Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

نحوه مراقبت از پروتز دست و پا

چکیده محتوا

نحوه مراقبت از پروتز دست و پا

افرادی که از پروتز دست و پا استفاده می کنند، لازم است برای داشتن عملکرد بهتر این پروتزها نکاتی را رعایت کنند. با توجه به اینکه این پروتزها به شکل مستقیم با پوست افراد در تماس هستند، بنابراین مراقبت از آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

در ادامه قصد داریم نحوه مراقبت از پروتز دست و پا را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به اینکه افراد برای انجام حرکات دست و پا به این لوازم مصنوعی متکی هستند، از این رو اهمیت نگهداری از آن ها بسیار زیاد می باشد. با ما همراه باشید.

قوانین مهم و نحوه مراقبت از پروتز دست و پا

پروتزهای مصنوعی دست و پا مدت زمان طولانی با بدن افراد در تماس هستند، بنابراین نگهداری از آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. در ادامه با برخی از مهمترین موارد در زمینه نحوه مراقبت از پروتز دست و پا آشنا خواهیم شد.

§         پروتز را خشک و تمیز نگهدارید

برای اینکه از پروتزهای مصنوعی دست و پا به خوبی مراقبت کنید، لازم است این مصنوعات را مانند اندام های طبیعی بدن پاکیزه نگهدارید. پروتزها را به صورت روزانه بشوید، به این ترتیب از تجمع باکتری، آلودگی و عرق جلوگیری کنید. می توانید قسمت داخلی پروتزها را با استفاده از صابون ملایم، یک پارچه ی مرطوب تمیز نمایید.

در ادامه آشنایی با نحوه مراقبت از پروتز دست و پا باید بگوییم، بخشی از سوکت که در این پروتزها وجود دارد، که به دلیل تماس مداوم با پوست معمولا با یک آستر نرم پوشش داده شده اند. در صورتی که پروتز مصنوعی شما دارای هر نوع آستر یا بالشتک می باشد، لازم است آن را شستشو دهید، تا عاری از آلودگی شود.

دقت داشته باشید، هرگز پروتزهای خود را در آب شناور نکنید، بلکه کافی است آن ها را با پارچه مرطوب تمیز کنید. بهتر است که دست و پای مصنوعی را در شب تمیز کرده و بگذارید تا صبح خشک شوند. پیش از پوشیدن آن ها بررسی کنید، که خشک باشند.

پروتز را خشک و تمیز نگهدارید

§         از برخورد آب با پروتزها جلوگیری کنید

یکی دیگر از موارد مهم در ارتباط با نحوه مراقبت از پروتز دست و پا این است، که از برخورد آن ها با آب جلوگیری کنید. پروتزهای استاندارد به گونه ای طراحی شده اند، که اگر در مجاورت آب شور یا شیرین قرار بگیرند، با گذشت زمان مدت زمان عمر مفید آن ها کاهش پیدا می کند.

دقت داشته باشید با پروتزهای خود به ورزش شنا نپردازید. همچنین در هنگام حمام کردن و دوش گرفتن نیز آن ها را بیرون آورید. در صورتی که به ورزش های آبی می پردازید، بهتر است با متخصص سازنده ی پروتز در رابطه با پروتزهای ضد آب صحبت کنید.

§         از پروتزهای مصنوعی دست و پای خود به درستی نگهداری کنید

در ادامه موضوع نحوه مراقبت از پروتز دست و پا باید به این نکته اشاره کنیم، در اوقاتی که از پروتز مصنوعی خود استفاده نمی کنید، بهتر است آن را با دقت کامل به جایی شبیه دیوار تکیه دهید. به این ترتیب آسیب کمتری متوجه ی آن خواهد بود.

فراموش نکنید پروتزها نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند، آن ها را در فضاهای گرم مانند نزدیک رادیاتور یا اجاق گاز نگذارید، پروتز را در ماشین خود رها نکنید. این موارد می تواند آسیب جدی به پروتزها وارد کند.

§         هرگز به تنهایی اقدام به تغییر تنظیمات پروتز نکنید

یکی از نکات دیگر در زمینه نحوه مراقبت از پروتز دست و پا این است، که هیچ وقت سعی در اصلاح و تغییر پروتز خود نداشته باشید. در صورتی که قسمت از آن شل شده، یا عملکرد درستی ندارد، صداهای ناهجاری از خود بروز می دهد، استفاده کردن از آن راحت نیست، از آن استفاده نکنید فورا با متخصص پروتز خود تماس بگیرید.

§         بروز قرمزی، پینه، تحریک، تاول و شکستگی در عضو قطع شده را جدی بگیرید

برای آشنایی بیشتر با نحوه مراقبت از پروتز دست و پا باید بدانید، در صورتی که با واکنش های پوستی نظیر تاول، پینه، التهاب، سرخی پوست، یا شکستگی روبرو شدید، قبل از هر اقدامی سریعا با متخصص پروتز خود تماس حاصل نمایید.

متخصصان با استفاده از تجربه ی بسیار بالایی که دارند، راهنمایی های لازم را در زمینه نحوه مراقبت از پروتز دست و پا ارائه می کنند. فراموش نکنید که به توجهی به نگرانی های کوچک، امکان دارد منجر به خطرات بزرگی تبدیل شوند. این مشکلات می توانند تمام فعالیت هایی که در جهت مراقبت از پروتزهای مصنوعی انجام می گیرد را بیهوده کند.

بروز قرمزی، پینه، تحریک، تاول و شکستگی در عضو قطع شده را جدی بگیرید

§         تحریک عمومی پوست و واکنش های آلرژیک

در صورتی که هنگام استفاده از پروتزهای دست و پا با واکنش های پوستی عمومی روبرو می شوید، دقت داشته باشید برخی از این ری اکشن ها برای پوست عمومی می باشد. اکثر افراد در زمان پوشیدن آسترها با واکنش های عمومی پوست روبرو شوید. این موارد می تواند در نتیجه ی مصرف لوسیون، صابون، پاک کننده هایی باشند، که مصرف می کنید.

لازم است پیش از اینکه یک محصول آرایشی بهداشتی را امتحان می کنید، با پزشک معالج خود در رابطه با آن مشورت داشته باشید.

§         پیشگیری از تعریق در محل نصب پروتز

یکی از موارد دیگری که در زمینه نحوه مراقبت از پروتز دست و پا بسیار مهم است، که در هنگام استفاده از این پروتزها باید پوست را خشک نگهدارید. در صورتی که پروتز مدت زمان زیادی بر روی یک محل مرطوب قرار بگیرد، به آن قسمت آسیب جدی وارد می کند.

در صورتی که از پروتز یا آستر استفاده می کنید، به محض اینکه متوجه تعریق بر روی پوست خود شدید، به سرعت آستر را بردارید. پس از اینکه اندام مورد نظر و آستر را خشک کردید، می توانید آن را به جای خود برگردانید.

در ادامه نحوه مراقبت از پروتز دست و پا باید بگوییم که تعریق بیش از حد را جدی بگیرید. در صورتی که محل تماس پروتز و پوست دچار تعریق بیش از حد شود، امکان دارد که آستر لیز بخورد، این امر موجب به وجود آمدن اختلال در تعلیق می شود. در صورتی که لاینر بر اثر تعرث لیز خورده و فضایی را برای هوا ایجاد کند، امکان دارد موجب ابتلا به تاول های پوستی شود.

در صورتی که احساس می کنید برای کنترل تعرث نیاز به کمک دارید، می توانید از ضد تعریق های مخصوص کمک بگیرید. در کنار آن می توانید از متخصص پروتز برای کاهش تعریق نیز کمک بخواهید.

پیشگیری از تعریق در محل نصب پروتز

سخن پایانی

کلنیک کازمدیک پروتز سعی کرد در این مطلب، موارد مهمی که در رابطه با نحوه مراقبت از پروتز دست و پا وجود دارد، را به شکل مختصر مورد بررسی قرار دهد. دقت داشته باشید برای نگهداری از این مصنوعات موارد دیگری هم وجود دارد، که باید آن ها را رعایت کرد. به محض وجود مشکل در این پروتزها با متخصص پروتز تماس بگیرید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *