Search
Close this search box.
  • مرکز تخصصی پروتز خیام

    انواع خدمات پروتز را از ما بخواهید. دکتر فاطمه خیری با سالها تجربه و تخصص به ارائه بهترین خدمات پروتز می پردازد.

قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی

چکیده محتوا

قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی

قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی

ممکن است که قطع عضو بدن وابسته به علت‌های متعددی رخ بدهد. این علل می‌تواند به سبب درگیر گشتن بدن با قند خون بالا یا همان دیابت، سرطان، هر سانحه طبیعی چون تصادف و… رخ دهد. در این مبحث قرار است قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی را مورد بررسی قرار بدهیم.

البته که تجربه چنین شرایطی می‌تواند، برای هر فردی سبب رقم خوردن تلخ‌ترین روزهای زندگی او گردد. اما واقعیت در هر روندی، پوشیده نخواهد ماند و کافیست تا علم رویارویی با آن را برای مدیریت هرچه بهتر شرایط در اختیار داشته باشیم. متداول‌ترین نوع در بروز این رخداد به سبب سوانح طبیعی، آمپوتاسیون پا از بالا یا پایین زانو می‌باشد.

در حال حاضر این اتفاق هر چند تلخ، با استفاده از پروتز، به جای عضو آسیب‌دیده، امکان به ارمغان آوردن اعتماد بنفس سابق فرد برای انجام مجدد فعالیت‌های روزانه را خواهند داشت. پس نمیتوان قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی را پایان زندگی شغلی یا معمول یک فرد دانست.

عوارض قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی

وابسته به آنکه قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی، منجر به تضعیف جریان خون و بروز اختلال در آن می‌گردد، نباید انتظار تسریع در بهبود زخم‌های ایجاد گشته را داشت.

در چنین شرایطی احتمال قطع عضو در ناحیه‌ای، که خونریزی رخ داده در بالاترین احتمال ممکن قرار خواهد گرفت و زندگی معمول فرد را با جریانات منفی همراه خواهد کرد. برجسته‌ترین عوارض قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی به ترتیب زیر هستند:

  • امکان دارد که بعد از قطع عضو، زخم ها به سبب قرارگرفتن در آستانه عوامل آلوده کننده، دچار عفونت گردد و نیازمند تزریق آنتی بیوتیک برای درمان قطعی شود.
  • بعد از رخ دادن آمپوتاسیون پا از هر قسمتی، فرد باید خود را تا مدتی برای تحمل درد آماده سازد.
  • یکی از عوارض دیگری که قرار است به سبب قطع پا، از آن نام ببریم، احتمال ایجاد عفونت قفسه سینه به خصوص در آن دسته از افرادی است که دخانیات مصرف می‌کنند
  • قطع پا به سبب تصادف، روند زندگی فرد را با تغییرات متعددی همراه می‌سازد و فعالیت‌های شغلی و معمول زندگی او را با چالش همراه می‌سازد. از طرف دیگر به سبب تغییراتی که در ظاهر پا ایجاد می‌شود، فرد برهه‌ای از استرس و افسردگی را پشت‌سر خواهد گذاشت.

اما سبب خرسندیست که نزدیک به پنجاه درصد این ماجرا قابل جبران است و فرد با بهره مندی از پروتز بعد از قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی، علاوه‌بر بازگرداندن اعتماد‌بنفس سابق فرد برای ایجاد ظاهری نرمال همانند گذشته، می‌تواند قسمت عمده‌ای از زندگی شخصی و شرایط شغلی خود را پیش ببرد.

عوارض قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی

انواع قطع عضوهای اندام تحتانی به علت تصادف

بعد از قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی، قسمت‌های متفاوتی از پا، به سبب بروز آسیب و ضربه‌ای که در حین حادثه رخ می‌دهد، موجب آمپوتاسیون قسمت‌های متفاوتی از پا می‌گردد. از انواع متعدد قطع عضو، اندام تحتانی، می‌توان به آمپوتاسیون زانو، مچ پا، ران و … اشاره داشت.

بدون شک میزان توانبخشی شخص، در قیاس با سایرین به سبب نوع قطع عضو با تفاوت بسیاری همراه می‌گردد. با این اوصاف پیش از هر اقدامی، برای دست یافتن به عملکرد معمول و طبیعی گام برداشتن و بازگشت مجدد توانایی‌های حرکتی، نیاز است تا در باب انواع قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی اطلاعات درخوری را کسب نمایید.

 

انواع قطع عضوهای اندام تحتانی به علت تصادف

قطع عضو نصف لگن

آمپوتاسیون نصف لگن را میتوان آمپوتاسیون ترانس بلویک نیز شهرت داد. در این نوع، میان مفصل ران و بخشی از لگن آمپوتاسیون رخ می‌دهد. شاید این نوع در طی قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی رخ بدهد اما؛ ریشه عمده در این نوع، پیشرفت غده‌های سرطانی در این ناحیه از بدن فرد است و شانس او برای دریافت پروتز گاهاً صفر است.

قطع عضو بالا زانو

آمپوتاسیون بالای زانو، شایع ترین نوع قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی است که در طی آن آسیب به ران پا وارد، و سبب قطع آن می‌گردد. اگر نسبت به نام علمی یا پزشکی آن کنجکاو هستید، باید بگوییم که این نوع آمپوتاسیون ترانس فرمال نام دارد.‌ در آمپوتاسیون ترانس فرمال مفصل زانو کاملاً وابسته به آسیب شدید از بین می‌رود و تنها استخوان ران باقی خواهد ماند.

اما این قسمت فاقد توانایی کافی به جهت عدم کنترل ماهیچه‌ای در عضلات چهار سر و عضلات عقب ران می‌باشد. بدین ترتیب پا از مفاصل مصنوعی کمک خواهد گرفت تا با تقویت همان ویژگی‌های زانو طبیعی در آن، فرد مجدداً شانس گام برداشتن و انجام بسیار از امور روزانه و شغلی را کسب نماید.

قطع عضو زیر زانو

چنانچه بر اثر قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی، پزشک مجبور به قطع عضو زیر زانو گردد، این عضو را از وسط ساق پا از دست خواهید داد. قطع عضو زیر زانو، رایج‌ترین، رخداد در زمره آمپوتاسیون پا محسوب می‌گردد و عوارض آن به میزان شرایطی که در آمپوتاسیون ترانس فرمال رایج است، حاد نیست.

تنها نیاز است تا پروتز ظاهر پا را بهبود بخشد، اما به سبب وجود زانو، در امر گام برداشتن و دویدن خللی ایجاد نمی‌گردد.

قطع عضو قسمتی از پا

گاهی در قطع عضو پا، اثر منفی تصادف بر بروز آسیب بر انگشتان و بخش استخوان‌های بلند پا رخ می‌دهد. خوشبختانه در این آمپوتاسیون، خبری از محدودیت حرکتی جدی نیست و همچنان پاها صاحب قدرت کافی برای تحرک خواهند بود. علت این موضوع حفظ اتصال میان استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و همینطور اتصال دهنده بین ماهیچه های اصلی است.

آمپوتاسیون انگشت پا

در بعضی از مواقع، قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی،تنها به قطع انگشت یا انگشتان پا خلاصه می‌گردد که بی‌شک ریشه در ذخیره خونی اندک در انگشتان پا دارد. ظاهر پا در چنین وضعیتی، به راحتی به کمک پروتز قابل تغییر به شکل قبل است.

بیشتر بخوانید

چگونگی مراقبت از اندام قطع شده سوانح طبیعی

چنانچه با حادثه قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی، مواجه گشتید باید شرایط را مدیریت گردد تا بدون تأمل، فرد و عضو قطع شده را به نزدیکترین بیمارستان انتقال یابد.

شاید وابسته به شرایط رخ داده، موفق به یافتن عضو قطع شده نگردید. بدین ترتیب برای رساندن مصدوم به بیمارستان تعجیل کنید و مجدداً سر صحنه تصادف برگردید، و تمام تلاش خود را برای یافتن عضو قطع شده و رساندن آن به بیمارستان بکار بگیرید.کافیست تا در صورت مساعد بودن شرایط، آلودگی و خاک که محل آسیب دیده را پوشانده به آرامی شستشو بدهید.

در صورت یافتن عضو قطع شده، آن را درون یک گاز و یا پارچه‌ای تمیز و خشک بگذارید. سپس با قرار دادنش در یک کیسه پلاستیک یا ظرف محکم، از رسیدن آب به آن اطمینان حاصل کنید. این محفظه یا پلاستیک را به کمک تکیه‌های یخ تا رسیدن به بیمارستان در دمای پایین نگه دارید. البته که باید بین یخ‌ها و عضو آسیب دیده یک پوشش مطلوب وجود داشته باشد‌.

 

چگونگی مراقبت از اندام قطع شده سوانح طبیعی

کلام پایانی

در طی قطع عضو پا به علت سوانح طبیعی، بی‌شک روند زندگی طبیعی فرد را دستخوش تغییرات کوچک و بزرگی خواهد کرد. اما جای بسی خرسندیست که، به واسطه تهیه پروتز از یک کلینیک ارتوپد صاحب اعتبار و مجرب، میتوان این مشکلات و عوارض را به حداقل رساند.

کلینیک کازمادیک پروتز، یکی از مجوعه‌های تخصصی است که در حوزه رفع مشکلاتی همانند قطع عضو پا، قطع عضو دست، مشکلات حرکتی و … رضایت تمام مراجعه کنندگان را به نفع خود برانگیخته است و قولش به آنان را بنابر تجربه مجدد زندگی راحت و با کیفیت تحقق بخشیده است.

تازه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *