Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

نحوه ساخت پروتز پا چگونه است؟

چکیده محتوا

نحوه ساخت پروتز پا چگونه است؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید، که پروتزهای مصنوعی چگونه ساخته می شوند؟ این محصولات برای افرادی مورد استفاده می شود، که از ناحیه ی یک عضو دچار مشکل شده اند، اندام خود را از دست داده اند. یکی از پرکاربرد ترین انواع پروتزهای مصنوعی، پروتز پا می باشد.

در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه ساخت پروتز پا آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا نحوه ی ساخت این اجزا را مورد بررسی قرار دهیم. پروتزهای پا در نمونه های مختلفی وجود دارند، که بر اساس میزان قطع شدگی عضو مورد استفاده قرار می گیرند.

 

آشنایی با مراحل و نحوه ساخت پروتز پا

در ابتدای امر باید بگوییم هیج دو نفری وجود ندارند، که بتوانند از پروتزهای یکسانی برای پا استفاده کنن. فرایند ساخت این پروتزها به شکل منحصر به فردی انجام می گیرد. در ادامه قصد داریم اطلاعاتی را با نحوه ساخت پروتز پا در اختیار شما قرار دهیم. این مراحل را به صورت خلاصه مورد بررسی قرار می دهیم.

  • در اولین مرحله از ساخت پروتز برای پا، لازم است که از بدن فرد یک مدل دیجیتالی تهیه شود. در این مرحله لازم است، دقت زیادی به کارگرفته شود. مدلی که طراحی می شود، باید امکان پرکردن فضای خالی شده از عضو قطع شده را داشته باشد.
  • در دومین مرحله از نحوه ساخت پروتز پا فرایند قالب گیری انجام می گیرد. در این نوبت پزشک متخصص پروتز با استفاده از گچ قالب گیری را انجام داده تا اندام بیمار به درستی طراحی شود.
  • در سومین گام از ساخت پروتز نوبت به ساخت سوکت پروتز می شود. این مرحله از حساسیت زیادی برخوردار است، باید با دقت و ظرافت خاثی انجام بگیرد. در اکثر کلینیک های معتبر و تخصصی برای ساخت سوکت ها از متریال اولیه ی مرغوب مانند ترموپلاستیک ها استفاده می کنند.
  • در ادامه نحوه ساخت پروتز پا پس از ساخت سوکت پروتز را بر روی بدن بیمار تست می کنند. این فرایند برای تشخیص میزان راحتی بیمار انجام می گیرد. در صورتی که بیمار مشکلی نداشته باشد فرایند ساخت را ادامه می دهند. در صورت وجود مشکل در صدد رفع آن برمی آیند تا زمانی که بیمار با عضو مصنوعی احساس راحتی کند.
  • متریال هایی که برای ساخت پروتز پای مصنوعی استفاده می شود، معمولا ترکیبی از آلومینیوم، پلاستیک و تیتانیوم می باشد. انتخاب هر کدام از این مواد باعث می شود نحوه ساخت پروتز پا دچار تغییراتی شود.

آشنایی با مراحل و نحوه ساخت پروتز پا

5 نکته تاثیرگذار در نحوه ساخت پروتز پا

در هنگام ساخت پروتز پا نکات مختلفی وجود دارد، که تجه به آن ها باعث راحتی فرایند ساخت می شود.

 

5 نکته تاثیرگذار در نحوه ساخت پروتز پا

§         استفاده از مواد به کار بردئه شده در تولید پروتز

برای ساختن پروتز پا باید از موادی استفاده کنید، که علاوه بر سبکی در بیمار آلرژی ایجاد نکند. امروزه یکی از متریال های پرکاربرد برای ساخت پروتز پا فیبر کربن می باشد. این ماده به دلیل سبک وزن بودن بیشتر انتظارات سازندگان پروتز پا را برآورده می کند.

§         راحتی فرد

یکی دیگر از موارد تاثیرگذاربر روی نحوه ساخت پروتز پا راحتی عضو می باشد. دقت داشته باشید پروتز پای مصنوعی باید توانایی این را داشته که وظایف عضو از دست رفته را به راحتی انجام دهد. در صورتی که فرد با پروتز احساس راحتی نداشته باشد، نمی تواند به راحتی کارهای خود را انجام دهد، این امر باعث می شود که انجام امور روزمره او به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد.

§         عملکرد پروتز

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی نحوه ساخت پروتز پا عملکرد این عضو مصنوعی می باشد. با توجه به اینکه اعضای مصن.عی نمی توانند قابلیت های اعضای طبیعی انسان را داشته باشند، اما عملکرد پروتزها باید به شکل قابل قبولی باشد. به حدی که بتواند رضایت فرد را جلب کند.

§         نوع و میزان اندام قطع شده

از دیگر مواردی که در هنگام ساخت پروتز پا باید مورد توجه قرار بگیرد، گستردگی اندام قطع شده می باشد. یکی از موارد که تاثیر مستقیمی بر ساخت این پروتزها می گذارد، نوع و میزان گستردگی قطع شدگی می باشد. برای مثال افرادی که مقدار قطع شدگی آن ها از مچ پا می باشد، نمی توانند از پروتزهایی استفاده کنند، که مخصوص افرادی که لگن قطع شدگی دارند.

§         میزان فعالیت های فرد

از جمله مواردی که بر روی نحوه ساخت پروتز پا تاثیر می گذارد، میزان فعالیت هایی است، که فرد در طول روز دارد، می باشد. در صورتی که فرد فعالیت های خاصی دارد، باید پروتزها بر اساس آن ساخته شوند.

در هنگام ساخت پروتز پا وزن افراد را نیز باید مد نظر قرار دهند. برخی از پروتزهای پا قابلیت تحمل وزن های بالا را ندارند. پروتزی که ساخته می شود، لازم است متنایب با وزن فرد مورد نظر باشد. به این ترتیب از عملکرد بهتر و راندمانکاری بهتری برخوردار خواهد بود.

 

مزایای ساخت پروتز پای مصنوعی

در صورتی که نحوه ساخت پروتز پا به درستی انجام بگیرد، مزایای زیادی را برای فرد به دنبال خواهد داشت. استفاده از این پروتزها باعث می شود، فرد بتواند بازگشت عملکرد پاها را تجربه کند. علاوه بر این افزایش تحرک را بعد از قطع شدگی می تواند تجربه کند. افراد با استفاده از پروتزهای پای مصنوعی می توانند مجددا راه رفته و استقلال خود را به دست آورند.

زمانی که فرد مجددا می تواند کارهای شخصی و روزمره ی خود را انجام دهد، اعتماد به نفس او افزایش خواهد یافت، از زندگی خود رضایت بیشتری را خواهد داشت. پروتزهای مصنوعی پا بر اساس نوع در عملکرد، نوع و شکل در مدل های مختلفی ساخته می شوند.

مزایای ساخت پروتز پای مصنوعی

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم نحوه ساخت پروتز پا را به شکل مختصر مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مواردی که در ساخت پروتزهای پا نقش اساسی دارد، انتخاب افراد و کلینیک های متخصص در امر ساخت پروتز می باشد. انتخاب کلینیک معتبر و حرفه ای باعث می شود نتیجه بهتری را دریافت کنید.

کلینیک کازمدیک پروتز یکی از بهترین نمونه ها برای ساخت پروتزهای مصنوعی به شمار می رود. افراد می توانند با مراجعه به این کلینیک پیش از اقدام به ساخت و درمان ابتدا مشاوره های لازم را انجام دهند.

 

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *