Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

آشنایی با پروتز دست بیونیک

چکیده محتوا

آشنایی با پروتز دست بیونیک

برخی از افراد بنا بر هر دلیلی ممکن است، دچار قطع عضو شوند، با توجه به اینکه قطع اعضا آثار مخربی بر عملکرد انسان ها دارد. یکی از بخش های بدن انسان که امکان دارد، درگیر نقص عضو شود، مچ دست می باشد. امروزه در حوزه ی ساخت پروتزهای مخصوص مچ دست، پیشرفت های زیادی حاصل شده است.

یکی از این موارد پروتز دست بیونیک است. در ادامه قصد داریم به بررسی و آشنایی با پروتز دست بیونیک بپردازیم. بیشتر با این موضوع همراه ما باشید.

 

پیشرفته ترین پروتزهای دست

برای آشنایی با پروتز دست بیونیک باید بگوییم، یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین پروتزهای مصنوعی به شمار می رود. این اندام ویژه دارای طراحی خاصی می باشد، که با بهره مندی از سیگنال های ساطع شده از ماهیچه های فرد، کار خود را انجام می دهد. این مدل پروتزها برای انجام عملکرد صحیح به سیگنال های الکترونیکی نیاز دارند.

در ادامه آشنایی با پروتز دست بیونیک باید بگوییم، این مدل پروتز برای برای اینکه عملکرد صحیحی داشته باشند احتیاج به سیگنال های الکترونیکی دارند. کاربران با تکان دادن ماهیچه های خود این سیگنال ها را تولید می کنند. یکی از نکات مهم دیگری که در مورد این پروتزها وجود دارد، سنسورها هستند، این نوع از پروتزها بدون سنسورها نمی توانند عملکرد صحیحی داشته باشند.

برای اینکه پروتز دست بیونیک بتواند به درستی حرکت ماهیچه ها را تشخیص دهد، سنسورهایی در بدن فرد کار می گذارند. برای آشنایی با پروتز دست بیونیک باید بدانید برخی از نمونه ها بدون قرار گرفتن سنسورها در بدن افراد کار می کنند. افرادی که پروتز دست بیونیک را انتخاب می کنند، توانایی تکان دادن انگشتان خود را دارند، می توانند کارهای روزانه خود را انجام دهند.

پیشرفته ترین پروتزهای دست

چرا پروتز بیونیک را یک دست مصنوعی پیشرفته می دانند؟

آشنایی با پروتز دست بیونیک باعث می شود، که آن را با عنوان یک پروتز یا دست مصنوعی پیشرفته بشناسیم. دلیل این امر تکنولوژی است که در ساخت این دست به کار گرفته شده است. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم برخی از نمونه های پروتز دست، برای داشتن عملکرد بتر نیاز به حسگرهایی دارند. این حسگرها را با کمک عمل جراحی در بدن فرد می گذارند. سپس پروتر بیونیک را نصب می کنند، پس از انجام این فرایند افراد قادر خواهند بود، که با کمک قدرت ذهن دست خود را کنترل کنند.

آشنایی با پروتز دست بیونیک باعث می شود متوجه شوید، که این نوع پروتز مصنوعی دست از مزیت های زیادی برخوردار است. یکی دیگر از قابلیت های این پروتز این است، که می توانید آن را برداشته، سپس به راحتی در سر جای خود قرار دهید.

در حال حاضر نمونه هایی از پروتز بیونیک وجود دارد، که به راحتی برداشته می شود، به سادگی هم می توانید مجددا آن را بپوشید. این نوع پروتزها نیازی به عمل جراحی ندارند. نکته ی مهمی که درباره ی این نوع پروتز بیونیک وجود دارد، این است که برای ساخت آن به ساختار ماهیچه های دست دقت زیادی شده است.

این پروتزها بر اساس سفارش فردی که درگیر قطع عضو می باشد، ساخته می شوند. بنابراین با ساختار ماهیچه ای کاربر در هماهنگی کامل هستند. یکی از موارد دیگر در آشنایی با پروتز دست بیونیک به عنوان یک پروتز مدرن این می باشد، که این پروتزها بر اساس تکنولوژی مدرن ساخته شده است.

تکنولوژی هایی مانند روباتیک، انواع تجهیزات الکترونیکی، نانوتکنولوژی در ساخت این پروتز به کار رفته است. برخی از نمونه های پیشرفته پروتز دست بیونیک عملکردهای خود را با استفاده از رابط مغز انجام می دهند. این رابط ها به شکل رابط های نور سنجی هستند، افراد می توانند با استفاده از آن ها به سادگی بر روی پروتز کنترل لازم را داشته باشند.

در ادامه آشنایی با پروتز دست بیونیک باید بگوییم کاربران با استفاده از این رابط ها، می توانند از تصویرسازی محرک های حرکتی برخوردار باشند، با استفاده از این امکانات آن ها می توانند به راحتی پروتز دست را حرکت داده، همچنان به کنترل آن بپردازند.

جالب است بدانید، مدل های پیشرفته تر این نوع پروتز دست، از قابلیت هایی نظیر تشخیص درد، امکان اتصال به اینترنت و گوشی های هوشمند، همچنین از حساسیت های لمسی نیز برخوردارند. افرادی که از مشکل قطع عضو در ناحیه ی دست ها رنج می برند، با کمک این نوع پروتزها می توانند به شکل باور نکردنی به زندگی عادی خود بازگردند.

مقاله پیشنهادی: پروتز مایوالکتریک

چرا پروتز بیونیک را یک دست مصنوعی پیشرفته می دانند؟

پروتز دست بیونیک بهتر است یا پیوند دست مصنوعی

در این جا مطالبی را برای آشنایی با پروتز دست بیونیک بیان کردیم. اما سوالی وجود دارد که افراد با مشکل قطع عضو همواره مطرح می کنند آیا از پروتز دست بیونیک استفاده کنند یا جهت پیوند دست مصنوعی اقدام نمایند؟ در پاسخ باید بگوییم هردو گزینه از مزیت های زیادی برخوردار هستند، از لحاظ کیفیت بسیار پیشرفته می باشند.

انتخاب هر کدام از این روش ها بستگی به موقعیت و شرایط بیمار دارد. معمولا پزشکان و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند تشخیص می دهند، کدام روش برای شما مناسب تر است. هر دوی این روش ها علاوه بر عملکرد مناسب، از قیمت بالایی برخوردار هستند. بنابراین لازم است در هنگام انتخاب روش مناسب نهایت دقت را به خرج دهید.

پروتز دست بیونیک بهتر است یا پیوند دست مصنوعی

سخن پایانی

در این جا سعی کردیم موارد مهم برای آشنایی با پروتز دست بیونیک را به شکل مختصر مورد بررسی قرار دهیم. افرادی که به هر دلیلی با مشکلات قطع اعضا و نقص عضو روبرو هستند، برای بارگشت به زندگی و انجام کارهای روزمره نیاز به وسایلی دارند، که در عین سادگی به آن ها در انجام فرایند زندگی روزمره کمک کند.

معمولا هنگام بروز قطع عضو پیشنهادات مختلفی برای این افراد مطرح می شود. لذا بهتر است فرد با مراجعه به مراکز معتبر و کلینیک های تخصصی در این زمینه، مانند کلینیک کازمدیک پروتز بهترین گزینه را انتخاب کنید.

این کلنیک با تکیه بر تجهیزات مدرن و متدهای روز دنیا این امکان را برای شما به افراد به وجود می آورد، تا با استفاده از مشاوره های لازم یک درمان را بر اساس نیاز و شرایط خود انتخاب کنند. افراد می توانند پیش از انجام درمان از مشاوره های تخصصی برخوردار شوند.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *