی برای از بین بردن عفونت ها وجود دارند که از مهم ترین آن ها می توان به تجویز آنتی بیوتیک ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید

اما زمانی که هیچ روشی برای درمان عفونت تاثیر نداشته باشد، پزشکان با همفکری یکدیگر تصمیم می گیرند تا قطع عضو در آن اندام اتفاق بیفتد. معمولاً این مشکل برای افرادی رخ می دهد که از بیماری دیابت برخوردار هستند.

چرا که این افراد بسیار سخت عفونت های اندام های داخلیشان بهبود می یابد. توجه داشته باشید اگر قطع عضو در این شرایط انجام نشود ممکن است عفونت به دیگر قسمت های بدن نفوذ کند و عواقب جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد.

·         دیابت

چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟ همانطور که تا به الان متوجه شده اید افرادی که از بیماری دیابت برخوردار هستند بسیار احتمال دارد تا دچار قطع عضو شوند و مشکلات بسیاری برایشان به وجود آید. اگر شما هم دچار بیماری دیابت هستید و از بابت قطع عضو بسیار نگران هستید، به شما توصیه می کنیم تا با توجه به تغذیه و کنترل بسیار مناسب دیابتتان از این مشکل جلوگیری نمایید.

توجه داشته باشید اگر بتوانید دیابت خود را کنترل کنید می توانید به راحتی از قطع عضو هم جلوگیری نمایید. اما متاسفانه بسیاری از دوستان دیابتی تغذیه خود را تغییر نمی دهند و همین موضوع باعث می شود تا دیابتشان روز به روز بدتر از قبل گردد و مشکل قطع عضو برایشان اتفاق بیفتد.

نکات لازم درباره قطع عضو

حال که با پاسخ سوال چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟ آشنا شده اید، وقت آن از تو شما را با نکات لازم درباره قطع عضو آشنا نمایید. اگر تمایل دارید تا قطع عضو در اندام های خود را به حداقل برسانید به شما پیشنهاد می دهیم تا نکات زیر را همواره مورد توجهتان قرار دهید:

·         مراقبت از زخم

اگر به هر دلیلی دچار زخم و جراحت در اندام های خود شده اید به شما توصیه می کنیم تا حتماً مراقبت از آن را جدی بگیرید. چرا که اگر روال مراقبت از زخم حائز اهمیت قرار نگیرد زخم رفته رفته عفونت خواهد کرد و منجر به قطع عضو خواهد شد. راه های زیادی برای مراقبت از زخم وجود دارد که می توانید با مشورت پزشک از آن ها بهره مند گردید و از قطع عضو تا حد بسیار زیادی جلوگیری نمایید.

·         چک کردن پا و انگشتان در افراد دیابتی

چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟ همانطور که تا به این قسمت از مقاله متوجه شده اید یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قطع عضو بیماری دیابت است. هنگامی که این بیماری ایجاد می شود ممکن است بر روی پا و انگشتان بیماران زخم هایی ایجاد شود. در بسیاری از مواقع فرد متوجه این زخم ها نخواهد شد و از آن ها مراقبت نخواهد کرد در این صورت عفونت به سراغ زخم ها خواهد رفت.

برای اینکه بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید به شما پیشنهاد می دهیم تا هر روز به چک کردن انگشتان پای خود بپردازید تا متوجه شوید که زخمی بر روی آن وجود نداشته باشد. در صورتی که زخم بر روی انگشتان ایجاد شده باید هرچه سریعتر به در مان آن بپردازید تا دچار عفونت نگردد.

 

چک کردن پا و انگشتان در افراد دیابتی

سخن پایانی

چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود؟ همانطور که تا به این قسمت از مقاله متوجه شده اید دلایل مختلفی باعث ایجاد قطع عضو در بدن می شود که اگر هر یک از آن ها را جدی بگیرید، می توانید تا حد زیادی جلوگیری نمایید.

به همین خاطر در این قسمت برگردیم تا شما را با صفر تا صد پاسخ سوال چه عواملی باعث قطع عضو یا آمپوتاسیون می شود آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطالب توانسته باشید سوالات و ابهامات ذهن خود را نسبت به این موضوع برطرف کرده و در صورت تمایل از خدمات کلینیک کازمدیک پروتز بهره مند گردید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *