Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟

چکیده محتوا

چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟

چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ این جمله وحشتناک‌ترین تصوریست که می‌تواند، بیشترین حجم از  افکار یک فرد مبتلا به دیابت و بروز آثار منفی آن در قسمت‌های متعدد، پاهایش را، بپوشاند.

توجه داشته باشید که آسیب‌های متععد ناشی از دیابت، وابسته به روند گردش خون ضعیف رخ می‌دهد که به مرور زمان به  بروز ایجاد زخم پای دیابتی و قطع این عضو مهم اطلاق می‌گردد. از همین رو به جرئت می‌توان قطع پا را یکی از عوارض ناجوانمردانه و دردناک بیماری منحوس دیابت خواند.

اما این شرایط به هر قدر هم نزدیک و خطرزا باشد، می‌تواند به تعویق افتاده و در زمان خریداری شده، احتمال بروز آن به صفر برسد. در این مبحث قرار است با ارائه راهکارهای بی‌نظیر و نتیجه‌‌بخش به درگیری ذهنی شما در باب اینکه چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟  پایان بدهیم.

چرا پای فرد دیابتی قطع می‌شود؟

حال چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ و این تنش ذهنی تحقق می‌آید ؟دیابت در دسته بیماری‌هایی محسوب می‌گردد که مضاعف بر تحت تاثیر قرار گرفتن، میزان قند خون در بدن به صورت تصاعدی، جسم فرد با مشکلات متعدد دیگری نیز، دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

که از مهمترین آن‌ها میتوان از آمپوتاسیون پای دیابتی یا همان قطع پای دیابتی نام برد. با پیشروی بیماری دیابت، در بدن فرد، به مرور از روند جریان خون به درون پاها،کاسته می‌شود. بعد از آن، آسیب‌های ایجاد گشته در پاها در قالب زخم، وابسته به هر علتی، که بیمار حتی در هشیاری اندکی از وقوع آن قرار نگرفته، در قسمت‌های متعدد اعم از لای انگشتان بروز می‌کند.

در کنار کاسته شدن از روند جریان خون، اعصاب نیز یکی دیگر از مواردیست که متوجه آسیب گشته و دلیل اصلی عدم هوشیاری فرد به زخم‌های ایجاد شده است.

بدین ترتیب زمانی که فرد متوجه زخم‌های ایجاد گشته در پاهای خود نمی‌شود از درمان و بهبود آن‌ها نیز، محروم می‌ماند و به مرور با عفونت‌های جدی همراه می‌گردد. چنانچه، این عفونت‌ها وسعت یابد، امکان این مورد که فرد به آستانه قطع عضو نزدیک گردد، چند برابر خواهد گشت.

به همین سبب به یک فرد دیابتی حق خواهیم داد که در ذهن خود با ابهام چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ دست‌وپنجه نرم کند. البته در این روند، جان فرد نیز می‌تواند مورد تهدید قرار گیرد. بدین ترتیب‌که به مرور، عفونت های درمان نشده به شکل فجیعی سبب بروز آسیب در بافت‌های بدن می‌گردد.

با گذشت یک بعد زمانی معمول، بافت‌های زنده بدن جای خورا به بافت های مرده داده و جان فرد را به مخاطره میندازند.

برای کنترل به جهت عدم ایجاد چنین شرایطی، پزشکان اقدام به حذف بافت آلوده و آسیب دیده می‌نمایند. حال به نظر می‌آید که پاسخ سوال چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ به خوبی تشریح گشت و علل پزشکی و علمی از بروز آن برایتان روشن گشت.

چرا پای فرد دیابتی قطع می‌شود؟

پیامدهای ناشی از قطع عضو در بیماران دیابتی

بعد از دریافت پاسخ چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ زمان آن است تا با پیامدهایی که ممکن است بعد از قطع یک عضو از بدن رخ بدهد، آشناییت یابید.

البته که عوارض ایجاد شده با تکیه بر بیماری منحوس دیابت، همانند قطع پا، می‌تواند به شدت از میزان کیفیت زندگی بیمار بکاهد و او را تنگنا مالی یا اقتصادی نیز قرار دهد. از همین‌رو هدف پزشکان در بیماران دیابتی، ممانعت از بروز هر زخم، سوختگی و حراحت در زخم پاست.

درنهایت و به عنوان تنها راه باقی مانده به جهت قطع پای فرد، همه جراحان آن را در قالب پاسخی ترمیمی انجام می‌دهند؛ تا اینکه برای بیماران دارای پروتز نیز، نتیجه بخش باشد و یا به واسطه پروتز، امور قبل از پروتز را مجددا به مرحله اجرا رسانند.

چند عامل مهم چون بعد زمانی انجام عمل جراحی، تکنیک جراحی و نوع اجرای روند توانبخشی در سطح قطع عضو و نتیجه جراحی نقش تعیین کننده ای، را ایفا می‌نماید.

از سایر پیامدهایی که بعد از از رفع ابهام این موضوع که چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ می‌توانیم بدان بپردازیم ، کا ممکن است تکرار تلخ حذف عضوی دیگر از بدن با گذشت یک بعد زمانی ۲ تا ۱ سال و نیم رخ بدهد. از همین رو، حدف هر عضو جزئی دیگری به سبب به بروز اختلال در ساختمان پا، بیمار را را در استانه مستعد قطع عضو مجدد قرار خواهد داد.

از طرف دیگر قطع عضو، می‌تواند در بیماران دیابتی به سرعت گرفتن نمودار احتمال افزایش مرگ و میر نیز بیفزاید.

وابسته به تحقیقاتی که در دست است، نزدیک به 40 درصد از بیمارانی که سال‌هاست با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند و در نهایت با عدم رعایت اصول لازم، به قطع عضو تن می‌دهند، می‌بایست بعد از گذشت ۵ سال منتظر رویایی با علائم مرگ زا باشند.

با این اوصاف در پاسخ به سوال چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ میتوان به زمانی اشاره نمود که، توجهی بیمار به رعایت اصول لازم، اوج گیرد.

محصول پیشنهادی: پروتز پا

روش‌های پیشگیری از قطع عضو پا بیماران دیابت

بعد از دریافت یک پاسخ تمام و کمال در مواجهه با این ابهام که چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ باید شیوه ممانعت از بروز آن را نیز بیاموزید. پیشگیری نمودن از قطع پا در افراد دیابتی، در برخی از مواقع، با مراقبت‌های ساده و رعایت برخی اصول که در ادامه بدان پرداختیم قابل کنترل است:

روش‌های پیشگیری از قطع عضو پا بیماران دیابت

کنترل نمودن روتین قند خون

کنترل قند خون در یک زمانبندی صحیح، مهمترین راهکار به جهت کاستن احتمال افزایش نمودار قند خون در افراد دیابتی می‌گردد. دنبال نمودن یک رژیم غذایی سالم، انجام ورزش روزانه و البته کنترل قند خون، همه دست به دست هم می‌دهند تا افزایش قند خون و در پی آن از بروز اتفاقات تلخی چون قطع عضو جلوگیری نمایند.

پس به جای چالش کشیدن خود با مسائل متعددی از جمله درگیری ذهنی در باب اینکه چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ ماهرانه پیش بروید.

·         بررسی روزانه پاها

در مورد دوم نیز به جهت عدم تحقق این موضوع که چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ می‌بایست حواستان در طی روز با کنترل پاهای خود باشد تا در صورت بروز بریدگی، ترک‌خوردگی، زخم، قرمزی، حساسیت و تورم باشد و به سرعت به جهت درمان آن اقدام نمایید.

·         شستن هر روز پاها

با هدف ممانعت از ایجاد پینه یا خشکی در قسمت‌های مختلف پا، توصیه می‌شود تا بعد از نمدار شدن پا، آن را به واسطه سنگ پا، به آرامی ماساژ داده تا همیشه دارای  پوستی نرم و یکدست در رو و کف پایتان باشید.

·         کمک گرفتن از کرم‌های مرطوب‌کننده

استعمال روتین کرم‌های مرطوب‌کننده به ویژه بعد از شستن، به جهت ممانعت از ترک خوردن و همینطور و نفوذ باکتری‌ها به درون و یا زیر پوست پا بسیار معجزه آسا عمل می‌کند.

·         عدم آسیب به پوست

در صورت درگیر شدن با ضایعات پوستی چون میخچه، خشکی و یا انواع دیگری چون زگیل و… برای رفع آن اقدام خود سرانه نداشته باشید و از شایع ذهنی خود در مورد اینکه چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ اندکی بهراسید. شما یک فرد دیابتی هستید و پاهایتان از افراد معمولی، دارای شرایط حساس‌تری هستند.

·         کوتاه کردن و سوهان زدن صحیح ناخن‌ها

ناخن‌های بلند، تیز بودن آن‌ها و فرو رفتنشان در قسمت کنار رویش، می‌تواند از عمده‌ترین دلایل بروز زخم و دامن زدن عفونت به آن و در نتیجه قطع عضو گردد.

   کوتاه کردن و سوهان زدن صحیح ناخن‌ها

·         پوشیدن جوراب

برای رهایی از این کابوس که چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ اصول نام برده را جدی بگیرید. برای مثال به افراد دیابتی توصیه می‌گردد که حتی در منزل نیز، جوراب و یا پوششی برای پاهایشان استفاده کنند.

·         پوشیدن کفش مناسب

کفش‌های خریداری شده از سوی افراد دیابیتی، باید حتما دارای کفی طبی باشند و از بروز کمترین فشار به پا ممانعت سازند. به پا کردن کفش‌های تنگ، پاشنه بلند و باریک در ممنوعیت کامل جهت استفاده افراد دیابتی قرار می‌گیرند.

·         عدم استعمال دخانیات

در آخرین مورد، برای پرداختن به این موضوع که، چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ باید بگوییم که روند گردش خون، می‌تواند به سبب استعمال دخانیات کامل مختل گردد و مقدار بهره‌مندی بافت‌ها از اکسیژن را به حداقل برساند. اگر تمایلی به عدم بهبود هرچه سریعتر زخم‌ها ندارید، بهتر است که در کمترین زمان ممکن استعمال دخانیات را ترک نمیاد.

کلام پایانی

در پایان و جمع آوری مبحث چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ باید عرض نماییم که شما تنها فردی نیستید که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید. دیابت در گروه رایج‌ترین بیماری‌هایی قرار می‌گیرد که عوارض متعدد و گاهاً جبران ناپذیری چون، قطع پا را به دنبال دارد.

همانطور که بیان داشتیم با رسیدگی به موقع و عمل به برخی اصول در زمان نیاز، می‌تواند احتمال بروز چنین شرایطی را به صفر برساند.

مضاعف‌بر بهره‌مندی از رژیم غذایی سالم، با هدف کنترل قند خون و مورد بررسی و مورد مراقب قرار دادن هر روزه پاها، بی شک تهیه نمودن کفش طبی مناسب دیابت با برآورد هزینه منطقی به جهت ممانعت از قطع پا؛ مهمترین اصل به حساب می‌آید.

ما افتخار داریم تا با معرفی کلینیک مزدک پروتز به جهت تهیه کفش مناسب بیماری دیابتی شما را از کابوس قطع عضو، رهایی بخشیم. مطمئنا تمام ابهاماتتان به جهت درگیری ذهنی با اینکه چه زمانی پای دیابتی قطع می‌شود؟ رفع گشته است و با اقدامات صحیح مانع از بروز آن خواهید گشت.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *