Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

قطع عضو پا به دلیل تومور

چکیده محتوا

قطع عضو پا به دلیل تومور

قطع عضو پا به دلیل تومور گاهی اوقات زمانی انجام می شود که سارکوم اندام استخوان و بافت نرم را درگیر کند و برداشتن موضعی تومور امکان پذیر نباشد.

قطع عضو ممکن است شامل قطع شدن اتصالات (به عنوان مثال، در مفصل لگن) یا قطع عضو (به عنوان مثال، از طریق استخوان فمور) باشد. در ادامه به بررسی قطع عضو به دلیل تومور می پردازیم، برای افزایش آگاهی خود در این زمینه با ما همراه باشید.

قطع پا به دلیل تومور

ما در کلینیک کازمدیک پروتز در ادامه مطالب مفیدی را در ارتباط با موضوع قطع عضو پا به دلیل تومور برای شما ارائه می دهیم.

تومورهای بدخیم می توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند، وقتی در ناحیه پا ایجاد می شوند، پزشک برای درمان، اقدام به خارج ساختن تومور می کند که معمولا در این جراحی، باید بافت های درگیر را خارج سازد و در نهایت ممکن است منجر به قطع پا گردد.

در واقع می توان گفت زمانی که تومور از استخوان به طرف عروق خونی توسعه یابد، تشخیص جراح خارج ساختن تومور، استخوان و تمامی بافت های اطراف آن می باشد که این امر منجر به قطع پا می گردد.

در گذشته، پزشکان عمل قطع عضو پا به دلیل تومور را متوقف کرده بودند، اما مطالعات بعدی در این زمینه نشان داد که بیمارانی که دچار جراحی قطع عضو می شوند، شانس موفقیت بیشتری برای بهبودی دارند.

قطع پا به دلیل تومور

انواع جراحی قطع پا به دلیل تومور

رویکرد جراحی قطع پا، بستگی به قسمت و شدت آسیب استخوان و بافت های اطراف آن، توسعه تومور و موقعیت آن دارد. به عنوان مثال اگر تومور در ناحیه ساق یا ران پا باشد، جراحی آن گسترده بوده و موفقیت آن به مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد.

در این جراحی معمولا پزشک تومور را به همراه استخوان و بافت های اطراف آن از جمله عروق خونی، استخوان، اعصاب و غیره خارج می سازد. همچنین او ممکن بر اساس موقعیت تومور، استخوان انگشتان پا، ساق و یا ران را برش دهد و یا از ناحیه مفاصل قطع عضو را انجام دهد.

همچنین ممکن است در ابتدا تشخیص قطع عضو پا به دلیل تومور را نداده باشد اما در مراحل بعد به دلایل متفاوتی اقدام به این کار نماید.

انواع قطع پا با دلیل تومور

قطع پا به دلیل ایجاد تومور، با توجه به محل قرار گیری تومور می تواند متفاوت باشد. در ادامه انواع قطع قسمت های مختلف پا ذکر شده است:

  • قطع پاشنه پا: برداشتن قسمتی از پا
  • جدا سازی مچ پا: جدا کردن مچ از ساق پا
  • قطع از زیر زانو: قطع استخوان درشت نی و نازک نی
  • برداشت مفصل زانو: برداشتن مفصل زانو و جدا ساختن ساق پا
  • قطع از بالای زانو: قطع استخوان های نازک نی، درشت نی و فمور و زانو
  • جداسازی مفصل ران: قطع کل پا از مفصل لگن
  • قطع لگن یا همی پلوکتومی: قطع پا و قسمتی از لگن
  • قطع دوبل: برداشتن هر دوپا

تیم جراحی قطع عضو

جهت انجام قطع عضو پا به دلیل تومور، یک تیم پزشکی که شامل جراح و متخصص ارتوپد، جراح ترمیمی، تکنسین های اتاق عمل و پرستاران می باشد، با هم همکارای دارند.

برای اینکار، ابتدا پا از ناحیه مشخص شده قطع و استخوان بریده می شود و سپس بر روی بافت نرم و استخوان باقی مانده کارهای لازم صورت می گیرد تا بیمار بتواند از پروتز مناسب استفاده نماید.

 

تیم جراحی قطع عضو

رویکردهای جراحی برای قطع عضو

اولویت اول جراحانی که تشخیص به قطع عضو پا به دلیل تومور و گسترش آن به استخوان و عروق و بافت های اطراف می کنند، حفظ جان و سلامت بیمار و حفظ اندام های آسیب دیده تا حد امکان می باشد.

برای این کار تیم جراحی یکی از بهترین روش های قطع عضو را برای بیمار بر اساس شرایط بیماری و جسمی او در نظر می گیرند. موضوع دیگری که پزشکان به آن اهمیت می دهند، تناسب عضو قطع شده با پروتزی است که قرار است بعد از جراحی بیمار از آن استفاده نماید.

روش های رایج قطع پا شامل موارد زیر است:

  • قطع عضو استاندارد: جراح در این روش از قطع عضو پا به دلیل تومور، قسمت مورد نظر استخوان را می برد و قسمت انتهای آن با عضلات و پوست می پوشاند.

جراح همچنین پا را آماده استفاده از پروتز می نماید، به این صورت که، قسمت انتهایی عضو قطع شده را با بافت نرم می پوشاند تا کاشت پای مصنوعی راحت تر انجام شود.

  • استئواینتگراسیون (OI): در روش استئواینتگرین برای قطع پا به دلیل تومور، جراح قسمتی از پا را بر می دارد و همزمان ایمپلنت مناسب را در استخوان باقی مانده کاشت می دهد تا در آینده و پس از بهبود زخم، ایمپلنت مناسب قرار داده شود.

با این کار بیمار بهتر می تواند وزن خود را کنترل نماید و راه رفتن برای او راحت تر خواهد بود.

  • روتیشن پلاستی: در طی این عمل، که معمولا به عنوان جراحی برای قطع عضو پا به دلیل تومور در نظر گرفته می شود، پزشک بخشی از عضو را که درگیر تومور شده است را خارج می سازد و سایر بافت ها را بر می گرداند.

به عنوان نمونه، در صورتیکه تومور در زانو باشد، قسمت های دیگر پا از جمله ساق و مچ پا سالم می باشند. جراح می تواند تومور و بافت هایی که درگیر شده اند را خارج ساخته و پس از چرخاندن، دوباره سایر قسمت های سالم را به هم متصل نماید.

بیشتر بخوانید

شفا و مراقبت از زخم پس از قطع پا

بدون در نظر گرفتن اینکه بعدا بخواهید از کاشت پای مصنوعی استفاده کنید و یا خیر، روند بهبودی صحیح می تواند فرصت مناسبی برای برگشت سریع تر بیمار به زندگی عادی باشد.

مهمترین کار پس از جراحی قطع عضو پا به دلیل تومور، تا زمانی که بخیه ها کشیده می شوند، خشک و تمیز نگه داشتن محل زخم است.

پس از باز کردن بانداژ اولیه و بهبود عروق خونی، توصیه پزشک پوشیدن یک جوراب فشاری توسط بیمار است که به کاهش تورم کمک می نماید. اگر هم به دنبال استفاده از پروتز پس از جراحی هستید، حتما با پزشک خود در این زمینه صحبت نمایید.

 

شفا و مراقبت از زخم پس از قطع پا

کنترل درد بعد از قطع پا به دلیل تومور

درد ناشی از جراحی می تواند برای بیمار آزار دهنده باشد، ولی تیم جراحی ما تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا اطمینان یابد که درد برای بیمار پس از جراحی قطع عضو پا به دلیل تومور، قابل کنترل است.

یکی از توصیه هایی که پزشک در نظر می گیرد، استفاده از داروهای کنترل درد پیش از جراحی است. در این زمینه بلاک اعصاب محیطی نیز می تواند ضروری باشد.

کلام پایانی

ما در این محتوا به بررسی قطع عضو پا به دلیل تومور پرداختیم. روش های جراحی مختلفی برای این جراحی وجود دارد که تشخیص بهترین روش جراحی به نظر پزشک جراح ارتوپد و شرایط جسمی بیمار و موقعیت تومور بستگی دارد.

در صورت داشتن سوالات بیشتر به وب سایت ما در کلینیک کازمدیک پروتز مراجعه نمایید.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *