Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات

چکیده محتوا

انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات

انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات یک همراه بی‌نظیر بعد از پشت‌سر گذاشتن یک دوره توام با تشویش می‌باشد که می‌تواند روند بهبود شما را نیز سرعت بخشد.

کمربند های طبی به سبب تثبیت ستون فقرات بعد از بروز شکستگی و یا انجام عمل جراحی از سوی پزشک تجویز می‌گردند و تاثیر فوق‌العاده‌ای در روند بهبودی و دور کردن هر نوع نقصی در نتیجه نهایی دارا خواهند بود.

به جرئت میتوان بیان داشت که مورد استفاده قرار دادن کمربند طبی بعد از جراحی ستون فقرات، در رده اصلی‌ترین مراقبت‌های نتیجه‌بخش بعد از انجام عمل کمر محسوب می‌گردد. وابسته به روند جراحی صورت گرفته و وضعیت عمومی که بیمار در آن به سر می‌برد، این احتمال می‌رود که بعد زمانی استفاده از کمربند بین ۱۴ روز متغیر می‌باشد.

توجه داشته باشید که آن دسته از نیازمند انجام عمل جراحی فیوژن ستون فقرات می‌باشند، باید تا نزدیک به ۳ ماه، بدنشان را آماده استفاده از کمربند به ویژه در محل کار و پرداختن به امور روزمره نمایند. در مجموع زمان مشخص برای بکارگیری انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات وابسته به شرایط جسمی بیمار یا وضعیت عمومی او معین می‌گردد.

انواع کمربندهای طبی و کاربرد آن‌ها

انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات در قالب پیشنهاداتی متفاوتی برای بیمار قرار خواهند گرفت که مسیر تعیین بهترین نوعش وابسته به تجویز و تشخیص پزشک معالجتان خواهد بود.

در این قسمت از انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات نام خواهیم برد تا شما با برجسته‌ترین انواع آن‌ها اشناییت یابید. اما این نکته را از یاد نبرید که هر یک برای اهداف و سطوح پشتیبانی بخصوصی طراحی گشته‌اند‌.

 

انواع کمربندهای طبی و کاربرد آن‌ها

·بریس های سفت یا نیمه سفت:

لازم بذکر است که بریس‌ها بیشترین توانایی ممکن را در سطح پشتیبانی ارائه خواهند داد و عموما بدون فوت وقت و کمترین فاصله زمانی بعد از انجام جراحی، با هدف تثبیت هر چه بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

·بریس‌های پویا یا پوسچرال:

حمایت ارائه شده از سوی این بریس‌ها در درجه متوسطی قرار می‌گیرند و به نحوی طراحی گشته‌اند که جسم‌ را برای تلاش در بهبود و حرکت تشویق و تحریک می‌کنند. این قبیل از بریس‌ها عموماً برای پروسه بهبود بخشیدن به تقویت مرکزی و حس عمقی کاربرد خواهند داشت‌.

·کمربندهای ساکروایلیاک (SI):

این کمربندها می‌توانند با هدف تسریع روند بهبودی، مفاصل ساکروایلیاک را در قسمت تحتانی کمر را مرکز فعالیت خود قرار بدهند. بدین ترتیب بعد از دوره‌ی کوتاهی از استفاده متوجه تاثیر شگرف آن در کاهش میزان درد و کیفیت حرکتتان خواهید گشت.

نکات مهم جهت بستن کمربند بعد از عمل

برای استفاده از انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات باید مواردی مهمی را به سبب استفاده هر چه صحیح‌تر مدنظر قرار دهید:

 

نکات مهم جهت بستن کمربند بعد از عمل

از دیگران کمک بخواهید

البته که بعد از انجام عمل دیسک کمر به تن کردن و یا درآوردن کمربند طبی توسط خودتان و بدون یاری هیچ شخص دیگری می‌تواند توام با مشقت باشد و به تحریک و بروز درد ناحیه ستون فقرات اطلاق شود. از همین‌رو توصیه داریم که از یکی از اعضای خانوادتان برای انجام این کار یاری بطلبید.

یک لباس زیر کمربند طبی بپوشید

در روزهای ابتدایی بعد از انجام عمل می‌بایست ناحیه زخم به کمک گاز استریل و همینطور باند کاملا پوشش داده شود و پانسمان گردد. بدین ترتیب خیالمان از عدم بروز عفونت آسوده خواهد بود. در زیر کمربند طبی نیز می‌بایست از یک لباس مناسب برای پوشش دهی این قسمت و عدم تحریک پوستتان کمک بگیرید.

توجه داشته باشید لباسی که قبل از استفاده از انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات باید استفاده کنید، دربردارنده‌ی ویژگی‌های زیر است:

  • تنگ، تمیز و عاری از آلودگی
  • تولید شده از نخ پنبه در هم تنیده شده
  • عاری از درزهای جانبی
  • از این مورد اطمینان یابید که اثری از کمترین چین و چروکی در لباس نباشد، زمانی که لباس در حالت کاملا کشیده قرار گیرد، کمربند با قالب بهتری روی آن بسته خواهد شد.

پوست خود را تمیز نگه دارید

تمامی انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات به گونه طراحی گشته‌اند که؛ بعد از انجام عمل جراحی دیسک کمر کاملا محکم بسته شوند تا موفق گردند تمامی حرکات ستون فقرات را محدود سازند. از همین‌رو بدور از حیرت نیست که در زیر کمربند، اندکی قرمزی و التهاب در سطح پوستتان شما را متوجه خود سازد.

با این هدف که احتمال تحریک گشتن پوست و تاول زدن آن در زیر کمربند به صفر برسد، بهتر است که پوستتان را تمیز نگه دارید. بدین ترتیب هر روزه باید پوستتان را شسته و تمیز نمایید. بدین ترتیب به راحتی موفق خواهید شد تا مانع از تجمع آلودگی‌ها در این قسمت گردید.

شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز مایوالکتریک با کارشناسان ما در ارتباط باشید

از الکل تمیز کننده استفاده کنید

پوست بدنتان در قسمتی که کمربند طبی فشار بیشتری را وارد می‌سازد، لطافت کمتری خواهد داشت و به مرور سفت‌تر خواهد شد. مصرف الکل در این ناحیه از تحریک شدن و شکستگی پوست ممانعت خواهد کرد.

از استفاده از لوسیون در زیر کمربند خودداری کنید

تا جایی که شرایط ايجاب می‌کند؛ باید پوست زیر انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات را کاملاً خشک و عاری از رطوبت نگه دارید. به این سبب که رطوبت بالا موجب تحریک گشتن پوست و ایجاد زخم‌های متعدد می‌گردد.

همیشه طبق تجویز کمربند طبی بپوشید

با مدنظر قرار دادن اینکه؛ کدام یک از انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات را وابسته به تجویز پزشک دریافت نموده‌‌اید، به دستورالعمل‌های نوع استفاده از آن بسیار پایبند باشید. در غیر اینصورت نتایج مدنظرتان تحقق نخواهند پذیرفت.

روی کمربند طبی لباس های آزاد بپوشید

در زمان استفاده از کمربند بعد از از پروسه عمل جراحی، می‌بایست روی آن لباس‌های راحت و آزاد به تن کنید.

مزایای کمربند طبی بعد از جراحی ستون فقرات

انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات مزیت‌های برجسته و متعددی را به همراه خواهند داشت که به شکل شگفت‌انگیزی نیازهای ستون فقرات را رفع و روند بهبود بیمار را تسریع می‌بخشد.

 

مزایای کمربند طبی بعد از جراحی ستون فقرات

·تثبیت پیشرفته:

با بروز فشار و همچنین حمایت ملایم، بریس برای محدود نمودن حرکات قابل توجه در ناحیه جراحی دستبکار می‌شود. این روند موجب کاسته شدن از میزان استرس حاکم در بافت‌هایی می‌باشد که در حال طی نمودن روند بهبودی هستند. از طرف دیگر سبب تقویت همجوشی مناسب گشته و احتمال بروز عوارض را به حداقل و گاهی صفر می‌رساند.

·تسکین درد:

با ایجاد محدودیت در روند حرکت و ارائه نمودن حمایت، انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات این قابلیت را دارا هستند که درد بعد از انجام روند جراحی را به حداقل‌ترین میزان ممکن برسانند.

بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که بیمار شرایط بهتری به سبب تجربه خواب، مشارکت در طی تمرینات فیزیوتراپی و بازگشت با دوران نقاهت کوتاه به زندگی معمول و فعالیت های روزانه سابق تجربه نماید.

·بهبود وضعیت بدنی:

کمربندهای طبی تقش ویژه و برجسته‌ای را در روند حفظ تراز ستون فقرات ایفا خواهند نمود. بدین ترتیب موجب ایجاد وضعیت هر چه مطلوب‌تر کاستن از فشار وارده بر عضلات و همینطور رباط‌ها خواهد گشت.

  • کاهش التهاب:

تحقیقات و مطالعاتی که تا به امروز در دست هستن، حاکی بر آن است که انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات نقش ویژه‌ای را در کاهش میزان اطراف محل جراحی ایفا می‌کنند. از همین‌رو از میزان احساس دردی که فرد با آن دست و پنجه نرم می‌کند کاسته و روند بهبودی فرد تسریع خواهد یافت.

·حمایت روانی:

یه این باور خواهید رسید که حمایت فیزیکی ارائه گشته از سوی کمربند پزشکی این امکان را خواهد داشت که حس امنیت و اطمینان را در ضمن حرکات، بالاخص برای بیمارانی که احتمال می‌رود که از روند تحرک بعد از جراحی احساس نگرانی و تشویش کنند. ایجاد خواهد ساخت.

کلام پایانی

بعد از انجام پروسه عمل جراحی دیسک، وابسته به شرایطی که بیمار داراست و نوع جراحی که انجام داده است وابسته به توصیه و تجویز پزشک، مجاب به تهیه و استفاده یکی از انواع کمربند‌ طبی بعد از جراحی ستون فقرات در یک بعد زمانی معمول خواهد گشت.

این احتمال می‌رود که بیمار تصمیمش بر آن باشد تا بعد از انجام عمل به صورت شبانه روز از کمربند طبی بهره‌مند گردد. عموما بعد از انجام جراحی ستون فقرات، متخصصان این حوزه کمربندهای طبی سفت و با قابلیت کشسانی را تجویز خواهند نمود.

به این مورد توجه داشته باشید که پشتیبان کمری نمی‌تواند برای پوشش‌دهی ۲۴ ساعته، خیالی آسوده و توام با اطمینان را به شما ببخشند‌. تا وقتی که پزشکتان بر این موضوع اسرار نورزیده باشد، خوابیدن با انواع کمربند‌های طبی بعد از جراحی ستون فقرات توصيه نخواهد گشت.

اگر در این باب کوچکترین ابهامی ذهن شما را به چالش کشانده، به واسطه برقراری ارتباط یا کارشناسان کلینیک کازمادیک‌پروتز به عنوان تخصصی‌ترین مجموعه فعال در این حوزه و در سطح خاورميانه، می‌توانید تمامی آن‌ها را رفع سازید‌.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *